Én ugyan vallom, hogy mindenekelőtt fedezzük fel saját hazánkat, de azért ha a világ csodáiból akadnak kínálatok relatíve elérhető közelségben, azokat bűn lenne kihagyni, már amennyiben megengedi a bugyelláris.
Az élmény csak fokozódik, ha a lehetőség olyan nyelvközegben adott, melynek gyakorlói vagyunk, vagy akad az adott területen élő személyes kötődésünk.
Mit vitázok? nem bírom soviniszta nézeteit: Ennyi! Mit állandóan? jött Dalmatinski Podrum, aztán csak Mijo, most mint: Muity Mijo. Tőlem aztán a bunyevácok annyi jogot kaphatnak, amennyit akarnak, és éljen boldogan:)
Nem, nem mentünk a Gazela híd közelébe se. Jöttünk az E70-esen egy darabig aztán jobbra írta Nis, alatta sárgával Cacak ezt követtük végig.
A 1/2 10-ig arra értettem, hogy oda akartunk érni az 1/2 10-es alagútzárás előtt, de olyannyira jól sikerült, hogy teljesen belefutottunk az éjszakai alagútzárásba ( 22-03ig ), amúgy már 1/2 3-kor átengedtek.
Szóval otthonról indultunk 1/2 16-kor, Novi Sad, Beograd, Cacak, Uzice stb. útvonalon, Podgoricában a táblák ugyanúgy, mint Belgrádnál, szóval sehol nem volt gond, símán leértünk Ulcinjba reggel 6-ra.
Novi Pazar után is csak az első 30 kilométert ismerem, mert ott szoktam balra (délre), Koszovó felé fordulni
Jut eszembe: ha van egy kis időtök kalandozni, a Novi Pazar és Zubin Potok (Koszovó) közötti rész is csodálatosan gyönyörű. Ott van a Gazivode víztározó: egy különösen szép völgyet hosszan-hosszan elárasztottak vízzel, az út pedig ennek a partján halad kilométereken keresztül... A helyieknek ez egyfajta üdülőtelep, olyasmi, mint Pesten Óbudán a Római part.
A negatívum az, hogy a koszovói határon elvileg 50 euróért kell biztosítást váltani. Gyakorlatilag csak az esetek felében kérik.
Hát, kevésbé és közepesen szerpentines szakaszok váltják egymást, négyes alá visszakapcsolni egyszer sem kell. Nagyon jó az út vonalvezetése, egyszer szívesen kipróbálnám padlógázon is egy jobb autóval, ha lezárják a szembejövő forgalom elől :-)
A szerpentinekkel és a kanyarokkal kizárólag azért van csak baj, mert könnyű kilométereken át beragadni valami lassú jármű mögé. Elég gyakori élmény egyébként, hogy cammogok egy busz mögött a meglehetős vezetői rutinommal és a viszonylag erős autómmal, mert nem látom be az utat az előzéshez, viszont mögöttem kettővel Zoran megunja a kettes Golfban, és hajrá.
Összehasonlítani más útvonallal nem tudom, mert más útvonalakat nem ismerek. Továbbá Novi Pazar után is csak az első 30 kilométert ismerem, mert ott szoktam balra (délre), Koszovó felé fordulni, míg Montenegró (Rozaje) felé jobbra megy az út.
Még egy: idén augusztus elején kezdődik a ramadán, és ebben a térségben ez azt jelenti, hogy világosban nem lehet kaját kapni. Az éttermek, büfék stb. csak sötétedés után nyitnak, a vallási előírásoknak megfelelően.
Gondolom ez lenne az. Tavaly mi is Utjehan nyaraltunk. Ez a kemping tényleg nem mondható lepukkantnak, a parton is van. Viszont július végén egy talp alattnyi hely sem volt bent, ráadásul majdnem mellette van egy étterem, ahol rendszeresen volt este hangos buli.
Mellette van egy másik kemping is, az sem lepukkant, de szintén nagyon zsúfolt. Innen délre pedig már csak Ulcinj után vannak kempingek, de mivel ott már az úton olyan szemét volt, hogy a tehenek legeltek a kuka környékén a szemétből, nem volt kedvünk megnézni egyiket sem.
Azért nem akarom elvenni a kedved, nagyon örülnék, ha találnátok jó kempinget. De ha nem, akkor szoba v. apartman biztos akad majd.
Belgrád-Kragujevac-Novi Pazar útvonalon mennénk az mennyivel gyorsabb,úgy ki tudom kerülni az alagút építést? Milyen az út arra? Járt valaki ezen a kerülőúton?
Én Novi Pazarban is dolgozom, így elég sűrűn járok arra.
Az út Novi Pazarig kiváló minőségű, frissen felújtott, és gyönyörű helyeken megy keresztül. Itt van például kedvenc kápolnám, Pecsenogban:
Meg aztán muszáj bemenni Novi Pazarba, a Szandzsák fővárosába, ahol a szerbiai bosnyákok élnek, a boszniainál lényegesen vallásosabban. A kisvárosban 35 mecset van, és a környékünk egyik legnagyobb ruhapiaca. És megdöbbentően aktív éjszakai élet. (Ha arra mentek, tudok szállást és éttermet is javasolni.)
Mivel nyugatról érkeztek Montenegróba, az alagutat nagy valószínűséggel elkerülitek.
Azt viszont el kell mondanom, hogy a haladás igen lassú lehet, különösen ha a szerpentines szakaszon beragadtok egy busz vagy egy kamion mögé.
Mi 22-én megyünk és egy olyan kérdésem lenne,hogy ha Belgrád-Kragujevac-Novi Pazar útvonalon mennénk az mennyivel gyorsabb,úgy ki tudom kerülni az alagút építést? Milyen az út arra? Járt valaki ezen a kerülőúton? Köszi előre is.
Namost erről a listáról enyhe rosszalló fejcsóválás közepette húzzuk ki a nyilvánvaló túlzásokat, a leveseket, így általánosan (corbe), a főtt krumplit (kuvani krompir), a kolbászt (kobasica) és a prosuttát, vagyis a sonkát (prsut).
Húzzuk le azokat a kajákat is, amiknek már a montenegrói neve is török: pilav, duvec, sarma :-) A szacs szintén török megoldás (fedeles cserépedény), így a "bárányhús szacsból" (jagnjetinja ispod saca) is egyértelműen török vonal. A szerb éttermek nagy részében is vannak szacsban készült ételek. (Bulgáriát, Macedóniát ne is említsük.)
A popara, kacsamak és a csicsvara (nagy vonalakban császármorzsa szerű tészták mindenféle plusz hozzávalóval és feltéttel) szintén megvannak mindenfelé a volt oszmán birodalom területén, így természetesen -- ugyanezen a néven -- a szerbek, macedónok, bolgárok, albánok is ismerik.
A punjene paprike (töltött paprika) passz, a kérdés az, mivel töltik. Mi magyarok inkább húsos rizzsel, de sok helyen délen szirenével (sós fehér sajttal). Montenegróban?
Nézzünk furcsán a japracira: a japraci tölteléke ugyanaz, mint a szármáé (hús + rizs + hagyma összefőzve), de nem szőlőlevélbe, hanem rastan levélbe tekerik. Ha ez ettől eredeti montenegrói étel, akkor lelkük rajta.
Apropó rastan: ez is fenn van a listán, pedig tudtommal ez nem egy fogás, hanem egy nagylevelű zöldségnövény, olyan mint a spenót. Horvátul rastika.
Marad két igazi tétel, a podgoricki popeci és a crnogorska jagnjetinja u mlijeku.
Mind a kettőnek utánanéztem a neten. A popeci nem tűnik túl innovatívnak: sertésszelet prosuttával és kajmakkal töltve, sült krumplival és tartármártással tálalva. (http://www.restoran-samba.me/cg/podgoriczkie-ruletiki.html) Inkább egy étterem "specialitása" lehet, mint egy nemzeté.
A tejben főzőtt bárányhús (jagnjetinja u mlijeku) ellenben valóban igen érdekes. Úgy tűnik, tényleg az a lényege, hogy tejben főzik meg a bárányt -- ilyet eddig nem hallottam. Szerbiában legalábbis biztosan nem.
Egyszer egy montenegrói leányzónak megemlítettem, milyen jókat ettem a hazájában, nagy kedvencem a pljeskavica.
Kicsit megsértődött, mondván, miért nem próbáltam ki inkább valami montenegrói specialitást, a p. az szerb.:-)
Mi egyébként az igazi, autentikus crnagorác eledel, a njegusi prsut-on kívül?
Zsiveli! :-) Készülj fel arra, hogy odalent még ennél is sokkal jobb lesz :-)
négy: ez most komoly? vogue hajó, mint autentikus monti kajálda? ezt nem mondod komolyan!
Szerb a tulaj, szerb a séf. Az étlapon van egy szerb specialitásos szakasz.
(A szerbek és a crnagorácok etnikai és kulturális összehasonlítása érzékeny téma, mindenesetre konyhaügyekben nyugodtan kijelenthetjük, hogy nincsenek különbségek.)
Bocs másoktól off leszek, de mivel nincs levélcíme ideirom azután befejeztem vele az eszmecserét!
Én önnek nem vagyok picinyem!Tényleg nem tudom mit kötekedik maga velem?! Az első belépésemkor, első kérdésem Belgrádon keresztüli utazás volt. Erre mit válaszolt menjek a Velencei tóra. No comment. Nem is kérdeztem többet sok információt megtudtam vissza meg előre olvasva is. Próbáltam humorosra venni. Jött a másik sokác aki hasonló stilusban akart lekezelni, szerintem minden jóérzésű nőt megsértve! Eleinte lehet szimpatizáltam magával tetszett az elkötelezettség is, na de?! Hogy akar támogatókat szerezni a bunyevác ügyhöz ha mindenkit elmar maga körül? Eddig egyet sem ismertem, nem is szeretnék még ez az egy is sok belőlük! A lényeg mi megyünk Montenegróba, maga meg soha nem is megy ha így folytatja. Előbb utobb mindenkit megfog sérteni, a potenciális barátok helyett lesz egy halom ellensége, vagy lehet késő már és megszerezte már őket? Próbáljon változni szebb lesz az élete!
Nem, nem mentünk a Gazela híd közelébe se. Jöttünk az E70-esen egy darabig aztán jobbra írta Nis, alatta sárgával Cacak ezt követtük végig.
A 1/2 10-ig arra értettem, hogy oda akartunk érni az 1/2 10-es alagútzárás előtt, de olyannyira jól sikerült, hogy teljesen belefutottunk az éjszakai alagútzárásba ( 22-03ig ), amúgy már 1/2 3-kor átengedtek.
Szóval otthonról indultunk 1/2 16-kor, Novi Sad, Beograd, Cacak, Uzice stb. útvonalon, Podgoricában a táblák ugyanúgy, mint Belgrádnál, szóval sehol nem volt gond, símán leértünk Ulcinjba reggel 6-ra.