A nedves hengerpersely kisebb teljesítményű motorokhoz volt alkalmazott, és két előnye volt: lehetett könnyűfém öntvény a blokk, így sokkal könnyebb volt - és sokkal könnyebb, egyszerűbb volt később a motor felújítása is, nem kellett fúrni semmit, elég volt kidobálni a kopott hüvelyeket, és gyári új illesztett hüvelyekre-dugattyúkra kicserélni (a Skodához anno egy papírhengerben adták az egészet, tulajdonképpen szó szerint fillérekért).
Cserébe gond volt az eltérő hőtágulás, általában nem volt hosszú életű, előfordultak átszivárgások, stb..
De amikor még nem tudtak a könnyűfém motortömbökbe kopásálló felületkezeléseket készíteni a hüvelyekbe, akkor ez jó ötlet volt. A vasblokkos motorok kétszer olyan nehezek voltak.
Hulladék hasznosítást gondoltam ötletelni, hogy a bontókban fellelhető gépkocsi motorokból csinálni valamit, de szerintem a végén olyan drága lenne az is, hogy eladhatatlan.
Mar csak az araval kene csinalni valamit, mert ezert kapsz ket Golfot.
Ne aggodj, lesz aki megveszi. Ha meg nem, akkor majd leviszik az árát.
(Különben egy jobb Golf (legalabb 2 literes motorral, ami ~200 LE, vagy GTI ami ~220 LE, vagy GTD) is a 30-40 000 $ tajekan mozog ... inkabb a 40k körül.)
A Dacia /Renault olyan felépítésű motorblokkal volt mint a Skoda. Nedves hengerhüvelynek hívják. Az a gyanúm, hogy problémásabb, meg munkaigényesebb csinálni, mint a homogén blokköntvényeket. Talán még gyengébb is valamivel szerkezetileg.
1m3 gáz ára kb. 150Ft fűtőértéke 36MJ egy benzines belsőégésű kb. 280g/kW benzin fogyasztással működik a legjobb hatásfokú tartományában. Benzin fűtőértéke: 32MJ/l. Vagyis gázzal üzemeltetve főtengelyen mérve kb. 53Ft/kW mínusz generátor + inverter hatásfoka: 66Ft/kW + összes karbantartási és javítási költsége a belsőégésű motornak. A kis gagyi nem ipari motorok élettartama kb 500 üzemóra. Vízhűtéses közepes fordulatszámú motorok 10-12000 óra. Ipari alacsony fordulatú motorok kb 20 000 óra.
Itt olcsó megoldásról beszéltünk vagyis 500 óra => kb. 95Ft/kWh földgázból. + maradt a motor hulladékhője. (ha jól számoltam)
.....ha meg már így is úgy is kell kazán, akkor meg egy gáz égőfej olcsóbb a felújított motornál meg még hozzá a generátor az előbb el is felejtettem. Igaz, a gázégő nem termel áramot, de nem is kell annyi kölcsönt felvenni se ha adnának se akkor se....)-: ..... ennyi erőből hőszigetelni is lehetne a házakat. szóval úgy eszi meg a fene most már ezt a világot ahogyan van....
Vezetékes földgázból, ahol van, az nagyon olcsó áram lenne úgy tényleg.
Elvileg lehetne így újrahasznosítani a bontókból a gépkocsi motorokat, betenni kazánnak házakhoz. (-: Na igen, kellene felújítás, főtengely csapágy és henger meg a dugattyú, ez már költség és valami hőcserélő....illetve végül is egy kazán amin keresztül a kipufogó gáz távozik.
A velorexet lenne talán érdemes tovább fejleszteni? Magnézium csővázzal, kerekekkel egyéb könnyítésekkel és némi áttervezéssel az majdnem tökéletes csepp alakot kaphat. Ponyvának meg pl szilikonból és üvegből egész misztikus külsőt is kaphatna. (-:
Nem tudom.... elképzelhető, hogy ki lehetne hozni valami elektromos dolgot.......2 millió? hm...hm.....
Azért az a behajigálás nem volt olyan egyszerű: ha egy nedveshüvelyes blokknál nem voltak a hüvelyek rendesen hézagolva, akkor nagyon gyorsan meg lehetett főzni a motort.
Igen, arról lehet szó, hogy mire a blockban elkopik a henger addigra szétmennek az ülések, átrozsdásodik a küszöm meg stb... talán főleg az utóbbi, a korrózió amivel így szinkronban van a motor is. Az járna jól a hüvelyes hengerrel aki évente megy 100 000 et, tehát nem a rozsda eszi meg és nem is az erkölcsi avulás az autóját. A 80 as években még divat volt Németországban de nem hüvely hanem motor csere mercedeszekben.
Igen, 3 milló körül, szerintem tettem is ide a linkjét a kis indiai elektromosnak....bár a lítium akkukkal tán több, úgy azt hiszem 5 is ....és a gyorstöltő meg 1.7 millió hozzá. Az egész meg kb annyi kényelmet nyújt mint egy kispolszki.
Kicsit olyan ez, mint amikor hangosan kovetelik az emberek a telefonokhoz a cserelheto akksit, aztan 99%-uk soha a budos eletben nem vesz hozza egyet sem. A mai blokkok rengeteget birnak, cserelheto perselyre semmi szukseg.
Problémaként viszont előálltak a két anyag eltérő hőtágulásából fakadó problémák, amely belső feszültségek okozója.
Viszont előny, hogy konstrukciótól függően felújítható marad a motor, ami a szín-alu blokkok esetében hagyományos technológiákkal, vagy egyáltalán nem megoldható.
"Volt régen a perselyes henger, szerintem az okosság."
Pl. a Daciák voltak hüvelyesek.
3 óra alatt kész volt egy nagygenerál - vadiúj (nullás) hengerekkel, új dugattyúkkal+gyűrükkel, mindennel.
Ismeretlen volt a hengerfúrás fogalma, nem léteztek túlméretes cuccok - ha olyan volt, új "csöveket" kapott, amit csak úgy be kellett hajigálni a blokk üregeibe és rázárni a hengerfejet .....és annyi.
A víz teljesen körbejárta a cirka 8-10 mm falú hengerköpenyeket - így az tökéletes hűtést kapott körbe-körbe.
Sose fogok rájönni, hogy vajon mi a rákért hagytak fel ezzel a konstrukcióval - és tértek vissza a blokkba-fúrt hengerekhez?
Nem biztos, hogy nagy élvezet utánfutóval menni pár száz km-t. Legalábbis a normál autóknál drágább elektromos autók tulajait nem fogod erre rávenni.
A norvégokat meg megkérdezném, mennyire környezetbarát minimális forgalmú utakra alagutakat építeni, meg mennyire környezetbarátan égetik el az általuk felszínre hozott szénhidrogéneket.
..... a generátor utánfutóra mehet a kempingsátor meg egyebek is....még gumipókkal a gyereket is....(-: ..vagy az asszonyt...legyen az is akkor már a könnyebbik fajtából....((((((-: az is kínai? )-:
Pestieknek ott lesz állítólag a jog a buszsáv használatára is, egyrészt. Átlag autó nagyon ritka, másrészt.
Az lenne a potenciális piac aki naponta megy vagy 20km-t, a fene tudja miért, nyugodtam megtehetné biciklivel is, de 2-3 hónapban valahová ami vagy 1000km oda vissza. Tehát egy nagyon silány minőségű generátor motor is megteszi neki ami hamar tönkre is megy, dugattyúgyűrűs lesz és nagyon rossz a hatásfoka, akár kétütemű.
Amúgy nem tudom.... de ilyen irányban ha érdemes gondolkodni mert olcsó és nagy kapacitású akkumulátort kémiai alapon nem lehet készíteni (olyat még théta se tud )-: ) más meg más, abban már ez a nemzedék nem érintett.