Láttam ilyent itt, egy idősebb gazda két tengelyes lószállítója csinálta ezt Toyota Landcriuser (2003 utáni D4D) gyári (?) vonóhorgával.
A végén állítólag az derült ki, hogy a horog túl alacsony vagy magas, erre már nem emlékszem, de a lényeg, hogy emiatt csóválta a lószállítót, ha nem volt leterhelve. Ha telipakolták két lóval, akkor nem. Asszem végül módosítottak a futó rúdján, úgy lett jó.
Az előző kettő az elég régi, azokban értelemszerűen a kapcsolható összkerekes autókra vonatkozó dolgok vannak, ez meg egy későbbi, ebben már vannak állandó összkerekesek, defik, Range-ek.
Persze sok dolog egyforma, hogy mit hogyan csinálunk oldaldőlésnél, meg mélyvízben, meg ilyesmik.
Köszi, megnézem! (pár ezer oldal prospektust, kezelési-, és szervízutasítást lefordítottam, meg 10 évig napi szinten használtam, úgyhogy elméletileg mennie kéne :o)
Ha már a tengelytáv a mérvadó, akkor pl. el tudom képzelni azt, hogy a FUTÓ tengelytávjának a növelése többet segítene a becsóválás kialakulásának meggátolásában. De mondom, ehhöz nem értek.
Majd a spapda megmondja, az mindenhöz ért. Mármint, nagyjából. :)
Becsóváló futóban én laikus vagyok, de józan ésszel gondolkozva azt mondanám, hogy motorfék, lassítás. De az is lehet, hogy baromság, és kikupplungolva köllene lassítani. Fingom sincs.
Azt se tudom, mi okozza. Lehet, hogy nem egyforma a futó négy kerekében a nyomás, emiatt máshogy rugódzanak, vagy mittomén.
Szerintem ezen nem sokat változtat a vontató tengelytávja, hiszen egy dolog a változó az képletben, a vontatott tömeg.
Ilyen oktató videókra én vevő lennék! Mert hát ugye közelébe nem merek menni az LC határainak, mert utálok lapátoni :-)
Apropó video: Mi a helyes reakció, ha becsóvál a futó? A múlkor húztam haza egy gazdatárs Navaráját Mogyoród mellől, és olyan 80 körül csúnyán elkezdett becsóválni a rohadék (pláne a Gödöllő utáni lejtőn :-) pedig elméletileg minden renben volt, esetleg orrnehéz lehetett a futó, hisz' alig fért fel rá a nissan:
LC: 2tonna, húzhat: 2,8t
Navara: 2tonna
futó: 2+ tonna terhelhetőség (két 1300 kg-os híd van alatta, önsúlya meg kevesebb, mint 500kg, amúgy egy 1éves Suller)
továbbá: amikor a Peviámat húztam rajta (1700kg) a Cruiserrel, akkor 90 fölött libegett be, de akkor belejátszott a nyomvájú is. Amikor a Previával húztam rajta a Zasszony Multipláját (1400kg), akkor simán szaladt 120-al is, meg se moccant. Lehet a Criserrel nem stimmel valami? Pl. túl kicsi a tengelytávja?
Persze, ezekre nem biztos, hogy adnának tesztautót, de szerintem itt, meg a zoffród topikban körülbelül egy nap alatt összeszednénk mindegyik típusból egyet-kettőt (akár még úgy is, hogy egy gyári, egy épített), amit a tulajdonosok örömmel hoznának el bemutatni velük, hogy melyik mit tud, oszt legfeljebb kerülne egy kurva nagy bogrács kajába, amit a végén közösen megzabálna a brigád.
Mondjuk ilyen vizeshordós marhaságot csináltunk anno a pickup-összehasonlítóban, csak azt még valódi terepen, Mendén az adventurelandban csináltuk. :)
Az ezzel a történettel a baj, hogy ismerem, és el is ismerem, amit a Gellérték tudnak autóvezetésben, ültem mellettük-mögöttük (sőt, volt, hogy a hungaroringen a Gellért vezetett, én meg a csomagtartóból lógtam ki, és úgy filmeztük az F3000-es autót), az holtziher, hogy mocskos kibaszott jól vezetnek a fiúk, és hogy sok következtetést tudnak levonni pl. a haldexes, meg az ilyen-olyan elektronikusan vezérlet összkerékhajtásokról vezetés közben, de azok a "gyakorlatok", amik relevánsak egy vezérelt, haldexes rendszernél (az emelkedőn tolatva elindulás visszafelé az ilyen, azzal valóban jól lehet tesztelni, hogy milyen gyorsan, és mennyire "erősen" reagál és zár a hajtás), azok az ilyen egyszerű büdösbunkó kapcsolható összkerekes, difi nélküli pickupoknál pont tökéletesen értelmetlen, mert onnantól, hogy aszondod a kapcsolónak, hogy 4H, meg 4L, onnantól semmit se tud differálni a két kardán, oszt annyi.
Na meg, azért annak ellenére, hogy lófaszra se tartom a trágyahordókat terepjárásból, azt azért ki kell mondani, hogy a tesztelt pickupok (meg azok is, amik kimaradtak) ettől azért sokkal-sokkal többet tudnak terepen.
Presze azt is értem, hogy a drága tesztautókat nem szeretnék szétbaszni, de nem is kell. Viszont egyből kiderülne valami értelmes és használható az autók terepképességeiről, ha pl. megpróbálnánk leátlózni velük (lásd még, mikor jó, ha az egyikben véletlenül van hátsó zár, vagy épp mire elég a nem teljesen zárható hátsó, csak sperr), vagy egy mélyebb nyomvályúból kilépni, és megnézni, hogy vágja magát egyből keresztbe az úton.
És azt is gondolom, hogy igenis lenne igény arra, hogy olyan embereknek csinálni videókat a terepjárás technikájáról - hogyan vezess oldaldőlősön, hogyan vezess meredek, laza talajon főfele, lefele, hogyan, mikor és miért kapcsolj, vagy ne kapcsolj összkerékhajtást, vagy difizárat, ha van, hogyan csörlőzz, hogyan vontass, hogyan mentsd magadat vagy másokat, ha elakadtál - mert sokan használnak terepjárót, de annál kevesebben használják őket jól, ügyesen és okosan.
És szerintem ennek a célközönsége pont a pickuposok lennének, mert ők azok, akik azt hiszik, mindentudó terepjárójuk van, de sem ez nem igaz, sem az, hogy tudnának terepjárót vezetni. És lehet, hogy két-három okos videó után kevesebben akadnának el, és még kevesebben basznák szét az autóikat azok közül is, akik szinte sose mennek terepre. Mert terepre menni nem csak poén lehet, hanem kényszer is, ha pl. egy dugót akarsz kikerülni. Vagy pl. ha beszopsz egy márciusi hóvihart. És ott aztán megbaszhatja a sok fogalmatlan ember a pikápját, ha nem tudja, hogyan kéne vezetnie azt.
Amúgy meg az a terepjáró, aminek a kapaszkodóképessége 100%, azaz jó tapadással felevickél a 45fokos emelkedőn, azt fel lehet vinni GOND nélkül akár 55 fokoson is, csak ahhoz kell egy kis lendület, meg rutin. Pl. hogy nem félegyben mégy neki, hanem félkettőben, meg ilyesmik.
Nagyon fontos lenne ilyenkor pl. elmondani a legalapabb alapszabályt, "as slow as possible, but as fast as neccesary".
Ja. Igazából nekem mint parasztnak az égadta egy világon semmit nem mondott. Fontosabbak lettek volna:
- Megküldeni rossz földúton 50-60-al, és melyikben nem lesz halálfélelmed/tengeri betegséged
- rálökni egy köbös tartályt a platóra, oszt' azzal csalingázni egy kicsit a kövesúton (mennyire billeg, vagy akar felborulni), meg laza talajon hogy bír menni (pl tárcsázott tarló)
- akasztani mögé egy (legalább) másfél tonnás futót, és meghúzni 120-al
- megnézni, hogy hogy fér be a brazilgépsor a hátsó ülésre, meg esetleg a gyerekülés (de ez már csak az én bajom)
- fogyasztás!?
szóval ennyit a paraszti igényekről...
Amúgy Papp Tibi doblálja itt a több mint 100%-ot, miközben a videó elején elmondják, hogy "csak" 43-44 fok, ami csak olyan 95-98%, csak hogy kötözködjek (c:
Ha Land Rovered van, azt nem veheted félvállról. Ismerned kell minden csavarját,minden porcikáját. Egy utazás a géppel, ósszefonódást, együtt-gondolkodást jelent. Menet közben érezned kell a gép minden rezdülését, egy kicsit legyél injektor, egy kicsit gyertyapipa vagy féktárcsa. Érezd ahogy üzemanyagként ellátod, táplálod a Land Roveredet.
Ha meghibásodik, az olyan mint amikor beteg van a családban. Az ismerősök suttogva, félve kérdezik egymásközt: jobban van? Beindult?
Ha szerelőt választasz, az kicsit olyan, mint a gyóntató pap választás: mindent el kell mondanod neki, de a segítség nem tóle jön.
Egy megjavított hiba a Land Rovernél, csak egy újabb lehetőséget nyit meg a további zavarok felé. Amig a gépedet javítgatod, addig élsz. Ha minden hibát kijavítottál: az a halál.
Sajnos úgy érzem,hogy motorcsere lesz a vége,amitől a legjobban féltem,be fog igazolodni és hát arra sincs biztosíték,hogy azzal a motorral minden rendben lesz.
A tavaly augusztusban a Landycar-nál csináltatta az előttem lévő tulaj a Roveremet.Akkor cseréltek benne osztoművet,vezérműszíjat stb.Aztán miután megvettem tavaly decemberben az autót kiderült,hogy azért esett le a vműszíj,mert elfelejtettek csavarrögzítőt tenni.
Ötlet az van sok, de látatlanban csak annyit érnek, mint a TV-s távgyógyítás. Pl. lehet, hogy rosszul szerelték össze hengerfejezés után, vagy nem jó tömítéssel. De az is lehet, hogy a szokásos magyar tróger módon nem lett síkolva minden a hengerfej leszedése után. Sőt: volt nyomáspróbán a hengerfej? Az is lehet, hogy valahol megrepedt. Vagy maga a blokk repedt valahol, és ezért nem javul semmi a hengerfej babusgatásával. Lehet, hogy korábban megfőzték a motort, te pedig beszívtad, és inkább motorcserével vagy autócserével járnál jobban, olcsóbban.
De mivel csak te tudod (sejted), hogy pontosan ki, mit és hogyan próbált javítani az autón, illetve milyen vizsgálatokat végzett el a hibafeltárás érdekében, ezért nehéz bármit is biztosra mondani.
Mindenesetre azt gondolom, egy topikon még inkább csak találgatni fog tudni bárki is, úgyhogy elsősorban keress egy AUTÓSZERELŐT, aki nem találgat, hanem kideríti, mi a baj, ezt a balféket meg, aki eddig szarakodott vele, hagy a fenébe.
Üdv!Egy évvel ezelőtt vettem egy 1.8 as Land Rover Freelandert,3 hétre rá leesett a vezérműszíj,közben kiderült hogy meg vannak repedve a hüvelyek.Ezek cseréje után folyamatosan gond van vele.Hónapok óta küzdünk vele.Gyári hengerfejtőmítés és csavarcsere után is drasztikusan fogy a víz és fehér füst jön a kipufogóból.Nem beszélve a dadogásáról,torpanásáról.Gyertyacsere is most volt a hengerfejtömítés után.Ami a legfurcsább,hogy van mikor két napig is eljárok vele úgy hogy nem torpan meg és nem füstől.Segítséget szeretnék kérni,hogy mi lehet a baj,mert a szerelő csak találgat.