Keresés

Részletes keresés

Jahno Creative Commons License 2021.10.19 0 0 125272

Elvileg oda gépész kell aki ért is hozzá. Szóval pénz. Aztán második körben /négyzetméter /légköbméter egyéb vackok alapján lehet tippelni is. Fűtőszál kikötögetésbe biztos nem mennék bele, tök tudja miképpen működik az egész hóbelebanc és nem erre lett tervezve. Nem csak hibára adja le, de miképpen van kötve, mennyire variál a szabályzással, majd jön valaki okosabbat mondós de én senkinek nem hinnék el semmit.

 

Ennek függvényében meg ez van, ha azt sem mondod, hogy csak egy kisszobát vagy egy 17 emeletes házat szeretnél-e vele fűteni, vagy hány/mekkora körök, akkorelég tág határok közt fog mozogni minden is.

Előzmény: Törölt nick (125268)
Törölt nick Creative Commons License 2021.10.19 0 0 125271

"A bekötési útmutató szerint 3 fázis, és 40 Amper kell hozzá fázisonként.
Nekünk jelenleg csak 3x16 van.
A villanyszerelő szerint a rendszerbővítés mindennel együtt (szerelés, fejlesztési hozzájárulás, új szekrény stb) ~1 millió forint."

 

Sok, nem sok, nézőpont + élethelyzet kérdése, én megcsináltatnám.

 

Ami miatt:

- kényszerhelyzetben vagy, gondolom a kazán is belekerült vagy 300k-ba. Ha gyermekes családos vagy, akkor bizonyos feltételek teljesülése esetén - kérhetsz hozzá támogatást (50%). Esetleg kérj mástól is ajánlatot.

- ha most megcsinálják 0-ról az érvényes szabályoknak megfelelően a mérőhely kialakítást, akkor jó eséllyel 20-30 évig biztos nem kell hozzányúlni (kérdés, hogy a mostani helyre gondolkozol-e ilyen időtávra).

- olyannal meg biztos nem játszanék, hogy:

   - egy előírt teljesítményre, pont akkorát vagy kevesebbet viszek oda. A 24kW 105 amper, a 3x40A így biztosan kell.

   - buherálni biztos nem buherálnék és nem is engednék senki által - főleg nem egy 0 km-s berendezést - max hivatalosan, márka szervizzel, és a garit nem érintheti. Valaki belenyúl, megüt valakit az áram, kész a baj.

   - gondolj bele abba, hogy télen -15 fok lesz 2 hétig, és megy a kazán folyamatosan 15-20 kW-tal zabálná az áramot. Most akkor vagy fázni fogsz, esetleg imádkozol, hogy a 3x16A kibírja tavaszig és nem olvadjon le valahol? A 24kW ezért kell, és mindenki (?) tudja, hogy az életciklusa 96-98%-ában ennek a teljesítménynek a közelében sem fog járni. De ha kell, akkor ott van.

(gondolkozhatsz napelemben is - szaldóssal - ha maradna ez, és nincs gázfűtés. A gázfűtés kialakításra is rámegy alsó hangon 1,5-2m Ft indulásnak)

 

(A többi kérdésre nem tudok válaszolni)

Előzmény: Törölt nick (125266)
soproniirsai Creative Commons License 2021.10.19 0 0 125270

Meg gépész tervezőt sem árt méretezéshez felkérni!

Előzmény: soproniirsai (125269)
soproniirsai Creative Commons License 2021.10.19 0 0 125269

A gyártót kell első körben megkérdezni.

Irásban, mert ugorhat a gari.

Előzmény: Törölt nick (125266)
Törölt nick Creative Commons License 2021.10.19 0 0 125268

Erre most nem tudok válaszolni.

Előzmény: Jahno (125267)
Jahno Creative Commons License 2021.10.19 0 0 125267

És ki fogjátok használni? Ismerősnél speciel azzal szívnak, hogy nincs elég meleg, a visszatérő víz hideg és ezért folyamatosan megy a kazán. Annak sem sok értelme.

Előzmény: Törölt nick (125266)
Törölt nick Creative Commons License 2021.10.19 0 0 125266

Sziasztok

Segítségre van szükségem. Átmenetileg egy villanykazán oldaná meg a téli padlófűtésünket (erre most nem térek ki, hogy miért, "sajnos" - vagy sem - most ez az egyetlen opciónk idén).
Sikerült is beszerezni egy villanykazánt.

A típusa: Saunier Duval Renova Electric 24

A bekötési útmutató szerint 3 fázis, és 40 Amper kell hozzá fázisonként.
Nekünk jelenleg csak 3x16 van.
A villanyszerelő szerint a rendszerbővítés mindennel együtt (szerelés, fejlesztési hozzájárulás, új szekrény stb) ~1 millió forint.
Ettől sokkot kaptunk értelemszerűen.

Viszont valaki felhívta a figyelmemet, hogy ha a fenti kazán teljes teljesítményét nem fogjuk kihasználni, akkor kisebb teljesítménnyel
elvileg működhet.

A használati utasításban két rész az, ami a figyelmemet felkeltette (https://www.saunierduval.hu/downloads/termekek/renova-electric/renovaelectrickezhu-68520.pdf)

1. "A kazánteljesítmény beállítása kW egységekben MODE / OK Ha megnyomjuk a MODE/OK gombot a kazán aktuális teljesítménye megjelenítése során, belépünk a kazánteljesítményt beállító üzemmódba"

KÉRDÉS: A leírás szerint 2kW-onként állítható. Mivel a miénk 24 Kw, azt gondolnám, hogy pld. 8 kW (ha elég lenne) akkor nem kellene a fent említett bővítés. Vajon igaz ez?
(a villanyszerelő szerint ez nem garantált, szerinte inkább ki kellene "kötni" néhány fűtőszálat - szerintem pedig az nem biztonságos, ha belenyúl valaki, sőt talán van olyan okos
ez a kazán, hogy hibát adna ilyen esetben)... Tehát a kérdés itt az, hogy ha levesszük alacsonyra a terhelést, akkor bírja-e a 3x16A, és hogy mi lesz a reakció vajon, amikor már nem? Gondolom lecsapja a megszakítót?
S ha ez így van, vajon hány Kw-ig lehet emelni a 3x16A eléréséig? (ha nem nézem azt a tényt, hogy más fogyasztók is vannak)

2. "A Renova Electric kazán alkalmas padlófűtéses rendszerek vízmelegítésére. Ez esetben egy vészhelyzeti hőfokszabályzót kell beiktatni a padlófűtésbe (nem képezi a szállítmány részét). A padlófűtés vészhelyzeti hőfokszabályzóját a kazán bemeneti kapcsolótáblájához kell csatlakoztatni"

KÉRDÉS: Mivel nekünk padlófűtés van, ez fontos lehet, de nem tudom, hogy ez pontosan mit jelent ez a szerkezet? Hogyan működik és milyen néven kell beszerezni?

Köszönöm szépen a segítséget!

Törölt nick Creative Commons License 2021.10.19 0 0 125265

sziasztok,

 

kis színes itthonról: kicseréltem a 0, vf összekötő síneket, és most "mintha" nem lenne fesz különbség a vf és a 0 között a dugaljban.

(1V mondjuk nem sok volt, du nézem meg hogy a klíma bekapcs (+4V) változtat-e a dolgon)

 

Van egy vastag sodrott réz zöld sárgám szólóban, szerintem ez mehet a szondához, illetve a közös zöld sárga sín környékén van egy 6-s alum is, ami tippre nem tudom mi lehet - a vastagságból ítélve óradoboz felől jöhet, onnan jönnek 6-s alu vezetékek csak - de hogy miért van kettő, azt nem tudom.

(van egy földszondám, ezt elhozták volna egyszer az óra felől (alu) és direktben (10-s sodrott réz) is?

 

A sodrott rezet érvég hüvelyeztem (10mm), és bekötöttem a sínbe.

 

01,

Az összekötő sínbe hogyan kötjük be a 6-s alumíniumot?

A sín anyaga nem réz - "nikkellel bevont réz" de olyan rézszíne van - és nem kezdik el enni egymást kémiailag?

 

Tömör vezetéket szoktak érvéghüvelyezni?

 

Vettem még egy zöld sárga fővezeték elosztó kapcsot - 4 bemenet 2-2 csavarral mindegyik bemenet - ebben belül esetleg össze lehet kötni a az alu-t a rézzel ? (úgy, hogy a két vezeték belül nem ér össze).

A jövő héten teszem be az új elosztó táblát és az a jelenlegi elképzelés, hogy a 0-t és védőföldet is kitenném ilyen elosztó kapcsokra és onnan vinném tovább a közös sínekhez.

 

02,

A másik kérdés meg az lenne, hogy 1-2 nulla vezetékem picit leamortizálódott egy korábbi eset miatt, volt olyan, hogy a műa-t alig tudtam leszedni a végéről (merevek is voltak).

Ezután még jobban visszavágtam ezeket, és a csupaszolás alapján azt gondoltam, hogy itt már rendben van a dolog.

 

Ideiglenesen oldható wagot használtam 1-2 helyen vezeték toldásokra, a végleges cfg-ra meg azt gondoltam, hogy a vezeték toldásokat - a szekrényen belül - vezetékenként 3-as, nem oldható wagó-val oldom meg.

(1 bemenő, 1 elmenő, és 1 tartalék, ha véletlen kellene még egy akármilyen okból)

 

Ez így mennyire tűnik elfogadottnak?

Gondolom ajánlás ilyenekre nincs, ki hogy szokta ezt megoldani? (elosztó táblán belüli toldás)

 

köszönöm,

 

 

ötfelezős Creative Commons License 2021.10.19 0 0 125264

Vanni éppen van, de a szokásos MSZ HD 60364-5-52:2011 szabványból vannak az értékek kimásolva - mármint a vékonyabbaknál egyértelműen. 

Előzmény: KocsisL (125263)
KocsisL Creative Commons License 2021.10.19 0 0 125263

Létezik ilyen táblázat alumínium vezetővel is?

Előzmény: Törölt nick (125261)
Törölt nick Creative Commons License 2021.10.18 -1 0 125262

FOGYASZTÁSMÉRŐ-HELYEK KIALAKÍTÁSA ELHELYEZÉS SZERINT

A fogyasztásmérő-hely kialakítását alapvetően meghatározza az elhelyezése.

VÉGLEGES FOGYASZTÁSMÉRŐ-HELYEK

A fogyasztásmérő szekrények elhelyezése kétféle módon történhet:

  • szabadtéren, önhordó kivitelben, vagy független tartószerkezeten,
  • épülethez, építményhez kötött módon.

Szabadtéren:

  • Közterületen (pl. közművek fogyasztásának mérése),
    • önhordó kivitelben,
    • elfogadott egyéb tartószerkezeten.
  • Telekhatáron:
    • önhordó kivitelben,
    • kerítésben, kukatárolóban stb. elhelyezve.
  • Telekhatáron belül:
    • független tartószerkezeten: segédoszlopon, elfogadott egyéb tartószerkezeten.

Épületen kívül:

  • épület, építmény külső falán vagy falába süllyesztve.

Épületen belül:

  • közmű fogadó helységben, fogyasztásmérő helyiségben,
  • lépcsőházban, szintenként csoportosan,
  • lakáson belül (régi szerelés !!!!), nem preferált (új mérőhely nem létesíthető így)
Előzmény: Sony Black (125259)
Törölt nick Creative Commons License 2021.10.18 -1 0 125261

Pech... ALU-ból a 6 mm2 kevés.


-----MEE-VET-----
https://kezikonyv.meevet.hu/3-halozati-es-merohelyi-ismeretek/3-1-az-msz-447-kisfeszulsegu-kozcelu-elosztohalozatra-valo-csatlakoztatas-szabvany-valtozasai/

5.1. A fogyasztásmérő berendezés elhelyezéséhez szükséges helyet
az elosztóhálózati engedélyessel 
egyeztetve kell biztosítani.

Meglévő, lakáson belül elhelyezett fogyasztásmérő berendezést felújítás, átépítés, bővítés során, 
az elosztói engedélyessel történő előzetes egyeztetés hiányában,
csak abban az esetben nem kell a 
külső falfelületre átszerelni,
ha ott a fogyasztásmérőhely kialakításához szükséges térrész nem áll 
rendelkezésre
és védőburkolata előtt legalább 0,8 m mélységű 1 m2 hely rendelkezésre áll,
valamint 
a közlekedést (pl. bútorszállítást) nem akadályozza.

A méretlen fővezeték felújítása, cseréje alkalmával
a lakáson belül elhelyezett fogyasztásmérő 
berendezést
védő burkolattal kell ellátni.

 

A fogyasztásmérő berendezés burkolata legyen ellenálló a környezeti behatásoknak.
Kialakításánál gondoskodni kell olyan zárópecsételhetőségről, amely biztosítja, hogy a zárópecsételés eltávolítása nélkül 

  • ne legyen lehetséges a tokba szerelt berendezések cseréje vagy befolyásolása, valamint magának a toknak leszereléseviszont
  • a felhasználó számára is legyen lehetséges a számláló állásának fogyasztásmérő leolvasása,
    valamint a vezérelt fogyasztásmérő kapcsolási állapotának ellenőrzése és a fogyasztásmérőhöz szerelt kismegszakítók kezelése.

Továbbá biztosítsa a fogyasztásmérő berendezés felhasználó által történő kizárólagos őrizetébe vonásának lehetőségét és áramütés elleni védelme megfelelő legyen.


Előzmény: Sony Black (125259)
Törölt nick Creative Commons License 2021.10.18 -1 0 125260

Na akkor legyen csak meg az a csatlakozó vezeték csere... 
A szolgálatató költségáre hiba alapon.
Hisz már most is vékony illetve  rossz az állapota:-)

Az új már kellően vastag vezeték lesz a 32 Amperhez automatice.
A regszerelő intézze a "hibát" a mérőhely felmérés kapcsán.

UTÁNA nem sokkal mehet be az 1 fázisa az Amper bővítés 25>>32 Amper igény.
(nyilván a plomba bontást kihasználva egyúttal a 70 cm-es mért fővezetéket is kicseréled)

----

A szolgáltatói csatlakozó vezeték csere kapcsán az is kiderül mennyire könnyen húzható be az új vezeték a meglévő csőbe.

****

Valóban, ha csak úgy kéred a csatlakozó vezeték cserét, azt te fizeted.

De, HA azért kell cserélni, mert
- hibás, elöregedett, lóg/megnyúlt >> regszerelő tudja az alkalmas indokokat
vagy
- az Amper bővítés MIATT kell (mert a meglévő vékony és/vagy kevés eres) az új Amperre/Fázisra
AKKOR a szolgáltató fizeti...

Előzmény: Sony Black (125259)
Sony Black Creative Commons License 2021.10.18 -1 0 125259

A mérőből az elosztódba érekező mért fővezeték az milyen vastag és miből van?

 

Felmentem a tetőre... Az árbóc 2col-os. A mért és a méretlen fővezeték is aluminium.

A vastagságában meg mind tévedtek sajnos. Mindkét vezeték 6 mm2

Szóval ez jelenleg szerintem még a 25A-nek is kevés nem hogy a 32A-nek :)

 

Ma volt kint egy regisztrált szerelő, ismerős ismerőse jelige... Nagyon jól elbeszélgettünk 1 órát, ő is telefonált vagy 3-at, még okosabbaknak, de hiába. A bővítés sehogy nem lehetséges, csak szabványosítással. A mért vezeték csere az úgy lehetséges ha ráfogjuk hogy meg van égve és akkor javítás miatt a cserét rá lehet fogni. De ha csak beadnám az igényem a szolgáltató felé hogy cseréljék ki, akkor azt is csak szabványosítással lehetne. A méretlen csatlakozóvezetéket azt ő nem is tudja cserélni az elosztói engedélyes hatáskör. Azt meg kell igényelni és úgy cserélik, de azt is csak szabványosítással ha beadom az igényt, akkor megírják mi a feltétele. Illteve itt megint csak javítás címén ha leszakad a vezeték az oszlopról akkor kicserélik. Be kell szólni és 48órán belül kijön az üzem cserélni, mivel fővezetéket nem lehet toldani, így a javítás szintén a csere. De ettől még nem lesz nekem hálózatbővítésem, max új betáp vezetékem. Na ennyi.

 

Előzmény: Törölt nick (125251)
ötfelezős Creative Commons License 2021.10.18 -1 0 125258

Pont, hogy a teljesítmény a lényeg. Az határozza meg a vezeték keresztmetszetét. Akkoriban ez a 10 kW ez 10 mm2 szigeteltet jelentett. 3 fázison, ha már ezt ki kell írni. :D

Előzmény: Törölt nick (125256)
ötfelezős Creative Commons License 2021.10.18 -1 0 125257

45 A? :) Akkoriban ez a 10 kW 3 fázisú vételezést jelentett.

Előzmény: Törölt nick (125255)
Törölt nick Creative Commons License 2021.10.18 0 0 125256

A lényegi kérdés nem a méretezési teljesítmény.

Hanem, hogy: milyen vastag a használt "csatlakozó vezeték" ?

----

Nálam pl. 1990-ben lett a 3x16 Amper bekötve.
De szemre jó vastag vezetékekkel.
Alighanem jó lenne a 3x32Amperre is csere nélkül.

Előzmény: ötfelezős (125254)
Törölt nick Creative Commons License 2021.10.18 0 0 125255

1 fázison a 10000/220=45 Amper... 

Előzmény: ötfelezős (125254)
ötfelezős Creative Commons License 2021.10.18 0 0 125254

10 kW volt a 70-esekben és a 80-asokban az alap méretezési teljesítmény. A 90-esekben még le is vették 6,6-ra.

A kétcollos csövet szerintem kb. 70-től követelték meg.

Előzmény: Törölt nick (125253)
Törölt nick Creative Commons License 2021.10.18 0 0 125253

1980
Nem volt az olyan régen... 

Előzmény: ötfelezős (125252)
ötfelezős Creative Commons License 2021.10.18 0 0 125252

40 éve 32 A-re lett a csatlakozó behúzva másfél collos tetőtartónál?? Erősen kétlem. 

Előzmény: Törölt nick (125251)
Törölt nick Creative Commons License 2021.10.18 -1 0 125251

Eleve necces az, hogy az elzárt beltérben van...


A falra csupaszon felhajított, tűzveszélyes lambériával körbevett kialakítás végképp gáz.

A mérőből az elosztódba érekező mért fővezeték az milyen vastag és miből van?

*****

HA csak a 25>>32Amper a cél.

Akkor az utcai csatlakozó vezeték a mérőig szinte tuti, hogy OKÉ-s.
Mert eleve a 32 Amperre lett behúzva anno szerintem.
Ugyanez igaz arra a 70 cm mért fővezetékre is, alighanem.
Vagyis a szolgáltatói vezeték és saját vezeték+elosztó sem lehet valós kifogás.


Marad kifogásnak, hogy

1.
A "beltérben van", amire a jó válasz az, hogy  
Amper bővítéskor elegendő, ha megfelel a létesítéskor" előírásoknak!

2.
Nincs tűzvédelmi és egyéb szempontból megfelelő "szekrényben".
Ez ellen tenni kell szerintem.
(mert erre ráhúzni a létesítéskori dumát már nem tűnik járhatónak, mai szemmel)

----

Ha a 3 fázis is cél, akkor bejön a képbe, hogy a csatlakozó vezeték lehozható-e a meglévő csőben a tetőröl?
Eléggé esélyes a lerás alapján, hogy nem...


Marad az, hogy
- az előszobai főfal KÜLSŐ síkjába kell rakni egy új tartó csövet
- lejönni a falon/falban egy 36-os védőcsövel
- felrakni egy mostani szabványos olcsó mérőhely dobozt
- a felső részében az első mért főelosztóval
... és arra rákötni.

Új tetőtartó+levezetés+mérőhely példák, kreatívkodáshoz.

 

 

Előzmény: Sony Black (125250)
Sony Black Creative Commons License 2021.10.18 -1 0 125250

Yamahari! Ezt lereagálod nekem: https://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=159612814&t=9007165

Ez alapján még mindig megoldható szabvanyosítás nélkül, vagy változott a vélemenyed? Köszi

Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2021.10.18 -1 0 125249

"A 0 szakadásnak nincs más jele? fogyasztás, kieső árammérés, akármi?"

 

Ha

- jó erős a házad földelése (pl kiváló földelőszonda és/vagy jósok vascső/akármi a földben),

- ÉS a földelés össze van kötve a nullával

...akkor az utca felőli nulla szakadásból nem veszel észre semmit, akár évtizedeken át sem, mert a kiváló jóságú földelés akár teljes mértékben képes helyettesíteni az utcáról bejövő nullvezetőt.

Egészen addig, amíg valaki meg nem bontja a föld ás a nulla összeköttetését, mert akkor (3 fázis esetén) a házban mindenütt, ahol addig 230V volt, a következő pillanatban 0 és 400V között bárhvoá elugorhat.

Előzmény: Törölt nick (125241)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2021.10.17 -2 0 125248

"A 0 szakadásnak nincs más jele? fogyasztás, kieső árammérés, akármi?"

 

A nullvezető feszültsége elektromos terhelés hatására (három fázis esetén a méréskor tehelés CSAK az egyik fázison legyen!) elkezd távolodni a TÉNYLEGES nulla feszültségtől.

- leszúst egy ideiglenes mérő földelő szondát valahol a kertbe (pl fél méteres vaspálca a háztól legalább 2-3 méterre), ez lesz a TÉNYLEGES nulla feszültségű (referencia) pont.

- fogsz egy jó hosszú (mondjuk 10 méteres) villanydrótot, az egyik végét rákötöd a mérő szondára, a másik végét rákötöd a feszültségmérő műszered egyik pontjára

- a műszered másik vezetékével pedig megméred a főelosztó szekrényben, hogy kb kb hány watt (egy fázisú!) terhelés esetén mekkora feszültségre távolodik el a ház nullája a tényleges (=kerti) nulla volttól.

Előzmény: Törölt nick (125241)
cucu Creative Commons License 2021.10.17 0 0 125247

De van. Elszáll minden.

Előzmény: Törölt nick (125241)
Mekk Elek ezermester Creative Commons License 2021.10.17 -1 0 125246

Erős a gyanúm, hogy az utcáról bejövő nulla valamelyik kötése legyengült, vagy teljesen megszakadt és a házban az utcáról bejövő nullát részben vagy egészében a földelő szonda és a földdel összeköttetésben lévő fém dolgok helyettesítik.

Ha a házba egy fázis jön be, akkor csak feszültségesések és kimaradások várhatók, de ha három fázis jön be, akkor ne kísérletezz, mert ha igaz az előző mondatom, akkor a föld-nulla szétválasztás pillanatában a ház egyes részein a 230V felszaladhat akár 400V közelébe is, amitől megdögölhetnek akár drága elektromos készülékek is (pl füst jön a TV-ből, pedig nem is háborús filmet adnak)

Tehát szerintem ne piszkálj semmit, hanem hívj egy rutinos villanyszerelőt, de már a telefonban előre szólj neki, hogy azt kellene leellenőriznie, hogy nincs-e nulla szakadás az utca és a főelosztó között Nem a műszerezettség miatt (ehhez nem kell speciális műszer), hanem a szaktudás miatt, mert sok villanyszerelő nem elég rutinos az effajta mérésekhez, ezért nem vállal ilyesmit, potyára ne hívd oda.

Előzmény: Törölt nick (125224)
Törölt nick Creative Commons License 2021.10.17 0 0 125245

még egymás melletti konnektoroknál sem?

 

(egyébként köszi mindenkinek az aktív segítséget! :) )

Előzmény: ötfelezős (125244)
ötfelezős Creative Commons License 2021.10.17 0 0 125244

Közös nulla? Hát az sosem volt megengedett.

Előzmény: Törölt nick (125234)
soproniirsai Creative Commons License 2021.10.17 0 0 125243

Ez nem szakmunkásszint. Annyit tudok,kit kell hivni mérni.

Van jele, megvannak az értékek.

Előzmény: Törölt nick (125241)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!