Összeszedtünk egy pár dolgot a piacon kapható főleg INTEX és Bestway mobil kerti medencék üzemeltetésével kapcsolatban.
Megpróbáltuk tematikusan, hátha segít az új tulajdonosoknak élvezetessé tenni a medencézés(beüzemelés, karbantartás, problémakezelés, jótanácsok, ötletek, javaslatok)
LÁSD: http://e-autos.hu/mobilmedencek/
Több olcsó megoldás is lehet: pld egyszerűen fával ki kell zsaluzni (vagy ha olyan a talaj, nem homokos, akkor a földet is elég kiásni körben zsalunak) és kell egy kis beton keverni bele kézzel. Vagy van interneten is apróhirdetésekben, sokszor ingyen is elvihető járdalap... Esetleg zúzott kő és felette rá egy keményfa talp.
A csővázas lába töltéskor mászik kifelé. 1 db térkő kicsi amúgy is, 40x40-es járdalap lenne az ideális neki. Na de abból meg van vagy 12-14 db, költséges.
Az okés, hogy a medence alatt betonkemény lesz a homok a víz nyomásától, de körben, ahol nem préseli a víztömeg, a lábak alatt nem lesz olyan tömör a homok, csak ettől tartok.
Én az OBI-ban vettem polyfoam szerű anyagot, amit a laminált padló alá tesznek (gondolom).
25m*110cm*3mm.
Két rétegben, egymást keresztezve fogom lerakni, mert ha csak sávokat vagy táblákat használtam, a víz benyomta az aljfóliát az illesztésekbe és árkos lett.
A legjobb lenne egy táblából kivágni, de nem találtam 4m-es anyagot.
Szerintem a fedés hatásos, nem hülyeség az üvegházhatás. A linkelt cikkben szereplő mérés is igen komoly hőmérséklet-különbséget mutat a sima és a burkolt cső között.
Mit tegyek a medence alá? Valami költséghatékony megoldás kellene. Beton alapon van (lesz) egy 2x3 m intex medence. A beton úgy ahogy sérülés mentes, de egy 1-2 cm vastag alátét jó lenne.
A medence alatt a homok nem mozog. Ha bánya homok akkor még jobb, a mosott folyami az nem olyan jó. A lába alá tegyél valamit, de úgy hogy a fóliát ne szakítsa ki.
32mm a létező csőátmérő, ebből 68m tekerhető fel egy 2m átmérőjű csigába. Ilyen vastag csövet nem próbáltam, a tényleges hővezetésben a vízmennyiség nagy része nem vesz részt, feleslegesen lett mozgatva. Szerintem a 20-25mm vastag cső elég. Az optimális hosszúság 60-80m lehet, hosszabb darab esetén már lecsökken a napsütött felület, és víz hőmérsékletének különbsége - romlik a hatásfok. A legjobb megoldáss, ha vastagabb csővel vezetjük a vizet a medencétől le a szivattyúhoz, majd onnan a spirálba. A spirált érdemes három, vagy több párhuzamos, 60-80m hosszú párhuzamosan kötött darabokból összeállítani.
A gyári (keringető/szűrő) szivattyú nagy mennyiségű víz kis magasságon, nagy nyomással történő mozgatására van optimalizálva, ezért a fogyasztása is nagy, ami sokat számít, ha figyelembe vesszük, hogy szerencsés esetben napi 12 órát kell mennie. A fűtéshez elég egy fűtéskeringető szivattú is, ami folyamatos üzemre, alacsony fogyasztásra van optimalizálva.
A tükröző felület csak a legkülső menetnél, a nap felé eső oldalon számít valamit, talán pár ezreléket jelenthet. Cserébe koszolódik, tönkremegy. Az LPE alkalmazása azt sugallja, hogy szorosan egymás mellé kell tekerni a meneteket, így a hőtükör nem rúg labdába.
A plexifedés felesleges, esetleg a légmozgás hűtő hatását kismértékben, de csökkentheti.
Több helyen olvastam, hogy hamar tönkrement. (Bár olvastam olyat is, aki évek óta használja.) Bizonytalan dolgot nem veszek. Nagyon fel tud bosszantani, ha valami idő előtt tönkremegy. Inkább csinálok akkor kicsivel többől házilag olyat, ami tartós.
Amik azóta felmerültek bennem:
- ha jól számolom átm 30 mm-es, 100 m hosszú cső kb 2m átmérőjű körnek tekerhető fel.
- 100 m nem túl nagy ellenállás a kis gyári szivattyúnak, amit a medence mellé adtak? Szerintem elég nagy nyomásveszteség van akkora hosszon.
- a jobb hatásfok miatt célszerű lenne valami tükröző felületre rakni (mondjuk alufólia)
- a jobb hatásfok miatt esetleg egy plexilappal lezárni az egészet
1) szerző keveri a KPE/LPE csöveket. Tudtommal 1,2 falvastagsággal nem készül KPE cső.
2) szakaszos üzemeltetés rossz hatásfokot eredményez.
3) meánderes elrendezés, ráadásul pillepalackokkal, ragasztással fűszerezve nagy meló, ráadásul drága, összevetve az LPE csigára fordítandó idővel és pénzzel.
Amióta medencézem (8 év?? már nem is emlékszem) meg van ez a típus (hasonló). Csak a gondoskodás a lényeg. Télire minden víz legyen kiszedve belőle. Ha kemény a vized akkor 3-4 évente ki kell savazni mert eldugul. És néha érdemes a zsíros lerakódásokat is kiszedni belőle, én ezt lefolyótisztítóval szoktam megtenni. Nekem tökéletesen üzemel.
Én tavaly ilyenkor vettem ilyen csodaszőnyeget. Még lusta voltam a kukába gyömöszölni de nemsokára az következik. A legfőbb baja hogy megette a nap pár hónap alatt. Lehet hogy takarni kellett volna? :)
A szezon végére több kis lyuk keletkezett rajta. Biztosan nem a túlnyomás miatt, amit a 25W-os kávédaráló okoz.
Meg aztán neked kell kivágni és beragasztani a csatlakozót. Azután vigyázni hogy nehogy erősebben mozdítsd meg, mert pucolhatod és ragaszthatod újra, olyan gyenge a ragasztás.
Tavaly is panaszkodott rá valaki, kár hogy nem hallgattam rá.
Most inkább egy ilyennel szemezek, ez masszívnak tűnik és talán nem szippantja össze a víz ha feldobom a tetőre. Ha valaki használ ilyet, érdekelne a tapasztalata.
Nekem van némi tapasztalatom medencefűtés tárgyában.
Mostanra megnéztem azt a hirdetést. Hiába írják le a hirdetésben, hogy 4 négyzetméter a felülete, ha annak a felületnek nagy része nem vesz ténylegesen részt a hő hasznosításában. Relatív alacsony hővezetőképességű műanyag, ami a "csöveket" összetartja. Ha olcsón akarsz kijönni, akkor a munkadíjat ne számold bele, a csatlakozók filléres tételek. Amire rakod, az elhagyható.
Ha nem hiszed, akkor eldöntötted, hogy ilyeneket veszel. Nem tudom, mekkora medencét akarsz melegíteni, de erős a gyanúm, egy adag nem lesz elég.