Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
Röviden, tömören: Adott egy 24 kW-os kazán, ami tud modulálni 1:10 arányban. Csináljunk belőle 12 kW kivitelt = felezzük el a maximum teljesítményt.
Így már is csak 1:5 lesz a modulációnk, illetve 1:7 a 18kW esetén. Egy kazán = 3 modell, csak a firmware más, vagy még az sem. 24/10 = 2.4 -->2.4x5=12 Ilyen egyszerű a matek.
Meg kell cáfolnom egy korábbi hozzászólásomat is: a 12kW kivitelben nincs kombi, az csak egy aprócska sajtóhiba volt az első prospektusban.
Konklúzió: az ariston nem használ más típusú hőcserélőt a kis teljesítményű modellben, egyszerűen szoftveresen lebutítja.
Lehet, hogy minimális hangolást még végeztek rajta, de a hőcserélő és a komplett égőrendszer az biztosan egyforma az összesben. Szóval az agyon reklámozott 1:10 moduláció a kicsi modelleknél sehol nincs.
Ettől függetlenül azért nem rossz készülék, csak elég tipikus lett az eladási stratégia. Reklámozz mindent a legjobb készülék adataival, nem baj, ha nem tudja az összes.
A készülék részeként tanúsított égéstermék-elvezető tervezési adatait a készülékgyártó adja meg.
Ezen kívül az OTÉK-nak kell megfelelni. A kitorkolástól jobb-és bal irányban 2-2m-ren belül, és ennek megfelelő függőleges sávban fölötte nem lehet nyílászáró, és vele szembe 10m-ig épület.
Szerintem most épülő épületeknél ez a teljesítmény szint egyáltalán nem elérhetetlen cél, sőt, a szigorodó előírások lassan szükségessé is teszik az egyre alacsonyabb teljesítményű cuccokat.
Szerintem egy bizonyos teljesítményszint alatt nagyon leromolhat a kazán hatásfoka, mert több meleg megy ki a csövön, mint a fűtéskörbe.
Nem tudom, hogyan jött ki az Ariston 1:10 modulációja a 2.5-12 kW-os tartományra. Nekem 1:5-nek tűnik...
Az előző kommentem kapcsán Baxiról is simán kiderülhet még, hogy 1:6 / 1:7 körül modulál, ne csak egy forgalmazónál nézd, a legjobb a gyár honlapja.
Nem igazán láttam még gázkazánt, ami 1.9kW (80/60/20) illetve 2.1kW (50/30/20) alá modulált volna. A szélesebb tartomány jellemzően a maximális teljesítmény emelését jelenti (jó példa erre a Vaillant ecoTEC exclusive ). Nem lennék meglepve, ha ennek technológiai okai lennének.
Ha már a Baxi árát nézem, akkor megemlítem: a magam részéről a családomban, baráti körömben meglepően sok jó referencia miatt kötöttem ki a Remeha Calenta 15S+ mellett, ahhoz is adnak 5 év garanciát, 3-15 kW-os teljesítménytartomány mellett. Igaz, nem inox...
Meglepő a Baxi esetében az 1.2 és 2.2 minimumteljesítmények közti különbség. Nincs benne sajtóhiba? Az 1.9 vs. 2.2 már reálisabbnak tűnik, egy tized kW-ra kerekített értékekkel. Vagy esetleg 1.2 vs. 1.3/1.4
A 80/60 vs. 60/30 esetében általában annyi változik, hogy oda a kondenzációs üzem hatékonyság növelése (ld. http://www.kazan-tudastar.hu/109-os-hatasfok-hogyan/ ) tehát kb 9% teljesítmény haszontalanból hasznosba fordul, a fűtőteljesítmény pedig nyilván a hasznos leadott teljesítmény.
Még nem láttam olyan kondenzációs kazánt, ami más teljes teljesítményre modulált volna kondenzációs üzemben és azon kívül -- a teljes teljesítménybe beleértve a füstgázzal távozó hőveszteséget is... Kétlem, hogy egy fél misi alatti készülék mutatna ilyet...
Lehet, hogy igazad van, mindjárt utána is kérdezek, mennyi az annyi éves pecsételés esetén. Épp kettő faluval odébb van az aristonnak szaxervizes szerelője, vagy mi.
Most én is úgy jártam, hogy az elv olyan, mint a fing: az ember tartja, amíg bírja :-) Szerintem át fogok pártolni az aristonra és az inoxra.
Az inox anyag előnyeiről egy percig nem kell győzködni, lásd a HMV tartályom esetét. Ha tényleg tudja azt az új hőcserélő, amit ígérnek, hát akkor legyen.
A kazántestre amúgy 10 év garit ígér a zariszton. Gondolom ennek is feltétele a suck-szervíz.
Komoly dilemma elé sikerült állítanom magam megint, mert nekem mindig muszáj folyton kazánokat böngészni, meg szakikat kérdezgetni :-)
Van-e bárkinek Ariston Genus One 12 kazánja esetleg? Ez a cucc kicsit felborította az eddig preferált sorrendemet.
A műszaki adatok esetében sajnos többször abba futottam, hogy nem egészen jön ki a matek. A baxi azt írja, hogy 1:10 moduláció, azaz 1.2 - 12 kW teljesítmény.
Igen, de ez csak 80/60 C° üzemre igaz. 50/30 C° esetén máris 2.2 kW lesz a minimum teljesítményem, csak ezt elfelejtik reklámozni, úgy kell kimazsolázni a prospektusokból.
Eddig az első két kazánt nézegettem, most meg már az aristont is. Kis összefoglaló következik.
Kazán Moduláció teljesítmény Garancia Hőcserélő Ár
Immergas Victrix TT12X ~1:7 1.9 - 12.3 kW 5 év AlMgSi ~260 000 Ft
Baxi Luna Platinum 1.12 ~1:10 1.2/2.2 - 12 kW 1+1 év Inox Giannoni ~440 000 Ft
Ariston Genus One system 12 ~1:10 2.5 -12 kW 5 év Inox, Xtratech ~295 000 Ft
Ha a katalógusokban szereplő modulációs tartományt nézem és a teljesítményeket, kicsit sántít a dolog.
1:10 moduláció esetén a 12 kW névleges teljesítményből nekem akkor is 1.2 kW jön ki. Ha nem annyi, az nem lehet 1:10.
Amit el tudok képzelni, hogy az egyes hőcserélő anyagok hőtechnikai jellemzői miatt tud minimális különbség lenni, ezt elfogadom.
Ha egy lépéssel hátrébb állok a puszta számolgatástól, és úgy nézem meg az adatokat, azért a 2.5 kW minimum teljesítmény sem tűnik rossznak. Az ariston most nagyon elgondolkodtatott.
Az az igazság, hogy a "klasszikus" giannoni hőcserélőket a szűk vízjáratok miatt nem preferálom, nálam ez a sor végére teszi az ilyen cuccot. Nos, pont ilyen van a baxiban.
A Viessman annak idején csinált egy jó hőcserélőt, hatalmas vízjáratokkal, rozsdamentes acélból, a minimum teljesítménnyel viszont csúnyán elvérzik az összes modellje.
Az immergas szimpi a minimum teljesítmény / árcédula aránnyal.
Az Ariston most belőtt a kettő közé. Elvileg több, mint duplájára növelték a vízjáratokat, de inox a hőcserélő --> jobb esélyekkel indul az élettartam versenyben,
baráti a minimum teljesítménye, tetszik az öt év garancia is. Az árcédula is baráti, bár a vásárlásnál az lesz az utolsó szempont.
Első szempont egy tartós, megbízható eszköz, széles modulációs tartomány, és a garancia sem mellékes.
Kazánokban kicsit jártasabb, fiatal szakival sikerült beszélgetnem, aki mindegyikkel foglalkozik, saját tapasztalata is van vele, és ő mondta, hogy az AlMgSi valóban hajlamos a lyukadásra,
de egyáltalán nem azért, amire én gondoltam.
Nem a fűtőköri korrózió és az alu alkálifémes tulajdonságai miatt, hanem a csövön jövő, majd elégetett gáz összetétele miatt. Aszongya, hogy az általa látott lukadások java a tűztér felől indul a vízjáratok irányába, mivel esetenként savasabb a kondenzátum kémhatása, mint a hőcserélő tervezett PH tartománya lenne, és ha megbomlik az oxidréteg a hőcserélőn, akkor pusztulásnak indul.
Az ugye nem meglepetés senkinek, hogy egy primer hőcserélő (vagy hétköznapi nevén kazántest) csere - típustól függetlenül - egy új készülék árának 70-75%-t lazán kiteszi.
Mi a véleményetek a fentiekről?
Amúgy mindegyik kazán okosítható, ha valakinek arra van igénye, engem ez a saját automatizálás miatt eléggé hidegen hagy. A kazán kijelzőinek az információtartalma / fejlettsége azért eléggé eltérő,
de ez sem igazán érdekel, mert ha jól teszi a dolgát, úgysem azt nézegetem.
Az én véleményem szerint akkor jó egy rendszer, ha úgy teszi a dolgát, hogy észre sem veszem a jelenlétét.
Hát úgy lesz csak szeretek utánna járni a dolgoknak, így nehezebben tudnak megvezetni. Pl. ne akarjon már hőcserélőt szavazni meg rendszert mosni ha nincs rá semmi szükség....sokan élnek lehúzásból sajna :/ de köszönöm az érdemi válaszokat!
Turbós Junkers kombi kazán adott vízszintes faláttöréssel kivezetett dupla csővel. Milyen kondenzációs mehet a helyére, hogy ne kelljen kéményt építeni, max a mostani vizszíntes csövet cserélni? Milyen korlátaim vannak a választásnál? Családi ház, a mostani égéstermékes cső nem zavar szomszédokat. Thx!
20-as csővel indul 16-os leággal.4 évet használták (bizonyítottan). 90-ért vettem kéménnyel indítóidommal együtt, szerintem nem volt rossz vétel. Sajna felújítás végére csak erre futotta :/ . A hét radiátor szerintem is sok ( bár hálostennek működik), de lesz más fűtés is és több körös megoldással nem volt kivitelezhető kazán tákötése. egyébként a januári hidegekben nem tapasztaltam ilyesmit, mivel még nem lakjuk a házat így szakaszosan használtam, ezért más tapasztalatom nincs csak ennyi tűnt fel, amúgy nincs se szoba termosztát se külső érzékelő. De szerintem nem jól működik.
Ne bosszankodj ,nem b....gatás,de alig információra írod hogy hogy is kéne fűtsön(60 c fokos előre) ebben az időben ! :) 35 c fokos "lobogó"tűzzel is ki kéne tudja fűteni a helységeket ,igaz nem fél óra alatt,hanem egy folyamatos üzem során !:)
ok, akkor egész más a történet. Ha elzárod a radiátorszelepeket, akkor sem megy feljebb, akkor tényleg gond van a kazán hőmérőjével. nem vízköves vagy hasonló, hanem rossz az érzékelője.
Hát olvasd még 1x az irományod !:( Hogy/hány fokon kéne egy kondis kazánnak üzemelnie ? Forró radiátorokat vársz/várnak ezzel a fűtési módszertől ?:( Szerinted azt kell/kéne javasolni ,hogy 60 c fokos előrével kéne fűteni v inkább folyamatos alacsony hőfokon ?:(
7 radiátor van és 1 körön. Én elég laikus vagyok még kondenz kazán témában, bár a műszaki téren nem ( a fűtési rendszerem magam csináltam úgy hogy még hasonlót soha, de tökéletesen működik). A kazán egy 25kw-os Dé-g kazán. Még azt el is fogadnám hogy 20 fokos hőlépcsővel dolgozik amit te is mondasz, de nem úgy hogy az semerre nem mozdul órákig pláne nem úgy, hogy a kazán közben 60 fokos kilépő vízhőmérsékletér mutat ( bármikor változik a kilépő akár 1fokkal is azt egyből jelzi). Leegyszerűsítve az egészet, minden tökéletesen működik, csak a kazán azt hiszi a nem 60 fokos vízre, hogy 60 fokos.
ha a kazánban egy óra múlva is vígan lobogott a tűz, és az előremenő csak 35 fok volt, az annyit jelent hogy kevés a teljesítménye ennél fentebb menni.
hány fog volt eközben a lakásban? mennyi radiátor van?
ha jól ki van hűlve a lakás, és 35 előremenővel 15 fok a visszatérő, akkor ennyit tud. 20 fok deltaT fölé nem nagyon szokás menni. majd akkor tud 60 előremenőt, ha fel tud menni a visszatérő 40re
Ezzel hosszasan tudnék vitatkozni. Egyrészt sosem névleges szállítási teljesítményre kell méretezni egy szellőztető rendszert pont az Általad is leírtak miatt, másrészt aki szellőztetőt akar venni,
de csak a legolcsóbbat, szerintem az magára vessen. Ha nem a legolcsóbb készülékekből szemezgetsz, a hatásfokod sem 65-70 % lesz ám mindjárt...
A szellőztetőnek nem (vagy nem minden esetben) a megtérülés a célja. Ezt nem véletlenül komfort szellőzésnek hívják.
Ha van egy jól méretezett rendszered, akkor a szellőztetőd alapjáraton fog ketyegni, hogy ne legyen hangos, és ne fogyasszon sokat. A beépített szűrőknek köszönhetően képes tisztább levegőt
csinálni a házban, mint amit ablaknyitogatással el tudsz érni. Ezt még lehetne sokáig ragozni, de ez nem az a topic. Nekem nem volt kérdés, hogy a most épülő házunkba kerüljön szellőztetés,
abból is kizárólag a prémium kategória. Amint valaki allergiával, vagy asztmával küzd, a pollenszezon harmadik napjától már le sem sz*rja, hogy mennyibe kerül egy jó rendszer, ha nem fullad meg a saját házában,
és nem okoz kihívást minden egyes lélegzetvétel. Hidd el, tudom, miről beszélek.
A bukóra nyitott ablak egyébként a legnagyobb energiapazarlás. Nem biztosít elégséges szellőzést (CO2 szint szempontjából), cserébe így engeded ki a legtöbb hőenergiát a házadból.
Azért írtam hogy nem voltak olyan melegek mert 60fokos előremenővel üzemelő radiátornak melegebbnek kellene lennie. Elég sokat tapogattam előtte mikor még a torlaszolásokat állítgattam És sokkal melegebb. Ölt 60 foknál, tehát biztos nem 60 fokosra fűtötte. Plusz a hőmérő ahogy elérte a 35 fokot kicsit több mint egy óra eltelt és nem mozdult semerre ezért gondolom hogy a kazán azt hitte hogy jól működik, bár se hibakódot nem írt se semmilyen rendellenességet utaló jelet nem tapasztaltam.