Csak közbe bejönnek olyan szabványok, amiket a G és az LC tud még teljesíteni, a Defi nem. Például az oldal ütközés védelem, meg a tetőmerevség, ezek ketten a Defi egyik legnagyobb gyengéi, amiket otthon svarcban néhány fillérből orvosolni lehet, de gyárban már nehéz, az egész konstrukciót át kellett volna gyűrni, de lehetett volna egy bukócsövet építeni, mint a Jeep Wranglernél, de ez már a múlté. Szerintem Indiába gyártani fogják, onnét el fog jutni olyan a messzi, környezetvédelmi álnormáktól mentes területekre.
Továbbra is azt mondom, amit évekkel ezelőtt, amikor előjött a DC100 terve, hogy ahelyett, hogy a Defendert kidobják a kukába, ki kellett volna bővíteni a gyártását egy egyszerűbb modellel, amit lehetett vón' teríteni világszerte. Valami 2.5-es egyszerű dízellel (pl. megint behozni a gyártásba a 300tdi-t), kiszórni belőle az összes hülye elektromos lófaszt, ABS-t, meg mindent, és egy fapados verziót a 300tdi-vel gyártani, és adni el ausztráliába, a közel-keletre, afrikába, dél-amerikába, mindenhova. Európába pont nem. Viszont ez hozott volna annyi plusz zsetont, hogy gyártásban lehetett vóna tartani a defi európai változatát is a puma motorral, meg a többi faszsággal.
Pont, ahogy a G-t is gyártják még paraszt dízellel, műbőrüléssel is a hadseregnek, meg mindenhova, meg ahogy az LC-ből is van a hótsurmó 4.0 szívódízel kocka fos.
Tudom, hogy egy újszülöttnek minden vicc új, de most akadtam erre a cikkre. A cikk szerint az egyik nagyeszű átépített egy Smart-ot a dakarra, teljesen átdolgozta az eredeti konstrukciót, hogy elindulhasson, de végül lóvé hiányában nem jött össze neki:
Azt amúgy nem is értem, hogy amikor az Iveco gyártja a Massiff-ot, akkor hogy hivatkozhat az LR az eu-s szabályokra, hogy nem felel meg nekik a defi, ezé' kell abbahagyni?
Na meg, a kocka lc-t is csinálják még a földön mindenhol, csak a buta európában nem lehet forgalmazni.
Defendert is gyártanak mindenhol, van, ahol Santana néven, van, ahol Iveco Massiff néven, a közelkeleten meg Otokar, és Morattab néven megy helyi gyártásban.
Na meg mérget lehet rá venni, hogy a defi gyártósorát kiviszik Indiába, vagy legalábbis törökországba. A lényeg, hogy az EU-n kívül legyen.
Igen,jó hírek ezek a mai világban. Kezd unalmas lenni a havonta megjelenő sok luxusautó,és sportautó.A terepjárókról meg megfeledkeznek.Szegény Defender is nyugdíjba vonul,remélhetőleg a kis Jimny-t sem darálja be a puhány világ.Egyébként a videó vége felé,amikor a G visszatér a városba,már majdnem stricifelnik lesznek rajt :).
Mindegynek mindegy, de nem akarok jobboldalt ülni. Jó tudom megszokom, de nem és kész Amúgy ez csak egy légből kapott ötlet volt, a vége az lesz hogy veszek egy bal kormányosat, mert szerintem elég macerás ez az átépítés ha tűzfalat is kell cserélni
Jimnyt alakított már át közületek valaki jobbról balkormányosra? A tűzfalat cserélni kell? Vagy mire megcsinálom annyiból jövök ki mintha vennék egy normálisat Rendszámot nem tennék rá, trophyra kéne mert a másik autómmal nekem dolgozni is kell járni, és ezért nem igazán szeretnék vele még normálban sem indulni
Afrikai túrára keresnék felkészített Land Cruisert vagy építeném magam. Alapvetően Belgiumban vagy közelében, esetleg Magyarországon venném és itthon készíteném fel.
Bármilyen jó tanácsot nagy köszönettel vennék!
3 ajtós de hosszú, dízel, lehetőség szerint ablak nélküli változatban gondolkodom.
Az alkatrész-ellátás és a költségvetésem miatt legalább 20 éves kéne.
Kinéztem már ezt: vroom.be/fr/occasion-auto/toyota-landcruiser-diesel-gris-708820
Persze nem tudom, hogy a PZJ-nek mennyire különleges az alkatrész-igénye. Meg hogy mennyit bírnak még a főalkatrészek 350 000 km után. És egyáltalán nem tűnik olcsónak.
Tud-e esetleg valaki hozzáértő szerelőről, aki egy Brüsszeli hosszú hétvégéért cserébe átnézné az autót?
Nálunk a vadász kollégának ellopták a vadkameráját,persze a sajátját mert a cég nem finanszírozza.A mai napig azon gondolkodom ki járhatott ott,turista biztos nem szúrja ki,
A hozzád hasonló aktivistáktól, azt hitték többen a képviselőtestületekből, egy településközi egyeztetésen, ahol vége van az aszfaltozott utaknak, az már tiltott terület mindenkinek.
Szerencsére nem a magadfajták fogják eldönteni, hogy ki az "illetékes".
Szerintetek mindenki, aki nem vadászik, az elkulloghat lehajtott fejjel, legyen az turista, lovas, kerékpáros, vagy autóval közlekedő.
Ma már nem csak a központi bizottság tagjai látogathatják ám a környéket, mint a régi szép időkben, ahol a párt eliten kívül "senkinek semmi keresnivalója" nem volt (ha jól tudom, ez a kedvenc szavajárásotok)
Egy-két idézet személyesen Neked:
"A hivatásos vadászok akkor örültek, ha az általuk legtürelmesebbnek és legjobb vadásznak tartott Kádár ott volt a társas vadászatokon. Ilyenkor a többiek visszafogták magukat. Távollétében előfordult, hogy valaki kilőtte az UAZ-nak a tetejét, s volt olyan, aki a kocsi hátulján megtámasztotta a puskát, úgy célozta a vadat, s nem vette észre, hogy a csöve a tükör előtt van, és szétlőtte a visszapillantó tükröt."
"A vadászat a szocializmus évtizedeiben úri passzióból lett elvtársi passzió."
"Alapvetően a vadászat és a halászat is egy különös hobbi, így nem kellene kiközösíteni azokat, akik a természetjárást nem úgy képzelik el, hogy közben állatokra lövöldöznek."
Szoktam kitenni kamerát amikor gyanús autónyomokat látok ott, ahol nem kellene, de eddig csak pecások vagy tájfutók jöttek be a csőbe. A kefélőket nem filmezem, én is dugtam eleget autóban zsenge ifjú koromban. Engem nem zavarnak, csak a szemetet ne szórnák szét.
Egyszer a facebookon valami nagyonzöld menyecske biztatta a többieket, hogy szúrjanak ki a köcsög vadászokkal, pisiljék le a szórókat. Na neki megírtam, hogy ha a pucér seggével és a dülledt szemeivel akar találkozni a neten, akkor csak egész nyugodtan... :-)
Én úgy gondolom (lehet, hogy rosszul), hogy teljesen érthető volt, amire gondoltam. A lehülyézés miatt reagáltam úgy, ahogy.
És szintén vadász, off roados (és még erdész végzettségű is, igaz ~nem közvetlenül a szakmában dolgozó) is vagyok, mint - gondolom - itt oly sokan mások.
Az egyik németországi kontaktommal beszélgettem a globális felmelegedésről, nyomta folyamatosan a méregzöld dumát, ne autózzunk, szélerőmű, meg ilyenek, én csak annyit mondtam neki, hogy majd ha a németeknek kevesebb lesz az egy főre eső széndioxid kibocsátásuk mint a magyaroké, és nem a duplája, mint jelenleg, akkor majd szívesen meghallgatom a tanácsát :).
A videó szomorú aktualitása, hogy a területünk városmenti részén ha nem is a bozótból ugrasztjuk fel az üzekedő párokat de a leseket rendszeresen használják ilyen célra és esténként a személyautóval megközelíthető nyiladékok is megtelnek diszkréten félreállt gépjárművekkel.
Vagyis megegyezhetünk abban, hogy a vadásznak és az offroadernek ugyanúgy elcseszetten drága hobbija van, hadakozás helyett inkább jó messziről barátságosan köszönni kéne egymásnak :) Az illetéktelenséget leszűkíthetjük a fatolvajok, orvvadászok, erdőben szemetet elhelyezők táborára. Ugye?
A lesek közelében az "etetés" az csak helyhezkötés.
Mondjuk azt szoktam szorgalmazni, hogy kukoricavetéskor mindenki töltse fel rendszeresen a szóróját és eszébe ne jusson ráülni, mert nem mindegy, hogy két kiló kukoricát a szórón eszik meg vagy vetőmagként túr ki a disznó.
A vadat lőni a túlszaporodás ellen kell, a szórózás meg az eredményességet segíti.
Akkor meg miért nem lehet békén hagyni a csóri vadállományt? Tudom, lerágnak mindent, meg túlszaporodnak, de akkor minek kell őket etetni a vadászlesek közelében?
hanem üzleti, vagyis hiába fizet nemtomkinek, abból a végén profitja van, hiszen a kilőtt állat eladásra kerül.
Mivel mindkét oldalról érintett vagyok meg ráadásul igazad is van sokmindenben, nem vitatkozom, eltekintve ettől az egytől. A lőtt vadból származó bevétel semmire nem elég, sokkal több a kiadás. A területbérlet csak a jéghegy csúcsa, legalábbis nagyvadas területeknél. A vadkár az, ami a sok pénzt viszi. Ha valahol lelkiismeretesen csinálják, a szabad területi vadászat nem hoz hanem visz.
Ezen a fórumon lévő csapatra nem jellemző ez a sztereotípia, amire utalsz. Rengeteget túrázunk mind hazánkban, mind külföldön, a szisztéma az, hogy olyan területre lépünk be, ahol nincs tiltó tábla, illetve ha belefutunk olyan helyre, ahol vélhetően volt, csak valaki mondjuk kiszedte (vagy trehányságból nem rakta ki a terület gazdája, pld természetvédelmi terület), onnét szépen kihátrálunk. Szoktunk vadulni, de az olyan helyen tesszük, ahol a terület tulajdonosa megengedi, vannak olyan erdők, ahol nagyszerű kis offroad pályák vannak kijelölve, gyakorlatilag a természet kárósítása és zavarása nélkül tehetjük tönkre a technikát :)
A hobbinknak ugyanúgy része a technika szeretete mint a természetjárás, ezt a kettőt kötjük össze, törekedve arra, hogy a mi különös hobbink másokat ne zavarjon. Egyeztetünk az erdészetekkel, vadászokkal, mikor van a párzási időszak, éjszakai vadászat, stb, sőt nem egyszer előfordult, hogy valamilyen teljesítmény túrát kereszteztünk volna, ahol 2000 gyalogos turista vonult végig, letáboroztunk és megvártuk, hogy elvonuljanak.
Alapvetően a vadászat és a halászat is egy különös hobbi, így nem kellene kiközösíteni azokat, akik a természetjárást nem úgy képzelik el, hogy közben állatokra lövöldöznek. Egyébként a mindent széttúró quadosokat, terepmotorosokat ugyanúgy elítéljük, mint a Ti, ebben nincs vita, kiherélt kipufogóval, nyélgázon driftelgetni egy szép mezőn az nagymértékű parasztságra vall.
Viszont az a hozzáállás is tahóság számomra, hogy én vagyok a vadász, mindenki más takarodjon ki az erdőből, én kifizettem a részemet, mindenki másnak kuss. Eleve ez nem egy humanitárius tevékenység, hanem üzleti, vagyis hiába fizet nemtomkinek, abból a végén profitja van, hiszen a kilőtt állat eladásra kerül.
Lehetne valamilyen normális viszonyt kialakítani, például azokban az időszakokban, amikor nincsen párzás, vadászat, tököm tudja mi, simán lehessen túrázgatni, hiszen gyakorlatilag ilyenkor semmi károkozás nem történik, lehetne korlátokat szabni, hogy az erdők belső részeit, ahol a vadak tanyázni, azt kerüljük, vagy útvonalakat kijelölni, mint ahogy azt több országban is megtették.
Ja, meg ha jól tudom, a tisztelt vadászok is terepjárót használnak, úgyhogy az illetéktelenezés jelzőt ne tegyük mögé, ha lehet. Sőt, az erdészek és a fakitermelők is. Arányaiban sokkal több rendszem nélküli, vagy lejárt műszakis romhalmazokkal vonuló vadászt, erdészt, favágót látok az erdőben, mint hobbi terepjáróst, pedig az utak többsége az ugyanúgy közút, és ott a KRESZ a főnök.
Uraim, maradjunk annyiban, hogy http://mecsekpmr.atw.hu/pdf/terepjaroval_a_termeszetben.pdf, és akkor onnét kezdve nincs szükség észosztásra, személyeskedésre, dzsihádra meg hasonlókra. Használjuk a fogalmakat rendesen (ha már egyszer vitatkozunk, ugye), kövessük a fúróuram-féle yoda-buddha-békesség-útját, és akkor nincs gebasz. A köcsög terepjárósok vs. alkoholista rambó vadászok téma pedig unalmas, ugorjunk! Kihagytam valamit?
A közút, illetve a közforgalom elől el nem zárt magánút tekintetében értelmezhetetlen az "ahova nem mehet be" fogalom, ezért el is tekintettem attól, hogy megpróbáljam értelmezni.
Amúgy nagyon szívesen bemegyek az udvarodba (ahova ugye nem engednél be csak úgy) és a rendszámos OFF Road autómmal szétrodeózom. Úgy tippelem ezt Te is megteszed másnak a területén. Gondolom neked sem probléma akkor ez.
"Az erdőben a turista nem illetéktelen (kivéve, ha figyelmeztetés ellenére is ottvan), de egyQuad-os, terepjárós (erre való engedély nélkül, illetve olyan helyen ahova nem mehet be) stb. az. Az már csak a non-plus ultra, hogy vadászati területen, vadászati időben."
Az első mondatodból kiemeltem, ami rám vonatkozik. Erről ez a véleményem: Lófaszt. Közúton közlekedek (az erdőben, és azon kívül). A második mondatodról annyit: A kresz nem ismer ilyet, hogy vadászati terület, vadászati idő. Ennek megfelelően pont leszarom a vadászati területet, a vadászati időt, és nem is kell magamtól utánanéznem ilyesminek, hogy van-e, és ha van, hol, és mikor van.
Ne beszéljetek el egymás mellett mert abból megint veszekedés lesz. Amíg rendszámos vasakkal közutakon közlekedik az ember addig nem lesz "illetéktelen" hacsak tábla, sorompó nem tiltotta a belépést. Ha meg valami épített géppel zúz árkon bokron, akkor ne lepődjön meg, ha leanyázzák...akkor már nem hivatkozhat arra, hogy a közúti közlekedés szabályainak megfelelően járt el.
Ha vigasztal, én sem kapok egy fillért sem az erdőmért, mármint területbérleti díjat...
A tiedért is kap valaki, alkalmasint a helyi földtulajdonosi közösség, csak abból Te nem látsz semmit mert mondjuk úgy határoztak, hogy az utakra vagy az óvodára stb. költik. Vagy minden évben ki van függesztve az illetékes önkormányzatnál, hogy mikor lesz a kifizetés csak az a baj, hogy a szteny gazeta bal alsó sarkába teszik és röviddel utána a Gizike rátette a szomszédbácsi hirdetését, hogy "Választási malac eladó"...
Az erdőben a turista nem illetéktelen (kivéve, ha figyelmeztetés ellenére is ottvan), de egy Quad-os, terepjárós (erre való engedély nélkül, illetve olyan helyen ahova nem mehet be) stb. az. Az már csak a non-plus ultra, hogy vadászati területen, vadászati időben..
Nekem az illetéktelen szó kicsit erős ezekre az esetekre. Attól, hogy egy halom pénzt fizettek valakinek, hogy egy lesen kuporogjatok, attól még aki arra jár miért illetéktelen? Én sosem lőnék ki egy vadállatot sem, fát sem vágnék ki, csak simán A és B pont között közlekedek, ott, ahol nincs tiltás kihelyezve. Ez ekkora bűn?
Nálunk, mivel tópart, rajtunk kívül a horgászok is járják az utakat, mivel közel a város, lovasok, bicajosok, kirándulók is vannak bőven, terepjárósok viszont nem igazán mozognak, néha egy-egy motoros. Nem hiszem, hogy az lenne a szempont, hogy az illetékteleneket távol tartsák. Az egyik erdészetnél rendben vannak az utak, a másiknál nem...ez inkább csak az odafigyelésen múlik.
Attól, hogy ők a vállalkozóval elrendezik a kárt, még a híd nem lesz jobb állapotban. Ez esmeg az odafigyelésen múlik.
Mostoha gyerek ez az erdő, cirka 300 hektár, mint mondtam, félig-meddig parkerdő, nem igazán foglalkoznak vele ha nem muszáj.
A kerékpárút a város ötlete volt de azokon a szakaszokon ahol az állami erdőben megy, az erdészet a kezelője. Ott-hála Istennek-nem lett leaszfaltozva sem és az autópálya szélességű erdőírtás is elmaradt. Amikor felverte a gaz, akkor is az erdészet kaszáltatta. Valójában az említett benőtt utat is letolatták a lánctalpassal de mivel horhóban megy, az oldalról belógó növényzethez nem nyúltak márpedig az állandó odafigyelést igényelne. Ha esős idő van, az elnehezült ágak összeérnek. Persze vadászként örülök neki, hogy legalább azon a szakaszon nem járnak bringások, lovasok, a dologgal csak az erdészet hozzáállására utaltam.
"Nem vagyunk illetéktelenek, fizetjük a területbérletet, a vadkárt, a kerítésépítést."
Nem is rátok gondoltam. Az illetéktelenekre! Én is annak örülök, ha az általam bérelt területre nem jár illetéktelen. Az, hogy ez nekem is szopás néha, azzal meg együtt kell élnem. A tököm tele volt már, hogy fent ülök a lesen, jönnek a lovasok (bár az ellen nem sokat ér a bedőlt fa), a quadosok, meg a területen illetéktelen terepjárósok.
"Ráküldték. Jött Áder a kerékpárút ünnepélyes átadására és előtte a tükörsimára tolatták az erdei utakat egy lánctalpas, tolólapos őskövülettel. A híd után a kanyarban meg simán otthagyta a csávó a kupac földet az út közepén...
De ha vállalkozó volt, akkor sem lehet úgy átvenni egy munkát, hogy nem nézik meg, pontosan mit csinált. Ehhez képest igencsak csodálkozva néztek ránk amikor a hidat említettük..."
Ha nem nézte meg, akkor seggbe kéne billenteni. A vállalkozóval (mert én 99,9% biztos vagyok, hogy az volt) meg megfizettetni a kárt. Akár utólag is.
"Honnan tudod, kinek a dolga? Szerintem meg az övék. Állami erdő, parkerdő. A többi szakaszon is ők csinálták a kaszálást stb."
Nagyjából tudom, hogy ezek a kerékpárutak, hogy szoktak lenni. Attól, hogy állami erdő (meg lehet, hogy nem is az egész az), egyáltalán nem biztos, hogy övék a bicikliút és annak a karbantartása. Ha megállapodtak a karbantartásáról, annak áráról stb. stb és nem végezték el, az más történet. Természetesen nem látok bele az adott szerződésbe (hiszen nem is tudom, hol van), de egyáltalán nem biztos, hogy a 3 m-rel a kerékpárúttól való erdő kezelőjének a feladata annak a karbantartása..
Elegük lehet abból, hogy összeautózzák, quadozzák az erdőt arra illetéktelenek.
Nem vagyunk illetéktelenek, fizetjük a területbérletet, a vadkárt, a kerítésépítést.
Tuti, hogy egy vállalkozó ment rá (és nem ráküldték). Tönkretette, javítsa meg, vagy fizesse ki az okozott kárt. Addig úgy marad...
Ráküldték. Jött Áder a kerékpárút ünnepélyes átadására és előtte a tükörsimára tolatták az erdei utakat egy lánctalpas, tolólapos őskövülettel. A híd után a kanyarban meg simán otthagyta a csávó a kupac földet az út közepén...
De ha vállalkozó volt, akkor sem lehet úgy átvenni egy munkát, hogy nem nézik meg, pontosan mit csinált. Ehhez képest igencsak csodálkozva néztek ránk amikor a hidat említettük...
Mert nem az ő dolguk
Honnan tudod, kinek a dolga? Szerintem meg az övék. Állami erdő, parkerdő. A többi szakaszon is ők csinálták a kaszálást stb.
Ahol vadászom, ott rendszeresen én tisztítom le az utakról a bedőlt fákat mert az erdész urak csesznek rá. A fahídra ráküldtek egy lánctalpas földmunkagépet, fele leszakadt, eszük ágában sincs megcsinálni. A kerékpárút régi szakaszán összezárt a bozót az út két oldaláról, nem törődnek vele. De két kilométerrel arrébb sokszáz millióból épül a "kalanderdő", az eredi út is le van térkövezve, arra van cash...
Ha összejön egy tutti létszám, akkor felveszem velük a kapcsolatot, de egyébként az illetékesek és erdészek olvasgatják ezt a fórumot, nyugodtan beírhatnák ide, hogy mire lenne szükségük, ássuk el a csatabárdot.
Hihetetlen károkat okozhattatok, gondolom ha ott végigtoltak volna egy autópályát, akkor minden OK. Tájvédelmi körzet szántóföldnél :))))))))
Egyébként a nagy átlag a terepjárosra már egy jó ideje úgy néz, mintha minden méteren egy csernobilnyi balhét csinálnánk, tök nevetséges. Egyébként megnéztem volna a rendőri intézkedést, vélhetően a parasztot zavarták volna messzire.
Egyre több az ilyen nem normális,és a jelenlegi rendszer még jobban azt sulykolja az ilyenek piciny agyába hogy mindenkire rendőrt stb t kell hívni,ill mindenkit feljelelenteni.
Én már félek kimozdulni a szabadba :-)
Egyre több a fontoskodó jelentő,de az ilyenek miért nem azokat jelentgetik akik kifele menet szemetet visznek befele menet meg fát.
Pár órával ezelőtti történet: 2 autóval kirándultunk a környéken. Semmi komolyra nem kell gondolni, csak bejártuk a helyi földutakat, megálltunk beszélgetni, sztorizni stb. Szomszéd falu határában van egy koszos forrás, éppen arra vezetett az UTUNK, így hát elhaladtunk mellette. Annyira a falu széle ez, hogy még házak is vannak onnan pár száz méterre, és azt az utat is használják elég sokan amin haladtunk. Látom hogy egy ember szalad a kutyájával. Mondom biztos futnak, még intettem is neki. Én előre mentem, és amikor a másik autó jött volna utánam, az emberke ráugrott a motorháztetőre, aztán kitépte az ajtót és mondta hogy rendőrt hív. Kérdezték a srácok hogy mi a probléma, mire ez a nagy indulat. Hát mert hogy ez tájvédelmi körzet. Tábla, sorompó, vagy valami? A válasz az volt hogy van persze. Megjegyzem, 8 kilométeres körzetben semmi hasonló nincsen, sima szántóföldes környék. Az emberke még ordibált egy sort, aztán mondta hogy rendőrt szeretne hívni, és hogy ha gondolják verjék meg nyugodtan. A vége ez lett hogy otthagyták nagy gázzal a francba, ha már beszélni nem lehet vele... Kérdezem Én, normális-e az ilyen ember?
Mondom, ne keverjétek ide ezt. Ez elromlott jármű vontatására vonatkzik, ott meg ülnie kell hátul is valakinek. Ne keverjétek a témához, mert csak félrevisz.
Igen...erre Én is gondoltam,de akkor miért írja a jogszabály hogy fékhibás gk-t kizárólag rúddal szabad vontatni..???
57. § Elromlott jármű vontatása
(6) A vontatórudat, illetőleg a vontatókötelet a járműveken úgy kell rögzíteni, hogy az le ne szakadhasson. A vontatórúdnak, illetőleg a vontatókötélnek olyan hosszúnak kell lennie, hogy a két jármű kanyarodás közben össze ne érhessen; nem lehet azonban hosszabb, mint a vontatott jármű. Ha a vontatórúd, illetőleg a vontatókötél három méternél hosszabb, azt feltűnő módon (pl. zászlóval, lámpával) meg kell jelölni.
(7) Olyan járművet, amelynek üzemi fékberendezése romlott el, vagy amelynek megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kilogrammot meghaladja, csak - a húzó- és a nyomóerők felvételére egyaránt alkalmas - merev vontatórúddal szabad vontatni
Elég sok helyen megfordultam a világban, földúton büntetősdit nem láttam sehol európán kívül. Persze ha betévedsz magánterületre, akkor szólhatnak, hogy inkább menjél ki, különben lelőlek, de ha látják, hogy csak kirándulsz, akkor max kapsz egy sört.
Nos Ausztrália.Tudjátok az az elmaradott sziget kőkorszaki vademberekkel...:
Néha néha rendeznek vadász-halász-offroad-kempnges rendezvényeket.Nincs nagy látogatottsága 100-1000.000 néző pár nap alatt...na szóval ezek az emberek ALÁÍRÁST GYŰJTENEK A TERMÉSZETVÉDŐK NYAVALYGÁSAI ellen.Akik szépen lassan minden tracket szabályozni akarnának ..na szóval 2 nap alatt 100.000 ember írta alá hogy ne bakodjanak FELESLEGESEN !!!!!!!!!!!!!!!
Persze van természetvédelem ott!!! ráadásul aki utána olvas láthatja nem is akármilyen....aki hülye ott is büntetik keményen nagyon.DE ha nem teszel kárt a természetben MERT ott megy az út bmeg akkor menjél nézd meg örülj kapcsolódj ki.És nem az van sehova se mehetsz lassan mert mindenki feljelent akkor is ha a földúton megyek mert csak erre tudok és közút....
Én vettem a fáradtságot és rákerestem az interneten, de a CER tényleges hatásairól készült tanulmányt nem találtam, csak a jogi baszakodást, hogy nem volt jogerős az engedély. Érdemes lenne egyszer kiugrani az érintett területekre, kérni egy bejárást és megnézni, hogy most hogy néz ki a terület, valamilyen szinten össze kellene hasonlítani a rally utáni állapottal. Erre szervezünk egy túrát? Kizárólag gyalog ezeken a részeken és a hatóság engedélyével.
Erről nekem a 2008 környékén megrendezett középeurópai rali jut eszembe, tudjátok, amikor terrorpara miatt elmaradt a dakar, és a teljes mezőny idejött. Vége volt a bulinak, utána a környezetvédők megszállták a használt területeket, természetesen minden szarért feljelentették a szervezőket (kamion az út mellett ment, egy versenyen előfordul), ment a reteklubon és a vöröskettesen a kesergés, szenzációs helyszíni riportok.
Két hétre rá megjelent a holland hadsereg és széjjel túrta az egész lőteret, illetve szétbombázták a területet. Erről persze mindenki kussolt keményen, azóta sem rendezték meg ezt a rallyt felénk, pedig volt akkora hírértéke, mint a forma 1-nek.
Tömegével tudok ilyen példákat, az egyik srácot megállították a tisztelt természet őrök, hogy rossz helyre tévedt, aztán kicsit körbemutatta a helyszínit a serifnek, hogy ugyan már talán az erdőirtás után otthagyott olajos flakonok és szétdobált láncok miatt kellene inkább akciózni, mint az egy két szerencsétlen miatt, aki évente egyszer elhalad arrafelé.
Természetesen én továbbra is fontosnak tartom a természet és környezet védelmet, meg lehet nézni, hogy mi zajlik Kínában, ahol ilyen nincs, viszont az agyatlan szabályozásokat abszolút elítélem. Az egész Natura2000 azért lett ilyen, mert az EU elvárta a 20%-os arányt a teljes ország területéhez viszonyítva, egyszerűen nem találok más okot, de ha valaki tud, akkor írja meg, lehet ez egy konstruktív vitafórum is (hatóságoknál eleve olvasgatják ezt a fórumot, most elő lehet lépni és lehet minket felvilágosítani, itt az alkalom:).
Nálunk meg egy olyan terület lett naturás (a tölgyesem mögött), ami konkrétan a 4-es Szoboszló elkerülőjéhez adta földet, emiatt ilyen szép tavas lett. A fideszes tulaj horgásztónak szánta, de amikor anno az mszp nyert, hirtelen valahogy naturás lett a terület, oszt' még a partot is csak külön engedéllyel kaszálhatja le….
Számomra az a felfoghatatlan, hogy hogyan lehet éles lőtereket Natura 2000 területté nyilvánítani.
Amikor éppen lőnek, meg lánctalpassal mennek toronyiránt, szó szerint mindennel keresztül, az oké, de amúgy meg tilos rálépni az árvalányhajra, ami egyébként gazként nő mindenhol?
Egyébként nekem semmi bajom ezekkel a szervezetekkel, csak egy kicsit túlzónak tartom azt a hatalmat, amit a kezükbe adtak. Az látszik, hogy az EU-s környezetvédelmi politika nagyrészt önámítás, igazából senki sem akar változtatni a tyúkszaros életén azért, hogy jobb legyen a földnek és nekünk, az is látszik, hogy fogalmuk sincs arról, hogy egyáltalán mit kellene lépniük a tényleges változások érdekében, ezért hoznak olyan sok megalapozatlan szabályokat.
Nemrég vitatkoztam ebben a témában egy pár emberrel, nekem az az álláspontom, hogy ha CO2 kibocsátást akarunk csökkenteni, akkor nem holmi hárombetűs rövidítéssel kellene telezsúfolni az autókat, amivel egy teljesen torz teszten eredményeket érnek el, hanem mondjuk zárjuk be az autópályákat, sőt közlekedjünk földútakón, látványosan lecsökkenne az üzemanyag felhasználás az tutti. Ja, hogy az kényelmetlen? Hát persze, most bajban van a föld, vagy nem?
Alapvetően én úgy tartom, hogy a németeknek (eleve ők nyomják ezt az irányt) akkor kellene nyomás alá helyezniük a hazai zöldeket a natura2000-es baromság miatt, ha már az ő lakosra lebontott CO2 kibocsátásuk alacsonyabb a magyarokénál, és nem duplája, mint jelenleg, illetve valahogy indokolni kellene, hogy miért zárnak el területeket az emberek elöl, amelyek egyébként közterületek és mi értelme van az agyatlan szankcionálásnak.
Én egyszer tiszta képet akarok látni arról, hogy ki-mit-miért csinál a környezet és természetvédelemben, tiltani és perelni baromira tudnak az fix.
Persze, hogy bonyolultabb. Az ilyen ábrándos tekintetű civil szervezetek mögött legtöbb esetben ott van államunk és pártunk. Aztán ha összejön a kétszáz milla, abból hirtelen százat el kell költeni tanácsadói szerződésekre meg kétszeresen túlszámlázott beruházásokra. Ha meg bukik a dolog mert a megzsarolni kívánt cég sem hülye, akkor szépen kihátrálnak mögüle oszt had menjen a balek a sittre a cigányokat szórakoztatni...
Aztán ezek a lőterek hirtelen mintha natura 2000 védettség alá is tartoztak volna.
Valahol olvastam / hallottam, hogy a "szűk" (gondolom néhány éves) határidő miatt, gyorsan kijelölték a használaton kívüli egykori lőtereket, gyakorló területeket, aztán máris eleget tettek az uniós elvárásoknak.
Nálunk Zalaegerszegen tavaly már a nyomát sem láttuk, az egykori nagyon szimpatikus pályának...
Bizony, csak egy példa, hogy nem kell rendszám nélküli UAZ-zal kezdeni.
Amúgy volt haverom, aki jót vett 7-800 kröül, volt akinek most (1év urtán ) kellett darabokra szedni az ugyanennyibe kerülő samurait, vagy sj-t.
üdv.
Balázs
u.i. hol találom a sokat osztott autózás jogi hátteréről szóló linket? szerdán megyek térképekkel felszerelkezve az önkormányzathoz, nem lenne baj, ha lenne még 1-2 doksi a kezemben.
Ha jó lenne, ennyiért már nem látnám, mit linkeltél be.
Valszleg nincs neki alja, meg még egyéb bajai is akadhatnak.
Mindenesetre ez egy jó példa lehet arra, hogy kevesebbel is be lehet szállni ebbe a játékba, aztán a hiányzó pénzt majd részletekben fizeted ki az alkatrészboltosnak, a szerelőnek és a lakatosnak.
285/75R16 méretben néztem, igen, ez nem futózott. Igazából arra lennék kíváncsi, hogy miként viselkedik egy bfgoodrich km2, kumho kl71 vagy cooper stt-hez viszonyítva, illetve mennyire hangos aszfalton.
Azt azért sejtem hogy a silverstone mt 117 extreme az más kategória...
Milyen méretben akarod illetve ha jól látom gyári Silverstone nem futózott.
Aki használta nehéz terepen egy Defi 90-esen volt rajta: (28585r16?)nagyon jól mozgott terepen közúton kissé "csúszós" volt:O)2-3 garnitúrát lekoptatott ebből aztán váltott a Silverstone MT117 extremre(35"12R16).Azt mondja azok még ennél is szimpatikusabban muzsikálnak.DE terepre nagyon jó főleg sarat szereti.Nagyon jó a gumi anyaga tapad de ezért kopik is...hát ennyit tudok ...
Nem titok, Kaposvár a város és Dede a szerelő. A sajátja álldogál az udvarban meg javításra hol ez,hol az. Az övé piros, vw 19 tádé motorral, versenyeken elő szokott fordulni...
"Dakar emelővel" csörlőztem oszt hirtelen kikönnyült a kar. Nézem, jön az autó? Nem b+, a fa... Szegény ember ahhoz csörlőz, amit elér, jól a tövére kötöttem de kikapta... :-(
Én továbbra is tartom azt, hogy a terepezés elkezdéséhez a legjobb a Niva, olcsó, vizsgáztatható, meg lehet rajta tanulni szerelni, stb. Ha gondosan odafigyel rá, akkor el lehet menni vele igen szép távokat, aki meg nem karbantartós alkat, az ne vegyen terepjárót, vagy legalábbis ne ilyen kategóriában, 7-8 milláért vannak olyanok, amiket nem kell egy darabig abajgatni. Ami a legjobb benne, nem kell az átépítésekkel vacakolni, mert egyszerűen a konstrukció nem tolerálja, egy csomó pánzt meg lehet ezzel spórolni :)
Ha a behúzótekercs leteszi a kanalat,akkor az indítómotor nem forgat,de még csak nem is kattan!
Így is volt, az cserélve lett.
A windows-os problémamegoldást én is ismerem de itt se a várakozás, se az akkusaruk lehúzása nem segített(a ráolvasás, fenyegetés, öngyújtó majd fegyver csőretöltése sem-nem egy ijedős fajta ez a katalán szarházi). Azt még mindig nem tudom, mi lehet még a vészvillogó áramkörén ami miatt letilt a motorvezérlő...
Tárcsafékes hidak,emelve,bukócső,bőr ülések, erős lökösök, szervófék,kormányszervó, 33/12,5/15-s BF Goodrich km1-s Mt-s kerekek kifogatott samu felniken, 5 éve ujra vezetékelve, motor már nincs meg!
"...két métert megy aztán megáll. Check engine villog. Gyújtás le, ráadom megint, lámpa villog, autó nem indul. Az indítómotor forgatott de a motor nem röffent be..."
Ha leállás vagy lefulladás után nálam kínlódik a check engine lámpa,leveszem a gyújtást és várok kb. 3 percet.Ennyi idő alatt észhez szokott térni és pöccre indul.
"szerelő" gyerek "bebikázta". Hogy pontosan mit baszott el, nem tudom de szétégette a behúzótekercset az indítómotoron-meg még ki tudja mit..."
Ha a behúzótekercs leteszi a kanalat,akkor az indítómotor nem forgat,de még csak nem is kattan!
Inkább Nálad a kontaktok nem voltak a helyzet magaslatán és/vagy a bikázástól a motorvezérlő elektronika szenvedett 8 napon belül gyógyulót.
Kimentem etetni az vaddisznókákat, leállítottam, indulás, két métert megy aztán megáll. Check engine villog. Gyújtás le, ráadom megint, lámpa villog, autó nem indul. Az indítómotor forgatott de a motor nem röffent be. Végignéztem a csatlakozókat, kiöntöttem a gázolajszűrőből mindent, minimál víz volt benne, aksisarukat átnéztem, semmi(erről majd később), lámpa villog, motor nem indul.
Közben két vendég már lent várt a faluban, hogy hozom ki őket vadászni. Telefonos szervezkedés, traktoros jött, hazahúzott. Ahogy kiértünk a főútra, be akartam kapcsolni az elakadásjelzőt, nem működött. Az index sem. Szerencsére a trakin volt sárga villogó, hazaértünk, adtam a traktorosnak egy ötezrest oszt ment Isten hírével. Előkerestem a vészvillogó biztosítékát, ki volt égve. Kicseréltem, gyújtás ráad, check lámpa folyamatosan ég-tehát már nem villog, motor röffen, lámpa kialszik. Öröm és bó'dottá' de mi a faxom köze van a vészvillogónak a motorindításhoz?
Szerelőnél volt a vas a minap mert féltengelycsuklót kellett cserélni én meg erőst dögrováson voltam oszt nem akartam tökölni vele. Nehezen indult reggel, a "szerelő" gyerek "bebikázta". Hogy pontosan mit baszott el, nem tudom de szétégette a behúzótekercset az indítómotoron-meg még ki tudja mit... Mindegy, megcsinálták, még mindig nehezen indul,vegyek bele új akksit mert ez már öreg. Négy éves körül van, mindegy. Szerencsére amikor le akartam mérni a befoglaló méreteket, ránéztem a kábelekre. A cirka egy centis réz testkábelnek kb. tíz százaléka volt meg, a többi ki volt törve a roppantott csatlakozóból. Levágtam a csatlakozót, kábelt belekötöttem a saru bilincsébe és pöcc-röff, indult a vas. A pozitív kábel sem volt a topon de annyira rövid, hogy akkor nem álltam neki szopni vele ma viszont azt is rendbetettem. Hogy aztán ez a mai játék a "bikázás" hozadéka vagy az akkukábel miatt volt vagy csak ilyen kedve volt a vasnak, nem tudom de jól tud időzíteni... :-(
Kérdésem mindenkihez szólna végülis,régóta érdekel a terepjárózás,off-roadozás,most juttottam el oda h szeretném megvásárolni első gépemet!ehez kérném hozzáértők segítségét,mivel lenne érdemes kezdenem,melyek a viszonylag megbízható autók,mivel nem kemény versenyekre használnám hanem csakk hobbi célra ,ezért nem egy túl komoly gépre gondoltam!Kérdésem tehát az lenne ,melyik az a terepjáró ami 600-700e ftból megvásárolható,és megbízható,nyúzható társam lenne?
A Top Gearben volt nemrég, hogy valahol elakadtak, talán dél Afrikában, húzták az egyik kocsit, az egyik tag beállt a rántókötél feszülési vonalában, repült egy óriásit a tag, utána a tarkóját úgy hozzácsapta egy sziklához, hogy percekig mozdulni sem tudott, csoda, hogy túlélte.
Egyébként valamelyik túrán kettő, vagy három ilyen rántókötelet fűztünk össze, nem seklivel, hanem szépen egymáson átfűzve, tökéletesen ment a mentés.
Nekem hárul egy személyautóból való becsavarható vonószem van, de nem becsavarva, hanem az egyik felit lesimítottuk, hogy szépen felfeküdjön, oszt alul-felül 15-15 centi hosszan odavarrtuk az alvál oldalára. Az úgy elég erős. :)
Nekem volt egy 4-es, az is elég volt szinte mindig.
Gerinek volt egy 8-asa, egyszer volt az, hogy úgy megbaszódtunk, hogy a két kötelet össze kellett kötni, és úgy is csak 6 rántásból jött ki a másik Range. :))
Arra figyelj, hogy elöl-hátul egyaránt legyen iszonyú erős pont, aminél tudsz rángatni.
Köszi a válaszokat rántókötél ügyben! Én is a fonottban gondolkodtam, ebben megerősítettetek, ezek szerint elég a 8 méteres is. Azt gondoltam, hogy a 12 méteres kell.
Üdv ! Segítséget szeretnék kérni ! Munkatársam Jepp Cherokee 2.5 td. évj.1997 , tönkrement a hátsóhídja (35-ös ) . eltört a féltengely. Van e valakinek esetleg bontásba vagy hol lehetne beszerezni, érdekelné komplett hátsóhíd vagy belevaló féltengely .
Ha nem az ATV-set veszed, akkor jó lehet, a kiara4x4-en is kb annyiért. Rengeteget használtam, még vontattam is vele elég sokat, nem veszített a rugalmasságából. Úgy tudom, a szalag hevederes rántókötelek sokkal érzékenyebbek, ezek a fonottak a kialakításuknál fogva nem tud elnyúlni olyan egyszerűen.
Személyautó vontatásra is szoktam használni, szépen rántásmentesen tudom húzni a mazsolákat, csak mindig el kell magyarázzam nekik, hogy feszítsék a kötelet, mert ha maga alá gyűri, beakad a felfüggesztésben, induláskor úgy ki kapom a kerekét lengőkarostól a helyéről, mintha ott sem lett volna.
Mondjuk nekem elszakadt a rántókötél, de azt azért tudni kell, hogy egy MTZ traktor próbált húzogatni, a traktor rántáskor kétszer visszapattant, próbáltam szólna a trakesz drájvernek, hogy ne csinálja, de addigra elszakadt a kötél és kiszakadt a hátsó hidam :( Sezrencsére az egyik végén szakadt el a madzag, kötöttem rá egy csomót, azóta úgy használom.
-Tudok egy rövidebb utat -Nem akadunk el? -Dehogy, látod még nyom is van rajta, valaki már ment itt -Igen, de az itt visszafordult, látod.. -Biztos diszkóterepjárós volt
Nagyon imád háromkerekezni, alapvetően nála a lényeg, hogy valahogy érjen célba és minél látványosabban vezessen. Csak hátsó kerék meghajtású, gondolom hegesztett difis, nem hiszem, hogy sperrel szórakoznának.
Hosszúfülkés IFÁ-ban volt gyárilag külön akkumulátor az állófűtésnek, külön volt, nem szívta az indító aksikat, töltést az olajnyomás visszajelző izzójától kapott. Vagyis, ha járt a motor, akkor össze volt kötve az indító aksikkal, egyébként nem. Csak egy 5let.
Mindig eljutok odáig,hogy hagyom az egészet,mert a végén bonyolult lesz az átalakítás,meg drága.(Főleg hogy terepen nem is használom).De gondoltam egy ilyen kis beavatkozás még nem fájna annyira. Egyébként az OME talán a független felfüggesztések miatt visszatért a 20mm-es szettre.Külföldi fórumokon úgy látom hogy a 40-50mm-es emelőszetteknél(pl:Ironman4×4) még ajánlatos jópár módosítást is csinálni ennél az autónál.
Lenne még egy kérdésem.Lentebb pinguru belinkelt egy oldalt.Itt kapható a Grand Vitarámhoz 20mm-t emelő OME rugószett is. Az nem lehetséges hogy kicserélem a gyári rugókat erre az OME-re,de közben meghagyom a gyári lengéscsillapítókat?Ez a 20mm nem tűnik soknak.
Esetleg nem tudnál (tudnátok) abban segíteni, hogy melyik típusé lenne jó? Az enyémet még meg is tudom mérni, de neten nem találok olyan ábrát ahol a méretek fellenének tüntetve.
Lenne egy olyan kérdésem, hogy van egy 2002es Mitsubishi Pajero Pinin- em 1,8 as benzines. Szeretném olyan 3-4 centivel megemelni lehetőleg olcsón, viszont megbízhatóan. Gondoltam arra, hogy esetleg egy másik autó rugóját betenni ami nagyobb, vagy valamilyen pogácsát esztergáltatni a toronycsapágy és a kasztni közé, nemtudom, hogy járható-e ez az út vagy van-e valami jobb ötletetek.
Alapjában véve személyautóként használom.Erre bőven elég a magassága.De a tervezők a hátsó futómű alá rakták a hátsó kipuffogó toldást(190mm-re van a földtől).Ezt nyuszy kollega le is írta a Grand Vitara tesztjében.Így néha azt gondolom,hogy magasabban is lehetne.
Értem,köszönöm.Egyébként érdekes,ha megnézem a hátsó féltengelyeket,akkor nem hogy alapban vízszintesek,hanem a differenciálműnél lévő oldaluk alacsonyabban van kicsivel mint a kerekeknél lévők.Arra gyanakszok,hogy talán a gyári rugók egy kicsit már megereszkedtek.
Azt hiszem, hogy maradok az IFA kapcsolónál a csörlő irányából, illetve amikor összerakom a duppla akksi rendszert, akkor ezt a feszültségérzékeny relét fogom beépíteni megfelelő kiegészítéssel. Egy kicsit fosok a dupla akksitól, mert mindkét akksi a sofőrszék alá kerül, ha az eldurran, akkor meg fogom érezni, az tutti :(
Nem akarom elkapkodni a dolgot, nagyon sok mindent csinálok határidőnyomásra, azokkal nem vagyok megelégedve.
Nyilván a 100 Ah-s akksi is azért kerül bele egy autóba,mert olyan (annyi) fogyasztót kell ellátnia árammal,amibe egy kisebb belerokkanna.Viszont ehhez a kapacitáshoz és fogyasztói teljesítményigényhez nem rakhatják be a kemping kerékpár dinamóját!
Átadom a placcot neked és barátodnak,látom a villamosságtan professzorai vagytok mindketten...
Párhuzamosan van kötve a kettő,mert ugye a feszültség az marad 12 V.
Viszont a kapacitás az duplázódik,tehát 140 Ah lesz.Ebből adódóan az áramerősség is duplája.Viszont a 140 Ah,az nem csak 140 amper leadására képes,hanem ennek akár 4x-esére is indítóáramként.
Toyota Land Cruiserben, 3.0TD, 2000. évjárat, tönkrementek az akkumulátorok, így ki kell cserélnem. 2db 95Ah órás van benne. Nem túlzás ez egy kicsit? 190Ah kell egy ekkora motor indításához? Örülnék, ha megúsznám kisebbekkel. Van tapasztalatotok, hogy egy ilyen háromezres turbódízel motornak mekkora akku kell?
Ez azé jó, mert amikor az áramtalanító kapcsolód már összeégett, ezzel még akkor is le tudod lőni a csörlőt, és nem fogja leszakítani az autó elejét. :)
Nekem csak a csörlő leválasztáshoz kell relé, azt hiszem maradok a Hoze féle Ifa áramtalanító kapcsolónál, de ha van valakinek ötlete, akkor szóljon, ne tartsa magában.
Nem tudom helyileg merre vagy,de én is autóztam (vadásztam) ma erdőben Heves megyében.Ma még nem szedte a sarat a Dynapro MT,mert az olvadás alatt még volt fagya a földnek,meg a keréknyomban folyó víz mosta a kereket.A Terrano-n a széria gumival 8 cm távolság van a lentebb említett helyeken,de sokszor az is kevésnek bizonyul.A Tiéd kép alapján nem több 3 cm-től
Én is féltem a szűk helytől, de a gyakorlatban teljesen rendben van, nagynyomású mosóval meg teljesen kimosható. A kocsi alja, gumik belül lengőkarok stb. is tökéletesen kiverethető.
Esőben kell észnél lenni, ott ugye az aquaplanning hatás kevésbé jön elő, de egy átlagos haladás egy ilyen gumival inkább határon autózást jelent, észnél kell lenni és kész.
Az MT gumik általában az elején csendesebbek (kivéve a Simex fajták), aztán egy két komolyabb fékezés és rosszul beállított futómű/keréknyomás és megjön a hangja. Ekkor lép színre a hangerőgomb a rádiónál :)
Nagyon szép a verda, idővel a terepen formálódik az alakja, ez a konstrukció eleve nem enged akkora mozgásteret átépítésügyileg, de szépen lassan lehet abajgatni a technikát, túl sok pénzt nem érdemes rátenni, ha bekerülsz az Offroad örvénybe, akkor igen gyorsan valamilyen elöl-hátul merevhídas konstrukcióban találod magad, akkor ha eladod a beépített technikát senki sem fogja megfizetni .
Ismerős.Aztán gurult a gyógyszer....at eldob mt feldob..ashcroft air locker hátra...mt eldob....kaiman feldob....kaiman eldob.... maxxis creepy crawler feldob:O)(na jó sajnos csak futózott Ziarelli de a minta okés.)
Ja igen megdöbbenve tapasztalom hogy havas jeges úton is teljesen kultúráltan tudok vele haladni!a kaimannal már 10x elcsúsztam ilyenkor.
Az mán azért is jó, mert ha meg fel talál robbanni, akkor úgy löki le az autót a bakhátról, mint a szart, oszt mehecc is tovább. Ha van nálad egy másik autó. :)
A sógorom használja, jellemzőn "A" pontból "B" pontig közlekedik vele, a két pont között nagy távolságok vannak, illetve hegyek, a kocsiban meg só sok cucc, ilyen körülmények között az ember nem kezd el technikázni, mert ha valami rosszul sül el, akkor sem a mentő, sem a szamár nem húzza le a hegyről a kocsit. Ha messzire megy az ember, akkor a Camel trophy-n látottakat el kell felejteni.
Én sem akartam egyszer sem felbórítani az ótót, mégis összejött párszor. Engem az ARB-s időkben mindig frusztrált, hogy egy dágványban átkínlódtam magam, mindig jött utánam egy szimpla difis, aki ugyanúgy átjött, sőt még MT gumija sem volt. Kicsit olyan mint a dögrács, látványos, lehet vele hencegni a haveroknak a kocsmába, de azért el lehet nélküle lenni. Persze ha valaki versenyzik aktívan, az teljesen más történet. A G-ben sem volt még bekapcsolva a zár, pedig jó pár kilométer lement a torkán, rendszeresen nem egyszerű helyeken. Sőt nemrég derült ki, hogy nem is működtek, a hidraulikus zárszerkezetet néha nem árt légteleníteni :).
Tudom, de van egy csomó dolog, ami fontosabb. Például a kormány bőrözése, van egy kis kárpitos feladat, most csináltam rendes hifit, megy az ABS (szenzor csere), módosítanám a terepváltó áttételét mégis, normális csomagtartó kell, ami boruláskor is véd. Ezek nem olcsó dolgok, viszont bármelyik hasznosabb, mint egy diffizár. Ja meg normális küszöböt is csinálok, hogy körbe Jackhezhessem a kocsit.
Eleve az ARB olyan áron van, hogy annyiért nem kell, tudom, hogy mennyire jó, évekig használtam, a Lockerre csak a számat húztam eddig, de most például jó a Traction Control, azt az évi három helyzetet, amikor kellhet az ARB a TC-vel is túlélem, ha meg nem, akkor meg ott a csörlő, jócakát :)
Ezzel én is így vagyok. Ha nyűgös terephez érek, akkor bekapcsolom, és félkettőben állandó fordulaton abszolválom rúgás/rángatás nélkül, csak arra kell figyelni, hogy legalább az egyik kerék alatt viszonylag normális talaj legyen.
Először próbálj ki egy olyat, amilyenben van Diffizár. Ugyanis ez a cucc nem egy csodakütyű, ha nincs tapadás, akkor lehet annyi zárad, amit csak elbírsz, akkor is egy helyben fogsz pörögni. Ha egy jó MT-vel indítasz, akkor az sokáig jó kell legyen, utána meg kell tanulni vezetni terepen, például ahol leátlózna a kocsi, ott kicsit lendületesebben kell menni, stb. Ha ezeken is túl vagy, akkor érdemes elindulni a zárak felé, de lehet, hogy egy egyszerű csörlő hasznosabb tud lenni, az esetek döntő többségében a zár sem tud megmenteni az elakadástól.
Betontömbnek neki menni mindig szívás, arra nehéz autót méretezni, ilyen esetben a kisebb autókban esélyesebb a túlélés. Egyébként pontosan igazad van, minél nagyobb egy autó, annál inkább csökken a stabilitási tartalék, ezért nem jó poén a nagy terepjárókkal száguldozni autópályán, mert ha valamit ki kell kerülni, vagy egy nagyot fékezni kell, akkor vége a világnak.
Hát azért egy karambolnál vannak megkérdőjelezhetetlen előnyei a nagy tömegnek. Mondjuk azt is figyelembe kell venni, hogy egy kisebb/mozgékonyabb autóval lehet simán kikerülöd a bajt, míg egy terepjáróban már csak az imádkozás marad.
A múltkorában néztem a D3 töréstesztjét, és hát elég durva, hogy tulajdonképpen addig, amíg el nem fogyott az energiaelnyelő tömb a betonon, alig lassul/törik a Disco:
Egyébként sok ismerősöm megkeresett, hogy milyen terepjárót vegyen, a felesége vezetné, szeretné a családot biztonságban tudni. Terepjáró és a biztonság két különböző fogalom, egy tisztességes terepjáró egy kisebb balesetnél minimum az oldalára dől, ha kamionnak nekirongyolsz, akkor már mindegy, hogy miben ülsz, az életbiztosításod kedvezményezettjeinek anyagi helyzete jelentősen javulni fog.
Egyébként gondolkoztam az okokon, végül arra jutottam, hogy nem a magasabb súlypont miatt, hanem a keréknyomás ellenőrző rendszer hiánya miatt borulhatott fel, még szerencse, hogy a kedves EU szakértők kötelezővé tetették.
Tíz évvel ezelőtt feleannyiért ment a futózott, mint a gyári gumi, így még vegyes használatra is jó alternatíva volt.
Most, hogy nagyjából ugyanannyiba kerül, szvsz. csak akkor érdemes ilyet venni, ha szükséged van egy Simex-mintás gumi képességeire, és szinte kizárólag terepen jársz.
A "dakaremelőt" már rég a garázsban tartom, gyakorlatilag a vonóhorog az egyetlen pont ahol emelhető vele az autó.
Igaz, hogy kétszemélyes a vas de így is annyira tele tudom zsúfolni a cuccaimmal, hogy a mentőeszközöknek már nem jut hely. Valójában egy lapát is sokat segített volna és annak bent kellene lenni de nincs, most megy a fejvakarás, hogy hová tettem?
Basszus, ma a traktor húzott ki. Alig van hó, a vetésen szinte semmi de egy tőrőlmetszett faszagyerek nem autókázik a vetésen... Az úton viszont elég konkrét hófúvás volt de egy terranos nem fél a haláltól... Sajnos ez a rohadt szél olyan keményre fújta a havat, hogy elbírta a százharminc kilómat-amikor kiszálltam megnézni, hogy mi a fax legyen mert olyan szépen felhasaltattam rá a vasat, hogy öröm volt nézni. Egy centit se tudtam mozdulni...
Nekem ARB volt kb 5 évig a kocsimban, a többit nem ismerem. Gondolkodom megint záron, de olyan hosszú a lista, ez a tétel meg a végén van. Most éppen pimpelem a kocsit hangzásilag, előtte/közben/utána hőszigetelek, majd jön a bukókeret+tetőcsomagtartó, később motor tuning (bár lehet, hogy előrehozom), illetve terepváltó áttétel módosítás, küszöb erősítés, meg a jó ég tudja, mi fog az eszembe jutni :)
Az ARB miatt jó pár dolgot meg kell bolygatni, például ki kell építeni a levegő csatlakozást. Az egyik gyenge pontja az ARB-nek pont a levegő, a nyomás átvitele két X gyűrű között történik, ezek szoktak idővel elkopni, utána nem zár a szerkezet, sőt egy idő után kimaródik a tengely az X gyűrűknél, utána nem sokat ér az egész. Az ARB nagyon jó cucc, de némi hozzáértést igényel, egyrészt, hogy mikor kapcsold be, illetve ki, továbbá egy-két évente tömítést kell cserélni a légoldalon. Ésszel használva nem töri a féltengelyeket, visszakanyarodva a gumikérdéshez, ha nem extrém körülmények között haladsz, akkor érdemesebb valamilyen sper diffit alávágni, az ARB eleve nem olcsó, kell kompresszor, sűrített levegős csövezés, kapcsoló, stb....
ARB diffizár beszereléséhez mennyire kell szétszedni a diffművet?
Van-e valami olcsóbb, de hasonlóan jó megoldás differenciálzár utólagos beépítésére. Nem sperrdiffire gondolok. Mechanikus, vagy levegős is érdekes lehet. ARB egy pöttyet húzós. A diffművet nem szívesen szedném szét darabjaira.
Örökös vita,ami soha nem ér véget,de mindig újrakezdődik...
Ha Grand Vitaram lenne 7,50x16 de inkább 175/80 R16 gumit tennék rá. 205/80 R16 a Terranomra megy legközelebb,ha le nem cserélem addig Grand Vitara-ra...:)
Szerintem tegyél be olyat, amelyik elfér, a 205-ös gumi sem rossz, az a kérdés, hogy mekkora az autó, ha jól emlékszem Vitaráról van szó, az nem túl nehéz szerkezet. Ha nagyon extrém közegben mozogsz, akkor érdemes elgondolkodni a széles gumin, de akkor inkább másik autó kellene, amit jobban lehet alakítani (emelések, küszöb erősítés, stb.).
A guminyomás az nagyon fontos tényező, volt, hogy egy csapatban egyforma típusú gumikkal és autókkal nyomultunk, az egyik csúszkált, a másik nem, a különbség a guminyomásban volt, ilyen egyszerű. Nem kell agyonfújni a gumikat, látszólag könnyebben megy az autó, de sem terepen nem jó, sem aszfalton, a rázkódás szétcseszi a szilenteket, az úttartásról nem is beszélve, ennyit nem ér az a fél liter üzemanyag megtakarítás.
Egyébként, ha csak ritkán keveredsz húzós körülmények közé, akkor elég, ha kéznél van egy hólánc, feldobod, és kész. Valamelyik úti leírásban olvastam, talán Braziliában utazgatott valaki, két város között haladtak egy távolsági busszal, elérkeztek egy felázott agyagos emelkedőhöz, a sofőr kiugrott, felpakolta a hátsó kerekekre a hóláncot és már mentek is felfele.
Én nem értek hozzá, de nekem 265/70R16 HT gumi van a Cruiser-en, amivel még akkor is simán elsuhanok a felázott földön szinte nyom nélkül, amikor a keskeny MT-sek már barázdát vágnak. Persze csúszik mint a fene, meg a lendület a barátom, meg mély sárba nem megyek vele, mert azonnal vége :-)
Aszfalton csak a hangjából tudni, hogy nem utcai gumi, sárban viszont nagyon gyengének érzem. Nem elég mélyek a bordák, és feleannyi hely van köztük, mint a KL71-en, szóval nagyon gyorsan ilyen lesz:
És ebből már az autót is látod :)
Amúgy nekem most konkrétan elég, mert ez a kirándulós autó, és ezzel tutira nem fogsz féltengelyt törni :)
Hát igen nagyon jónak néz ki de sajnos a méret ami kéne még nem láttam R16-os ban 235 vagy 255 /85 ....ok 35"van de az meg 12-12,5 széles..,? az meg vezethetetlen közúton
Nekem sem igazán jött be, sárban elment, de tényleg nagyon kopik, és esőben életveszélyes. Pesten volt hogy úgy is majdnem keresztbe vágott indulásnál, mikor kettesből indultam. Pedig aztán kettesből indulva ha akarnék sem tudnék vadul indulnií
Én ha most kéne MT gumit vennem, biztosan Maxxis Trepadort vennék
Fura. Az egyik autómon a KL71 van, a másikon meg az említett GoodYear MT/R.
Ég és föld a kettő egymáshoz képest, de olyan szinten, hogy a GY-rel meg sem próbálom azt, ahol a Kumhóval gond nélkül felmegyek. Ja, és egy pár évet használtam már télen aszfalton is, raádsul két különböző autón is, és ez az első MT-m, amivel sosem volt halálfélelmem.
Nem lehet, hogy ott a pedálok meg a kormány között van valami gond? :)
Az én autómon Cooper Discoverer STT nyúlós csúszós sár domboldal árok stb. a sárban közel egyformán teljesítettek de amint dőlés volt az enyém ment szépen egyenesen a Kumho meg oldlra csúszott folyamatosan.
Sőt akkor rágott be a barátom csak igazán amikor megálltunk azazhogy én....ő meg egész egyszerűen elkezdett oldalra csúszni..gyakorlatilag ahol a domboldalon én tudtam egyenesen menni ő vagy nehezen srégan vagy merőlegesen tudott felmenni.Ráadásul ugye írtam a kopást ,lehet csak a súly miatt 2.3 T üresen a kocsi.Ja és esőben elmondása szerint korcsolyaként viselkedett a gumi.
Ha most kéne MT -gumit vennem : vagy a Cooper Discoverer STT vagy amit nem tudom vki írt -e? Good Year Wrangler MTR új vagy a régi mitázat..
Simán lehet. Azt hiszem, a Yoko AT volt, amit nagyobb méretben mindenki istenített télire, nekem a Jimny-n meg nem vált be, a Pirelli ST százszor jobb volt.
Ez nem feltétlenül jelent semmit. Kumho KL71-et is csak néha lehet kapni, amikor éppen gyártanak egy adagot, aztán még be is hozzák az országba. Két ilyen alkalom között meg csak a várás marad.
Hát nem tudom, de a Yokohama weboldalán fent van a típus. Tavaly én is bejártam a gumisokat, a nagykerek nem találtak egyet sem, de végül megtaláltam a terjesztőt és lett annyi , amennyi kell. Mindig azt a szerencsétlen BFG MT KM2-t eröltették, nekem az nem tetszett, végül ......
Én már kb. 10 helyen megkérdeztem. A nagykerben van még 2db (225/75 R16) és nem is rendelhető, mert a Yoko leállt az MT gumik gyártásáról. Ezt mondták.
Gondoltam csak találok még 2db-ot elfekvőben valahol, de sajna eddig nem sikerült.
Nekem jelenleg három biztosításom van, úgyhogy bátran tekerem a kormányt :) Azért volt pár olyan szakasz, amikor megkértem az utasaimat, hogy pár métert gyalogoljanak, mert nem garantálom, hogy az úton fog maradni a járgány. Az egyik hegymászás után Johnny számolta, 27-szer hitte, hogy borulni fogok, de végül felértünk a hegyre. Az összes hátizsákkal, 6 guriga szögesdróttal, egy halom vassal a tető, plusz a PB palack is, egy kicsit labilisnek tűnt a gép, de nem volt gond.
Jut eszembe motorosok, arra figyeljetek, hogy arrafelé a súlyos úthibákat nem szokták körülbójázni, sőt a csatornákon sem mindig van fedő, úgyhogy csak lassan haladjatok. Egyébként kultúráltan vezetnek, Tiranában egy kicsit meredek volt, aztán rájöttem, hogy arrafelé fordítva vannak a körforgalom szabályok, a bejövőnek van előnye. Utána nem volt gond, de igazából előtte sem, az égig pakolt porlepte inváziós flottánk elé nem nagyon akart senki bepróbálkozni.
1 éves gyerekkel elindulni messzire az nagy bátorság, nekem amikor a fiam 6 hónapos volt és a lányom kettő, akkor bejártuk Hargitát, viszont az idegeim kipusztultak, az aprónép széttrolkodták az utat, továbbá a kamionosok is ritka taplón nyomultak, úgyhogy két évig pihentettem a hosszú utakat, most már OK, merek komolyabb távra tervezni. Eleve úgy kalkulálom, hogy egyszerre 500 km-nél többet ne tegyünk meg, illetve ne minden nap az autózásról szóljon.
Nyáron volt egy kis csetepaté Lazaratban, gyakorlatilag a domboldalakon marihuanat termesztettek sok hektaron, volt egy kormányváltás, az új brigád nem nézte jó szemmel ezt a bizniszt. Megpróbálták lekapcsolni őket, jöttek olasz és görög katonák, a maffiozók meg rakétavetőkkel visszalöttek :) Végül nyert a jogállam, de a lényeg az, hogy korábban, ha ezen a területen akartál keresztül haladni, akkor annyit kellett csinálni, hogy először bejelentkeztél, majd másnap megadták a helyi főnökök az engedélyt és mehettél. Szóval a helyi maffiozók is jó fejek, nem kellett tőlük tartani. Az sem elhanyagolható, hogy nem fanatikus muzulmánokról van szó, hanem vegyes a vallási összetétel, ép akkor volt Ramadám, mégis a boltok nagy része nyitva volt, mindenhol lehetett kajálni.
Ha szét akarod verni a vasat, akkor elég kimenni a falu szélére, nem érdemes annyit utazni :)
Nem kell túlcifrázni, a helyiek sem viszik túlzásba az offroadot. Egyébként Berat az egyik történelmi városuk, ott kerestünk szállást, a város szélén a lakótelepen találtunk, 10 Euroért, a központban a történelmi városrészben 8 Euro volt, és mondták a helyiek, hogy simán lehet sátorozni is, kb. olyan hely, mint Budán a vár, csak nem annyira felfújt, nincsen "Gulás akció" meg szuvenir sop, csak egyszerűen emberek élnek egy történelmi városrészben, néha arra téved pár túrista, de nem vasziszdasz.
Mi eleve a hegyekért mentünk, így volt offroad rendesen, a helyiek nem is értették, hogy mi a töknek szenvedünk a járgányainkkal, volt, ahol szamarat béreltünk, mert annyira reménytelen volt a továbbjutás.
Ez a túra nekem pont arra volt jó, hogy a nehezen összekuporgatott pénzemet ne akarjam az EU-ban elkótyavetyélni, inkább tolok egy kövér gázt és olyan helyen tudom kipihenni az éves baromságokat, ahol nem cseszegetnek az EU agymosottak.
Meg kell kérdezni a helyieket, hogy hol lehet sátorozni, és semmi gond. Eleve a tengerpart ezerszer jobb mint a horvátoké, plusz nem cseszegetnek.
Köszi, akkor kb azt kapja az ember, amit ad, ha normálisan állok a helyiekhez, ők is azok lesznek. A jó hír, h a tengerpartra is lehet menni, a horvátoknál volt, h rendőrt hívtak... És az is, ha a kutyák is mehetnek, útlvelesek, gyakorlott utazók.
A 124-es egybként "csodákra" képes sperrel, én is leptem meg nagy offroados csapatot egy hegyi úton, (turisták, sok bérelt dzsippel:)), amíg méregették az utat, a 124-gyel sűrű bocsánatkérés közepette felszaladtam a sáros parton lendületből:))) A Pradóval sem tervezek durva helyre bemenni, tudok visszafordulni, ha kell. De ezek szerint elég a térképen megjelölt utakat követni, az is kalandos, nem úgy mint az Eu nagy részén, ahol a szántók között is aszfalt út fut:)
Két hét alatt összesen kétszer aludtunk motelben, a többi a szabadban, például itt az egyik falu főterén:
A Jack azért kellett, mert egy kicsit lejtett az utca :)
Mindenkinek kell köszönni, néha megértik az angolt, még az olasz nyelv is jól jöhet. Mindenki jófej volt, még a rendőrök is, egyszer dupla zárovonalon keresztül előztem egy buszt és pont berongyoltam egy ellenőrző pontba, ahol a rendőr intett egy ejnyebejnyét majd mosolyogva legyintett, hogy ne álljak meg.
A lényeg, hogyha terepezel senki sem fog agyoncsapni holmi EU irányelvek mögé bújva, az arrafelé természetes , nincsenek agyonvédve a területek és érdekes módon nincs is gond ebből.
A tengerpart korrekt, ugyanolyan szép homokos, mint a görög rész, csak a dagadt német részeg turisták és a csecsebecse árusok hiányoznak. Szinte bárhol lehet sátorozni a parton, nagyon király .
Amikor nyáron arra jártunk, én voltam az egyedüli elvetemült, aki MT-vel ment, rengeteg hegymászást (autóval) csináltunk, az éles szikláknál az MT előnyösebb, de a többieknek sem volt gondjuk AT-vel.
A GPS-ben a Garmint ajánlom, a standard európai térképen rajta vannak az Albán utak, például ilyenek is:
Igen, ott lent egy vékony csík az út folytatása, szinte szabadesésben tettünk meg pár métert, egy kicsit huhogtak az utasaim.
Ha nem akarsz magadnak bonyodalmat, akkor érdemes venni a határon egy térképet, és lehetőleg a főútakat megcélozni, ha letérsz, akkor igen érdekes helyeket lehet bejárni, időnként hadcore offroadba fordul a pálya, de mindig fogsz találni régi 124-es mercit, az egy csoda, ahogy közlekednek :)
Alapvetően nagyon békések az albánok, gyakorlatilag az ott eltöltött majdnem két hét alatt egy negatív megnyílvánulást sem tapasztaltunk, ha találsz helyet, lehet sátorozni, maximum a pásztorok fognak morogni, de ők is jó fejek.
Mi két kutyát is vittünk, nem volt gond, kell neki útlevél, oltásokkal, például volt velünk egy tacskó, az állandóan ráhozta a frászt a pásztorkutyákra, arrafele nincsenek házikedvencek. Az egyik gyerek kérdezte, hogy a tacsek pitbull, én mondtam neki, hogy csak annak érzi magát :)
Általában a szállás motelben 10 euro/nap, bemehetsz kempingbe, ott töredéke.
Tavasszal mennék egy hétre Albániába, standard Prado, négyévszakos gumikon.
Ha van tapasztalat, akkor mennyire lehet ott használni egy hagyományos navigációt, pl Nokia maps, illetve mennyire biztonságos/legális településtől távolabb sátorban, tetősátorban aludni? Mivel valszeg egyedül, de legalábbis egy autóval megyek, és tapasztalatom sincs, ezért nagy terepezést nem tervezek, csak normális autóval nehezebben megközelíthető utakat, nézelődést. Még azon gondolkodom, kutyát merjek-e vinni gyalogtúrákra társnak...
Esetleg ha vannak kötelező útvonalak, amiket mindenképpen be kell járni, azt örömmel venném, ha megosztanátok. GPS vásárlás előtt vagyok még, nem találtam még meg, melyik térkép lenne az ideális, ha olyan földutak érdekelnek, ahol egy sima négyévszakos gumival még kényelmesen el lehet menni, de személyautóval már neccesebb. Spanyolországban volt gondom a 124-es Mercivel ilyen helyeken :)
Albániában egy szerpentinen kicsúszni az kegyes halál. Ha csak simán leesel és vérzel, az viszont nem annyira kegyes, mert amíg kijön a mentő, addig sok minden történik. Egyáltalán ha van térerőd, amiről hívni tudod őket, ahogy tudom, mentőhelikpoter nem nagyon van arra, amíg azokon az utakon elzötyögtetnek az első kórházba, az felér egy vallatással. Én nyáron a családommal megyek, úgy tudom, hogy Johnnyék is, talán Pista is, hozd te is az otthoniakat, jól el lennénk két hétig, van pár nagyon izgalmas trackem a GPS-be ;)
Alapvetően szelíden nyomjuk, megvárjuk, hogy jó hideg legyen, utána bepakolunk a kocsiba egy csomó kaját, bográcsot, nekivágunk a nagyvilágba, aztán valahol, valamelyik réten megalszunk sátorban vagy autóban, előtte persze jól megvacsorázunk. A létszámmal sosincs baj, sok az őrült a zártosztályon :)
Naszóval, íme egy nagyszerű video, a mi angol beteg szektásaink nem egy versenygős brigád, eleve neki sem vágunk, mert úgyis szétesnének a vasak, amíg kiérünk egy versenyre, viszont túrázni azt szeretünk és jókat nevetni magunkon, vagy néha egymáson :)
Az egyik ilyen túránkon készült egy video, egy földbuckás helyen nekiálltunk amortizálni, még a zárakat is elfelejtettük bekapcsolni, jó buli volt, viszont megfigyelhető, hogy az egyes zárak hogyan dolgoznak:
Némi magyarázat:
Az első Diszkó kopott téligumival, zárak nélkül, mindenféle kipörgésgátló kiiktatása után ugrott neki a terepnek, ő demonstrálta, hogy ilyen esetben sem kell kétségbe esni, hanem nyomjuk a gázt istenesen, hogy legyen lendület.
5:48-kor jön mindenki álma, egy V8-as Defi elöl ARB hátul Detroittal, középen is be lett zárva, nem az elején.
6:13-kor egy sima I.-es Disco, zárak nélkül, Simex mintás gumikkal, csak a központi difi volt bezárva.
8:40-kor Defi elöl True track, hátul Detroit locker, egy idő után a középső difi is zárva lett :)
9:29-kor az én taligám is megjelent, elöl sima Difi, hátul ARB, középen végig bezárva. Lehet látni, hogy igazából ha csak hátul van rendes zár, az bőven elég az esetek többségében, csak egyszer tört féltengelyem, de akkor egy unimognak is eltört volna az tutti.
A felvétel több mint három éve készült, nem természetvédelmi területen. Jó szórakozást.
Azt is hozzá kell tenni, hogy ha átmászod az árkot, lerakhatsz rácsot (wafle), de ha az telemegy sárral, akkor oda két ember kell, hogy emelgesse, esőben nem nagy élmény, ilyen átlózásoknál a difizár nagy segítség és elsősorban a 100%-os a király. Majd este nyomok egy videót, ahol jól látható a különbség az egyes verziók között.
De eleve kérdés, hogy hol járkáltok, Fúrómesternek igaza van, a vadat az úton lőjétek, mert ha az útról letértek, az már környezet károsítás és aztán jön a dádá.
Ha elakadsz és nyüstölni kell, akkor lesz igazán sárgombóc a rácson.
Én nem vacakolok ráccsal. Az apraja habarcsosládába, a nagyja filléres takarófóliára kerül a kocsiban. Igaz, az én vasam kétszemélyes, van benne hely jócskán.
Van benne valami,de mit csináljak,ha csak srégen tudom megközelíteni a fák és a szűk út (ami nem is út) miatt!Tudom a lendület a barátom!Egészen addig,míg nincs disznó hátul a vadszállító rácson!Nem akarok ugyanis sárgombócot hazavinni!
Azért akarom beszerezni,mert elég gyakran leátlózok csatornákon való átkelésnél.Olyan is volt már,hogy lecsúsztam egy csőről hátsó kerékkel úgy,hogy jobb hátsó az árokban lógott a bal első meg a levegőben!Ebben az esetben bizony nagy hasznát vettem volna.
Nincs valami jobb leírásod erről? Mert ez alapján nekem olybá tűnik, mintha kanyarodáskor a centrifugális erő oldaná a zárást. De ez értelemszerűen lassú haladásnál nem működik.
Hangosan gondolkodva: az ilyen esetben felgyűlő feszültséget valahogy el kell engedni, így gondolom a "fogprofil nem merőleges", így egy bizonyos feszítés után a rugó enged fogat ugrani. Viszont akkor ez a "feszítés" be is határolja (korlátozza) a féltengelyekre menő nyomatékot, magyarul leracsnizik. Tehát ahhoz, hogy jól működjön, nagyobb feszültséget kell megengednie a rendszerben, mint amennyi a "hajtás maximális nyomatéka" (tudom, hogy pongyola, de gondolom érted).
Köszi, ebből is tanultam, igazából csak a BMW sperrel van tapasztalatom, remélem az LC-vel elkerülöm a betegséget, és nem kezdek el variálni, hogy 3 difizár kell, vagy lakóautófelépítmény, és sikerül megállni egy Maggiolina tetősátornál :)
Nekem ugye szintén hátul van nagyon előfeszített sperr az RWD-n, és csúszós úton nem hogy előre tolná az autót, hanem megcsúszáskor azonnal, gázállással lineárisan keresztbe vágja, de kiszámíthatóan (vizes úton, új téligumival). Kis tempónál, szűk íven a fémes pattogás elég erős és folyamatos. A sima ( M3) sperr olyan lehetett, mint a tiéd, az később és nagyobb lendülettel indult meg, árnyalattal kevésbé kezelhetően.
De ezek csak RWD-k, és erősen hajlamosak maguktól is túlkormányzottságra, ha kontrollálom a jobb lábam, akkor viszont az erősen előfeszített sperrel sokkal könnyebb elindulni csúszós meredeken.
Egy hátránya van, szinte tankönyvbe illő balfácán példa: jobbra hátra felfelé derékszögben tolattam be a sáros udvarba a Mercivel (semmi súly a hajtott keréken, kvázi farmotoros elsőkerékhajtásúként működött), aminek 100%-os zár volt hátul, és persze elkapart. Zár nélkül simán elakadtam volna, a nulla tapadású kerék elpörög magában, és megpróbáltam volna felülről betolatni.
Így viszont villámgyorsan elásta magát a másik oldalon, mert ahhoz meg kevés volt a tapadás, hogy felhúzza az autót, gödröt ásni viszont elég :))) Eleve volt egy bakhát, azt a pár cm-ert ami kellett, h felüljön, pár másodperc alatt kikaparta:) 4wd-vel - ha lett volna benne - meg valszeg szó nélkül fel megy, mert az eleje aszfalton állt...
Mesélnél kicsit bővebben a Ditroit zárról?Elől is van vagy csak hátul?Mennyit dob a fogyasztáson?Gumikat mennyire viseli meg?Köszi!Én is beakarom szerezni azért érdeklődök!
Ja, alapban tiszta nyitott a rendszer (legalábbis az enyémben), a kis karral előszőr zárod a központi difit, majd kapcsolod a felezőt (értelem szerűen félfokozat csak zárt központi difivel van), és ezután tudsz a kormány alatt elektromosan hátsó zárat kapcsolni. Amennyire belelátok, a hátsó zár is (igaz nagyon elterjedt, de akkor is) extra volt, és a kézikönyve szerint létezett gyárilag első zárral is (annak ellenére, hogy nem merevhidas elöl), de ilyet még nem láttam még képen sem. Nekem 265/70R16 Bridgestone HT van rajta, és ezzel is elég jól elboldogultam (a lendület a barátom :-) kirándulni bőven jó lesz az országúti is ha nem keresed a bajt.
Akkor árban talán jó helyen kapirgálok a bruttó 2m kicsivel :-)
A Pradoban úgy érted, h elmehet egy keréken a hajtás, ha minden alapállapotban van, nem? Utána van még a felező kar, azzal zárom a két tengelyt, és ha nagy szar van, akkor a sperr a műszarfalon, és az elejét pedig nem lehet zárni, ha jól értem? Hóláncra volt valaha szükséged, nem extrém terepen? Utcai gumit vettem, Dunlop Grandtrek GT35-öt, gondolom azért az nagyon módjával alkalmas saras útra... Nekem max kirándulós autó lesz délebbi országokba, semmi extrém sport.
Az árat nehéz belőni, mert kicsi a kínálat. Jobbkormányos hosszút árulnak már régóta másfélért TGK-t. Kint 4-5e euróért van hosszú, balkormányos TGK, és ugye nincs regadó. Szóval 1.5-2.0 közé lőném, de eladásra az alsó határra:) De meg kell próbálni a piacot, lehet, h van akinek a felső határt is megéri.
A Pradóban teljesen nyitott difi van - így akár egy keréken is elmehet az összes vonóerő -, hagyományos fix zárakkal, az enyémben középen és hátul. Elég ritkán használom őket, de amikor kell, akkor nagyon jó :-) Persze bezárt zárakkal elég nehezen fordul a jószág betonon, legkésőbb ebből észrevenni, hogy úgy maradt (c:
Amúgy úgy néz ki eladó lesz (három gyereküléshez nem ideális…), esetleg segítenétek, hogy mennyit érhet?
LandCruiser 90 - 1998 - 3.0TD 125LE - tökéletesen rozsdamentes - TGK áfás, de teljes kárpit+hátsóülés is benne van (még a hátsó lábtérfűtés is :-) teljesen gyári, semmi átalakítás.
Illetve az M3 sem volt teljesen nyitott, mivel az egyik kereket pörgetve megmozdult a másik is. De az nem recsegett kanyarban, annyit engedett a rendszer:)
Nem OFF ROAD, de már volt pár sperres autóm: BMW M3, kis fordulatszám különbségig nyitott volt, ha a fordulatszám különbség nőtt, zárt, közúton gyakorlatilag csak erőltetve lehetett észrevenni, vagy csúszós úton. Most szintén BMW-ben előfeszített sperr van, ennek az előnye, h mintha kiszámíthatóbb lenne, de cserébe kis tempónál, szűk íven recseg-ropog, és 100km/h felett búg, mint egy villamos. (Mondjuk az utóbbinek nem tudom mi köze az előfeszítéshez, valszeg semmi). A 124-esem sperrje elektronikusan zárt, 100%-ra de csak kis tempónál, ha kipörgött az egyik kerék, az kulturált volt, de kb az elindulásban segített, nagyobb tempónál oldott. A Prado-é, nos azt még nem tudom, friss az autó. Gondolom azt csak akkor érdemes kapcsolnom, ha már a felezővel sem haladok terepen, aszfalton meg feltételezem semmikor.
Nyugi,a nyomatékkulcsot nem a kerékanyára tettem...:)
Igaz még nem ettem,de láttam már belülről sperr diffit,azok a "tárcsák" valójában kúpos acél alátétre hajaznak inkább,kétoldalról összenyomva.
Na,az én vasammal alapjáraton,teljesen alászedve elindulni lehetetlen!
Ennek azért örülök,mert azt jelenti,hogy egész életében LS hajtóműolaj figyelt a hátsóhídban (bélyegző szerint végig Zay utcai márkaszervíz),és még működik a sperr.
A hozzáértők azt mondják,3-4 ekm alatt haza lehet vágni,ha nem a belevaló kenőccsel van feltöltve.
Én megmértem Nissan Terrano II. 2,7 TDi-nél hátsóhidat felbakolva,nyomatékkulccsal fogatva egyik oldalt 70 Nm-nél indult el az egyik kerék,addig együtt akart forogni.
Tényleg nem sok,viszont eleinte elég nehéz volt megszoknom,hogy kis sebességnél kis ívű kanyarokban (kapubejáró -ból,-ba forduláskor) kövérebb gázfröccsöt kell adni a verdának,mert képes lenne a 125 lovat megölni!
Meg lehet próbálni, racionális válaszra ne számíts. Nekünk van kb. 10 éve Nivánk, nekem az az érzésem, hogy az alap konstrukció semmilyen tuningot nem tolerál.
Amire nekem kell, oda bőven jó lesz egy normális AT is (General Grabber AT2, vagy a Yokohama), hisz' most is HT van a LandCruiser-en, oszt' ésszel használva elég volt ez is (vissza tudtam fordulni időben ahol kellett :-)
Alig várom,h elkopjon és ledobhassam.Letaposott havon-jégen életveszély,sárban öntisztulása nulla.Egyedül a szűz havat szereti,vizes úton viszont nem csúszik.
4 év alatt 30 ezer km van benne,még egy 20-ast elmenne,de valszeg nem várom meg...Már ki van nézve az utódja!
Nem, a körülmények azok. Ha agyagos talajon egy MT fogást talál, akkor ott valami törni fog :( Nekem egyszer a wafle-ba kapaszkodott meg a kerék, olyan szépen tört a féltengely, hogy azt mutogatni kellene az egyetemen, gyakorlatilag olyan volt, mintha lézerrel kettévágták volna.
Saras utakon én arra szoktam ügyelni, hogy menjek rendes tempóval, hogy ki tudjon jönni a sár a mintázatból, ha lelassítok, akkor már csak egy sárgolyó pörög, azzal minden van, csak tapadás nincs :) A Simexesek lazábban tudják tolni, nekik a hatalmas bütykök könnyebben találnak fogást.
Igazából azt a gumit vedd meg, amelyik szimpatikus, tuttit senki nem fog neked mondani, mert nincs. Gagyi van bőven, de azokat nem ajánlgatjuk. Én csak arra akartam felhívni a figyelmed, hogy egy sűrű mintázatnál a mintamélység nem releváns.
Én talán három vagy négy éve vettem, akkor még ötven rugó volt a legolcsóbb helyen is a 31-es.
Egy cimbora akart venni nemrég a terranojára és hiába van tele a net, sehol sem kapott. Mondjuk Ő nem 31-est akart hanem valami más méretet de ahol azt dobta a gép, hogy "Készleten", ott is kiderült, hogy valójában nincs vagy nincs 4db.
Bevallom, hogy nem mértem, ez lehet, hogy van 1,5 cm, vagy több is. Ez olyan mint a fogyasztás, ha néha 8-at eszik, akkor az nem azt jelenti, hogy mindenhol 8-at eszik. Homokon nyilván nem kopik a gumi, agyaltam azon, hogy kanyarba lehetne vizet spriccelni a gumikra, hogy ne kopjanak :) Egyébként kapaszkodni tud , a homokbányában tudott akkorát kapaszkodni, hogy a difi nem győzött szétszakadni. Gerinek is ilyen gumi intézte el a féltengelyeit, sárban megpróbálta kipörgetni a kerekeket, azok meg megkapaszkodtak és az összes féltengely eltörött - éljen a motor tuning és a három diffizár :)
Ami igazán jó, az az erős oldalfal, egyszer sem jött le a felniről a gumi, illetve a sziklák sem bírták kikezdeni az oldalát, pedig adtam rá alkalmat rendesen.
A személyautó abroncsok az utóbbi időben mélyültek el, a pocsolyákkal nem lehet szlikk gumikkal megbirkózni.
Egyszer össze kéne hoznunk egy nagy MT gumi tesztet, ha leesik a hó nekiállhatunk tesztelgetni, csak közel azonos géppel kellene próbálgatni. Én úgy érzem, hogy elfogult vagyok, szívesen megnéznék párat, hogy hogyan viselkedik.
Meglepően sok helyen hirdetik aztán amikor venni akarsz, akkor jössz rá, hogy nincs és meg sem tudják mondani, mikor lesz...
Egyébként jó. Valami európai elmebaj kapcsán nyári guminak árulják...amin meg sem lepődök, mert a tahó gumisok szinte minden terepgumit "nyárinak" árulnak, hiába van teleb.szva az oldala hópihékkel meg all season felirattal.
A duratracot nekem egy kanadai vadásztárs ajánlotta téli használatra, ők ezzel nyomják telente vagy a silent armourral ha többet mennek aszfalton.
Havas, jeges utakon szenzációs. Sárban gyengébb mint a BFG KM1. Ettől függetlenül ha nem hasalok fel, azért ki szokott húzni a mocsokból.
Olyan, amilyennek tűnik: MT gumi és lamellás téli gumi keveréke. Vélhetően a havas téli utakon nagyon jó (egy átlag MT-hez hasonlítva meg pláne), terepen sáros meredek helyeken nekem úgy tűnt, hogy tudja egy gyengébb MT gumi szintjét, egyértelműen jobb, mint egy AT, de persze nem egy Simex.
Én most cserélem le. Kevésnek találtam az oldaltartását, és el is kopott elég gyorsan (kb 15000 km), igaz hátul Ditroit Lockerem van elég keményre állítva (kanyarban kissé poros aszfalton is megkapar)
Nekünk. De a bürokratáknak igen. Ezért állt le anno a BFG a KM1-el, nem teljesítette a zajemissziós normákat-szvsz. nem EU-s normákat, nem vagyunk egy nagy piac nekik.
Nemrég pont az Offroad fórumon osztottam az észt és a tapasztalataimat a témában. A lényeg az, hogy az Olasz Yokohama utánzatoknál 2cm mély a barázda, a gyári verzió meg 12mm körül. Az utángyártott nehezen tisztult, a sűrű mintázatba nagyon be tud ragadni a sár, míg a normál Yokohama könnyen kidobja magából. A simex mintánál van értelme mintamélységről beszélni, mert azok a bütykök könnyen tisztulnak, és újra tudnak harapni.
Tavaly, amikor cseréltem a gumit a Brekin, akkor sokat agyaltam a gumikérdésen, eredetileg AT szerettem volna venni és hozzá valamilyen Simex utánzatot játszásnak, de sokszor van az, hogy nagyon messze kell mennem, ott nagyon saras részen sokat kell mennem, utána meg sokat jövök haza autópályán, így a Simex klón háttérbe szorult, maradt a Yoko MT, amivel továbbra is elégedett vagyok, és lehet, hogy van sokkal jobb gumi, de nekem ez jött be, lassan 8 éve ilyeneket pakolok a járgányaimra. Télen a jégen nagyon jól kezelhető, havon is, viszont vigyázni kell vele, nem szabad aszfalton gyötörni, kanyarban, megálláskor ésszel kell menni és akkor sokáig megmarad, nem kopik túl gyorsan.
Ferenczhalmy kartácsnak olyan Hankook MT-je van, a minta szinte 100%-ban a BFG MT koppintása. Teljesen jól dolgozott, csak egy baja volt vele, hogy nagyon határozottak a belső oldalon a bordák, és kidörzsölte a belsőt neki mindég. Aztán felrakta tubeless felnire, oszt annyi.