A válasz egyszerűbb mint gondolnád: a gyári szűrőn és a dobozán az adott autó márkajelzése van feltüntetve.
Persze azért valahol, kisbetűkkel ráírják a gyártó cég nevét is.
Konkrét példa: én gyári Honda szűrőt szoktam vásárolni. A nálunk kapható Honda logóval ellátott szűrőt a Purflux gyártja, de találkoztam már külföldről származó gyári szűrővel amit más cégek gyártanak (pl. Union Filter, stb.)
Mindenesetre az autóalkatrész webshopokban nem nagyon fogsz gyári olajszűrőt találni, ezeket egyéb helyekről lehet beszerezni, például márkakereskedésekből.
Ha valaki, aki eddig ehhez a témához nem böffentett semmit, így kezdi a postot: "Bakker csaveri, Te ilyeneket kukkolsz?:))" ... kettős vigyori szmájlival a végén, így félreérteni ... nem is szóltam vedd úgy.
Szerinted a beindít majd kiszáll bagózni, a beindít majd elviszi a kukába a lakásból lehozott szemetet, vagy indít és csak ücsörög az autóban és 2-5 percet várnak az miről szól ?
Ismerem ezeket az oldalakat. Számomra az még kevés, hogy szétvagdossák a szűrőket és azokat méregetik.
Akkor mondhat valaki korrekt véleményt egy másik szűrőről ha az autója a másik fajta szűrővel elment 150000-200000 km-t és a motor kopása nem lett rosszabb annál mintha a gyárilag méretezett szűrőt használta volna.
Az hogy beteszem az autóba és megyek vele 1-2 vagy pár tízezer km-t az nem bizonyíték. Mert három eset lehet.
1. Vagy ténylegesen jó de azt csak sokára lehet kijelenteni és nem pár tízezer km után. (és még itt mindig van egy bizonytalan tényező. Az autó használati módja)
2. Vagy jónak hisszük pár tízezer km után de később viszont kiderül hogy mégsem jó mert a motor, turbó hamarabb tönkrement a kelleténél.
3. Vagy már az elején kiderül hogy valami nem stimmel.
És egy tipikus dolog amire nagyon figyelni kell. Sokan mókolgatják az autójukat és büszkén mesélik el mindenkinek, hogy én ezt meg azt csináltam és attól ilyen meg olyan jó lett. És ezen véleményüket képesek pár ezer km teszt után is nagyban hangoztatni.
Viszont arról mélyen és szemérmesen hallgatnak ha később mégis beüt a crack. Mert ugye a - balf@sz voltam - mondat az nehezen fogalmazódik meg. Így aztán akik követték a mókolásban azok szintén pislognak majd nagyokat.
Szóval ahhoz, hogy más ajánlására én ilyen átalakítást végezzek ahhoz azért kellően alátámasztottnak kell lennie.
Ismered a mondást a más farka és a csalán kapcsolatáról. :)
És milyen furcsa, hogy a mikor a Renaultnál rájöttek a HK csapágy gyorsabb kopására akkor megváltoztatták a csapágyat, de a szűrőhöz nem nyúltak.
Szerinted miért ? Nem vélték hibásnak, alulméretezettnek ? Esetleg a komplett olajozó rendszert figyelembe véve nem módosítottak ?
Pedig biztos nem a portásra bízták a hiba okának kiderítését és annak a megoldását.
Mikor szoktál kilesni és hol? 5 perccel előtte leparkolok majd és olyan műsort csinálok ! :D Odarohanok a szerinted hideg dízelhez és trepnigázon elhúzok indítás után. Aki futott azt nem üldözték? :)
Ezek az idők nem járatásról mesálnek, ennyi nekem is kell mire kiállok és bezárkózom. Ja meg az övet is becsatolom. Ezek normális indításkori idők! (szerintem)
Mivel szokták mondani, hogy egy teszt nem teszt és hogy korrektebb legyen a teszt, ma is megnéztem reggel.
Hőmérséklet -1,2 oC és az ablakok jégmentesek voltak. Csak a kocsitetőkön volt egy kis harmat foltokban ráfagyva. Így aztán senkinek nem kellett kaparászni és a kaparászás miatt várni.
7 autó elmenetelét vártam meg és annak ellenére, hogy nem kellett volna miért várni mégis 6 autó ott járatta a motort. A leggyorsabb 1:55mp a leglassabb 3:47mp múlva indult el.
És az az egy az villámrajtot vett. Indított és már tűzött is. Viszont ő az autóhoz is futva jött már.
Lehet valamelyik férj hamarabb érkezett haza az éjszakai műszakból ;-)
Szóval ezek szerint nem a kapargatás volt a nem rögtön indulás oka.
Ez egy igazán hiteles teszt. Én például nem lepődtem meg rajta, hogy a Mann-Filter és a Toyota gyári szűrő után rögtön a harmadik helyen a magazinban bőszen hirdető finn M-Filter és a szintén finn Teho-Filter lett a harmadik és negyedik helyezett, tizedre ugyanannyi ponttal. Megelőzve persze a Framot, a Filtront, a Purfluxot, a Hengstet, az AMC Filterst és a Knechtet is.
Tök hihető. Mondhatnánk azt is, hogy az M-filter Finnország első számú szűrője, az olajszűrés finn Eneosa :)
Filtronon meglepodtem. A szuresi hatekonysaga akkor megegyezett a MANN-al. Csak ahogy nezem korabban telitodik. Bar gyanitom a szervizintervallumok betartasaval ennek nincs jelentosege.
Az autó motorjának élettartama alatt nem kell megbirkózni. Mindaddig, amíg a karbantartás emlékezik az időben történő működésre, mechanikus működésük garantált. Az olajszűrő minősége azonban az egyik kockázati tényező. Megvizsgáltuk, hogy a piacon lévő olajszűrők olyan tulajdonságokkal rendelkeznek-e, amelyek lerövidíthetik a motor élettartamát.
AMC szűrők
Biltema
fram
Filtron
Hengst
Knecht
M-szűrő
Mann-Filter
PURFLUX
Teljesítményszűrő
Toyota
A motor belsejében kicsi szennyezõ részecskék bocsáthatók ki, amelyek elpusztíthatják egymás mozgó felületét, ha a részecskéket nem lehet elválasztani az olajtól. Ezt a feladatot olyan olajszűrő kezeli, amelyen keresztül a motorolaj minden alkalommal átfolyik, amikor az olajszivattyúból az olajellátóba vezet.
Szűrőmodellként a Toyota benzinmotorokhoz megfelelő szűrőt vezettünk be, amelyet sokat értékesítenek Finnországban.
Azt is választottuk a legtöbb eladott márkájú szűrőjelek. A szűrő kiválasztása nagyon széles, és tíz különböző karaktert hasonlítottunk össze. Ezenkívül egy Toyota márkájú szűrőt is bevontunk, amelyet a Toyota márkakereskedőjéből vásároltunk.
A szűrési hatékonysági méréseket a Parker Hannifi Urjala erőműében végezték, amely mérésre alkalmas berendezéssel rendelkezik.
A berendezést az ISO 16889-2 szabványnak megfelelően teszteltük annak mérésére, hogy a szűrő képes-e tisztítani a szennyeződéseket az olajról.
Az olajszűrő szűrőképessége a következő: Először helyezze be a szűrőt a próbapadba, mint általában az autó kenőrendszerében. Ezután a vizsgálati olaj elkezd átáramolni a szűrőn, és az olajat az ISO 12103-1 szabvány szerint 1-100 mikrométer átmérőjű részecskékkel keverik az A3 próbadarabokkal.
Ezek közül a 20, 25, 30, 40 és 50 mikrométer részecskék számát mértük a szűrő előtt és után. A számkülönbség megmondja, hogy a szűrő milyen jól tisztítható minden méretosztály számára.
A méretosztályokat azért választották ki, mert rendkívül károsak a motorra. Ezeket az öt különböző mérett nem ugyanolyan súlyú bírálat jellemezte, de a nagyobbak nagyobb hangsúlyt kaptak.
A szűrő élettartamát a valószínűségi kapacitás határozta meg, és a szűrési kapacitással egy időben talált.
A leeresztő kapacitás a szűrőporra permetezhető por mennyiségét jelenti, mielőtt az elzáró szelep kinyílik. A memória kapacitása nagyon különböző volt a különböző szűrőjelek között.
Szinte minden szűrő esetében az iránymutatások érvényesek voltak a sikeres szűrőcserére. Azonban a szűrők közül néhány nem talált finn nyelven, és a képek és utasítások csak elkötelezettség volt.
MINDEN komparátorszűrőnk legalább két csillagot kap, így valamiféle védelmet biztosít a motor számára. De a különbség a szűrési hatékonyság és a különböző karakterek közötti időtartam között megállapítható, hogy nem szükséges kiválasztani a legolcsóbb szűrőt. Különösen, ha az árkülönbség a legkisebb különbségnek tűnik az egyik szűrőtől a másikig.
Csaveri@: Hát olajszűrő boncolásokat. Abból kiderül: a szűrő papír, felület nagysága , vastagsága . A visszafolyás gátló és a bypass szelep minősége. Orosz oldalak(Oil-Club.ru vagy Driver2.ru) és You-Tube is teli van vele . Itt rengeteg az infó és mindenre megtalálják a megoldás és önzetlenül meg is osztják.
Fordítóra szükséged lehet.
Lapar@:
"Tudtommal az csak akkor nyit, ha elhanyagolják a cserét, és eltömődik a szűrő.
Jól is néznénk ki, ha csak alapjárati üzemben szűrne!"
Például a mai reggeli -6°C -os induláskor se szűr (még alapjáraton se), mert olyan sűrű az olaj , hogy még egy tiszta szűrőn se menne át.
A munka gépeknél van olyan, hogy melegítik az olajat vagy a bypass egy másik szűrőre irányítja az olajat aminek a szűrő papír átengedési képessége más.
Csak gondolj bele a Renault szűrőben 1,3bar nyit Bypass a hideg olajnak alapjáraton is 4-5bar a nyomása , avagy már nyitogat a túlnyomás szelep is. Ami egy olyan pulzálás tud elindítani hogy a bypass nem nyit a szűrőben akár ki is szakíthatja.
Volt srác valamelyik Orosz oldalon aki egy kapcsolót rakott be a szűrőben található bypass szelepre , onnan vannak az infók.
Innentől meg nagyobb belső felületű szűrő alkalmazása nem kérdés, Csak az, hogy lehet tényleg jobb kis terheléssel elindulni mert hamarabb bemelegszik az olaj és szűrő is elkezd szűrni.
Olvasgatva itt a hozzászólásokat, eddig én bele sem gondoltam, micsoda "stressztől" kímél meg engem a benzines autóm...
Melegítsem, ne melegítsem...
Nálam a jég hideg motor, miután beindul 1mp. múlva kb 2000 ford/perc fordulatszámra felpörög, és utána esik vissza pár perc után 1000-re, majd 70-80 fokos víznél 650-re.
Teszi ezt már vagy 10-éve, és ki tudja hány 100 000 km után még mindig hibátlanul!
Szerintem nincs ennek a dolognak túl nagy jelentősége.
Eddig se volt ilyen motorokkal szerelt autóm , de amiket írsz, úgy érzem nem is lesz. :)
Ugyan, ez rossz hozzáállás :) Mint minden autónak ennek is vannak olyan dolgai amire egy kicsit oda kell figyelni. ( Hol van ez egy pld VW tsi motor problémáihoz képest, vagy a szanaszét kokszosodó közvetlen befecskendezéses benzinmotorokhoz képest)
Miután kiderült ezen betegsége ennek a típusnak egy kis odafigyeléssel elkerülhető ezen probléma katasztrófává válása.
1000km-ként olajcsere . ~100000km-ként HK csapágy cseréje. A csapágycsere megúszható nem márkaszervizben 20000-30000 Ft-ból. Tudom ez extra költség viszont az 1,5 dci említett verziói nagyon nagy üzemanyag spórolók. Így az üzemanyagköltség megtakarításból egy kevéske elköltésével beiktatható a TMK.
Nagyobb szűrő nem fér be, legalábbis a 101 lovas változatban nem mert felette van a vízcső és a szűrőcsonk elforgatásával sem lehet olyan pozíciót találni ami jó lenne. Én megoldásnak az 5000km utáni szűrőcserét gondoltam ki. Így az eltömődés veszélye nagymértékben csökkenthető és ennek költsége elhanyagolható.
(Gyári Purflux szűrő ~1100 Ft.)
És talán az Elf Evolution 900 SXR-nél magasabb HTHS értékű olaj is segíthetne.
Köszönöm a tájékoztatást . Eddig se volt ilyen motorokkal szerelt autóm , de amiket írsz, úgy érzem nem is lesz. :). Ami nagyon meglepet az alapjárati olajnyomás értéke (gondolom, üzem melegen), nagyon kevés az 0,8-1bar, legalább 1,5 bar-nak lennie kéne. Ugye rögtön felvetődik a kérdés, hogy nem e a kis szűrő miatt van ez mert nagyobb fordulaton meg már bőven meg van (mert gondolom kinyit a szűrőben levő bypass szelep). Én még most is azt mondom: szűrő nagyságát növelni kéne, persze csak egy olajnyomás méréssel egybekötve. Én minimum 90mm-ben gondolkodnék, persze ha elfér.
hát persze,én sem indulok egyből,holott azt vallom ,hogy a mai 21századi autóknak a motorját felesleges melegiteni, én is fészkelődök,megnézem meg van minden papir,kinyitom a kaput stb.
Egy 1,9 dci (F9Q) csapágya mindkét csészéje 20,5mm széles. Szűrő mérete 63,5x76mm Feltöltött olajmennyiség 4,6 liter. Olajnyomás alapj. 0,8 vagy 1,0 bar
Ma reggel -7 fok volt nálunk. Gondoltam kinézek az ablakon hogy mennyire fagytak le az autók. Indultak az emberek a dolgukra. Én meg gondoltam, hogy na megnézem hogy indítanak és indulnak el az autóval. 30 autóra látok rá. Én mazochista végignéztem 9 autó elindulását. :)
A motor elindítása után a leggyorsabb elguruló ideje az 2:38 mp volt a leglassabbé az 4:29mp.
Indítottak és jeget vakartak vagy cigarettáztak. Volt olyan aki 1perc alatt lesprickolta az üveget jégoldóval majd beült, törölt az ablaktörlővel és még ücsörgöt az autóban járó motorral mielőtt elindult. Ő lehetett volna az első de csak a 3. helyen végzett. A 9 autóból 2 volt diesel. A 2 diesel közül egyik az utolsó helyen míg a másik a hatodik helyen végzett.
Senki, mondom senki nem indult el rögtön ! Hmmmmm........
Nekem is van ismerősöm akinek cégtől kapott kocsija van. Azt mondta van rá 5 év gari és bizony ő tolja neki mert élvezi. Majd ha baja lesz akkor gariban megjavítják.
Így is lehet :)
Majd ha az ő zsebére menne a javítás akkor ........
...a két motor közt ekkora különbség lenne, ráadásul egy tervező gárdától. Nem hiszem
Pedig jobban teszed ha hiszel. Nem véletlen, hogy ez a csapágyprobléma az 1,5 dci-ket érinti. Legalábbis a 82, 86, 101, 106 lovasokat amiket az MII SCII PH1/PH2 szériába szereltek. Hogy az újabb 1,5 dci motorokról amik a 3 szériába kerültek én nem hallottam / nem hallani ilyen problémát mint a 2-s szériában lévőkben voltak.
Ezekbe a motorokba (K9K) szerelt a Renault olyan csapágyakat ahol a felső csapágy 20,7mm széles míg az alsó csak 17,7mm. Másik motorokban mindenütt egyforma szélesek a csapágyak. A szűrő mérete 50mm magas 76 mm átmérőjű. Feltöltött olajmennyiség 4,5 liter. Olajnyomás alapj. 0,8 bar 4000/perc-nél 3,4bar. Max 5,2
Egy 1,9 dci (F9Q) csapágya mindkét csészéje 20,5mm széles. Szűrő mérete 63,5x76mm Feltöltött olajmennyiség 4,6 liter. Olajnyomás alapj. 0,8 vagy 1,0 bar
4000/perc-nél 4,5bar. Max 5,8
És ha a kis teherautókba szerelteket nézzük akkor azok is mások. Mindet nem túrom elő :)
A szervizekbe már kapni a régebbi érintett motorokhoz olyan csapágyat ami módosított méretű, vagyis az alsó és felső csésze azonos méretű. És lehet hogy az anyaga is változott.
És hiába használták a gyári ajánlású olajat rövidebb felezett csereperiódussal ennek ellenére több autó megmakkant vagy ha a tulajnak volt erről a problémáról infója akkor még időben cseréltette megelőzésképpen a csapágyat. Mint ahogy én is. Hozzá kell tenni, hogy ezek az autók még nem is részecskeszűrősek.
Van egy céges Fiat kisteher ami jár a mh fele naponta. Olyan szinten csattog a motorja mintha az egyik szelepnél lenne 3 cm szelephézag. Mikor kalapáccsal ütik az üllőt. Fél éve minden nap jön-megy. Én 1 km-t sem mernék így vele menni. :)