Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Tudom, hogy ez a fórum nem túl fogékony erre, de ha rendeletügyileg is meg akarsz felelni, akkor már most sem, jövőre pedig aztán tényleg nem tehetnél fel 5 cm-es szigetelést B30-a falazatra.
7/2006. (V. 24.) TNM rendelet az épületek energetikai jellemzőinek meghatározásáról:
"(5) Meglévő épület bővítéssel létesített vagy energiamegtakarítási célú felújítással érintett szerkezetének
a) 2017. december 31-e után az 5. melléklet I. részében foglalt követelményeknek,
b) amennyiben az építési tevékenység energiamegtakarítási célú hazai vagy uniós pályázati forrás vagy a központi költségvetésből származó támogatás igénybevételével valósul meg, az 5. melléklet I. részében foglalt követelményeknek,
c) az a)-b) pont alá nem tartozó esetben az 1. melléklet I. részében foglalt követelményeknek
meg kell felelnie..."
Most tehát az 1. melléklet I. részében foglalt követelményeknek kell megfelelnie, ahol a Külső falra vonatkozó követelményérték: 0,45 W/m2K
2018. január 1-től 5. melléklet I. részében foglalt követelményeknek kell megfelelnie, ahol a Homlokzati falra vonatkozó követelményérték: 0,24 W/m2K
Bonyolíthatjuk, hogy ha ez egy jelentős felújítás:
"5. jelentős felújítás: a határoló szerkezetek összes felületének legalább a 25%-át érintő felújítás;"
mert akkor még szigorúbbak a követelmények, mert :
"(6) Meglévő épület jelentős felújítása ... esetén ... - a (4) és (5) bekezdésben foglaltakon túl - meg kell felelnie
a) 2017. december 31-e után az 1. melléklet IV-V. részében és az 5. melléklet II-III. részében foglalt követelményeknek,
b) olyan esetben, amely energiamegtakarítási célú hazai vagy uniós pályázati forrás vagy a központi költségvetésből származó támogatás igénybevételével valósul meg, az 1. melléklet IV-V. részében és az 5. melléklet II-III. részében foglalt követelményeknek,
c) az a)-b) pont alá nem tartozó esetben az 1. melléklet I-IV. részében foglalt követelményeknek."
Tehát itt még szigorúbb az előírás.
Más kérdés, hogy mivel a homlokzati hőszigetelés és egyéb az épület kubatúráját nem érintő művelet sem engedélyköteles és az egyszerűsített bejelentés hatálya alá sem tartozik, akkor ki fogja ezen feltételek teljesülését ellenőrizni...
Radiátoroknál figyelj, hogy alacsony hőfokkal legyenek méretezve. Nemrég beszélgettünk itt róla, légköbméterenként legalább 30W vagy nagyobb kerüljön, különben nem tudod kihasználni a kondenzációs kazánt.
A nyílászárók beköltözés előtt ki lesznek cserélve. A tető és a külső szigetelés majd beköltözés után.
(Azokat a munkákat szeretném első körben elvégezni amik ahhoz kellenek, hogy beköltözhessünk. Magyarul az alső szintet készre csinálni belülről.)
Utána a tető biztosan egyből cserélve lesz, a külső szigetelés ahogy a lehetőségem engedni meg lesz csinálva.
Mivel teljesen új rendszer lesz építve így előre szeretnék minél több oldalról utána nézni a lehetőségeknek.
Az indirekt tárolós megoldást csak abban az esetben venném számításba ha valóban sokkal többet ad. Ha azt választom akkor az előző tulajdonos által kamrának használt helyiséget be kellene áldoznom a kazán+tároló részére.
#26667: Sajnos 1 éve lakatlan a ház, előtte 2 idősebb ember lakta a házat, szerintem nem lenne teljesen valós az adat.
Ez persze szigetelők, nyílászárók kérdése is. Ha nagyon sok a hőveszteség, akkor lehet hogy jelenlegi állapotban kellene a 24kW, de akkor érdemes lehet szigeteléssel és/vagy nyílászárócserével indítani, mert utána sokkal jobban lehet méretezni a kazánt.
A másik ok ami miatt nagy teljesítményű kazánt van értelme ajánlani, az az átfolyós vízmelegítés (kombi) ami szerintem mára a C terv arra az esetre, ha nagyon nincs hely és nagyon nincs mit picit se befektetni a jövőbe...
Kicsi hőigény mellett a kombi kazánnál azért kazán várható élettartamban gondolkodva gazdaságosabb akár egy jól lemoduláló fűtőkazán indirekt tárolóval, vagy ha nincs hova tenni az indirekt tárolót, akkor egy beépített rétegtárolós változat -- ez utóbbinál dettó érdemes figyelni rá, hogy mennyire tud lemodulálni.
97 m2 összterület tetőtér beépítéssel. B30-as fal ami rövid távon le lesz szigetelve (Mekkora szigetelés a minimum szerintetek?). Tető is újítva lesz szigeteléssel együtt.
Ha nincs elzáró meg víztelenítő szelep a tágulásin, akkor ha a rendszernyomást leengedem pl 0,5 barra, és a tágulásit addig fújom, hogy a rendszer már nem emelkedik tovább, akkor a tágulásiban csak levegő lesz, víz nem. Ilyenkor a rendszernyomást csak a víz határozza meg. Ha ezt beállítom a kívánt előfeszítési nyomásra (pl 0,6bar), és addig engedem a tágulásiból a levegőt, míg meg nem moccan a rendszernyomás, akkor elvileg a tágulásiban is 0,6-nek kell lennie. Jól gondolkodok?
márciusban végre megtörtént a kondenzációs kazán csere. :)
Baxi Luna Duo-Tec 24+ ERP fali lett a befutó.
Hideg eddig ugye igazából nem volt, sok mindent nem tudok még leszűrni. (2 hónap alatt elfogyott 320m3 gáz a 170m2-re) Az a kérdésem, hogy amennyiben 48 fokos előremenő vízhőfok egyelőre elegendő a radiátoros fűtéshez 21,5 fok benti hőmérsékletesetén, úgy van-e értelme a 48 fokot feljebb tenni? Viszont akkor többet kapcsolgat a kazán. Mert azt látom itt olvasgatva, hogy igazából a visszatérő számít, nem az előremenő.
Valóban nem néztem meg az előfeszítési nyomást, különösen, hogy csak a kifejezés ismerős számomra, a tartalma már nem. Rövidebben: nem tudom mi az.
A javasolt oldalon írtak alapján annyit meg tudok most már állapítani, hogy ennél a rendszernél P0=0,3 bar.
De hogy ezt az értéket, hogy kell figyelembe venni/beállítani, azt nem tudom. Meg azt sem, hogy az 1,7 - 2,0 bar közötti rendszernyomás igényel-e korrekciót.
A kazánunk gépkönyve szerint az ajánlott rendszernyomás 1,5 bar.
Én ezt beállítottam hidegen. Olyannyira hidegen, hogy kb. 19-20 °C volt az üzemen kívüli rendszer vízhőmérséklete. Azóta ettől természetesen csak melegebb vízhőfok jellemzi a rendszert, ennek megfelelően 1,7 bar alá sosem esik a nyomás, 1,7 – 2,0 között mozog. Nem gondolnám, hogy ez nagy probléma – különösen, hogy 3,0 bar a maximálisan engedélyezett – de feltételezem, hogy nem hasraütésszerűen határozták meg a 1,5 bart, valami oka csak van. Célszerű lejjebb vennem a nyomást? Vagy ebben a tartományban nincs jelentősége a 2 tizedes plusznak?
Hát nem nagyon ,hacsak az ingatlant használata ezt indokolná !:)Ha nagyjából folyamatos a fűtésed ,akkor extra szolgáltatásnak megfelel ,de egyébként szinte felesleges mivel pont a folyamatos/egyenletes üzemállapotot szeretik a kondis kazánok !:)