Keresés

Részletes keresés

emillesz Creative Commons License 2016.02.25 0 0 172160

A gyorsabb tehetségesebb versenyzökhöz, vagy gyorsabban futni akarókhoz tapasztaltabb tehetségesebb edzök kellenek akik tisztában vannak azzal, hogy mitöl lesz valaki valóban gyorsabb, függetlenül attól, hogy milyenek az alapképességei.

A hosszú lassú futásokhoz elég egy tehetségtelenebb edzö is és ö fogalkozhat a tehetségtelenebb, lassúbb futókkal is nyugodtan, ártani nem tud nekik.
A meglátásom, hogy a tehetséges hosszú és ultrához kellenek a gyorsabb intenzitású edzések is. Amihez tehetségesnek kell lenni mint edzönek is, hogy össze tudja mindezt dolgozni.
Csak lassan futóból soha nem lesz gyorsan futó spotoló, csak max hobbi futó. Nekik elég egy tehetségtelenebb edzö is. :D

Előzmény: krilin (172159)
krilin Creative Commons License 2016.02.25 0 1 172159

Én mostanában Sage Canaday youtube csatornáját szoktam nézegetni. Nagyon látványosak pl az UTMB felkészülés közben készített videói.

 

L.Olivér edzéselméleti videók is elérhetőek a neten.

Ő pl biztos nem ajánlana VOmax edzéseket, és lebeszélne mondjuk az  5 km-en fenntartható maximális gyorsaság fejlesztéséről.

Azt mondaná mivel egy UTH 99,99 %-ban aerob, ezért tök felesleges a tüdődet kiköpve intervalloznod a pályán.

Felírna néhány alaktacid (8-10mp-es) sprintet, a többi pedig aerob edzés.

És bizony ettől is gyorsulnál 5 km-en, csak mondjuk nem olyan látványosan rövid idő alatt, mint egy 5 km specifikus tervvel.

Előzmény: krilin (172158)
krilin Creative Commons License 2016.02.25 0 0 172158

Nagyobb problémának érzem, hogy az általad választott ultra egy nagy szintemelkedésű verseny, és az ilyenre kifejezetten hegyen célszerű edzeni. Egyszerűen nem nagyon tudod máshogy szimulálni az izmokra, inakra, ízületekre nehezedő terhet. Hogyan szoktatod hozzá az ITB szalagodat például egy meredek lejtőn, teljes menetfelszereléssel több tíz perig tartó ereszkedéshez?

 

Állítható dőlésszögű futópad, stadionban/házban lépcsősor. Súllyal guggolás, esetleg valami pliometrikus gyakorlatsor, pl zsámolyra fel le ugrálás. Ezek valamelyest enyhíthetik a hegyek iránti igényt, egy edző erre biztos jókat tud ajánlani, de igazán jól akkor fejlődnél ha eleve hegyen edzenél. Sokat :)

 

Nem beszélve a sérülés kockázatról, amivel a hegyen, kövek között futkározás jár. Azért erre jó felkészíteni a stabilizáló izmokat, bokát pl.

 

Volt nemrég az egyik ismeretterjesztő csatornán valami 'Beat the sun' (?) hegyi váltóverseny. Talán valaki említette is a topikban. Na ott az egyik a kenyai srácot olyan szépen állva hagyta egy technikás lejtőn egy (gondolom) hegyek között többet edző ember, hogy öröm volt nézni. Mondjuk valószínűleg tudott volna gyorsabban is futni lefelé, de a technikás terepen nem akart lesérülni.

 

Szóval visszatérve, valahogyan szintet kellene gyűjtened szerintem. Egy komolyabb (konditermekben használt) lépcsőzőgép sem hülyeség talán, ha nincs egy magas ház a közelben szabad bejárással a lépcsőházba. Vagy egy jó láb(comb)torna program, ha ezek elérhetetlenek.

 

Hétvégét pedig kihasználni egymás utáni két hosszú futásra szombat+vasárnap.

Előzmény: krilin (172157)
krilin Creative Commons License 2016.02.25 0 1 172157

Lehet olyan edzéstervet követni, hogy egyszerre készülsz mondjuk egy 3-5 km-es versenyre és egy UTH típusú megmérettetésre, de ilyenkor egyikben sem leszel igazán jó (pont mint a négy évszakos autógumi), nem tudod elérni egyikben sem a legjobb formádat.

Jó példa talán erre, amikor a Risztov Évának az olimpián a 10km-es távja mellett támogatnia kellett a női váltót valamelyik rövidebb számban. A 10 km-t végül magabiztosan megnyerte Londonban, de az edzője utána azt nyilatkozta, hogy még nagyobb előnnyel nyert volna ha nem kell megszakítani a 10 km specifikus felkészülést a váltóhoz rövidebb távjához szükséges (400 vagy 800 specifikus) gyorsító edzésekkel.

 

Tehát az aerob meg az anaerob stressz egymás ellen hatnak, kvázi kioltják egymás edzéshatásait.

 

Sokan használják, sokaknál működik a nem lineáris edzésmodell, amire talán gondoltál, de szerintem nem elsősorban az ultra távokra találták ki. 

Itt egy rövid cikk előnyökről, hátrányokról:

http://home.trainingpeaks.com/blog/article/linear-vs-non-linear-periodization-in-running

 

De amit mondtál, hogy lesznek az év során az UTH felé haladva egyre hosszabb versenyek, és ezekre felkészülsz mindig az adott távhoz legideálisabb arányú edzéssel, az egy jó módszer arra, hogy a rövidebb távokra készülés során megszerzett sebesség egy részét aztán 'magaddal vidd' a hosszabb távokra.

Sokan követnek ilyet elit atléták közül is, hogy mondjuk egy maratonra felkészülés 'blokk' előtt, rövidebb távokon versenyeznek. Persze a fordítottjára is van példa, hogy egy nagy tavaszi maratont követően aztán nyáron visszamennek 5-10 km-es (pénzdíjas) pályaversenyekre a profik. (persze ennek prózai okai is vannak, egyszerűen akkor nyár környékén van több ilyen rövidebb pálya verseny). És a maraton felkészülésben szerzett stabil alapra nagyon jól tudnak aztán építeni a gyorsabb edzésekkel.

 

Kell és hasznos is az ultrákhoz egy csipetnyi gyors edzés, de aránya nagyon kicsi a 'long slow distance'-hez képest.

Ultránál minden a mennyiségről szól.

Előzmény: lallaj (172156)
lallaj Creative Commons License 2016.02.25 0 0 172156

Hét órával is elégedett lennék. A táv még ismeretlen számomra és nem is tudom hogy reagál a szervezetem annyi szinthez ami ott lesz.

Előzmény: lallaj (172155)
lallaj Creative Commons License 2016.02.25 0 0 172155

Félmaraton 1:35

Maraton 3:35

Ezek városi versenyek voltak.

 

Tavaj voltam a Magashegyi futóversenyen az 21km volt és 2:05-öt futottam. Szint 842 m volt az órám szerint.

 

Most szeretnék egy 6 órásat futni majd. 

Előzmény: emillesz (172154)
emillesz Creative Commons License 2016.02.25 0 0 172154

Mi lenne az "értelmes" idö számodra?

Milyen eredményeid vannak egyéb távokon, pl. 10 km-en, félmaratonon, vagy maratonon?

Előzmény: lallaj (172153)
lallaj Creative Commons License 2016.02.24 0 0 172153

És jó lenne valami értelmes időt futni az UTH-n. 

Előzmény: barefootBushman (172151)
lallaj Creative Commons License 2016.02.24 0 1 172152

Menni fog, én is azt gondolom. Csak most nagyon elvagyok maradva magamhoz képest. Sok volt a kihagyás és szeretnék valami szerint elindulni. Most főleg csak futogatok, ha éppen van időm kimenni. Össze vissza, amit éppen jónak látok. Gyorsan, lassan, mikor mennyit. 

 

Előzmény: barefootBushman (172151)
barefootBushman Creative Commons License 2016.02.24 0 0 172151

"a következő célversenyem az UTH55 lesz és addig kellene magamat felszívnom."Az fog menni így is!

Előzmény: lallaj (172148)
lallaj Creative Commons License 2016.02.24 0 0 172150

Szia.

 

45 körül volt. 

Lehet zavarosan fogalmaztam. Megesik néha.

Előzmény: siroki2 (172149)
siroki2 Creative Commons License 2016.02.24 0 0 172149

Szia!

 

Eddig mekkora volt a leghosszabb lefutott távod?

Lehet, hogy valamit nem jól értelmeztem a leveledben.

 

Üdv.

Előzmény: lallaj (172148)
lallaj Creative Commons License 2016.02.24 0 0 172148

Szia.

 

Rengeteg dolgot elolvastam, meghallgattam, megnéztem, de a végére annyi féle dolgot hallok, látok, hogy nem tudom melyik a jó. A netes edzéstervet nem nagyon tudnám használni, mert nekem sokkal inkább specifikus terv kellene. Dolgoztam már edzővel egy fél évet, ami jó is volt, de aztán szakítottunk, mert visszamentem dolgozni és a munkám mellett nem tudtam volna normálisan elvégezni a feladatokat.

 

Egy hónapja és egy napja született meg a lányom. Most így nincs sok időm futni, napi mondjuk 1-1 óra és talán hétvégenként egy hosszabb futás. És ezekben a rövid idejű edzésekben kellene minél többet fejlődnöm. Ezért kellene valami jól felépített edzésterv, ami a gyorsaságot és az állóképességet is fejleszti, mert a következő célversenyem az UTH55 lesz és addig kellene magamat felszívnom. Szerény véleményem szerint a gyorsulási fejlődés és az ultrákhoz szükséges állóképességet más módon kell fejleszteni, gondolom, hogy egy szint után mindenképpen. Én szeretném a kettőt egyszerre fejleszteni, amennyiben lehetséges ez. Ilyen dolgok miatt szeretnék edző véleményét kikérni.

 

Májusig lesz pár versenyem még, bár azok inkább szintfelmérőek lesznek. Most lesz egy 15km-es, majd egy 25 és a végén egy félmaraton (városi futások). Ezek között egy-egy hónap lesz. Utána az UTH, majd a kövi hétvégén egy városi maraton. Mivel a környéken jóformán még domb sincs és az erdőkben (amiből szintén nincs a közelben) sincs kimagaslóan magas domb (sík vidék), a szintekkel is kell valamit csinálni. Majd keresek valami emelkedőt és megfutom majd párszor. Végül is ez megoldható.

 

Van problémám bőven. :D

 

Ilyenek miatt keresnék edzőt. LT-m van, és pulzus alapon szeretnék edzeni.

Szívesen meghallgatok minden tanácsot és kipróbálok edzés tippeket is.

Előre is köszönöm.

Előzmény: krilin (172147)
krilin Creative Commons License 2016.02.24 0 0 172147

Helló!

 

Az esetleg nem opció, hogy egy neten fellelhető, és egyébként edző által összeállított tervet használj?

 

Természetesen nincs mindenkihez tökéletesen passzoló terv, de a kezdőknek való tervekben használt általános irányelvek általában mindenkinél működnek és elég biztonságosak is.

Rengeteg youtube csatorna is van gyakorló futó/edző emberektől, tanácsokkal. Magyar nyelven is.

 

Az elvárásaidat pedig megvitatjuk itt a topikon ha nem titkos :)

Előzmény: lallaj (172145)
lallaj Creative Commons License 2016.02.23 0 0 172146

Most látom, hogy felmerült már ez a kérdés pár hozzászólással ezelőtt is. Akkor várok vele együtt együtt.

lallaj Creative Commons License 2016.02.23 0 0 172145

Jó reggelt kívánok!

 

Egy ideje már nem voltam itt, így rögtön kérdeznék is. Nem tudnátoK esetleg ajánlani (így kell ezt leírni?) egy edzőt, vagy többet is? Egy kellene csak, de nem baj, ha többel is tudnék kommunikálni és az esetleges elvárásokat megvitatni.

 

Előre is köszönöm. 

Szép napot!

krilin Creative Commons License 2016.02.22 0 0 172144

Az utolsó 3 órán belülit...

Előzmény: krilin (172143)
krilin Creative Commons License 2016.02.22 0 0 172143

Interjú Doug Kurtis-szel, aki 76 db 2:20 alatti, és 200 db 3 óra alatti maratont futott (egykori? Guiness rekord). Az utolsót 61 évesen:

https://s3-us-west-2.amazonaws.com/rc-podcats/Doug+Kurtis.mp3

Smancs Creative Commons License 2016.02.22 0 0 172142

nekem egy ego dzsekim van. Azt se tudom, létezik e még a márka. rendesen szél és esőálló, soksoron letesztelve. vagy 8 éves, de ugyanúgy bírja. Én anno azt néztem, hogy legyenek belső zsebei, meg rendesen zárjon kéznél, meg a kapucni összehúzható legyen stabilan fejre, ha tényleg esik, vagy nagyon fúj a szél.

olyan 13-15 közt volt 8 éve. Fogalmam sincs ez árban milyen kategória. mivel még mindig jó, szerintem bőven megérte.

Előzmény: siroki2 (172131)
siroki2 Creative Commons License 2016.02.22 0 0 172141

Megadom a méretem. Légyszi, vegyél valami jót a turiban.:9 Az nem nekem való. Mindig megyek, esőben is:)

Előzmény: barefootBushman (172140)
barefootBushman Creative Commons License 2016.02.19 0 0 172140

Turis a jó. (ez nem a márkája) Miért? A túl új túl jól hermetizál -rgo fülleszt. Esőben meg ne indulj el.

Előzmény: siroki2 (172131)
barefootBushman Creative Commons License 2016.02.19 0 0 172139

A ruszkizsepi nevű praktikum sürgős elsajátítása nélkül nem lesz hosszú a pályaFutásod. :- ) 

Előzmény: Csempa (172138)
Csempa Creative Commons License 2016.02.19 0 0 172138

Köszi :)

 

Meg lehetne olyan rövidnadrágjuk, aminek vannak használható zsebei!

0.67 pzs/km a fogyasztásom, és azt el is kell tudnom tenni valahová, mert folyik az orrom bármitől.

Előzmény: Tompus999 (172136)
rrroka Creative Commons License 2016.02.19 0 0 172137

Futó bumm van, és eléggé ár érzékenyek vagyunk. :) Én nagyon örülnék ha kidobhatnék gond nélkül 35000 Ft-ot egy Nike kabátra, de nem vagyok államtitkár, szóval marad a dekás 10000 alatti szekció. 

Aldi, Lidli, de a Tchibo cuccok is tök jók szoktak lenni: http://www.tchibo.hu/-c400062117.html

Tompus999 Creative Commons License 2016.02.19 0 0 172136

Na jó, van ismerősöm, megkérdezem, illetve megreklamálom.

Előzmény: Csempa (172134)
Tompus999 Creative Commons License 2016.02.19 0 0 172135

amúgy sosem értettem, hogy miért nincsenek normális futókabátok a decathlonban. Látom, régen akkor voltak, de hogy miért tűntek el, az rejtély.

Előzmény: rrroka (172132)
Csempa Creative Commons License 2016.02.19 0 0 172134

A Deka mostanában a permanens kifosztottság állapotát mutatja.

1-2 éve még sokkal több használható holmit árultak (volt levehető a polcról vagy megrendelhető a neten), most viszont csak alap dolgok vannak, az óok sem mindig. Pl vettem két nagyon jó kapucnis felsőt anno, amihez hasonló már nyomokban sincs...

Előzmény: rrroka (172133)
rrroka Creative Commons License 2016.02.19 0 0 172133

De sajnos két éve sem nagyon volt már, ma meg egyáltalán nincs a dekában.

rrroka Creative Commons License 2016.02.19 0 0 172132

Ennél vastagabb cucc nekem eddig sosem kellett. nem vízálló nyilván, de arra nincs is szükség.

 

Kalenji Protect 1000 futódzseki tartósteszt

Külső és belső zsebek, figyelem felkeltő narancssárga szín, fényvisszaverő csíkok, jó szellőzés, szél- és enyhén esőálló, és 5 (öt!) éve bírja már a strapát. Ez a Kalenji Protect 1000 futódzsekim igaz története. 2008-ban egy szeptemberi délutánon kaptam a[...] Bővebben! Tovább »

forrás: Blog.hu

Előzmény: siroki2 (172131)
siroki2 Creative Commons License 2016.02.19 0 0 172131

Milyen eső/széldzsekit ajánlotok saját tapasztalat alapján?

Esőben is szeretek elmenni és lassan időszerű egy újabb cucc beszerzése.

 

Kinézet kevésbé fontos, ha lehet, védjen esőtől.

(Árban, ha lehet, 10 ezer fölé nem mennék. )

 

 

 

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!