Keresés

Részletes keresés

Némedi László __ Creative Commons License 2007.07.19 0 0 8457

pénzhiány...

 

Előzmény: WaldteufelII (8456)
WaldteufelII Creative Commons License 2007.07.19 0 0 8456
Üdvözlet az topicba íróknak!

Az előző félévet végignézve csak gratulálni tudok a színvonalhoz.
Pár hozzászólásom lenne.
1. Határváltozás
1938 okt 12. Szlovákia gesztusként (önként) visszaadja Ipolyságot (a várost, nem a térséget) és a Sátoraljaújhely hozzájuk csatolt részét. Szerintem óriási szimbolikus jelentőságe van.
A "Mindent vissza" című dal is említi "Ipolyságon magyar zászló, de még vár Komárom.."

2. Emberveszteség
A románokkal stb. való összehasonlítás érdekében valaki emített egy 380000-s számot egy angolszász szerzőtől. A szám komolytalan. Stark Tamás: Mo. embervesztesége a második vh.-ban című alapműve 180000-es számot ír (hősi halott), a Ravasz féle lexikon is hasonlót. A nyugati szerzők csak a lefordított munkákat ismerik, ergo semmi Számvéber, Ravasz, Szabó Péter. Nem értem miért nem támogatja a Hadtörténeti a kutatóit nyugati publikálásban (akár egy-egy tanulmányban összefoglalva az utóbbi évek kutatásait.)
Némedi László __ Creative Commons License 2007.07.13 0 0 8455
kólamámor? :)))
Előzmény: Zicherman Istvan (8454)
Zicherman Istvan Creative Commons License 2007.07.13 0 0 8454
Szia, Laszlo.
Van hajlamod egy gorbe hetvegere?
Itthon ragadtam (bassza meg).
Telefonom el.
Előzmény: Némedi László __ (8448)
jamaica2 Creative Commons License 2007.07.11 0 0 8453

Az OMAHA-n lévő is brit gyártmány volt.

Előzmény: showtimes (8452)
showtimes Creative Commons License 2007.07.10 0 0 8452
egészen pontosan egyet az angolok ( Gold), egyet meg az amik ( Omaha) építettek, Cherbourg bevétele után pedig lerakták a PLUTO-t (pipe line under the ocean) 70 mérföld Wight szigetétől a francia kikötőig, tenger alatti olajvezeték.
Előzmény: jamaica2 (8451)
jamaica2 Creative Commons License 2007.07.10 0 0 8451
A mesterséges kikötek a britek építették és nem az amik.
Előzmény: showtimes (8440)
bimba5672 Creative Commons License 2007.07.10 0 0 8450
Tény hogy 45'-elején az Szövetségesek lemaradàsban voltak... Az oroszok nyilegyenesen Berlinnek tartottak, megvalosulnak làtszottak Sztàlin vilàguralmi tervei, Monty meg a többi nagyokos alàvàggott az összes addigi hoboru utàni vilàgfelosztàs tervezetnek a tehetetlenségével. Ne feledjük el ràadàsul a Németek és szövetségeseik màr csak majdhogynem azért harcoltak olyan hevesen az oroszok ellen hogy az Amik hamarabb legyözzék öket, csak ugye közbe szolt a politika meg a pénz... Igy elég szépen pofàga estek a következö 50' évben és nem egyszer kerültek kényes helyzetekbe. Magunkrol nem is beszélve, még Japànt is segitetünk nekik legyözni a végén - ha tudjàtok mire gondolok.... Szoval mindenkinek szokàs szerint kapartuk a gesztenyét megültünk egy csomo lovat mint a cirkuszban és a végén pofàra estünk...
showtimes Creative Commons License 2007.07.09 0 0 8449
csak ellenőrizte napszűrást kaptál-e vagy sem? :)
Előzmény: Némedi László __ (8448)
Némedi László __ Creative Commons License 2007.07.09 0 0 8448
ezt ugye poénból írtad?
Előzmény: edesviz (8447)
edesviz Creative Commons License 2007.07.09 0 0 8447

Sziasztok,

a II VH-ban emlkékeim szerint 500 méterre a támadó ékek elé, vagy védelmül tudták az Amcsik a repülőgép rakományt kérni. Rendszeresen is kérték. A rendszer interaktiv volt. És ez volt a leggazdaságossab.

Édesviz

Előzmény: Némedi László __ (8446)
Némedi László __ Creative Commons License 2007.07.09 0 0 8446

emiatt is fontosabb lett volna a vasúti szállítás nyugaton

 

az átrakás egyébként Brassó környékén történt...

Előzmény: showtimes (8445)
showtimes Creative Commons License 2007.07.09 0 0 8445
Más volt a motorizáltsága egy szovjet és más egy amerikai hadosztálynak, akárcsak az ellátásigénye.
Visszatérve a magyar esetre, emlékezetem szerint a vasúthálózatunk volt nemzetközi szintű az adott időszakban (sűrűség, minőség) és nem a közúthálózat minősége. Ráadásul egy apróság, a szovjeteknek a széles nyomtávról át kellett rakodni...
Előzmény: Némedi László __ (8444)
Némedi László __ Creative Commons License 2007.07.09 0 0 8444

sorry :)

 

a 46. hadsereg megállásánál nem csak a német ellenállás, hanem, a gyors támadás miatti, tartalék hiány, és a vasúti csomóponttól való túl nagy távolság is szerepet játszott. A Csepel-szigetre való átkelést iszonyú kevés lőszerjavadalmazással csinálták. Az ercsi átkelésnél is meg kellett gondolniuk, mikor adnak tüzérségi támogatást.

Előzmény: showtimes (8443)
showtimes Creative Commons License 2007.07.09 0 0 8443
"Szovjet oldalon kb 50km sugarú kört tudtak tehergépkocsival lefedni a vasúti kirakodóhelytől."

Erre reagáltam, itt egy szó sincs magyarokról...
Előzmény: Némedi László __ (8442)
Némedi László __ Creative Commons License 2007.07.09 0 0 8442

sehol nem írtam sűrűségről, az összes probléma, amit felsoroltam, az nyugaton probléma... (a magyar helyzetről írtam az 50km-t, aminek az útsűrűsége hasonló a nyugatihoz...)

Előzmény: showtimes (8441)
showtimes Creative Commons License 2007.07.09 0 0 8441
szovjet úthálózatot ne hasonlítsuk se sűrűségben, se minőségben a franciához:)
pl. Nyugatról összesen 2 db. szilárd burkolatú út futott be Kijevbe...
Előzmény: Némedi László __ (8438)
showtimes Creative Commons License 2007.07.09 0 0 8440
igen, volt üzemanyag vezeték a tenger alatt valamint 2 mesterséges kikötőt építettek az amik, amelyből az egyiket megrongált egy tengeri vihar.
Ha jól emlékszem szeptember elején a pc. egységek egy részénél üzemanyagellátási gondok is voltak, nem csak lőszer, légiszállítással igyekeztek pótolni, mint a németek 41-ben a Szu-ban.
Előzmény: edesviz (8437)
Némedi László __ Creative Commons License 2007.07.09 0 0 8439

3. Valahol olvastam, hogy amig a szövetséges alakulatok mozgásban voltak, a hadianyag nagyobbik részét a repülőbombák tették ki, amit kétszer kellett csak megmozgatni, az angliai reptereken, és onnan már a németek nyakába hulllott. Ha valami miatt lelassult a front, akkor a tüzérségi-harckocsi lőszer adta a döntő hányadot, és ez csak a kikötőkön keresztül mehetett.

 

Amit belinkeltem írja:

Some 28 divisions were advancing across France and Belgium, each ordinarily requiring 700-750 tons a day.  Patton's 3rd Army was soon grinding to a halt from lack of fuel and ordnance.

 

Ettől szedek össze pontosabb adatokat, de ezek nem a repülőbombák.

Az amerikai hadsereg mozgásban sok üzemanyagot használt (erősen gépesítve voltak), vagy állásban sok tüzérségi anyagot használtak, lényegében mindig nagyon sokat igényeltek...

Előzmény: edesviz (8437)
Némedi László __ Creative Commons License 2007.07.09 0 0 8438

"2. a tehergépkocsis szállításra, ha működtek is volna a vasútvonalak, hányszor kellett volna átrakni az utánpótlást, mert a végén akkor is teherautóval kell szétosztani?"

Ez így van (a boldolt rész), de a vasúti szállítás nem igényel annyi üzemanyagot (amit a teherautóknak kell szállítani), nem igényel annyi embert, nem igényel annyi karbantartást (amihez rengeteg alkatrészt kell szállítani), nem igényel annyi szerelő állomást, gyorsabb(!), kisebb a kiesés (pl balesetek, mert  a teherautó nem kötött pályán halad), amortizáció kisebb, olcsóbb, nagyobb áteresztőképessége van.

 

Szovjet adatok alapján egy front, ha nem volt vasútvonala, lényegében állnia kellett. Szovjet oldalon kb 50km sugarú kört tudtak tehergépkocsival lefedni a vasúti kirakodóhelytől.

 

Előzmény: edesviz (8437)
edesviz Creative Commons License 2007.07.09 0 0 8437
Sziasztok,
1. Antwerpen a Rajna deltájának a szélén fekszik, ma természetvédelmi terület, de akkor egy óriási mocsár vidék tele sekély vizű ágakkal, és szűk hajózási csatornákkal. Nem igazán a második világháborús harckocsi támadásokra alkalmas terület. A védekezők előnyben vannak.
2. a tehergépkocsis szállításra, ha működtek is volna a vasútvonalak, hányszor kellett volna átrakni az utánpótlást, mert a végén akkor is teherautóval kell szétosztani?
3. Valahol olvastam, hogy amig a szövetséges alakulatok mozgásban voltak, a hadianyag nagyobbik részét a repülőbombák tették ki, amit kétszer kellett csak megmozgatni, az angliai reptereken, és onnan már a németek nyakába hulllott. Ha valami miatt lelassult a front, akkor a tüzérségi-harckocsi lőszer adta a döntő hányadot, és ez csak a kikötőkön keresztül mehetett. Egyébként volt a csatornán egy üzemanyag-vezeték is a sok jármű számára. Ez avalohal pedig Eisenhower emlékiratai volt.

Édesviz
showtimes Creative Commons License 2007.07.09 0 0 8436
Na ugye, ugye, a zsebek, mint Dunkerque nem osztot, szorzott, Antwerpen viszont igen.

Megjegyzem Cherbourg (mélytengeri kikötő) már nem Normandia, hanem a Cotentin-félsziget. De ez csak földrajzi kiegészítés, akárcsak az is, hogy Marseilleből jelentősebb mennyiséget szerintem nem szállítottak az északi frontra, hanem a Rajna-vidékre (Elzász) és az olasz határra (bár ott tessék-lássék háború folyt).
Előzmény: jamaica2 (8435)
jamaica2 Creative Commons License 2007.07.09 0 0 8435
Arra gondolok, hogy Ike és Monty igen csak hatalmasat hibáztak, mert a brit páncélos ho amely épen elfoglalta Antwerpent és a belga ellenállás segítségével megakadályozták a dokkok felrobbantását, nem foglalták el a Schelde két oldalát (majd a kanadaiak tisztítják meg 0944 decemberére), így korábban lehetett volna a támadáshoz közeli kikötő a kezükben. Sőt Modelnek sikerült a 15. hadsereg csapatainak jelentős részét éjjel a Scheldén komphajókkal a Walchren sziget melletti félszigetre szállítani a britektől 10 km-re. A brit parancsnokok nem utasították a csapatokat 10 km északra Antwerpen határától, hogy lezárják a Walchren-t. .Modelnek ezek a csapatai támadták nyugatról a Marke Garden erőket. Ezután a Market Garden ostobasága egyértelmű szvsz. , ahelyett, hogy a minden erővel felszámolták volna a 15. német hadsereget és kitisztítják az Antwerpeni kikötő megközelítési viziútjait, ami óriási előnyhöz jutathatta volna a szövetségeseket mert az utánpótlást nem kellett volna 100%-ban Normandiából és Marseilből szállítani. SZVSZ ezen ment el, hogy a szovjetek értek Berlinbe.

Előzmény: showtimes (8434)
showtimes Creative Commons License 2007.07.08 0 0 8434
egy-egy zseb feltöréséhez szükség lett volna 2-3 hadosztályra, jelentős nehéztüzérségre, s légierőre. Rengeteg felszerelést kellett volna leszállítani (logisztika) , s nyugodtan lehetett számolni egy hét intenzív harctevékenységgel. Tekintettel a komoly erőkifejtésre utána a bevetett csapatokat pihentetni kellett volna, illetve feltölteni.
Ennyit nem ért meg az angolszászoknak egyik sem. Különösen nem Dunkerque, amely sekélyvízi kikötő volt! Már 1940-ben felrobbantott mólókkal és kikötőmedencékkel, berendezésekkel (ezért is maradt ott többek közt a teljes nehézfelszerelés). Mire működőképes állapotba hozták volna rég bevették Antwerpent...
Előzmény: jamaica2 (8433)
jamaica2 Creative Commons License 2007.07.08 0 0 8433
A kanadaiak feladata volt a tengerpart menti erődök és Antwerpen megközelítési útjainak felnyítása, de ez megér egy hosszabb vitát szvsz.
Előzmény: showtimes (8429)
jamaica2 Creative Commons License 2007.07.08 0 0 8432
A korai időben igen, de később amikor Antwerpen is működni kezdett már, a vasutakat újjá építették és a Magyarországon is ismert Truman mozdonyok elkezdték a munkát.
Előzmény: showtimes (8431)
showtimes Creative Commons License 2007.07.08 0 0 8431
Ami azt illeti a Normandiába menő vasútvonalakat igen módszeresen és hosszú ideig bombázták, tehát érthető, hogy a közutat favorizálták, macerás lett volna az újjáépítés, inkább ezt is meghagyták a franciáknak. Volt elég teherautójuk és benzinjük...
Előzmény: Némedi László __ (8430)
Némedi László __ Creative Commons License 2007.07.08 0 0 8430

http://www.transchool.eustis.army.mil/museum/RebBallIntro.htm

 

itt persze azt írják a vasútvonalak megrongálódása miatt, de ennyi idő szerintem nem kellhetett...

Előzmény: Némedi László __ (8428)
showtimes Creative Commons License 2007.07.08 0 0 8429
A zsebek két oldalon maradtak: Lorient és St.-Nazaire Bretagneban, valamint Dunkerque. Előbbiekkel azért nem foglalkoztak, mert a frottól távoli kikötőkként nem osztottak, szoroztak - a németek maradék tengerészeti erőit augusztusban Norvégiába evakuálták, viszont a vasbeton tengó bunkerek és megerődített kikötő miatt igen macerás lett volna a felszámolása (jól kiképzett legénység, rengetek légvédelmi löveg...) Dunkerque jól jött volna, de Le Havre, Boulogne és Calais bevételével a térségben volt elég kikötőjük papíron, de valóságban a németek, mivel itt várták a partraszállást erősen rombolták a kikötőket, illetve elaknásították. Az említett okokból itt sem érte volna meg a befektetett erő, a várható veszteség a hasznot. A szövik ekkor egyébként is már Antwerpenre fenték a fogukat, amely sokkal kedvezőbb fekvésű és nagyobb kikötő volt, ráadásul Németország szájában....
Előzmény: Of (8426)
Némedi László __ Creative Commons License 2007.07.08 0 0 8428

nem a kikötők számával volt a gond, hanem elhelyezkedésével.

A kikötőtől való elszállítás megnövelte az utánpótlási vonalat, amit érdekes módon nem vasúttal oldottak meg (nem értem miért), hanem a Red Ball Expressel (teherautóval). (valszeg az amerikaiak valahogy áthozták a saját kinti közlekedési kultúrájukat... ...mással egyenlőre nem tudom magyarázni...)

Előzmény: Of (8426)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!