Keresés

Részletes keresés

Ba_G Creative Commons License 2014.08.15 0 0 23839

Asszem. :) Bár az (akkor) a fal mellett volt, nem az ablaknál. (Nem is emlékszem, konkrétan volt-e ablaka a kabinetnek, de hogy a "zsibongóban"-előtérben repülőgép-sziluettek és az esélyes ellenség, konkrét NATO-alakulatok összetétele, pontos létszáma volt kifüggesztve tablókon, az rémlik. Bár erről nem volt eligazítás, mit, miért, hogyan, nyilván inkább a hivatásos állománynak szólt. Pontosan emlékszem, hogy a tarvisioi hegyivadász dandár(?) - "Truppe Alpini"/bersaglieri - is szerepelt rajta, ezt a környéket meg elég jól ismerem, sokszor jártam arra, ott síelnek ők is a Florianca-n meg a Lussari, di Prampero-n. :)) ((Na meg nagyon zárójelesen az off: erre húzódott az isonzói front egy szakasza 100 éve.)

 

Ismerjük egymást? '84-85-ben voltam Keszthelyen, 1 időszakot.

Előzmény: AZP-23 (23838)
AZP-23 Creative Commons License 2014.08.15 0 0 23838

Erre gondoltál?

Előzmény: Ba_G (23834)
Kuruc75 Creative Commons License 2014.08.14 0 0 23837

Gratulalok a jol megerdemelt elismereshez.

 

 

 

Előzmény: Hpasp (23835)
Platon Creative Commons License 2014.08.13 0 0 23836

Akkor sem jön ki a vízszintesen érkező repesz, hacsaknem nagyon távolról érkezik a rakéta. Mert felteszem 90 helyben elfordulást nem csinál.

Előzmény: Pascal_blog (23832)
Hpasp Creative Commons License 2014.08.13 0 0 23835

a játékhoz még nem volt szerencsém, noha a keszthelyi topikból tudok róla, ezt a szegmensét a technikának nem ismerem. Pontosabban csak egy nagyon kis részletét igen - lásd alább

 

Érdemes lehet akár csak a SAMSIM dokut is letölteni. 

Van benne szó sokmindenről, nem csak a "játékról".

KRUG is szerepel benne :)

 

Előzmény: Ba_G (23834)
Ba_G Creative Commons License 2014.08.13 0 0 23834

:) +1

 

"In fact, SAM Simulator is a true labor of love by a Hungarian who is enamored with all things SAM. He goes by the pseudonym of Hpasp. And while he never served in the military, let alone fired a real missile, he painstakingly compiled the data and visuals for the sim by scouring old Soviet technical manuals and visiting Hungarian military museums."

 

Ez igaz?! Megkeresett a pasas egy interjú erejéig? Mindenesetre: elismerésem. (Bár a játékhoz még nem volt szerencsém, noha a keszthelyi topikból tudok róla, ezt a szegmensét a technikának nem ismerem. Pontosabban csak egy nagyon kis részletét igen - lásd alább -, nálunk is volt az oktató kabinetben "3M8M2R 91 60 99 Schnittmodell" is. Típus a német honlapról.)

Előzmény: Hpasp (23824)
Ba_G Creative Commons License 2014.08.13 0 0 23833

Egy viszont bizonyos: eléggé elcsitult a csatazaj a bizonyítékok (fekete dobozok) körül... Ami valahogy nem a "hivatalos álláspontba" vetett bizalmat erősíti.

Előzmény: Platon (23830)
Pascal_blog Creative Commons License 2014.08.13 0 0 23832

Platon.

Nem csak a megközelítés módját kell figyelembe venni, hanem a rádiógyújtó működési módját is. A mellélövés pár méter, esetleg 10-20 méter. BUK rakétája pont az utolsó szakaszban elfordul, hogy a repeszeket a megfelelő irányba szórja. Ezalatt halad, az utolsó manőver kiszámíthatatlan. Nem biztos, hogy a lehető legközelebbi ponton robban. Előfordulhat, hogy erről jött a rakéta de mégis arról szórta a repeszt.

Platon Creative Commons License 2014.08.13 0 0 23831

Igen, valóban, de ezt csak tankönyvben használják. Az angol rövidítések PN, PD, PID használatosak inkább a mérnöki gyakorlatban mert egyszerűbb PID et írni, mondani, mint pl. arányos integráló deriváló vezérlést. 

Előzmény: Hpasp (23827)
Platon Creative Commons License 2014.08.13 0 0 23830

Köszönöm a pontosítást, és a megerősítést.

 

Ilyen távolságú céloknál nagy biztonsággal kijelenthető hogy szinte minden félaktív lokátoros rávezetést alkalmazó rendszer PN - arányos - megközelítést használ.

 

Mi következik ebből?

 

A maláj gép pilótafülkéjét közel vízszintesen ütötték át a repeszek. 

 

Tehát:

 

A; A rakéta elvétette a célt és mellette robbant. Úgy emlékszem hogy nagy magasságú bombázó cél ellen a Buk Pk=0.97 et tud. Ennél csak jobb lehet utasszállító ellen, szóval ennek valószínűsége kevesebb mint 3% de vegyük 10% nak, mert lehettek egyéb tényezők is.

 

B; Maximális hatótávolság környékéről olyan 40 Km környékéről indították a rakétát.

 

C; Nem BUK rakéta volt.

 

Mi következik ebből?

 

B; és C; eset kizárja az oroszbarát ellenállókat. Marad A; eset, 10% alatti valószínűséggel.

 

Azaz ha igaz a feltételezésem, hogy a BUK arányos (PN) megközelítési módszert használ, akkor 90% feletti valószínűséggel az Ukrán hadsereg a felelős a maláj gép lelövésért.

 

Ami persze korántsem bizonyosság.

Előzmény: parasztherkules (23829)
parasztherkules Creative Commons License 2014.08.13 0 0 23829

Na ja, de a vegának gyorsítófokozatai vannak, azok viszik fel utazó magasságra és sebességre, nagy hatótávolságú rendszerről lévén szó. 

 

Nem a gyorsítófokozatok juttatják el a rakétát az utazómagasságra, hanem a ZsRD. A PRD 4 másodpercig üzemel, utána a normál utazó fokozat működteti a rakétát.

 

Egyébként, "ha a cél távolsága 80km-nél kisebb, a rakéta arányos megközelítési módszert alkalmaz, alacsony tolóerő fokozatban, így csak szuperszonikus sebességre (Mach 3 fölé) gyorsul.

Ezáltal takarékoskodik az üzemanyaggal, és csökkenti az atmoszféra súrlódása által okozott túlmelegedést."

 

Azt a profilt amit említesz, csak a nagy távolságú célok leküzdésekor alkalmazta a rendszer.

 

 

Előzmény: Platon (23828)
Platon Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23828

Na ja, de a vegának gyorsítófokozatai vannak, azok viszik fel utazó magasságra és sebességre, nagy hatótávolságú rendszerről lévén szó. 

 

Erre akkor van szükség ha gyorsító fokozattal emeled fel, vagy ha nincs közvetlen rálátásod a célra. Na de BUK M1 nél és 10 km magasan repülő célnál ez kizárt, akár 400 km-ig van rálátás ilyen célnál.

 

Mérnöki szemmel nézve egy 10 km magasan 10-40 km távolságban repülő célra egy lapos parabola kínálja az optimális elfogási valószínűséget. Minden mással csak időt adsz a célnak ellen intézkedésekre, ráadásul ha felemeled a cél fölé az elfogót, akkor behozod a képbe a földzajt is, ami persze jól kezelhető, de mégis egyszerűbb az ég hátterében rávezetni a célra. 

 

A Vegánál ésszerű oka van a pályának, és ha megnézed az ábrádat ott is csak 60-80 km távolság felett használja ezt a fajta megközelítést. 

 

Úgyhogy én ilyen megközelítést csak akkor tudok elképzelni, ha maximális lőtávolság közeléből indították a BUK-ot, akkor viszont szinte biztosan az Ukrán hadsereg volt.

Előzmény: Hpasp (23826)
Hpasp Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23827

PN egy mérnöki szakkifejezés a proportional navigation típusú vezérlés rövidítése. A lényege nagyon pongyolán, hogy a PID vezérlők referencia jele tartalmaz egy a rakéta inerciarendszerében értelmezett rálátási szög deriváltjából kalkulált kvázi konstanst, így a rakéta rávezetési görbéje valamivel elé tart a  célnak, és optimális görbén közelíti meg azt.

 

Nálunk "arányos megközelítés" a hivatalos neve.

Előzmény: Platon (23825)
Hpasp Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23826

Mivel a BUK-ot nem ismerjük, ezért kockázatos tisztán "Arányos megközelítés"-t feltételezni.

 

A jó évtizeddel korábban tervezett félaktív Vega pl így is megközelítheti a célt:

Platon Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23825

mit értesz PN rávezetésen?

 

PN egy mérnöki szakkifejezés a proportional navigation típusú vezérlés rövidítése. A lényege nagyon pongyolán, hogy a PID vezérlők referencia jele tartalmaz egy a rakéta inerciarendszerében értelmezett rálátási szög deriváltjából kalkulált kvázi konstanst, így a rakéta rávezetési görbéje valamivel elé tart a  célnak, és optimális görbén közelíti meg azt. 

 

Szerintem egy nagyjából állandó sebességgel cca konstans magasságon mozgó jókora repülő esetén az elfogó, bárhonnan is indítják rá egy három dimenziós lapos parabolát fog leírni, és alulról fogja megközelíteni a célt, amíg a közelségi gyújtó nem indítja a robbanótöltetet. Kivéve ha elvéti a célt, de ezt nem tartom valószínűnek tekintve, hogy könnyű, és nagy cél, az elfogó meg 24g-t tud teljesíteni. 

 

Persze csak akkor ha tisztán PN típusú vezérlése van. Ha előbb mondjuk magasságot gyűjt és utána fordul a célra akkor nem. Viszont a félaktív lokátoros rávezetésnél az érzékelőnek nagyjából a cél felé kell mutatnia szerintem, ami pedig szinte kiabál a tisztán PN típusú vezérlés után. 

Előzmény: Hpasp (23823)
Hpasp Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23824
Hpasp Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23823

Had kérdezzek már valamit.

A BYK rendszernél ha jól tudom félaktív lokátoros rávezetés van. A rakéta nem csalinkázik, PN rávezetést használva rárepül a célra, a fej mindig nagyjából a repülőgép felé mutat, amíg aztán a közelség gyújtó nem aktiválja a robbanófejet.

 

Szerintem nem, de mit értesz PN rávezetésen?

Előzmény: Platon (23795)
Ba_G Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23822

Pardon, ha off, de alább úgyis elég sok katonai jármű fordult meg, nem meg ez is egy szimulátor, csak "földhoz ragadt": :)

http://www.origo.hu/techbazis/20140811-ilyen-autos-jatekot-meg-sosem-probalt.html

 

Németes alaposságú összefoglaló oldal a KRUG-ról (többek között):

http://www.rwd-mb3.de/pages/2k11.htm

Hpasp Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23821

Oса-Darázs.

Szovjet visszaemlékezés szerint...

 

...mivel a honi lérakot fejlesztő főkonstruktőrök által alkotott bizottság felügyelte az 1967-ben elhasalt Ellipszis rendszer teljes áttervezését, jó szokásukhoz ragaszkodva adták az Osza folyónevet, mint a többi honi lérak rendszernél.

Előzmény: AZP-23 (23817)
Ba_G Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23820

Még egy topic a KRUG-ról, jó képekkel:

http://russianarms.mybb.ru/viewtopic.php?id=93

Ba_G Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23819

A TZM képét csak elsumákolta a blogmotor:

 

Meg a TM-et is:

 

Ez meg itt a VAD-tartály, az orrkúp végében:

 

Töltés a TM-en:

 

Rakéták konténerekben, nagyobban maga a rakéta teste, szárnyak külön, kicsiben a starthajtóművek (3db rakéta rajza) :

 

Konténer leemelése a TM-ről (ez nem a technikához rendszeresített full mechanikus Ural daru, hane, ha jól látom, talán ADK):

 

... stb., a rakétaszerelés és töltés, meg az átrakés mozzanataival.

http://infowsparcie.net/wria/o_autorze/pzr_krug.html

Előzmény: Ba_G (23816)
AZP-23 Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23818

Krug TZM:

 

Krug TM:

 

Kub TZM:

 

Kub TM:

 

Krug 3M8 rakéta metszet:

Előzmény: Ba_G (23816)
AZP-23 Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23817

Oса-Darázs.

Előzmény: Hpasp (23810)
Ba_G Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23816

Való igaz, volt rendszeresítve egy (azaz 2 db) bazi nagy kompresszor is, amivel egy bizonyos "VAD"-tartályt töltöttek fel levegővel. Ez egy focilabda méretű gömb volt az orrkúp (ami amúgy bent is kúpos volt, tehát két egymásnak fordított kúp) végében, ha jól emlékszem. De hogy ez mi célt szolgált, égéslevegő volt-e (bizonyos körülményekre, mondjuk a troposzféra fölötti hajtásra), azt nem tudom.

 

Volt egy "I"-anyag tartály is (izopropil-nitrát, erősen mérgező, a töltők speciális ipari VV-ruházatban töltötték, nem az általában rendszeresített gumibugyiban), az egy lencse alakú tartályban volt a szárnyak alatt, ha minden igaz, valami módon a szárnyak mozgatásához szükséges hidraulikanyomás előállítására. (Lehet, hogy ehhez kellett a VAD tartály levegője?) Itt egy "youngtimer" :) 3M8 megbontva:

http://www.film-autos.com/fundus/details.php?id=627

 

A Kipszes sátor méreteit illusztrálandó keresgéltem volna képeket (alább), de belefutottam ebbe a cikkbe: talán valamelyest magyarázza az inkriminált rakéta hajtását, bár kicsit fura, hogy orosz szavak szerepelnek az angol szövegben, nem is tudtam kihámozni a lényeget: :)

http://survincity.com/2011/12/self-propelled-sam-sd-2q11-circle

 

"in missiles involves the introduction of watery oxidizer and fuel, fueling an easy implementation of technology, small time alerting tucked missiles, etc."

"Marching step was to ram a supersonic engine (3TS4). It is designed as a tube with a pointed central body having annular nozzles and combustion stabilizers. 3N11 warhead weighing 150 pounds with radiozvryvatelem, BATTERY air balloon and GOS are located in the central-depth body vozduhopoglotitelya. The annular housing units and to learn from the following equipment:
- kerosene cans arranged from the beginning to the middle of the housing;
- control machines with mounting wings, located in the central part of the body;
- on-board equipment and the equipment management system in the rear of the chassis."

 

A cikk ezért került képbe: itt egy NDK-s TZM (szállító-átrakógép, speciális "félhold" daruval, ami voltaképpen álló helyzetben a TM-ekről a PU-kra - kilövőállványokra - tudja tenni a rakétát),

 

ami az ütegekhez volt rendelve, mi - rakétaszerelőként - csak a TM-ekkel találkoztunk. Nem is értem a logisztikát: miért kellett az összeszerelt rakétát TM-ekre visszatenni, aztán ezeken körbevinni a munkafolyamaton (töltés, ellenőrzés, kiszállítás: a gyakorlati jellemző ligeterdőből, esetünkben Zalaszántóról), újabb átrakási folyamat kockázatát és idejét bevonva... Tény, hogy TM-en valamivel kényelmesebben lehet a rakétához hozzáférni, "alacsonyabb", nagyobb plató stb. De egyébként semmi speciális nem volt rajtuk tudtommal, már azon túl, hogy a rakéta (2 db konténerbe csomagolva) is rögzíthető volt rajta, meg "csupaszon" is, ill. hogy a félpótkocsi hátsó tengelyei is hajtottak voltak valahogy a királycsapon keresztül. De egy ilyen monstrummal akkor is nehézkesebb lehet terepen rakétát hurcolászni, mint a fenti TZM-mel. Igaz, így TZM-ből nem kell annyi. (Amúgy rengeteg Uralunk volt az ezredben, csak "огнеопасно" tartálykocsiból vagy 50. Ilyeneken tanultunk vezetni, talán mert ezeket volt a legegyszerűbb "lerakodni". :) Kiképzésen Zil157-est nem is láttam, meglehet, őket elvezényelték valahová kiképzésre a nyergesekkel. Megj.: az állomány kb. fele tgk. ill. harcjármű vezetői kiképzést is kapott, nyilván, miután az MHSZ-nél "C" kategóriás jogsit szerzett.)

 

Na, pár TM:

 

Ez amúgy egy (feltehetőleg... lusta voltam le-googlefordítani) jó cikk a komplett rendszerről (is), elveiben (rakéta metszetek, VAD tartállyal stb.) és "gyakorlatában", rakétaszereléssel:

http://infowsparcie.net/wria/o_autorze/pzr_krug.html

(Néhol ismerős képek.)

 

Ez pedig a talán még rendszerben álló örmény KRUG TM-je, Zil131-es vontatóval:

http://3.bp.blogspot.com/-Qv169LiW8iI/UcBGlDZ_fWI/AAAAAAAAGgw/iI0zAvRECrA/s1600/Arm+SA4.jpg

 

Tegnap próbáltam valami hasonlót írni, de elszállt az éterben, aztán nem volt türelmem újrázni... Na mindegy. ^c^V

Bradanek F Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23815

Egy brit utasszállító repülőgép miatt riasztották a Gripen vadászgépeit hétfő délután – közölte a Honvédelmi Minisztérium (HM).

 

Egy brit Airbus miatt riasztották a Gripeneket

parasztherkules Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23814

Nem Nyeva, hanem KUB.

Előzmény: parasztherkules (23813)
parasztherkules Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23813

És a Kvadrát, ami majdnem Nyeva. De a legjobb a Buk ami visszafelé Kub és mégis van értelme! :)

Előzmény: Hpasp (23810)
Ba_G Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23812

7. lérak ezred.

 

Pardon, itt a megfejtés, lejjebb: úgy van:

12. vegyes légvédelmi rakétaezred

1997. 09. 01. –  2000. 10. 01. Győr
1997 – 2000 SA–4 lé. rak. rendszerek, SA–6 lé. rak. rendszerek

Előzmény: Ba_G (23811)
Ba_G Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23811

Szerintem kb. igaz, bár én bő egy évtizeddel korábban láttam "közelről", még Keszthelyen. Az MN9351 - 7. (csapat)légvédelmi rakétaezred - valóban '97-ben diszlokált Keszthelyből Győrbe, még a saját technikájával (2x3 KRUG üteg), az alábbi írás szerint vélhetőleg 2000-ben vonták ki a KRUG-ot a hadrendből.

 

http://www.raketaezred.hu/index.php/rolunk-58/toertenelmuenk?start=6

 

Itt viszont 1981-1997 szerepel (valószínűleg Keszthelyre ill. a 78. lérak ezredre szűkítve, így igaz is):

http://www.raketaezred.hu/index.php/rolunk-58/toertenelmuenk?start=8

 

MN9351:

http://www.raketaezred.hu/index.php/rolunk/toertenelmuenk/75-7-legvedelmi-raketaezred

Előzmény: AZP-23 (23802)
Hpasp Creative Commons License 2014.08.12 0 0 23810

Miért? Kinek jutott eszébe a Kör és a Kocka? (Krug, Kub)

 

Az Ellipszis-t se hagyjuk le. (Osza)

 

:)

Előzmény: AZP-23 (23809)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!