Magyarország legkisebb területü kocsiállományú volánja , de méretéhez képest a külső szemlélő nagyobbnak láthatja, talán ha nincs Uti Csaba akkor feleannyi kocsival üzemegység kirendeltség lehetne Gyöngyös fennhatósága alatt nem így történt. Várok képeket infókat bármit és lehetőleg lehetnek benne Gödöllő Pásztó Jászberény Gyöngyös környéki témák is.
Láthatóan annyira bonyolult a vasút kedvezményrendszere, hogy talán lassan érdemes lenne radikálisan leegyszerűsíteni egyenesen meg kéne háromszorozni a kalauzok számát a megnyugtató feladatteljesítés érdekében.
Vagy esetleg elfogadni, hogy egy autóbuszvezető kb. 3 óra alatt betanítható a legszükségesebb és leggyakoribb esetekre, a többire pedig (akár nem hivatalosan) azt mondani, hogy minden esetben adjon igazat az utasnak. Szerintem azért az Armageddont is meg lehetne valahogy előzni.
Több Máv dolgozó jár be a vonalról. Van aki Somoskőújfaluról a Keletibe , mert áthelyezték.
Velük mi lesz , vegyenek jegyet?
A busz útvonala hosszabb e miatt drágább a jegy a buszon!
Itt árérzékeny utasok is vannak.
Mi legyen az előre megváltott vasúti jegyekkel?
"Volán"KK s járatra az nem érvényes!
Másik dolog Te ilyen alapon azt azt vetíted előre minek ide vonat hiszen a busz elviszi az utasokat. Zárjon be a vasútvonal.....
Most augusztusban nincsenek iskolásjáratok van elég szabad kapacitás sofőr , busz egyaránt nem kell túlórába csinálni a vonatpótlást.
Szeptembertől ez nem így lesz.
Ha akarta volna a Hatvani Volán meg a Nógrád indított volna üzleti alapon óránként buszt Hatvan Salgótarján között, de nem tette elgondolkodtál rajta , hogy miért nem?
Egy tisztességes vonatpótlás előtt lemérik busszal a pótolandó távot, és ennek megfelelően állítják be a menetidőt. Semmibe nem kerülne 5 perccel nagyobb menetidőt meghatározni. Ezzel együtt az általános tapasztalatom az, hogy egyszerűen nem tud olyan lassan menni a vonatpótló busz, hogy tartani tudja a vasúti menetrendet. Ezért minden pótlás minden második megállóban néhány perc tökölést is hoz maga után.
Ez az egyik. A másik pedig az, hogy a vonalak többségénél akkor is kevesebbet kellene költenie a MÁV-nak, ha a pótlás idején ingyenessé tenné a szolgáltatást, semminthogy kalauzt kerítsen és fizessen minden járatra.
Ha a buszvezető ad jegyet , meg végzi a bérletek valamint a kedvezményre jogosító utazási igazolványok ellenőrzését, akkor az belassítja a járatot.
Agilis pilótáknál, ha nagyon alapos az ellenőrzés akkor már indulóban van a járatnak késése.
Tudom nem túl látványos, de sok utas esetén e miatt akár késik is a járat.
Feszes menetrend ebben az esetben nem alkalmazható. Ha mégis borítékolható a késés, egyes esetekben durvább vezetési stílus, vagy sebességtúllépés árán próbálják egyes gkv.-k behozni a késést vagy meg se próbálják és akkor később ér be a járat a menetrendhez képest.
A vonatpótló kevesebb megállással mint a 1307 Hatvan-Salgótarján autóbuszvonal 8 perccel kevesebb idő alatt teszi meg a Hatvan és Salgótarján közti távot.
Ami a legfontosabb:
A jelen MÁV Start Zrt-s közszolgáltatási szerződés alapján VOLÁN tarifa nem alkalmazható Mávos vonatpótló járaton.
Azért vagy 40 évig nem úgy álltunk hozzá, hogy mit hogyan nem lehet megcsinálni ?
1./ Minek betartani abban a 10 napban a vasúti kedvezményeket ?
Akinek van az utazik azzal.
Pont.
2./ Voltam vonatpótló.
Idegen megyében.
Nálatok.
3./ Adtak kétfajta jegyet.
Egy rövidebbet meg egy hosszabbat.
Kaptunk kb. 30-40 perces oktatást.
Abban a 30 napban mindenféle panasz nélkül lejártuk az Almásfűzítő-Esztergom utat, naponta soxor, vasúti kalauzok nélkül.
Vasúti díjszabás nélkül.
4./ Nem vitatom a maiak módszereit, csak furcsának tartom, hogy ha arrébb kell vinniük kettő db téglát akkor nem megfogja az első ember és arrébb viszi, hanem helyette közbeszerzést írnak ki, költségvetést készíttetnek, egy gépre mely legyártása után, korszerű módon meggyőzi a kettő db téglát (űrteknyikával) hogy menjen odébb maga, magától.
5./ Ha abban a 10 napban a vonatpótló buszok ingyenesek lennének, még azon is nyerne a vasút.
A buszvezetőnek fingja sem lehet a vasúti jegyekről, kedvezményekről, és mit tud tenni, ha jegykiadás nélküli szolgálati helyen száll fel utas, hogy ad ki jegyet?
Te tudod a legjobban, a buszvezetőket is mennyit oktatják a volán jegyekről.
Kérdezlek téged, mint egykori felső vezetőt, sok évtizedes tapasztalattal bíró szakembert, ha rajtad múlt volna, te hogyan oldottad volna meg?
------------------
Hasonló módon mint ahogy a MÁV-START megoldotta most.
Jól.
Pár dolog amit másként csináltam volna.
1./ A vonatpótlóra nem kell vasúti kalauz.
Majd a buszvezető megoldja.
Ha egy buszvezető a hét hat napján tud kalauz nélkül menni a Hatvan-Salgótarján útvonalon mint volán járat, akkor ha a hetedik napon,
- ugyanoda,
- ugyan azzal a busszal,
- ugyan arra az útvonalra,
- ugyanakkora menetidővel,
beosztják, akkor arra az egy napra nem butul el, hogy neki kalauz is kell.
2./ Nem kell a palacsinta sütős embernek kijönni integetni.
Ha most meglévő napi 3 közvetlen (amúgy felesleges) Hatvan-Salgótarján autóbuszjáratból az egyik elindul lassú útján felfelé és elérkezik egy vasútállomás előtti buszmegállóhoz, akkor ott ott utast cserél, majd tovább megy.
A rá 20 percre induló, ugyanolyan vonatpótló busz, a vasútállomáshoz érve nem megy tovább utascsere után, hanem várja, hogy a piros sapkás kijöjjön neki integetni.
3./ Ha ezt az útvonalat - évek óta - járják a két üzemegység buszvezetői magukban, akkor erre a 10 napra minek mellékük még egy kalauz is, meg a forgalmista is ?
4./ Hatalmas a vasúti kalauz (jegyvizsgáló) hiány.
Ilyenkor miért nem örömködik a MÁV-START, hogy végre felszabadult, 10 napra, napi 15 kalauz, beoszthatom őket oda, ahol egy jegyvizsgáló 5-7 kocsis vonatot visz, mert nem jut társa.
Azon a vonatpótlón, meg a 30-30 utassal majd elbíbelődik a buszvezető, ha más napokon, amikor nem vonatpótlóként megy ugyan arra elbír velük, akkor majd most is bírni fogja.
A Hatvan-Tarján távon pont hogy a buszoknak nincs SEMMI értelme......
OFF
A vasúton meg nagyobb késés egy hónapba nagyon ritkán fordul elő és az is csak azért mert a 80-ason van a késés. A napi szintű legnagyobb késés max 2-3 perc amit általában behoznak az Uzsgyik. Max 1-2 perc plusszal érkeznek a vonatok Hatvanba/Somosra. Ekkora késés meg a közúton se ritka.
A Budapest-Salgótarján járaton pénteken délután nagyobb késések szoktak lenni a Hungárián meg az M3 bevezetőn (meg a kijjebb - pl. Gödöllőnél - lévő) dugók, meg indulásnál az elhúzódó beszállítás miatt. Az az 1 óra 45 perces menetidő nem ritkán 2 óra 15 percesre szokott duzzadni, vagy pár perccel többre.
Azzal, hogy beemeled az autót is a szereplők közé, semmit nem mondasz a busz-vonat "versenyről". Az nem érv, hogy az autó sokkal kényelmesebb, mivel nem is volt szó autóról.
Pár perces késések is bosszantóak, mert nincs csatlakozásra várás csak minimális mértékben. Busz a buszt is ritkán várja be. Korábbi közlekedés dettó....
No igen, a vonat nem késik sosem, csak a pletykás buszsofőr. A vasúti megállóban meg nem kell fagyoskodni - legfeljebb csak azon a szoros 1,5-2 km-en, mire odáig eljut az ember...
Hagyjuk már. Ha ekkora lenne a vonat előnye, nem kellene vonat-busz párhuzamosságokat megszüntetni, megszűnnének maguktól is a buszjáratok. Ehhez képest meg az látszik, hogy a hülye utas nem fogja fel ésszel ezt a sok jót, s inkább buszra száll, ha teheti.
A Volánok és utódaik egyes gépkocsivezetők önkényesen nem tartják be a menetrendet hamarabb elmennek vagy épp késnek úgy elpletykálják az indulási időt és számos nem épp utasbarát lépést tesznek , de ez meg van engedve.
Egyes gkv-k nem épp olyan hangnemben , stílusban dolgoznak ami elvárható lenne.
Alig várják, hogy zsebre dolgozhassanak telefonálnak az ismerős kollégáknak épp hol vannak az ellenőrök.
A buszokon nincs wc szűk ülések csomagokkal nehéz utazni. Csak a buszállomásokon van illemhely ami fizetős.
Buszos szolgáltatás sokszor rosszabb alig van kiépített buszváró fagyban nagy melegben mindez rosszabb mint egyes vasúti szolgáltatások.
Kérdezlek téged, mint egykori felső vezetőt, sok évtizedes tapasztalattal bíró szakembert, ha rajtad múlt volna, te hogyan oldottad volna meg?
Most nem arra gondolok, hogy holnaptól akkor járjon a Volán a 81 vonatai helyett, lehet arról is beszélgetni, de maradjunk a konkrét vágányzárnál.
Le lehet venni a jegyvizsgálót, de annak is vannak hátulütői.
Egyrészt az így ingyenessé tett vonatpótló bevételkiesés, a vjv azért sokszor a saját bérét beszedi a járaton.
Sajnos tapasztalataim szerint a maszek sofőröknél igen komoly gondok voltak az útvonal - megállási rend - indulási idő betartásában, néha még jegyvizsgálóval is, pláne anélkül. Talán a Volánosokkal most kicsit más a helyzet.
Nyilván a forgalmistát is fel lehet menteni a "vonatfogadási" kötelezettség alól, legalább nem kell annyi időre se megszakítania a facebookozást, kérdés, mit nyernénk ezzel?
Sok évvel ezelőtt a HÉV-nél tapasztaltam, hogy vágányzár alatt utastájékoztató emberkék ténferegtek a forgalmasabb megállókban, holott a peron végén embernagyságú tábla hívta fel az emberek figyelmét a pótlásra - mégis szükség volt rájuk. A forgalmista idejébe pedig pláne belefér, hogy személyesen terelgesse azt a néhány utast.
Utazd végig a Hatvan Salgótarján távot KK-s leánykori nevén Volán menetrend szerinti busszal meg vonattal.
1 óra 50 perc a lassú Hatvan Salgótarján busz menetideje néhol rossz minőségű utakon apci betéréssel néha petőfibányai betéréssel.
Az első járat 1987-ben indult (Mátra Volán Hatvani Üzemegysége)
A következő kettő egy Hatvani Volános meg egy Nógrád 1993 körül.
Ezek a buszjáratok azért nem lettek sikeresek , mert nem volt utas meg hosszabb kilométerben buszon az út és így drágább , meg menetidőben több.
Végigutazó alig bevétel se sok.
A Nógrád Volános ellenjárat ami 8.30 kor indult munkanap Salgótarjánból és 10.20 ra ért Hatvanba meg 12.30 kor visszaindult Hatvanból Tarjánba meg is szűnt.
18-23 körüli utasszáma volt Hatvan Lőrinci között ami lecsökkent a vonal közepén 5-6 utas majd Pásztó után nőtt 15-20 körülire az utasszám.
A másik a kompenzáció kérdése.
Amikor a Hatvani Volán szeretett volna a 2 meglevő mellé egy tervezett harmadik Hatvan-Salgótarján járatot akkor a Nógrád 3 Pásztó-Hatvan járatot kért kompenzációként amibe nem mentek bele, mert ez előnytelen üzlet lett volna.
A vonal mostani utasszáma azért is ennyi, mert Budapest Salgótarján között óránként 1-2-3 busz is elmegy, meg többi szakaszon is vegyesen van busz is meg vonat is.
A busz menetideje több, rossz tengelytörő falusi összekötő utakon megy, régen arra Ik 266 járt, az is rányomja a bélyegét a dologra.
Nyáron most iskolaszünetben amikor legkevesebb az utas elférnek.
Azon túl a vasútnál hiányzik az Ipari Park megálló ami miatt az ingázók nem vonatoznak Salgótarjánban és környékén.
2016. 08. 22.én 0 órától, 2016. 08.31-én 24.00 óráig a 81-es vasútvonalon, Hatvan és Somoskőújfalu között, hídszigetelés, hosszúsín lehúzás, talpfacsere, KIAG szabályozás, ágyazatpótlás miatt, teljes kizárásos vágányzár lesz.
Ebben a 10 napban valamennyi vonat helyett vonatpótló autóbusz közlekedik.
A buszok nem a 21-es úton, hanem hátúl, a belső úton járnak majd és a vasútállomások előtti buszmegállókban állnak meg.
A hétköznap 7, hétvégén 5 db autóbuszt az KMKK hatvani és salgótarjáni üzemegysége biztosítja.
A vágányzári (vonatpótló) buszmenetrendet már szétküldték az érintett állomásokra.
Mivel a MÁV-START a saját főnöksége, minisztérium felé jelentett (érdekes) utasszámok helyett, tudja a valós utasszámokat is, ezért a napi 28 vonat közül 24 esetben 1=egy db 45 üléses autóbusz rendelt a 132 ülőhelyes Usgyi pótlására.
Négy vonat (5812, 5829, 5825, 5816) esetén a 2 db 45 ülőhelyes busszal pótolják az amúgy (más napokon) 2x132=264 ülőhelyes vonatot.
Elég lesz.
A buszokon vasúti kalauz fog szolgálatot teljesíteni.
A két végállomást is beleszámítva 18 megállóhely van a vonatpótlók útvonalán.
A 18-ból 11 helyen az utascsere befejezése után, sem a buszvezető, sem a kalauz döntése alapján nem indulhat tovább a vonatpótló autóbusz, hanem meg kall várniuk amíg a vasútállomás épületéből kijön a forgalmista és majd Ő "meneszti" őket.
A másik 7 helyen ők maguk dönthetnek a továbbhaladásról, ha a menetrendi indulási idő eljött.
Hétköznap 4 autóbusz hármat fog fordulni, egy menet 79 km, 110 perc, tehár 6x79 = kb. 474 km + garázsmenet lesz a napi futása.
Nem sok, de ma is van közvetlen Hatvan Salgótarján busz.
Lassú járat, belső úton, nem a 21-sen.
Ezeknek a lassú járatoknak az útvonala most majd megegyezik a vonatpótlóéval.
Csak a vonatpótló sűrűbben fog járni.
Ha áll kettő busz (mondjuk) Hatvan vasútállomás előtt az autóbusz állomáson, akkor :
- az egyik egy sofőrrel elmegy Salgótarjánba, kezel jegyeket, viszi utasait,
- mellőle indul a másik ugyanolyan típusú busz Salgótarjánba, de ott a buszvezető nem kezelhet jegyeket, arra ott lesz +1 főnek a vasúti kalauz,
- ha az első busz beérkezik majd egy megállóba, utast cserél, majd tovább megy.
- a mögötte jövő, ugyanoda tartó, ugyanolyan busz, utascsere után nem mehet tovább, hanem vár majd egy harmadik személyt (vasuti forgalmistát) aki egy épületből kilépve egy intéssel (palacsintasütő) tovább engedi.
-----------------------
A 21-es úton közlekedő buszokat és utasaikat a dolog nem érinti.