Szlovákia nincs messze, sokan járunk oda csodálni fantasztikusan sokszínű vasútját. A tátrai villamos, a széles nyomtávú ércvonatok, a hegyi mellékvonalak tolatós tehervonatai, színes mozdonyok, dízel és villamos motorvonatok... Ez mind Szlovákia... Olvassa és írja ezt a topicot, akit ez érdekel...
Az alábbi táblázat mutatja, hogy mennyi a CD vesztesége utaskilométerenként egyes vonalakon ahol a távolsági közlekedés támogatott. A Regiojet kérelmét ugyan a bíróság elutasította, hogy a pontos adatokat nyilvánosságra kelljen hozni, de az adatokat azért fenntartásokkal kell kezelni, mert az Ostrava-Olomouc ebben 225 korona, de a pályázat körüli hajszában, már racionalizáltak és csak 159 koronáról volt szó.
Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc/Jeseník 225 Kč
Praha - Rakovník 186 Kč
Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald 165 Kč
Praha – Beroun – Příbram – Písek – České Budějovice 159 Kč
Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk 159 Kč
Pardubice – Jihlava 153 Kč
Ústí nad Labem – Liberec 140 Kč
Německo – Ústí nad Labem – Praha – Pardubice – Brno – Rakousko/Slovensko 139 Kč
A CD Cargo pénzügyi problémáin a 363.5-ös mozdonyok eladásával próbál meg segíteni. A 30 mozdonyból 10-et eladnak 600 millió korona értékben lízingcégnek és 10 éves visszalízingükért 200 millió koronát fizetnek. Valahogy csökkenteni kell a többmilliárdos minuszt.
----------------------
A pardubicei körzetben a 2011-es nagy menetrendi változásainak visszacsinálására készül a megye. Ennek keretében csökkentik az autóbuszforgalmat, és egyes vonatok több megállóhelyen állnak meg, valamint újrainditanák a 025-ös vonal közlekedését egészen Sumperkig.
A tavalyi menetrendváltás óta személyforgalom nélküli Stará źubovňaPlaveč (Ólubló-Palocsa) vonalszakaszra március 3-tól visszatérnek az ablakos vonatok. Igaz, csak napi 2 pár, de ez is jelzi, hogy a "bezárás" nem végleges és visszavonhatatlan.
Tegnap az EC275 Hasek Prágából 15 perc késéssel indult (éjjel esett kb 10 centi friss hó). Kihasználtság jó 30% - Brnoig, onnan 75-80% Brnoban, Pozsonyban majdnem teljes utascsere. Párkányban késett Slovanra vártunk, Verőcén kereszteztünk a másik Hasekkel Vácon 14.28-kor szálltam le.
Volt egy JLV-s fejezet is, Pozsony után beterveztem az ebédet. Eleve azzal fogadott a pincér (félmeleg stílusú), hogy technikai okokból csak sonkás-tojásos rántottát tudnak adni vagy csirkeragut krumplival. Rendben legyen a második. Kértem egy alkoholmentes sört, sajnos épp nem volt. Gambrinus sem volt, csak a jóval drágább Budvar. Rendben akkor legyen 1. Amig vártam - hozott egy tavaszi levest (kis kelbimbó, zöldborsó) mondván ez ajándék, amiatt, hogy nem megy a konyha. Utána ismét visszajött, hogy elfogyott a krumpli piritóssal, szendicskenyérrel jó lesz-e. Mondtam igen. Kihozta, gombával, hagymával volt összesütve csirkemell. Kis mustárral, kethucppel elég elfogadható volt. (Közben mellettem valaki megkapta a svickováját, knédli helyett részben főtt krumplival). Ittam még egy sör, elég pozítív volt, hogy próbálkoztak szolgáltatni, még ha nem is ment a konyha. Fizetéskor azért jött a feketeleves - szokás szerint meg szoktam kérdezni, hogy kajajegyet elfogadnak-e (cseh kibocsátású és a JLV mindenhol elfogadja) a válasz persze NEM volt. Cash is king. Itt jött a második meglepetés, a csirkeragu a számlán már mint pisztráng filé jelent meg, ami persze a legdrágább főétel az étlapon. Így 281 koronát számlázott. Elnézegetve a menüt, a leves nem volt ingyen ez alapján, mivel a csirkedarabos ételek 130-140 korona körül vannak. Mindent összevetve majdnem sikerült elégedett vevőként távozni, de a távozáskori lehúzásért (és a kajajegy miatt) megy a levél majd a JLV-nek és a CD-nek mint megrendelőnek. Tudom én, hogy Kelet - Európa még mindig, de akkor is. Amúgy ez is franchise-os étkező volt - nem ajánlom. Főleg hogy ilyen felkészültséggel indult el Prágából.
Egy kép tegnapról: a Zólyom-Zsolna sebesvonatok már szinte mind ilyen klímás kocsikból állnak, így a 170-es vonali ablakban lógás sajnos már a múlté...
Érdekesség még a vonat végén egy 1. osztályú kocsi is van, az másodosztályú menetjeggyel igénybe vehető ezen a szakaszon.
Te milyen alternatívát javasolsz az autón kívül, ahol esetleg nem kell órákat várni a csatlakozásra a határ két oldalán? és mondjuk nem 5 km -t gyalogolni, mint pl. Ipolytarnóc és Kalonda közt? M41 2152
És ez szerinted alternatíva? Autóval a Nyugati térről indulva, a 2-es úton kb. 140 km az út, ez 2-2 és fél óra alatt teljesíthető.
A te ajánlatod alapján 11:45-kor még csak ott tartok, hogy a határszéltől még fél órát buszoznom kell, míg az autós énem ekkor már legalább két órája ül egy losonci kocsma teraszán, szorgosan szürcsölve a jéghideg Kofolákat gyors egymásutánban. Ennyire azért még az Urpín se volt lassú, de talán a somoskői átszállós játék sem...
Losoncra eljutàs: zónàzò vonat bp.nyugati 7.07 vàcig ott àtszállàs a bgyarmati vonatra. Bgyarmaton átszàllàs az Ipolytarnoci bz re. Rárospusztànál kell leszálni. Madách hidon àtmégy gyalog a hatàr melletti Ràrósra a szlovák oldalra. Ott van buszmegàllo. 11.45 kor busz van onnan Losoncra. Kb. 800 m -t kell gyalogolni. M41 2152
Balassagyarmaton átmész az Ipoly hídon és rögtön a benzinkútnál (Tótgyarmaton)- ahol az út jobbra kanyarodik- bal kéz felől van egy kiváló vendéglő. 3-4 EUR-ból komplett ebédet lehet fogyasztani, itallal (sör) együtt. Csak ajánlani tudom. Ha ezek után még lenne az utazónak kedve továbbmenni, tudok még jó pár helyet, amit érdemes meglátogatni.