Ezzel a témával kapcsolatban azért szeretnék a cserépkályha, kandalló topikon kívül társalogni, mert szeretném, ha minél többen csatlakoznának a tömegkályát ismerő, építő vagy építeni szándékozók egyenlőre nem túl népes magyarországi táborához. Idén (2007) tavasszal szeretnék egy tömegkályhát építeni, és ezúton várom azok jelentkezését, akik szeretnének az akcióban tapasztalatszerzés céljából részt venni. Mi 3 éve építettünk egyet, és 3 év tapasztalata alapozta meg lelkesedést és elszántságot, hogy a témát alaposabban megismerjem. Röviden összegzésképp itt van néhány dolog, ami a fórumon erről elhangzott:
A tömegkályha általában minimum 3,5-4 tonna, de a tömeg és a tüzifafaigény nincs összfüggésben. Egy hatalmas szivacshoz lehetne hasonlítani, amit feltöltünk vízzel, majd a víz SZÉP LASSAN kicsöpög. Ha túl sok vizet akarunk beletölteni, a felesleges víz egyszerűen átfolyik. (Érts itt: kimegy a kéményen a meleg; ennél a kályhánál alkalmanként 15 kg fa feletti mennyiségnél ez biztosan bekövetkezik.) Az ezen felül egyszerre elégetett fa POCSÉKOLÁS. És nagyon fontos: maximum napi két begyújtás, farkasordító tél esetén is.
A hőtárolás, és az, hogy a hő milyen hatékony égésből származik, két külön dolog, a finn tömegkályha pedig egyszerűen igyekszik mindkettőben a maximumot nyújtani.
Leginkább ezért a legjobb fatüzelésű fűtőeszköz mindenhol, égövtől függetlenül, ahol lehet néhány fagyos hónappal számolni.Ennek a kályhának az egyik legfontosabb tulajdonsága a takarékosság.
Bár finnországban sok fa van, igyekeznek felelősségteljesen gazdálkodni vele,
és annyit használni, amennyit ültetnek. Kb 2-300 fokkal magasabb hőmérsékleten történik az égés, mint pl. egy cserépkályhában, ráadásul az égéstér felső harmadába merőlegesen bevezetett másodlagos levegő még tisztábbá teszi a folyamatot, így teljesíti a vonatkozó elég szigorú uniós emissziós határétékeket is. Száraz fa használata esetén az eltömődés kizárt
Itt egy autentikus vázlat:
www.mainewoodheat.com/downloads/AlbieCore.pd
további linkek:
www.diymasonryheater.blogspot.com/
http://www.ecoarc.no/fireplaceproject.htm
http://www.bugsoft.com/craigh/house/HeilmanHouse.pdf
http://www.tempcast.com/gallery/gallery16.html
üdv: V11
Pedig de. Igaz, csak kettőt, egy 2004-eset és egy 2006-osat. Egyikben sem volt ilyen gond, persze kettő kályha alapján nem lehet általánosítani. De az is lehet, hogy a régebbi cuccaikat jobban megcsinálták.
50x20x4-es, ajtó fölött és a terelők. Valszeg azért nem találkoztál még ilyennel, mert még nem bontottál ilyen lapokkal épített csk-t. Mellesleg az enyémben is megrepedt. 2 éves csk.
OK, akkor jól csinálom, jól ajánlom. Így fűtök már amióta fűtök. *-os 5-ös. :) Bocs a kötekedésért. :D Remélem elnézed, csak a weboldaladon található képből ez nem volt egyértelmű.
állítva minden fa. hátra a vastag és ahogy jössz előlre egyre vékonyabb. legelőlre az ajtóhoz a gyújtós a vékony fák alá. szikrafogó (3luku) becsuk. ajtó padlóig nyitva, ha már faszán beindul behajtható az ajtó 3-5centire. én gyakran találkozom törött takarólappal ,de van h 30 éves kályha és egy se repedt. az biztos a rathos az tuti.
úgy kell begyújtani, h az első gyufaszál gyújtásától az utolsó parázsig ne legyen füst, csak szép egyenletes láng. ezzel minden füstölési probléma megoldódik magától. ha alulról gyújtod meg a tüzet és esetleg jófajta szórólappal akkor ne számíts másra. egyes kályhások oldalain le van írva a helyes begyújtási módszer, az enyémen is.
Segítséget szeretnék kérni tömegkályha begyújtás ügyben, ha nincs begyújtva a kályha folyamatosan és ha legközelebb kihűlt állapotban gyújtanék be visszajön a füst a szobában, viszont mikor bemelegedett akkor már teljesen jól üzemel, a kérdésem tehát az lenne, hogy van e valami begyújtási technika vagy anyag amivel ezt a kezdeti füstölést ki lehet küszöbölni?
Bontottam pár éves cserépkályhát, a Rath-os lapok el voltak repedve. A 6-osnak semmi baja sem volt. Az ukrán samott, az a szép sárga az egy kalap szaharát nem ér, két hónapos csk. bontottunk a szar felépítés miatt, az összes 6-os el volt törve.
Románnal dolgozom, semmi panasz nincs rá. Kalapáccsal is elég jól lehet törni meg kőroppantóval, nem morzsálódik. Az a tót samott-tégla, van az oldalában egy ovális pecsét onnan ismered fel. A román piszkosfehér színű.
Kockás papíron számold ki, mennyi lenne a samott-költség egyikkel és mennyi a másikkal. Vesd össze a szlovák samott minőségét a lentebbi kiváló tanácsokkal. Ha a korábbi hozzászólók által felsorolt követelményeknek nem, vagy csak részben felel meg, mérlegeld, hogy az az összeg, ami különbségként jelentkezett a kockás papíron, megéri-e azt a kockázatot, hogy idő előtt kell majd átrakni a kályhádat, mert valami nem bírta a hőterhelést.
A kályhába speciális samott kell. Ahogy többen írták korábban is: nem árt, ha minél tömörebb, homogénebb. Mégpedig azért, mert a kályhában több száz °C-os hőingást kell elviselnie naponta, így nagyon nem mindegy, hogy mennyire van egyben a cucc. A lágyabb, morzsálódós samottok lehet hogy jók (nem tudom, csak a példa kedvéért mondom) egy olyan ipari kemencébe, amelyikben hónapokon-éveken át közel azonos a hőmérséklet, de kályhába - ahol begyújtáskor 20-60°C, csúcsüzemben pedig 900-1000°C van néhány órán belül, napi ciklusban - alkalmatlan.
Az is tény, hogy egy kályhában nem a 64-es tűztér-falazat a gyenge láncszem, hanem főleg a vékonyabb forsíbolások és a takarólemezek. Egy 64-es samottfal nem fog egyszerűen porrá hullani és a vastagságából adódóan rendszerint akkor is a helyén marad, ha elreped, eltörik. Amikre leginkább oda kell figyelni minőségügyben, azok a takarólemezek és a vékonyabb (<,=40mm) utóbélelések.
Én mint amatőr kályhaépítő mondom, hogy jó a Rath-os tégla talán az egyik legjobb csak vágni ne kelljen, mert olyan nehezen viszi a gyémánttárcsa mint állat! Persze jól beáztatva megfelelő koronggal kezelhető a helyzet.
Több kályhással is beszélgettem samott ügyileg, gyakorlatilag egyik samottra sem volt panasz. A lényeg, hogy jól csengő és ne morzsálódós legyen!
Szedegetem össze felé a kályhámhoz az anyagokat. Sajnos nem tömegkályha hanem egy biotűzteres cserépkályha lesz. S, hogy ne legyen mégsem teljesen off. a kérdés. Két fajta samottot tudok beszerezni a Rath cég samottját 575 ft. valamint a szlovák samottot amit 466 ft.-ért kínálnak. 12*25*6 cm-es samottról van szó. Még csak szlovákból építettem amit építettem szóval igazából nincs összehasonlítási alapom. Azt látom, hogy a Rath jóval súlyosabb, gondolom jobb is. Jobb is ?
Persze, hogy meg lehet csinálni, úgy is, hogy középen van az ajtó. Az iker jó ötlet akkor, ha valamennyire középen van a kémény, ha nincs akkor csak döggel oldható meg. Na megyek a cserépkályhás topikba, ahol a gázkazánokról van szó.
"Azt vettem észre, az emberek/lakosság kapásból idegenkedik az asszimetrikus felépítéstől."
Én úgy tapasztaltam, hogy csak olyankor, ha a kályha egyébként szimmetrikus. Ha egy alapban többtagú, aszimmetrikus kályhán van eltolva az ajtó, azt nem tartják annyira bénának.
Párhuzamos iker. És akkor minden megmarad. Huzat is, hatásfok is, hőfelvevő felület is, tömeg is. Persze ha elfér még egy cserépkályhás hsz itt a topikban, remélem, ezért nem leszek kitiltva. :)
Mondjuk ez a topik a Tömegkályha nevet viselné :-(
A cserépkályhának másik, külön topik van :-)
A 4*2,5 alapterületű kályhában 3-as járattal nagyobb tűzteret lehet építeni.
Ez jobb bizonyos szempontból.
De a hőfelvevő felülete kevesebb lesz (vagy járathossz, mindegy minek hívjuk), mint ha 5-ös (amit 4-esnek hívnak köznyelvben) járattal épülne.
Ennélfogva a hatásfoka jobb az 5-ös járatosnak, ilyen szempontból.
A másik!
Ez egy érdekes dolog, nem nagyon beszélünk róla!
3-as csak nyílván asszimetrikusra tudunk építeni. Tehát az ajtó nem középen van, hanem jobbra-balra kicsit eltoléva.
Azt vettem észre, az emberek/lakosság kapásból idegenkedik az asszimetrikus felépítéstől. Aztán amikor képeket látnak, vagy elmagyarázom, és ilyen épül: aztán már nem bánják.
Ez igazából egy előítélet sokakban, aminek valójában alapja, magyarázata egyáltalán nincs. :-))
Zoli egyébként eléggé otthon van ezekben a méretezésekben de azért az empirikus úton megszerzett tudás üti a méretezést, pl 4x2,5x7-es cserépkályhában még nem láttam 3-as járatot, bár a kémény méretei szerint az lenne jó. Nem merem megcsinálni hármasnak.
Kár!!!...én megpróbáltam, nem rajtam múlt, jó kedvembe voltam...valami hasonlókkal segíthettem volna meg talán egy kis "útravalót is" kaptál volna hozzá.
De "kocka el lett vetve " nincs visszaút, legalább is részemről biztos nem ...