Bocsánnat, nem beleszólni akarok de nem elég simán a 9 -es gerenda? Miért kell szegelni rá bármit? 12 -es válaszfalhoz is elég néha a 10 es áthidaló.. a 9-es tartja a 15 -ös több mint felét, sztem elég kellene legyen.
De kicsit más: ha van kettő 9 -es, akkor nem lehet levágni a 18 ból? lesz belőle 15 és kész :)
Gömbfából a régi áthidalót csinálták, amit alá kellett pillérezni. És meglehetősen macerás volt összehozni a pillérfallal.
Amit nem sikerült értelmezned, rajzból könnyebb lenne, de nem tudok képet beilleszteni. :(
Megpróbálom egyszerűbben:
A vályogtégla 15cm széles, az égetett tégla (a gerenda alá helyezendő) 12cm széles. Nekem csak 9cm széles a gerendám. A gerenda tetejére és aljára felszegelnék egy 15cm széles lécet (így a felette lévő fal teljes szélességében felfeküdne).
Ez az áthidaló kerülne be az új ajtónyílás fölé, természetesen égetett téglára rakva. Így az égetett tégláról oldalirányban ugyan lelógna ez a léc, de csak 1,5-1,5cm szélességben, ami nem okozhat gondot.
Két, egymás mellett lévő gerendát nem tudok beépíteni, mert a kettő együtt szélesebb lenne, mint maga a fal. A régi áthidaló átmérője (ez a gömbfa) kb. 10cm, ebből gyanítom, hogy a 9x9-es gerendának is elegendőnek kell lennie.
Azt nem tudom, hogy egy gerenda elegendő lenne-e áthidalónak.
Ezt kellene egy hozzáértőnek megerősítenie vagy megcáfolnia.
Bevakolni egyelőre biztosan nem fogom, mert kifogytam az időből.
Még az a szerencse, hogy a küszöb alatt nincs beton.
ha tesznek is alá, akkor max 5-10 cm vastagat, az viszont egy pilléralapnak nem elég.
A beton 24 óra alatt megköt, a szilárdulási idő (tehát a végleges kötése) 28 nap - én megmondom őszintén, még nem láttam olyan kőművest, de nagyvállalati kivitelezőt sem, aki ezt megvárta volna.
Jobb a beton, mint a tégla (könnyebb kivitelezni), és ha szigorúan vesszük, ez utóbbival is két hetet várni kellene, mielőtt rátesszük a pillért, hogy ülepedjen.
Erről jut eszembe: ne feledd, az új szerkezet mindenképpen süllyedni fog, kell neki egy kis idő, mire konszolidálódik. Ez lehet akár egy-két centi is, a talajtól és a terheléstől függően. Tehát ha a pillért felhúztad és az áthidalókat rátetted, és megkapja a terhelést, legalább egy-két hónapig ne vakold le, mert a régi és az új vakolat határán repedés fog keletkezni, és meg fogsz ijedni, hogy mitől.
A süllyedés természetes dolog, minden épített szerkezet süllyed, a magas házak akár 6-10 centit is, mire megáll a mozgásuk.
A fal 30x15cm-es vályogtéglából áll. A leendő ajtónyílás- ha mindkét oldalon 30cm az alátámasztás - 75cm lesz. A régi ajtónyílás feletti gerenda kb. 10cm átmérőjű, egy-egy égetett tégla támasztja alá. Nekem egy 9x9cm-es gerendám van fenyőből. A kisméretű égetett tégla 25x12cm-es. Két gerendát nem tudok egymás mellé tenni, mert az 18 cm lenne, a fal csak 15cm széles. Az égetett téglából is csak egyet tudok betenni, kettő már ~25cm széles lenne. Van viszont 15x2-es lécem. Ha a 9cm-es gerenda aljára és tetejére szegelnék a lécből, akkor egy I-idomhoz hasonló tartót kapnék (mint a "sínvas"). Ha ezt építeném be, akkor 1-1 égetett téglával 25-25 cm lenne az alátámasztás, teljes szélességben felfeküdne az áthidaló feletti fal, alul ugyan lelógna 1,5-1,5 cm az égetett tégláról, de ez aligha okoz gondot. Kérdés, hogy a 9x9cm-es gerenda elegendő-e ebben a kivitelezési formában?
A girbe-gurba gömbfa áthidalót a sík téglával hogyan lehet stabilan alátámasztani? Beütöttem néhány faéket, de nem vagyok biztos abban, hogy ez megteszi.
Hoppá! Egy kis kutakodás után kátránypapírt találtam, alatta meg tégla. Alighanem ez lesz a válaszfal alapja (a főfalak alatt is tégla lábazat van, beton alappal). Erre felhúzom a pillért.
Kibontottam az ajtótokot. Alá lehetne pillérezni, de valamilyen rejtélyes okból nincs beton a küszöb alatt, csak a padló alatt. Ha betonoznék a pillér alá, az nem kötne meg, amíg szabadságon vagyok. Esetleg kisméretű téglából alapot rakni? Élére rakva hármat, arra 10 cm széles válaszfaltégla pillér?
Nem lett volna szabad vizesen betenni, nagyon nehéz kiszárítani egy zárt helyiségben. Legalább másfél-két hét kell hozzá, de nyitott ajtókkal, ablakokkal, hogy járjon a levegő.
Egy vályogház vizesedése és az ellene való védekezés ennél azért kicsit bonyolultabb dolog, hogy valaki csak így látatlanban, egy soros kérdésedre jó választ tudjon adni.
a 40 centi tényleg kevés. ha jól értem a leírást, akkor erre két ajtó feletti áthidaló is terhelne - erre a vályogfal, tömésfal alkalmatlan. valóban jobb lenne egy téglapillért beépíteni.
Nekiálltunk soderrel feltölteni a szobát, kiszedtünk 30 cm vizes földet, ennek a helyére ment sóder. Viszont a közben jött esöbe megázott és kissé vizesen került be..
A kérdlsem az lenne h meddig kéne igyilyenekre hagyni h kiszáradjon?
Sziasztok.Tanácsot szeretnék kérni.Most vettünk egy vályogházat (ez az első ilyen) és vìzszigetelni kéne.Nem tudom melyik mòdszert alkalmazzuk ami jo is és árban megfizethető?
Lemaradt, hogy a jelenlegi ajtónyílást nem falaznánk be, csupán mindkét oldalról kapna egy gipszkarton "borítást" a nyílás. Ám, ha az biztosabb, lehet szó a befalazásról. Feltételezem, hogy ekkor a meglévő áthidaló már elveszti a szerepét.
Segítséget szeretnék kérni az alábbi átalakítás kivitelezéséhez!
Készítettem ugyan egy skiccet, de nem tudtam beilleszteni. Két, kb. 4x4m-es szoba egy ~18cm vastag vályogfallal van elválasztva egymástól. Ezen a falon középen van egy 210x155cm-es kétszárnyú ajtó. Átalakítás miatt ezt az ajtónyílást kellene megszüntetni, helyette mellette egy kisebb, 210x75-ös ajtót beépíteni. Az új ajtó és a meglévő között maradna egy kb. 40cm széles fal. Egyelőre nem tudom, hogy a meglévő ajtó felett mekkora áthidaló van, mekkora felületen támaszkodik fel, azaz mekkora hely marad az új áthidaló feltámaszkodására, de félek, hogy ez a 40cm kevés lesz. A jelenlegi ajtótokot kibontva a keskeny vályogfallal párhuzamosan, téglából lenne lehetőség egy pillért felhúzni (a mostani ajtónyílásba), ami így biztosan megtámasztaná a jelenlegi áthidalót, és így mellé bekerülne az új áthidaló, ami a megmaradó, eredeti vályogfalra támaszkodna.
Van-e ennek értelme egyáltalán, vagy túlaggódom a problémát? A plafonon futó repedésekből ítélve a fallal párhuzamosak a gerendák, vagyis az említett fal jó eséllyel nem "főfal", hanem válaszfal. Az áthidalót két darab 9x9cm-es fagerendával oldanám meg, természetesen előbb az egyik, majd a másik oldalba építve.
Mehet a falig a beton - aztán ha megkötött, úgyis lesz egy kis hézag, mert zsugorodik.
Tágulási hézagot olyan szerkezetbe építünk be, ami nagy hőmérséklet ingadozásnak van kitéve: falakba, járdába, hidakba. Ami mondjuk nyáron + 40 fokos, télen meg - 20 fokos.
Na most a pince azt pont nem az a helyiség, ahol ilyen előfordulna, hiszen éppen azért szeretjük, mert egyenletes a hőmérséklete, vagy majdnem egyenletes - általában 10-12 foknál nagyobb ingadozás nem szokott előfordulni. Úgyhogy nem kell ezen rágódni annyit.
Még annyi kimaradt hogy a falak 50cm vastag vertfalak 3 sor téglaalapon. A föld alatt nincs alapja de a falakon nincs repedés így az utólagos alapozást mellőzni szeretnénk.
Sziasztok, szeretnék pár tanácsot kérni vályogház felújítás ügyben. Van egy vályog házunk amit 4 éve vásároltunk a párommal, okkal móddal fel volt újítva de mióta olvasgatom a vályogos témákat látom hogy rengeteg hibát követtek el elődeink. Most a ház teljes felújítása jön mivel nádtetős volt és 2 hónapja teljesen leégett, az átszakadó födém miatt belül is így most csak a 4 vályog fal maradt. A tervek a következők: vakolat teljes leverése majd vályogvakolattal újravakolni belül. A fal tetején kisméretű téglából kijavítani a felső sort ami a tűzoltás közben megsérült majd erre felrakni a gerendákat azok közét téglával kirakni majd a falra hosszában sárgerenda amit összekapcsolnánk a többi gerendával. A gerendákra alulról menne lambéria burkolat közé és fölé nádpalló 25cm majd pár centi saralás. A beton aljzat felverése után kimélyítés majd kavicsréteg arra 10x10es gerenda párnafának előbb hosszában majd keresztben közé nádpalló így 20cm szigetelés lenne erre pedig hajópadló. A ház elé építést kapott jó 15 éve ez beton alapon tégla fal. Itt lenne a fürdőszoba aminek beton padlója lenne. A kandalló és kémény alá menne még a nappaliban beton alap de úgy hogy falhoz ne érjen. A falakban vízszigetelés található és igazán nem is látható vizesedés így azt nem szeretném bolygatni. Ha a padló ilyen módon lesz kialakítva akkor ha esetleg vhol sérült a vízszigetelés felvizesedhet a fal? Nyílászárók fából lesznek. A külső elképzelés pedig az hogy a falat bepárnafázzuk majd közé 10cm nádpalló erre pedig fa burkolat viaszolva hogy a pára tudjon távozni. Kívülre kisméretű bontástégla járda kavicságyra. Tető faszerkezetű és kizárólag cserépborítás. Belül a közfalak teljes bontása mivel nem túl nagy a ház és így plusz teret nyernének valamint a belső elrendezés is megváltozna. A hátsó fal 13m hosszú ha kibontom a közfalakat nem veszíti el a stabilitását? Új válaszfanak favázra gipszrost tábla közé közetgyapot. Azt szeretném megkérdezni a tapasztaltabbaktól hogy van e ezekben a felújítási munkákban hiba amit másképpen kellene csinálni? Köszönöm
Ilyen megoldást láttam: Folyami homokra tett bontott tégla, ami ki lett fugázva habarccsal. Egész praktikus. Nyilván felmosni nem lehet, de felsöpörni pöpecre igen. Hangulatos is és szerintem a nedvesség "háztartás" sincs megbolygatva.
A pincében a pára nem a talaj felől jön, hanem az egész pincetest (azaz határolószerkezetek, a padló, a fal és adott esetben a födém) felől - hiszen az egész a föld alatt van.
Ezt csak akkor tudnád megakadályozni, ha körbeszigetelnéd hermetikusan a pincét - de annak meg mi értelme? Tönkre is tennéd.
Tehát pincetérben valamennyi pára mindenképpen lesz - még a legszárazabbnak mondott pincében is.
Ha olyan célra akarod használni, mint műhely, hobbiszoba, esetleg "alkotószoba" (és papucsban le akarsz mondjuk menni oda :-), akkor érdemes szilárd padlót csinálni, de én is inkább kerülném a betont - például bontott téglából lehet klassz padlót csinálni. De nem kell alá beton, lehet homokba is rakni.
Ha csak tárolási célra kell a pince, inkább ne abajgasd a padlót: ha most jó a helyiség lég- és páraháztartása, akkor minden kis beavatkozás nem várt "eredményt" hozhat.
Áthidalónak ilyenkor legjobb a porotherm áthidaló. Egy átlagos vályogfalba (55-60 cm) 3 db kell egymás mellé belőle. Előnye, hogy viszonylag könnyű, és könnyen beemelhető - a vasbeton vagy az acél gerendákról ugyanez nem mondható el.
Nem kell 40 centis felfekvés, elég a 15-20 cm-es, tehát, így érdemes méretet választani.
De ezt a munkát mindenképpen kőművesre bízd, mert érteni kell hozzá, és komoly károkat lehet okozni, ha valaki nem jól fog hozzá.
A hőszigetelésre: vályogfalra ásványgyapotból csak úgy érdemes hőszigetelést rakni, ha egy légrést kialakítasz a szigetelés és a fal között - ellenkező esetben befülled.
Mert hiába mondják azt, hogy az ásványgyapot páraáteresztő - mert a végén le kell vakolnod, és a vakolat ugyanúgy visszatartja a párát, a nedvességet, ami a falból szeretne eltávozni.
Én sokkal jobban tudnám javasolni a nádpalló+mészhabarcs vakolat szigetelést.