OFF
kik voltak az utasai ezeknek a prágai, drezdai stb. járatoknak?
Kik milyen célból utaztak akkor, amikor még a kedvtelésből utazás igazán nem volt szokványos?
--------------------
Kb. 90%-ban diákok.
Az EXPRESS teljes neve : EXPRESS Ifjúsági és Diák Utazási Iroda volt.
Busszal és vonattal, diákokat utaztattak.
Elsősorban középiskolás diákokat, másodsorban felső oktatás diákjait, és az inkurrens időkben néha felnőtteket.
Inkurrens idő viszont nem nagyon volt, lévén hiába esett tanévbe az utazás időpontja, mondjuk október 1 és október 7 közé, az utazáson részt vevő diákok arra az időre az adott iskolai igazgatótól, igazgatói szünnapokat kaptak.
1967-ben egy 7 napos ilyen Bp-Drezda-Weimar-Lipcse-Bp körút 1400 Ft.-ba került amiben már az útlevél készítés összege is benne volt.
Akkoriban az átlagfizetés kb. 1400-1800 Ft.- volt.
Az út díját (1400 Ft.-) 12 hónap alatt kellett befizetni, kamatmentes részletekben.
A diákok 99%-a NEM fizetett teljes árat, hanem 25-100% kedvezményt kapott.
Lehetett kedvezményt kapni jó magaviseletért, jó tanulmányi eredményéért, jó közösségi munkáért vagy sportteljesítményért.
Igen sok iskola kapott évente 5-10-25 főre, ingyenes ajándék utakat.
Ezeket azután az iskolák valamilyen házi/belső verseny alapján kiosztották jutalomként a diákjaik között.
Minden 10 tanulóra 1 felnőtt kísérőt kellett biztosítani, ezt szigorúan vették.
Minden csoportban volt németül jól beszélő utazó, az idegenvezetőn felül.
Elég iparszerűen, futószalagon ment a dolog, de a diákokat ez egyáltalán nem zavarta.
ON.