nem teszünk mást, csak előrehozunk egy szükségszerű, kötelező karbantartási kiadást, s ezzel biztosítjuk magunknak a nyugodt autózás és alvás lehetőségét.
Én is ezen "tököltem" néhány éve, mármint cseréljem-e 10 év után 110 ekm-nél, vagy várjam meg a 120 ekm-t.
Aztán visszaolvasva a topikban találtam ám megfontolandó gondolatokat! Hát én izguljak néhány hónapig? Játszak orosz rulettet? Lehet hogy 70-80 ezer km megtétele után eladom a kocsit és akkor a leendő tulajnak spóroltam? Kicseréltettem. "természetesen" gyárira, vízpumpával, hűtővízcserével, s ráadásul kiderült, hogy a "feszítőelem csillapítóval" is csere érett volt. ( hogy talán miért érdemes a gyári szett választása, erről is lehet olvasni hozzászólásokat, de ehhez vissza kell olvasgatni!! pl. lásd Donibcsi hozzászólásait)
Mint az általam nagyra tartott (mellékesen régen láttam hozzászólni) stevie-w & jogutódjai mondta volt: nem teszünk mást, csak előrehozunk egy szükségszerű, kötelező karbantartási kiadást, s ezzel biztosítjuk magunknak a nyugodt autózás és alvás lehetőségét.
Egyébként a lényeg szerintem a megbízható helyről vásárolt, a gyári előírásoknak (minősítés, csereperiódus) és használati módnak megfelelő valamelyik neves gyártói termék használata.
Én tegnap cseréltem olajat és minden szűrőt. Mivel én a Castrol használom a család mindegyik autójában így azt is kapott, Edge 5W40-et és Mann szűrőket.
***
Várjuk a fotókat, hátha egyszer még jól jön valakinek.
Köszi a tippet. Megfontolom. Közben a Vw TDi fan haverjaim is adtak tippet. Total Quarz Ineo. Áliitólag Pd motorokba ajánlják. Bár kissé szkeptikus vagyok ezzel kapcsolatban mert a Total az a PSA konszern beszállítója. Bár amilyen árat mondtak nem is lehet olyan rossz. Majd még informálódok.
Apropó, most állok neki a hétvégén fűtő radiátort cserélni, ugyan is az előző tulaj elfelejtette közölni hogy nincs fütés. Miért nincs? Mert valami barom a gyári bilincset valszeg elfocizta valahova és a helyére sima menetes bilincset rakott. És mondanom sem kell összeroppantotta a radiátor bemenő csövét. Úgyhogy kuka az egész. Szóval szedhetem ki a műszerfalat. Nem lesz egy sétagalopp. Ha valakit érdekel csinálok pár fényképet...
Isten őrizz hogy túl reagáljam. Ideje hallgatnom másokra is. Pl: rátok, akik régóta gyűjtitek a tapasztalataitokat eme nagyszerű típusról. Próbálok én is segíteni ahogy tudok. Mégegyszer bocsánat mindenkitöl, elgurult a gyógyszerem. De azért igyekszem. Elfogadom a tanácsotokat és betartom én is az előírt intervallumot. Ha kell neki olaj akkor meg úgy is kiabál :) . Viszont most én kérdeznék. Melyik a bevált és bejáratott Brand? Én mindíg is Motul párti voltam amóta kocsizom. Most valamilyen Aral 5W40 van benne, a kérdés hogy milyen brand-et ajánlanátok? Maradjak az Aralnál vagy van valami jobban bevált (azthiszem az 505.01-nek kell megfeleljen) ? Köszönöm.
Ne reagáld túl a dolgokat! Mindig is családias volt ez a fórum, sosem volt divat itt az anyázás. Ezután is kiváncsiak vagyunk természetesen a véleményedre. :)
Köszönöm a reakciókat. Tanulságos volt. Egyet azért leszögeznék. Nem hülyéztem le senkit. Nem nézek senkit hülyének de tényleg. Van egy nagyon jó barátom aki immár 20 éve foglalkozik dízel motorokkal, ő tanácsolta nekem ezt a 10ezres olajcserét. Az ő tapasztalataira hagyatkozva. Egész egyszerüen azért mert kizárólag dízelekkel foglalkozik és érti azt amit csinál. Rengeteg helyről, nem csak innen Magyarországból hordják hozzá nem csak az adagolós dízeleket. Mondjuk a PD-t az nem nagyon szereti. De rengeteg tapasztalat van a birtokában, mind az olajakkal és mind a gázolajakkal kapcsolatos témában. Én halgatok rá. Mérési eredmények, diagnosztikák, rengeteg szakmai dolog van a birtokában. És komolyan mondom hogy órákat tud beszélni ezekről a dolgokról. Számtalan adagolót, motort épített már és tudja mit csinál. Nem azért írtam le ezeket a dolgokat mert bántani akarok ezzel bárkit is. Lehet egy alkatrész szar. Lehet egy olaj is szar. Nem feltétlenül fut lukra mindenki. Én (hangsúlyozom mégegyszer csak én) azért nem tartom be az előírányzott csere periódusokat mert szeretem megelőzni azt hogy becsússzon egy nagy hiba. Lehet most neveletlennek meg hülyének tartotok. Mindenkinek jogában áll. De én hallgatok rá. Mert tudom hogy nem beszél hülyeséget. Nem vagyok orákulum és mérnök sem. Én ebbe fektetek némi energiát mert hiszem hogy az én kocsim nekem többet ér. Aztán ki tudja lehet csak belölöm a pénzt folyamatosan aztán egyszer csak megáll. Lehet. Ez is benne van a pakliban. Lehet paranoiás vagyok, de próbálom kissé jobbá tenni a dolgaimat. Csak ennyi. Mint páran írtátok is, én elhiszem hogy sokat fejlődött a kenőolaj iparág. Meg minden más is. Lehet én vagyok leragadva. Sőt biztos. De az olajat is hamisítják. Ki tudja mit töltenek a motorba. A nyugati szemlélet azt mutatja hogy ha eszel egy kocsit akkor használ 3 max 4 évig aztán meg dobd be egy bontóba vagy kereskedésben számíttasd be jó kis roncsprémium fejében egy újba. Az autógyártás ma már nem a tartósságról szól. Ha lerohad cseréld le. Nekem nem telik új kocsira. Pedig nekem elhihetitek igazán beülnék a legújabb Superb Kombiba. Csak nincs rá 14M Forintom (a kalkulátor alapján az én összeállításom ennyibe kerülne) de attól még álmodozni azt lehet. Ettöl maradok átlagember. És nem attól hogy én 10ezrenként cserélem az olajat. De tudjátok mit? Egy misét megér. Halgatok most rátok is. Betartom a QG1es periódust amire a kocsi be van állítva. Mellesleg 490ezer van benne... és Taxi volt. Egy gazdás. Miért vettem meg? Mert szép. Kívül is, belül is. Sok a km? Ezt csak is azt bizonyítja hogy nagyjából 10x megkerülte a földet nagy hibák nélkül. De nem törték totálra 24x és nincs agyon gittelve... csak ennyit akartam. Egyszóval megnyertetek. ÉS TÉNYLEG KÖSZÖNÖM MINDENKINEK.
Ha már az előbb (részben?) egyetértettél velem, akkor most megosztanám veled a saját tapasztalatomat a saját autómról:
Szóval volt egy 2007-es Skoda Octavia II 1.9 TDI autóm, BXE motor volt benne ami elég híres, hírhedt a hajtókartöréseiről. Ezért is, amikor 250 ezernél szétszakadt a 2t lendkerék, akkor felhajtottam egy szett (állítólag) erősített hajtókarcsavart és kicseréltem egyúttal a lendkerékkel együtt. Nem vettem le a csészéket, csak az olajszivattyútól legtávolabbit, mert kíváncsi voltam, hogy milyen kopásokkal járt az a negyedmillió km amit már megtett a motor végig 30 ezres olajcserével flexibilis intervallummal. Semmilyen látható kopást nem láttam a csapágyon! A fehér-fém réteg teljesen érintetlen volt leszámítva a két szokott helyen a csavaroknál némi fényesedéstől és egy hajszálvékony körkörös csikarástól!
Az autót tavaly nyáron 311 ezer km-el adtam el és a motorja teljesen jó erőben volt, az olajat egyáltalán nem ette, 30 ezer km alatt mindig egy alkalommal ~18 ezer km után szólt hogy fogytán van és ilyenkor 3-4dl utántöltése után a pálca szerint tele lett! Valamiért 4 liter olaj betöltése után a felső nívón volt és amikor szólt, akkor egy hajszálnyival a közép alatt mutatta a pálca, ilyenkor ~3 deci betöltésével megint felső nívón volt és nem kért többet a következő cseréig! Az összes dokumentum szerint 4,3 liter a javadalmazása, szóval simán lehet mondani azt, hogy ennyivel be is érte 30 ezer km alatt!
(amikor 250 ezernél, ezen az ominózus csavarcsere alkalmával lent volt az olajteknő akkor tökéletesen tiszta volt! Semmilyen lerakódás nem látszott rajta! Végig az első olajcsere kivételével, ami nem nálam történt 10 ezernél, de 30-nál ez is cserélve lett! Shell Helix Ultra VX, a kivezetése után az utód, Shell Helix Ultra AV-L olaj volt benne!)
Tapasztalt fórumtársaktól szeretném kérdezni, hogy az 1,9 -es Superbnél ki tudom-e úgy venni a féltengelyt mint pl. egy Passat b5-nél?
Szeretnék féltengely csuklót cserélni az egyik oldalon, természetesen minden jól be van gyógyulva, autogénem egyelőre nincs, max. gázforrsztó cucc, de az meg nem olyan jó.
Szóval a passátnál szépen ki let fűzni, ha megbontom a féltengelycsavarokat a váltónál, picit befordíton és kijön hátrafelé, így kényelmesebben tudom a csuklót cserélni pl. az asztalon satuba.
Mivel nagyon "hasonló"vagy ugyan az minden a superben is ez lenne a legegyszerűbb, de ha mégsem akkor gond van, mert minden lengőkar, a kormánygömbfej "átmenő" csavarjai nagyon be vannak gyógyulva...
Akkor a legkisebb kárral az járna, ha az egyész gólyalábat kivenném, mert így csak a kormánygömbfejnél kellene melegítenem és max. cserélnem utána, mert a többihez akkor nem kelle nyúlnom, egyelőre jók a lengőkarok, majd ha egyszer cserélni kell, akkor meg úgy is mindegy.
Ezért szeretném tudni így előre, hogy mire is számíthatok, meg lehet-e úgy csinálni egyszerűen mint a passatnál? ( más az alvázméret stb, ezért érdekel, de jó volna ha ez nem befolyásolná)
"Ezektől a harmincezres cseréktől meg egyenesen kimegy a tollam... ahogy a besenyő is szokta kérdezni: nooorrrmmáááális Margit ??? Hát nincs az az olaj ami 20ezerig ( de még 15ezerig is necces) megtartja a viszkozitását... olyan nincs.."
Vannak erről tapasztalataid, netán laboratóriumi méréseid??? Ha nincsenek, akkor mindössze rémhír amit terjesztesz!
Anno volt az 5ekm-es csereperiódus, ami után jött a 10ezres. Ugyanez a szörnyülködés a "hozzáértők" részéről. Ők aztán soha, mert a főgonosz autógyár ki akar baxni velük, de nem dőlnek be. Pár évvel később jött a 15ezeres periódus. Ugyanez megint. 20ezres, 30 ezeres és az 50ezres periódus mindegyikénél ismétlődik a szörnyülködés. A legszebb az egészben, hogy sokszor ugyanazok szörnyülködnek meg hülyéznek a 30ezres periódusra akik szörnyülködtek a 15ezresre is, de most esküsznek, hogy 15ezrente kell cserélni. Autók 10milliói futnak 30ezres cserével gond nélkül. De, hogy ne csak elmélkedjek, a sajátomban 50%-kal meghosszabbítottam a csereperiódust a gyárihoz képest, mert úgy döntöttem, hogy fejlődött annyit a motorolajok képessége hogy megfeleljen így is. 560ekmvan most benne és az utóbbi 350ezret így futotta, és nem ér a hengerfejig benne az olajsár.
Lehet köpködni, nem normálisozni, de ettől még a tények makacs dolgok és most nem téged igazolnak.
A gyárak meghatározzák, hogy milyen minősítésű olajokkal és használati körülmények mellett alkalmazhatók ezek a csereperiódusok. Ha az adott jármű ebbe nem fér bele, akkor a gyár is azt mondja, hogy csökkenteni kell a csereperiódusokat. Csak ezt a többség nem olvassa el a használati utasításban és fogalma sem arról, hogy egy olaj nem a viszkozitásától lesz alkalmas vagy nem alkalmas egy adott motorhoz. Egyszerűbb háborogni.
Látod ez egy jó hír. Én nem sajnálom 10ezrenként cserèlni az olajat mert főleg városban használom a járgányt és ez ugye nem túl jó az olajnak. Elkezd kokszosodni. És ugye annak mind tudjuk mi is a következménye. Az olajsár... na látod én ezt előzöm meg. Nekem megér ennyit. De mint mondtam EZ az ÉN véleményem. Nem tanács. Nem útmutató. Mindenki úgy csinálja ahogy akarja. Én döntöttem így. Meg szerintem (és ez megint csak az én véleményem!) azt a mennyiséget amit 15 ezer alatt beletöltenék inkàbb megelőzöm egy friss cserével. Így folyamatos az öblítés szó mi szó... de döntse el mindenki saját maga... ennyi. Ezektől a harmincezres cseréktől meg egyenesen kimegy a tollam... ahogy a besenyő is szokta kérdezni: nooorrrmmáááális Margit ??? Hát nincs az az olaj ami 20ezerig ( de még 15ezerig is necces) megtartja a viszkozitását... olyan nincs... ezt komolyan el is hiszi szinte mindenki hogy ez jó egy motornak? Hát nem tudom... de mindegy... nem tartom fel a sort inkább... csak ez kiborított. Még egyszer bocsánat mindenkitől...
Ez pontosan így van. Ahogy mondod. Ki tudja, ilyenkor már hogy mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás? Mindenesetre érdekes. A másik baver meg a BCA kódos octijával járt úgy hogy neki is 30 környékén a bordàsszíjról ledarálódott néghány borda és átforgott... persze lehetett túlfeszítve is. Vagy az ellenkezője. Ezt már sajnos sosem tudjuk meg. Csak példaként hoztam fel.
88 ezer km van a szíjban .Ott voltam a cserénél.Mindig 90 ezrenként lett(volt )cserélve és nem csak a szíj.Mindig ugyanazt a márkát veszem.Nem hamis a gépkönyv.Viszont az olajat hülye lennék 9-10 ezrenként cserélni mert az se normális aki 9-10 ezrenként cseréli,miért?
Hát, minden alkatrész lehet hibás, meg hamisíthatják is, azonkívül a vízpumpát is cserélni kellene, de a jelre forgatás nem az a módszer amivel egy mai motort illik szerelni, de egy ilyen szerelő a feszességet sem biztos, hogy jól állítja be. Meg azután egy "kócos" motornál nehezen megállapítható, hogy az elszakadt szíj ok-e vagy okozat...
Igen. Mindenképpen cseréljék. És nem, nem vagyok meggyőződve róla hogy a szíj volt szar. Az is benne van a pakliban hogy lehet túl volt feszítve. Hiába csinálta úgy ahogy a nagykönvben le van írva... ezt utólag bebizonyítani? Szinte lehetetlen. Ez csak egy kirívó eset. Nem, nem írta hogy most vette az autót. De ha veszel egy autót te sem hiszel el mindent róla... a fater o2-ben 4évesen 36 ezernél cserèltük a szíjat. Az előző o1 fljében meg 27ezernél szintén 4 évesen. Mondanom sem kell ha letetted a földre úgy is megtudtad állapítani hogy hol van a főtengely ès hol a vízpumpa meg a veztengely... 4évesen...
A totalcaron van egy cikk az első Szentgotthárdon gyártott F Astra felélesztéséről. Azt hiszem 20 éve gördült le a szalagról és ebből kb ugyan ennyit töltött a gyár előtt az emelvènyen. 2002ben még èn is láttam a gyárlátogatás során. Abban is elèg èrdekesen nèzett ki a szíj. Pedig nem volt a kocsiban 100km se...
Arra akarok kijukadni hogy én szerèny személyem jóval előbb cserèlek szíjat folyadékot a sajátomban mint ahogy elő írta gyártó. Sőt lehet ez már nálam amolyan betegség, de megnézem a dolgok gyártási idelyét is. Sajna ez szakmai ártalom mert olyan helyen dolgozom ahol nagyon szigorúan kezelik a szavatossági időt.
Száz szónak is egy a vége szerintem nem várja meg a periódus letelltét, inkább cserélje. De én nem nyúlkálok senki pénztárcájában. Csak egyszerűen kivisz az észből ez a gyártó ezt írja elő meg azt írja elő... mindenki hordja úgy szervízbe a kocsiját ahogy akarja. De az enyém még egyszer sem állt 3 óránál tovább a szerelő álláson, hacsak nem összejöttünk páran pizzázni meg egy jót beszélgetni. A cimim esete meg csak egy sarkalatos pont...
"Vettél egy kocsit. Van hozzá szervízkönyv. Feltéve ha nem hamis (hagsújozom feltéve). De ragaszkodjunk ahhoz hogy valódi és vezetve van. Örülünk. 90 vagy 120 ezer vagy 70ezer vagy 40ezer kmrel ezelőtt látta valaki hogy kicserélte a szíjat? Nagy esélyel csak akkor ha pont akkor lett a kocsi megvéve... és végig nézte a szerencsés tulaj ahogy a szerelő bekanyarította a bordáskerekek közé."
Mellékesen megjegyezném, a cimborám Octaviájában a szerelője tavaly márciusban cserélt komplett vezérlést (Conti) 30ezret ment el vele. Előtöltés beállítva mindene jelre volt forgatva, ahogy a nagykönyvbe elő van írva és láss csodát most januárban elszakadt a szíj... szelepek 8-4 kuka, vezetők 8-3kuka komplett hengerfej felújítás szimeringek tömítések cseréje persze (munkadíj persze nincs benne mert garanciális időn belül volt) 137ezer forint... ennyit az új szíjjakról... hogy kié a felelősség? Hát ez egy jó kérdés...
Bem akarok beleszólni, tehát akinek nem inge ne vegye magára.
Vezérműszíj cseréje.... komolyan mondom ez nálam kiveri a biztosítékot. Nem értem az embereket. Minden fórumon ahol jártam eddig, autószerelő ismerőseim beszámolója alapján, már a fülemen folyik ki lassan. Könyörgöm. Nem teljesen mindegy hogy mennyi a csere periódus? Melyik tapad jobban a 2006os téligumi vagy a 2015ös? Egy egyszerű kérdés. Egyszerű a válasz. Az utóbbi. Vettél egy kocsit. Van hozzá szervízkönyv. Feltéve ha nem hamis (hagsújozom feltéve). De ragaszkodjunk ahhoz hogy valódi és vezetve van. Örülünk. 90 vagy 120 ezer vagy 70ezer vagy 40ezer kmrel ezelőtt látta valaki hogy kicserélte a szíjat? Nagy esélyel csak akkor ha pont akkor lett a kocsi megvéve... és végig nézte a szerencsés tulaj ahogy a szerelő bekanyarította a bordáskerekek közé. Feltéve ha szerencsés volt és nézhette a cserét. Melyik az olcsóbb ha elszakad egy szíj az előírt csere intervallum előtt mondjuk 5000km-rel, vagy mész vele még ugyan ennyit és semmi baja? Szerintem az utóbbi már elégge rizikósnak tűnik, nem elhanyagolható a tény, hogy ez már kimeríti az emberi butaság fogalmát. Van kb 8-12 ezer forint egy vezérműszíj. Nagyon durván számolva. A hengerfej síkolás meg nyomáspróba, új szelepek, szelepvezetők, fészek marás, stb kábé 100ezer forint. Felteszem a kérdést te melyikkel lennél boldogabb? Ha mínuszban vagy 10-12 ezerrel+munkadíj, vagy mínusz 100ezerrel +új vezérlés+munkadíj. Egyetlen 10-12 ezerforintos gumi (az már mellékes hogy kevlárerősítésű vagy sima szövetes, stb.) alkatrészen múlik. Meg rajtad hogy bőszen kivárod a csere intervallumot kmre pontosan, megkockáztatva azt hogy elszakad a szíjad és szét veri a szelepeidet, ne adja isten ezzel még balesetet is okozol. Vagy tök teljesen mindegy és inkább kicserélteted, a lelked mélyén megnyugszol hogy nem mostanában kell hozzányúlni, és nyugodt szívvel hajtod át a gyártó által előirányzott csere km-t hogy ja már ki van cserèlve még kb 60-70ezer km van még benne.
Mert az igazat meg vallva ahogy az autószerelő mester (nem mellesleg apukáb gyerekkori jóbarátja) azt mondja hogy ő egy szíjnak nem ad többet 4évnél vagy 70ezer kmnél többet. De és DE mindenki döntse el hogy meg éri-e a fáradtságot ezzel szöszölni hogy a gyártó mennyi kilóméterfutás vagy év eltelte után javasolja a cseréjét ennél az alkatrésznél. Hangsújozom hogy javasolja! Nem megszabja... hacsak nem garis az autó amit ennél az első generációnál már igazán kétlek.
Sajnálom hogy kifakadtam, bocsánat az ömlengésért, csak ez már lerágott csont... a másik meg az olaj csere... igen menj vele 15ezret és az utolsó harmadban töltsünk rá... 1 litert vagy felet tök mindegy... én inkább kicserélem 9-10 ezrenként, mert a legolcsóbb alkatrész az izzó és az ablaktörlő lapát után a motorolaj.... saját vélemény, nem szentírás... szerintem kicsit könnyebb a motornakbis friss olajjal járni mint két normál olajcsere alatt egy olajsártól megragadt és átszakadt hidrotőke...
Mindenki döntse el maga, mit érdemel a saját járgánya... az enyém megérdemli és nyugodtan elhihetitek meghálálja... nem fényezés képpen, de én gazda vagyok és nem csak tulaj...
FÉLRE ÉRTÉS NE ESSÉK, NEM AKARTAM EZZEL SENKINEK SEN ROSSZAT ÉS NEM NÉZEK SENKIT ROSSZNAK!