>Nem csupán a Németországban dolgozó szerbek, törökök szabadságolása okoz dugókat.
Ez így van. De a Tatabánya - Szigetszentmiklós, Szombathely - Budapest, stb., stb., útvonalon közlekedők egészen biztosan nem mennének a Győr - Szfvár - Kecskemét autópályán egy métert se.
>Németországban vannak párhuzamos autópályák
Vannak. Pl. a 2×3 sávos A555 (ÁNF: 60-70 ezer) és a 2×2 sávos A59 (ÁNF: 80-90 ezer) párhuzamosak Köln és Bonn közt. Ha bármelyikük nem létezne, és a másikra zúdulna a 140-170 ezres forgalom, ott még éjjel is dugó lenne. Nem heccből van ott két autópálya, meg azért, hogy útfelújítás idején legyen kerülőút :-)
>az ország nagyvárosainak elhelyezkedése miatt létezik egy hálózat, amelyik - ha nem is tökéletes - de alternatívát ad - baleset, útfelújítás esetére
Nem csupán a Németországban dolgozó szerbek, törökök szabadságolása okoz dugókat. Németországban vannak párhuzamos autópályák, és az ország nagyvárosainak elhelyezkedése miatt létezik egy hálózat, amelyik - ha nem is tökéletes - de alternatívát ad - baleset, útfelújítás esetére. Mint tudjuk, a Győr-Budapest(M0) esetében ilyen nincs. Minden esetre a Győr-Mór-Székesfehérvár útvonal hétköznapi, hivatásforgalmi adatai magában valóban nem indokolnak 2x2 sávos kiépítést egy a Dunát átszelő folytatás nélkül.
Törökszentmiklós-kelet-Fegyvernek Szapárfalu már jó sok éve 2*2 sávos a 4-es úton.
Lényegében ha jól megy minden, akkor 2019 őszére lesz egy Ceglédig tartó 2*2 sávos M4-ünk, Ceglédtől Abony-Nyugatig egy jelenleg is meglévő 2*2 sávos 110 km/h főút, utána Abony-Szolnok elkerülő, Szolnok-kelet-Törökszentmiklós-Nyugatig egy ma is létező 2*2 sávos főút (szerintem ez is 110 km/h), majd Törökszentmiklós elkerülés, utána a fent említett 2*2 Fegyvernek Szapárfaluig, van utána egy Kenderes átkelés, majd Püspökladány átkelés a 42-es felé. Azért már a jelen helyzethez képest ez is sokkal jobb.
Kenderes elkerülő ami ezek után 2019-től a legfontosabb a 4-es úton Bp-Debrecen szakaszon szerintem.
>a 24 mérőpontból 14-nél 10ezer feletti E/nap volt a forgalom a 81-esen
Ezek egy számottevő része lakott területen belül van. Van pl. egy mérőpont a 47-es szelvénynél, 10,5 ezres forgalommal. Ez Kisbér belterülete, ráadásul azon belül is a középső rész. Nyilván az ott mért forgalom egy jelentős része eleve csak Kisbéren belül közlekedik. Ezt érdemes figyelembe venni.
Jogos! Azért is írtam hogy saccra mert bevallom lusta voltam utánanézni a pontos számoknak :)
A sacc tapasztalatból jött: nemrég többször végigautóztam Fehérvár és Mór között és elég erős forgalmat tapasztaltam (nem ötezrest) és Móri szakaszt nem mondanám a fehérvári bevezető szakasznak.
Viszont pótolva a hiányosságom, a 24 mérőpontból 14-nél 10ezer feletti E/nap volt a forgalom a 81-esen, a többi helyen is inkább 6-9ezer E/nap. Vagyis annyira nem saccoltam rosszul a látottak alapján (pláne, hogy ott valóban 10-14 ezres a forgalom). A lényeg az, ahogy te is írod, hogy bővítésre érett a 81-es is mégha nem is teljes hosszában.
Egyébként az ilyen forgalombecslések sosem szerencsések, de egy M1-M7-et összekötő, Győr-Fehérvár gyorsforgalmi esetében én azért bátran fogadnék 3-5ezernél nagyobb forgalomra.
Azért egy Hhalom-M1-Győr-81-Szkfvár-62-Dunaújváros-M8 híd-53-as út-Kiskunhalas-Szeged M5 útírányon épített 2x2 sávos akármi (nem is kell, hogy autópálya legyen, az M1-M5 forgalmának egy részét/nagy részét lekapná a mai irányokról.
Amikor rendelkezésünkre állnak a forgalomszámlálási adatok, akkor felesleges saccolgatni. A fehérvári és győri bevezető szakaszokat, valamint a településeken belüli (azaz jelentős helyi forgalmat is vivő) szakaszokat leszámítva a 81 forgalma sehol nem lépi át a tízezret. A középső részen az 5 ezret is csak épphogy. A szokásos tényezők figyelembevételével egy M81 forgalma (a két végét leszámítva) inkább a 3-5 ezres sávban mozogna, amire autópályát leginkább csak Spanyolországban szokás építeni.
Összevetésül: ez az M6 forgalmának a fele.
A 81-esen egyes részeket négysávúsítani kellene, egyes csomópontok forgalmi rendjét felül kellene viszgálni, és az nagyjából elég is lenne.
Ha az M4 megépül Fegyvernekig, méginkább érvényét veszti az M35-M3 az Ártánd-nyugat irányú tranzit szempontjából. Marad 2x1 80 km sík terepen 4-5 települési szakasszal. Látva a kamionosok általános sebességtartási elvét (településen 60-70, településen kívül 85-95) ez kb 1 óra 10 perc alatt kényelmesen letudható. Fegyvernektől pedig 2x2 Calais-ig :) Sem időben, sem költségben nem tud ezzel versenyezni a legalább 75 km-es kerülővel járó M35-M3. Ehhez nem kell szakembernek lenni, elég, ha az ember a távolság, az idő és a sebesség fogalmával tisztába van (vagy képes használni a google-t :).
Épülhet m44 és m35,de a 4-es forgalma nem fog csökkenni. Ettől függetlenül mindkét esetben forgalmas utakról van szó (még ha nem is a 4-es forgalmával azonos mértékű), ezért nem helyből elítélendő ezen utak fejlesztése. A költségekbe persze bele lehet kötni, de tenni ellene nem igazán lehet..
A legnagyobb probléma a prioritások ésszerűtlensége és következetlensége. Van 15-20ezres forgalmú 4-esünk, de nincs M4-ünk. Nincs komolyan vehető (és prognosztizálható) forgalom Nyíregyházától keletre de erőltetjük az m3 m34 autópályát/autóutat. 10 éve van egy drága és üres M8-as hidunk, de nincs M8-unk, van egy (saccra) 10-15 ezres forgalmú 81-esünk, de nincs tervben a közeljövőben egy M81. Az alig 3 ezer lakosú Zalalövő 5-6 ezres forgalomra 14 milliárdból kap elkerülőutat, míg a 6,5 ezres Fegyverneken 13-17ezres forgalom dübörög naponta.
A 47-es és 67-es utakat megsem említeném annyira távoli a komplett bővítésük szükségessége, mégis felmerültek. De megemlíthetném azt is, hogy miközben elenyésző a forgalom az M9 hídon, hidat építenének a Dunára Mohács és 5-6 falu között. Eközben kapacitáshiánnyal küzd a Tisza felett Szolnok és Szeged is.
Nem a megálmodott építkezések ellen vagyok, hanem az ésszerűtlenség ellen. Van ami már most is késő, és van ami még 20 év múlva sem lesz szükségszerű. De ezt a döntéshozók nem akarják figyelembe venni. Szeretném hinni, hogy nem buták, legfeljebb tájékozatlanok...
Bösarkany fele szoktam menni evi 2-szer. Azt tudom, hogy en nem kerülök M1-M85 fele, mivel az kb 20 km plusz idöben meg semmit nem nyerek vele (google szerint 3 percet vesztek).
Ha a kamionok oldalarol nezem, nekik 20km plusz ut es idöveszteseg is nagyobb, mint szemelyautonal. Emlekeim szerint, ha nem muszaj, akkor nem is kerülnek, mennek Bösarkany fele. Reggel 6 es este 22 ora között ezt megtehetik, csak ejjelre vannak kitiltva a 86-rol.
"az Auchan beállt teljesen vasárnap, nagyon rövid a zöld, és Auchan - Szentendre irányban ugyan két sáv van, amiből egyik közös az Auchan - M0 két sávval. Ebből az Auchan - Szentendre irány lefogta az egész Auchan belső körforgalmat. Itt vagy az Auchan parkolóban kellene forgalmi rendet változtatni, vagy jobban kitáblázni, merre honnan lehet menni."
Ez már hónapok óta ilyen. Azt hittem, csak az építkezés miatt, de nem. Lehet, hogy azt a körforgalmat is át kellene építeni lámpásra (a kétsávos körforgalom meghaladja az átlagautós képességeit) vagy megszüntetni az egész körforgalmat, egyirányúsítani a parkolóban az utakat, hogy az Aldi meg Deichman felé érkezők is az Obi felől legyenek kénytelenek kihajtani. Az Auchan északi bejárata környéken jó sokan parkolnak, a délinél viszont alig.
A lehetőségekhez képest sokkal jobb lett, mint amire számítottam. Több sáv van benne, mint amit a lenti ábra mutat, és a fő irányokban két sáv megy mindenhol (Budapest - M0 irányban is két sáv van, nyílzöldes lámpával). Érdemes nagyon figyelni, mert az emberek nincsenek hozzá szokva, hogy a körforgalomból kihajtáskor lámpa van, akár kettő is, péntek este majdnem lezúztak nyílzöldnél balról, de még vasárnap is láttam piros lámpát elnézni autósokat. Két dolgon lehetne javítani szerintem. Az egyik, hogy Budapest - M0 irányban a régi helyén lévő kanyarodó sáv beáll, és abból nyílik balra a másik felhajtó sáv. El lehet menni a 11-esen feljebb, és onnan is be lehet menni a második sávba, de ezt jó lenne a 11-esen útburkolati jellel is jelezni, és úgy csinálni, mint néhány német autópálya lehajtónál van, hogy a kanyarodó sáv megnyílása után feljebb a külső sávból van még egy záróvonalazott Y sorolási lehetőség a másik (belső) kanyarodó sávba, amiből külső lesz a kanyarodásnál. A másik, pedig hogy az Auchan beállt teljesen vasárnap, nagyon rövid a zöld, és Auchan - Szentendre irányban ugyan két sáv van, amiből egyik közös az Auchan - M0 két sávval. Ebből az Auchan - Szentendre irány lefogta az egész Auchan belső körforgalmat. Itt vagy az Auchan parkolóban kellene forgalmi rendet változtatni, vagy jobban kitáblázni, merre honnan lehet menni.
A "hivatalos válasz" egy ilyen problémára az lenne, hogy majd az épülő M35-M4 átadása után jelentősen csökkenni fog a teherforgalom a faluban. Aztán ha mégsem így lesz majd legfeljebb szétteszik a kezüket. Hisz nem ők tehetnek róla, hogy a fuvarozók nem a szép, széles kényelmes autópályát választják...