Egyre elterjedtebbé válnak a zárt égésterű kazánok körében a kondenzációs elven működő berendezések, ami számos kérdést vet fel egyrészről a 100% feletti hatásfokról, másrészről a hozzá tartozó legoptimálisabb rendszer tervezéséről, kiépítéséről, beállításáról…
Ezúton megkérek minden látogatót, hogy kerüljék a direkt vagy indirekt reklámozást – különös tekintettel gondolok itt forgalmazókra, kivitelezőkre.
Összegyűjtöttük a leghasznosabb információkat egy kondis oldalon. http://statisztikus.hu/kondis/
A 75-80 fokot egyébként hagyományos kazánnal is túlzásnak tartom.
Ha nincs szigetelve a ház vagy nagy a hővesztesége, nem lehet vagy a júzer nem akar nagy méretű radiátorokat, -20 foknál bizony simán bejátszik a 80-90 fokos víz.
Ami meglepő, hogy ha nem kondenzációs üzemben működik (a gyönyörű marketing számokat most hagyjuk) a kazán semmivel nem jobb a hatásfoka mint egy konvektornak (93%). Ha az egyiknél elhisszük a számokat, higgyük el a másiknál is.
Mivel kazánt cserélsz, jó eséllyel új gáztervre is szükséged lesz, és jó eséllyel csak kondenzációst tudsz feltenni. Nem tudom, létezik-e még olyan opció, hogy nyílt égésterűt csere esetén fel lehessen tenni.
Egy "kicsit" sántít az általad hallott információ a kondenzációs kazánokról. Egyáltalán nem csak 45-50 fokos vízzel tudnak fűteni, elvégre a használati melegvizet is olyan hőfokra fűti, amilyenre akarod.
Ha kell, felforralja. Egy kondenzációs kazán minden további nélkül tud működni folyamatosan 75 fokos vízzel, csak lényegesen kevesebb lesz a kondenzációs üzem, de a hatásfoka garantáltan semmivel sem lesz rosszabb, mintha egy nyílt égésterűt tennél fel.
Nem lesz attól semmi bajod, ha kondenzációs kazánt építtetsz be, cserébe független lesz a kazánod a helyiség levegőjétől, és garantáltan nincs gondod az esetleges füstgáz visszaáramlás problémájával.
A 75-80 fokot egyébként hagyományos kazánnal is túlzásnak tartom. Az olyan szakik tartanak még itt, akik a mai napig 5/4"-os hegesztett acélcsővel akarnak fűtésrendszert csinálni.
További kérdések: a melegvizet mivel csinálod? Ház számított hőigénye nagyjából? (Igen, szükséged lesz egy gépészre, aki legalább egy hőigény számítást készít)
Kazánvásárlás előtt állok és a segítségeteket szeretném kérni abban, hogy milyen kazánt válasszak. 3 szintes családi házról van szó, ahol a szutiba kerülne a régi helyére egy fali kombi kazán. Egy ismerősöm azt mondta, felesleges kondenzációsat vennem, mivel nincs padlófűtés és 45-50 fokkal nem fogom felfűteni a házat. Nos a keretem is korlátozott, ezért ajánlotta, hogy nyílt égésterűt vegyek, ami 75-80 fokkal felfűti a házat és lemezes hőcserélőt, ami nehezebben fog eldugulni, mivel a régi rendszerre lesz rákötve. Természetesen lesz elé bekötve mágneses iszapleválasztó és fűtési vízszűrő. (10 db radiátor van termosztatikus szeleppel, és a legfelső emeleten is van fürdő.)
Eddig 3 kazánt néztem,
1. Immergas Nike Star 24
2. Westen Pulstar D+ 24
3. Ariston Clas Evo eu 24 CF
Véleményetekre lennék kíváncsi, fontos a megbízhatóság és ne kelljen 2 év múlva lecserélnem.
11. oldalon némi említés a zóna bekötésekről, illetve a 122. oldalon egy hevenyészett rajz hozzá.
Ami ebből kell, az a relé kártyán jelölt 1. illetve 3. láb, azaz a RELÉ 1 COM és N.O. (Normally Open, alaphelyzetben nyitott) érintkezője.
A COM lábra megy rá a fázis, az NO lábról tovább a szivattyúra, aminek a másik kapcsa értelem szerűen a nulla lesz. (A védővezetőről nem megfeledkezve)
A rajzon levő EV.1 jelölés az jelen esetben egy szelep, ide kell bekötni a szivattyút, valahogy így: A szögletes doboz legyen a szivattyú
Kicsit túrtam még a doksit. A DuoTec-be is lehet tenni zónavezérlő relékártyát, az azt jelenti, hogy a kazán elméletileg képes vezérelni a második szivattyút mindenféle külső késleltető relé nélkül is.
Még keresgélek egy kicsit, hogy hogyan, elég gyatra a doksi, amit eddig találtam.
Elbírni elbírná, csak éppen így nem lehet megoldani, mert a kazán csak egy vezérlő jelet kap, a szivattyúnak meg 220 voltot kell kapcsolni. Csak úgy lehet megoldani, ha beiktatol egy relét.
Köszönöm az eddigi választ. A szobatermosztát egy Computherm Q7 rf, nézegettem én is hogyan lehetne vezérelni vele. A leírásában bent van, hogy a termosztát tudja indítani a szivattyút. Ugyan oda kellene kötni mint a kazánt. A leírásban azt írja figyelembe kell venni a vevő egység terhelhetőségét. Elbírná együtt a kazánt és a szivattyút(Grundfos Alpha1 L 25-60 180). A kikapcsolási késleltető jó ötlet. A rajznak nagyon örülnék. Köszönöm előre is.
Kerestem hozzá kézikönyvet, de értelmeset egyelőre nem találtam. Biztosan nem csőtermosztáttal csinálnám a második szivattyút.
A legegyszerűbb megoldás az az, ha a második szivattyú is a szobatermosztát jelére indul. Amíg kap "fűtés start" jelet a kazán, addig megy a szekunder szivattyú.
Kicsit jobb megoldásnak tartanám a szekunder szivattyút egy kikapcsolás késleltető relével használni a szobatermosztáttal együtt.
Azaz: a szobatermosztát jelére azonnal megindul a második szivattyú a kazánnal együtt, és amint eléri a beállított hőmérsékletet a helyiség, a kazántól elveszi a fűtés startot,
de a másodlagos szivattyú még 1-2 percig utókeringetést csinál, hogy a maradékhőt elvigye, mert jó eséllyel a kazán saját szivattyúja is utókeringetést fog csinálni.
A csőtermosztát szerintem túl sokáig keringetne feleslegesen a beállított hőfok elérése után. Ha megmondod, pontosan milyen szobatermosztátot használnál, dobok össze valami rajzot,
Adott egy Baxi Luna Duo-Tec 1.24+ ERP típusú gázkazán. Érdeklődni szeretnék, hogy a készülék tudja e kapcsolni a külső keringető szivattyút vagy kell egy csőtermosztát ami majd indítja? A kazán és a fűtéskör közé egy hőcserélő lenne bekötve.
a modulációs termosztát az azt jelenti, hogy a vízhőfokot az is befolyásolja, hogy mennyire tér el a szoba hőmérséklete az elvárttól. a kérdezőnek kifejezetten on-off termosztátot javasoltak :(
ez egy szokásos módszer. ha kint enyhe az idő, akkor langyosvízzel fűt, ha hideg van, akkor meleggel.
- ha egyenletesen kell tartani a lakást, akkor jó, mert enyhe időben nem 3óránként fog félórát fűteni 70 fokos vízzel, hanem gyakrabban hosszabban.
- ha azon szórakozol, hogy amikor nem vagy otthon, akkor hagyod 18-ra lehűlni a lakást, amikor hazaérsz meg hamar legyen 22fok, akkor nemjó, mert ha kint pont jóidő van, 40fokos vízzel fog menni, és sok óra lesz mire felhozza a lakást 22-re.
- a kazán hatásfoka pár %-al jobb, mert mindig a lehető legkisebb hőfokú vízzel mész, viszont az elektromos fogyzasztás megnő, mert a kazán többet megy órában. és nekem fixa ideám, hogy a kazánokban a venti megy tönkre először, és így annak is több az üzemórája.
Most tervezzük egy Immergas Victrix Tera 24 Plus kondenzációs gázkazán vásárlását. ( http://www.immergas.hu/node/835 ). Ez a leírása alapján beépített időjárásfüggő szabályozással is rendelkezik. Erről a neten azt írják, hogy nagyon jó és hasznos dolog, de sehol sem találom, hogy kb. mekkora megtakarítást jelent a hagyományos szobai termosztátos szabályozáshoz képest. Van erről valakinek tapasztalata? A boltban azt mondták, hogy kell hozzá egy külső hőmérséklet érzékelő (kb. 10.000 Ft), amit össze kell kötni a kazánnal és az automatikusan a beállított, gépkönyvben található ábra szerint állítja a előremenő víz hőmérsékletét. (Ábra csatolva). De nem értem, hogy ennyi lenne az egész?? Elég kezdő vagyok a témában, a neten amit írtak róla a szerint egy költséges szabályozás, ez esetben viszont az érzékelő ára elenyésző a készülék árához képest... Vagy valamit keverek?? Termosztátnak pedig egy teljesen általános, termosztátot javasoltak, ami csak a szobahőmérsékletet érzékeli.
Ez igy mas teszta, azt hittem maganak a kazannak a belso vezerlesere gondoltal, gazszelep modulacio stb. Legalabbis szamomra ezt sugalltak a soraid. Amirol irsz olyat mar sokan csinaltak.
Illetve ha legyartanak egy celhardvert sokmillio peldanyban akkor az adott feladatra optimalizaljak mert sokkal koltseghatekonyabb minden szempontbol. De ettol fuggetlenjl lehet benne ugyanolyan uC mint egy Arduino fejleszto lapkan, csak eppen mas keretrendszerben irodik es keszul.
Egyszer hoztak hozzam egy kazan panelt javitani amiben atmel uC volt. De kizarnam azt hogy Arduino keretrendszerrel fejleyztettek volna....
Egy rendes megyzakitas kezelest nem lehet megcsinalni Arduino keretrendszerben marpexig egy kazanvezerlesnel igencsak yzukseg lehef ra. Nem maga az arduino mint panel a problema hanem a keretrendszer. Nem ilyen cellal van kitalalva.
Egy érdekes kérdéssel kezdeném az ismerkedést a topikban:
- Látott már valaki kazán vezérlést arduinoval megoldva? Gondolok itt a kazánból érkező adatok feldolgozására, nem a relé és külső hőmérők vezérlésére.