Múlt héten elindultam a melóhelyemről kb. 3 km múlva megálltam a benzinkúton.
Tankolás után indítóztam... volna de se kép se hang.
Visszajelzők szépen felgyulladtak, elaludtak ( a villogó piros is ), indítózásnál viszont se kattanás, se pörgetés semmi.
Kis fejvakarás, akku melletti piros gomb nyomkodás, majd egyszer csak mintha mi sem történt volna, 5 - 6-ik próbálkozásra vidáman megforgatta az indítómotort és be is pöccent egyből.
Bár az akksi még nincs egy éves azért hétvégén rátettem a töltőre, de szerintem nem volt merülve mert kb. háromnegyed óra múlva a töltő készre jelentett, meg forgatta is előtte meg azóta is az önindítót vidáman.
Most rendben teszi a dolgát.
Tudom látatlanba távolról nehéz, de merre próbáljak elindulni a hibakeresés rögös útján.
Gondoltam kiolvastatom a hibatárolót, de itt a közeli Renaultokkal foglalkozó ( nem szalon ) szervíz nettó 6500-at mondott a kiolvasásra.
Lehet én vagyok a fillérb...szó, de nem tud valaki itt Budapesten egy gazdaságosabb helyet ahol rendesen Clipp-el kiolvassák?
Lehet nem is tett el semmi kódot.
Benzines 16 szelepes a gép.
Bónuszként reggelre a csomagtartó zármotor drótja is megadta magát, megvan a hétvégi programom... :-(
A kütyünek persze kell egy rövid idő, míg átmelegszik, de ez idő így is töredéke annak, míg a hűtővíz melegedne fel, és mire elkezdene langyos levegő fújni. Ez az idő kb 30-50 mp.
Az elektromos ketyere bkapcsolása után olyan, kézzel langyosnak érezhető levegőt fúj be, mint amikor nálam alapesetben elindulás után bizonyos vízhőmérsékletnél legelőszőr megmozdul a hőfokmutató. Anno megmértem ilyenkor a vízhőfokot, de már nem emlékszem rá, kb 40-45°C környéke tályán van.
És ha most már meg is mozdul a mutató, és közben még megy a fűtőellenállás is, már kimondottan melegnek érezhető levegő jön be. :))
És ugye ekkor még "csak" 45°C-os vízhőmérsékletről beszélünk.
Digitális hőmérővel és ECU-ból kiolvastott vízhőfok adatokkal táblázatba lehetne foglalni a befúvott levegő hőmérséklet különbségét kütyüvel, és kütyü nélkül, viszonyítva mindezt még a beszívott külső levegő hőmérsékletéhez... ha majd egyszer úgy alalkul, próbálok tenni valamit...
DGabee85Fűtőellenállás, bontott csatlakozóval 10000.- volt
Két db MIDI biztosíték kb 580/db
Két MIDI bizt. foglalat: kb 900/db
Vezeték végére 5-ös furattal rendelkező csatlakozósaru: 80ft/db Ebből 4 db kell a biztosítékokhoz, plusz a vezetékvégekre, testeléshez...stb.
Vezeték, relék ingyen voltak. :DDD De legalább 2db, 60A-t kapcsolni tudó 12v-os relé kell, foglalattal, vagy 75A-s relé csavarozható érintkezőkkel, de iszonyú drágák, több ezer ft/db
De nem bírja el a kettőt egyszerre, még osztva sem. A vízmelegítő két fokozatos, egyik 300w(1 gyertya), másik 600w(2 gyertya egyszerre). A fűtőellenállás lényegében 4x250w-os ellenállásbetétből áll, ami gyárilag közösített kábelezéssel 1x500w-ra és 2x250w-ra van készítve, de a kimeneti kábelek (test és pozitív) így is közösítve vannak 2x500w-ra.
De egy 500w kör is kevés a fűtéshez, így a teljes 1000w-ot kell használni. Ezzel párhuzamosan már egy db 300w-os vízmelegítőt sem bír el a rendszer.
Szóval igencsak határeset így is!! A generátorom 110A-os. Amiből már csak az 1000w fűtés nálam járó motornál sacc 71A terhelést ad.
És akkor van még világítás, hátsó ablak és tükörfűtés, és 2 db ülésfűtés is... és a többi apróság...
Erre rákapcsolva még akár csak 1 db 300w-os vízmelegítőt is szinte 100%, hogy a generátor megadná magát.
És nekem lényegesebb az utastér rövidebb idő alatt való felfűtése, mint az, hogy a víz annyival hamarabb langyos legyen, hogy menjen a vízmelegítő, és mire elkezdene olyan hőmérsékletű levegőt fújni... "örökkévalóság". :))
Na lényeg... ECU -> Hűtővíz előmelegítő vezérlés-> OFF. :))
Viszont most problémák adtódtak...
A vízhőfok mutatóm utóbbi időben nem megy feljebb a 3. rublikánál menet közben, sőt, még egy kicsit alatta is van. :(( Semmilyen körülmények között, kivétel álló helyben és nyáron. Mivel a vízhőfok érzékelő gomba és a termosztát egyben van, valószínű mégis csak cserélnem kellene, mert valamelyik megadta magát.
Mivel így a 2 és 3 vonal "között" van a mutató, vagy közelebb a 3. vonalhoz a vízhőfok nálam ilyenkor ECU szerint kb 67-75°C között van. Szerintem ez alacsony, és ilyenkor már meleg az első felső hűtőre menő vastag vízcső is.
Észrevettem, hogy egyhelyben alapjáraton meg melegszik ugyan, a mutató fel is megy vízszintes fölé, ami nálam ~92°C-t jelent. További jelenség, hogy túlmelegedés esetén pedig nem kapcsol be a hűtőventilátor, ehhez szintén a kétkörös termosztátba épített hőfokjeladó adja (adná) a jelet az ECU-nak, ami bekapcsolná a ventilátort.
Szerintem menet közben is legalább 85-88°C-ra kellene melegednie a rendszernek még így is, hogy kint napközben 15-17 fok van, hisz az én motoromnál termosztátnak gyári adat szerint 89°C-nál kell nyitnia, és 99(+/-2)°C-nál kell teljesen nyitva lennie.
És a hűtőventilátor 1-es fokozata 99°C-nál be kell kapcsoljon. (2-es fokozata 102°C-nál)
Az nem fog gondot okozni, hogy adott esetben az elektromos vízmelegítő 900 wattja és a belső fűtésrásegítés 1000 wattja együtt is mehet?
Ugye a generátor nem ad le ekkora teljesítményt, télen, nagy hidegben (amikor szükség van a plussz fűtésre), akkor meg necces az akkut meríteni.
Én is gondolkodom hasonló fűtés beépítésén, viszont én úgy relézném, hogy ha megy a 900w előmelegítés, akkor csak 500w megy belső fűtésre, ha meg 300w, vagy kevesebb, akkor mehet bent a szauna :)
Ja és most cseréltem le a gyári török akksit (2003as), és a biztonság kedvéért 78Ah-s lett az új, hogy azért legyen tartalék.
Elkészült az elektromos fűtőtest bekötése. :))))))
Két körben két relé vezérli (2x500w), mint ahogy MeganeII-ben gyárilag is hivatott lenni. :) Annyi különbséggel, hogy jelenleg manuálisan vezérlem a két relét és nem adok neki "önhatalmat". :))
A két kör tápkábelen külön-külön vezetéken van, és külön-külön kapott 1-1 MIDI 60-70A biztosítékot.
A vezélrő relék (nagyobb teljesítményű 60-75A) behúzótekercsei +12v-ot akkor kapnak, ha jár a motor és a generátor tölt. Ha a generátor bármi okból nem tölt, a kütyü lekapcsol.
Negatív polusukat -egyelőre manuálisan- vezérlem egyben rákötve az óracsoport "elektromos szélvédőfűtés" (ez vóóót még szabad :)))) ) visszajelzőjével.
Kapott még egy automatikus légbefúvó ventilátor 1-es lassú fokozatra kapcsolást is, nehogy "magában forrjon" a cucc, ha elfelejteném rákapcsolni a befúvást. :DD
És hogy ne egyszerre kapcsoljon 1000w összteljesítmény a generátort hirtelen terhelve, a 2-es fokozat reléje egy kis tranzisztoros késleltető időzítő kapcsolást kapott, így a 2-es relé kb 5 másodperccel később kapcsol be.
Ez igy igaz, a tartályból a másik módszernél is ki kell üriteni előtte. Nem is vita téma, régebben is megcsináltuk ketyeró nélkül,csak a klubtárs módszerét a vákumos kütyüvel elvetették azért irtam mivel én használom. Meg elmarad "Taposd le- tartsd lent-lassan engedd fel-pumpáld meg stb"jelszavak, főleg ha nincs kinek mondani :)
Nekem is a hagyományos eljárás jött be. Van még az a kompresszoros vákumos légtelenítő is, de azt hiszem sosem fogom kipróbálni. A család már be van tanítva. :)
Heló! Én is próbáltam a fékolajcserét ilyen szerkezettel, de veled ellentétben nem szívott ki semmit! Az órája felpumpálás után mutatta a vákum értékét és a légtelenítő kinyitásakor nem történt semmi. Maradt a vákum az óra szerint, az olaj pedig a munkahengerben! Majd addig tekertem a légtelenítőt kifelé, hogy már "falsot" szívott és akkor ment el a vákum. Ekkor gyorsan elraktam és kicseréltem a fékolajat az öreg módszerrel. Az igaz, hogy ABS-es kocsi volt, lehet ezért nem sikerült (megjegyzem: szerintem ez nem lehetne akadálya a fékolaj kiszívásának) és nem ABS-es kocsin még nem próbáltam. Lehet egyszer azt is kipróbálom. Neked gond nélkül működik? Hali....
Én Unix-ba vettem meg a hosszbordás szíj készletet. Gates K015PK1113. 14417 Ft volt (Gates szíj, INA görgő). Lehet, hogy lett volna még kedvezőbb, ezt nemtudom... .
Előtte a StartAutoba próbáltam még. Ott sokkal többért akarták rámsózni csak a szíjat (20000 körül let volna a csak a szíj).
Érdemes előtte körüljárni a témát, persze akkor sem biztos, hogy mindenből a legjobb kerül bele.
ui.: a Unix-ba én is az SKF márkára utaztam mondván, hogy az jó, vagy jobb lehet, mert sokan ajánlják. De aztán egy A.Z. Meisterteile készletet adtak el nekem.
Ebben pedig össze vannak válogatva az alkatrészek. Gates vezérműszíj, SKF feszítőgörgő, Dolz vízpumpa. Ez volt így. 37890 ft.
Szerintem ha inditáskor "vonyit ill.visit " a szij rövid ideig az a hosszbordásra jellemző. Uj szij esetén szokott inkább előfordulni,ha a bordák profilja nem megfelelő.Ez a "zaj" erőteljes jól halható sőt zavaró. De neked a régit teték vissza,vagy nem?
Na, ráfeszített nekem a szerelő 2mm-t a hosszbordásra, de visít ez így is. Úgyhogy új szíj kell. Gates 4900Ft. Azt havertól elhozom 3000Ft körül. Még leinfózom mennyi a munkadíj. Ha utána is visít, akkor a vezérműszík feszítője lesz a bűnös. Pedig Skf a szíj is, meg a görgő is. Úgyhogy nem ajánlom neki!
Én hasonlót használtam fékolaj cserére, ügyes készülék. Egyedül megtudod csinálni a cserét.Vákumot hoz létre a müanyag tégelyben,s a légtelenitő csavaron keresztül szivja az olajat. A mennyiséget is tudod követni. Légtelenitő csavar Nyit-Zár. Levegő nem jut vissza a rendszerbe.
Én is most cseréltettem vezérlést (vézérműszíj,görgő,vízpumpa). Hosszbordás szíj csere is volt, meg feszítő görgő is egyuttal. A szerelő mondjuk ne rakott vissza egy rögzítő csavart, ami azt gátolja meg, hogy a feszítőgörgő kimozduljon, és a szíj a feszességét veszítse. Én itthon pótoltam ugyan a csavart bár lehet, hogy felesleges volt, mert nem feszítette túl, hogy szakadjon ha meg gond van (szíj szakadás, vagy ilyesmi) akkor meg úgyis mindegy.
Hosszbordás szíjból is készletet vette, ha jólemlékszem. A szíj az Gates volt, a görgő meg INA ami a készletbe volt. A görgő az ugyan olyan volt amit a szerelő levett, és még lehet, hogy bírta volna. A hosszbordás szíj az jobban el volt használódva, azon látszott.
A levett vezérlést nézegetve a vízpumpa, meg a görgő amelyik még-még talán használható állpotba volt. A szíj az itt sem.
Egyébként tényleg nem érdemes az ilyeneken spórólni (szíjak). Az egyik szerelő ismerősöm mondta (nem gyakorló), hogy az a jó ha minél kevesebbszer van megbontva a motor. Ezért ha vezérlés cserét írnak akkor vípumpát is lehet/kell cseréltetni. A hosszbordásszíj cserét nem is említem.
Nekem most a következő megoldandó dolog a fékek lesz, meg lehet még lengéscsillapítók. 9 éves a kocsim. Fékbetétet cserélttem rjata tavaly, de tárcsákat nem. Jó tudom egyszerre szokták. Meg majd még a dobfékek is hasonló cipőbe járnak.
Ezt mondogatják nekem a nálamnál okosabbak is. De én valahogy nem merek nekiállni, mert ha aztán - ne adj isten- legevő megy a rendszerbe akkor tényleg bukta lehet. Meg Thalia-án kivil lenne még két auto amin fékfijadékot lehet/kellene csinálni. Mindegyik megy ugyan, tehát nincs velük gond csak kondoltam....
Írja már le valaki legyen olyan kedves aki már használt ilyet, hogy hogyan működik, hogy kell használni?
Bár tudom, hogy ez nem fékolajos topic, de volt szó a fékolaj cseréről a múltkor, és arra gondoltam mi lenne ha nem vinném el szerelőhöz. Csak kissé elbizonytalanodtam a múlkoriból fakadólag.