Keresés

Részletes keresés

K.I.K.I. Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219489

Egyetértünk, szerintem is, a szemből jövőnek van elsőbbsége. Pár hónapja mégis el kellett magyaráznom egy okos munkásembernek, hogy attól, hogy lát egy hatszöget előttem nem neki lesz elsőbbsége.

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (219487)
Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219488

Annyiban egyébként érdekes a példa, hogy eszerint a szemből jövőnek elsőbbsége van, de meg kell állnia a tábla miatt, a kép aljáról balra kanyarodónak nincs elsőbbsége, de nincs kötelező megállása sem, ami veszélyes helyzet.

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (219487)
Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219487

Tekintsünk el a keresztezés csáléságától. A stoptábla jelentése a KRESZ 12. § (1) bekezdés szerint:

"„ÁLLJ! Elsőbbségadás kötelező” (11. és 12. ábra), a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésnél - a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt, ilyen útburkolati jel hiányában az útkereszteződésbe való behaladás előtt - meg kell állni, és az a) pontban említett úton érkező jármű részére elsőbbséget kell adni."

 

Vastag betű tőlem.

 

Az a) pontot visszakövetve:

"„Elsőbbségadás kötelező” (9. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben elsőbbséget kell adni a keresztező (betorkolló) úton - illetőleg, ha a jelzőtábla alatt az útkereszteződés alaprajzi vázlatát feltüntető kiegészítő tábla van, az ezen vastag vonallal jelzett úton (10. ábra) - érkező jármű részére. Ha a kiegészítő táblán a kerékpár-közlekedésre utaló jelzés van (10/a. ábra), abban az esetben az úttest kerékpár-közlekedés céljára burkolati jellel kijelölt részén áthaladó kerékpáros részére elsőbbséget kell adni."

 

Tehát alapesetben, ha nincs kiegészítő tábla (itt nincs) mindkét tábla csak a keresztező úton érkezőknek biztosít elsőbbséget, nem a szemből érkező és kanyarodó jármű részére. Vagyis az egyenesen szembejövőnek van elsőbbsége.

Lám-lám, lehet a KRESZ alapján is érvelni, nem csak úgy, hogy "simán". :-)

 

Viszont a vita nem is ilyen helyzetről szólt, hanem keresztező forgalomról.

Előzmény: K.I.K.I. (219485)
K.I.K.I. Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219486

Bőven elmúltam 40:) Nem eszembe sem jutott, csak nem szoktam rajta gondolkodni. Ezek a dolgok szerintem adják magukat.

 

Honnan tudod, hogy jöttem-e már keresztbe?:)

Előzmény: Butch Cassidy (219484)
K.I.K.I. Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219485

Segítek, a szemből jövőnek van egy stop táblája. Aminek látnád az alakját, ha jó lenne a kép.

 

https://www.google.hu/maps/@47.404663,18.94104,3a,90y,180h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sDhY1LkbUkmb5FlEGJ2dJjA!2e0?hl=hu

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (219482)
Butch Cassidy Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219484

Azért az elég hajmeresztő, hogy 18 éves korod óta vezetsz és sosem jutott eszedbe, hogy mitől van elsőbbséged egy kereszteződésben (vagy mitől nincs). Örülök, hogy eddig nem jöttél keresztbe. :)

 

(Hacsak nem a múlt héten voltál 18...)

Előzmény: K.I.K.I. (219480)
K.I.K.I. Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219483

Jó kérdés, gőzöm sincs. Valójában nagyon érzésre közlekedek. De amit kérdeztél az érdekes, lehet, hogy most kicsit megpróbálok figyelni erre.

Előzmény: Friczy (219481)
Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219482

Akkor bizonyára neked is ismerősek az efféle "hárompontos kérdések" a vizsgáról.

Szerinted miért rajzolják rá folyton a táblák hátulját?

Figyelmen kívül merted volna hagyni a táblát a vizsgán?

A KRESZ nem mond semmi olyant, hogy a táblának csak az egyik oldala hordoz jelentést, sőt kifejezetten kiemel két táblát az összes többi közül azzal, hogy csak ezeknek biztosít egyedi alakot. Ez nem a randomgenerátorból jön...

 

A kérdésedre ilyen kép alapján nem tudok válaszolni, túl rossz a minőség és az átfogás, de alapesetben az egyenesen haladónak van elsőbbsége. Ha jól látom, picit el van csúsztatva az út két része egymáshoz képest. az ilyen helyzet mindig necces, mert a KRESZ nem igazán ad választ arra, hogy meddig számít az elcsúsztatott út egyenesnek, és honnan kétszeri kanyarnak.

 

Előzmény: K.I.K.I. (219479)
Friczy Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219481

Furcsa, hogy mész egy úton és nem tudod, hogy elsőbbséged van-e vagy sincs.

 

Akkor várom a válaszokat a 219462 sz. postban feltett kérdéseimre.

Előzmény: K.I.K.I. (219480)
K.I.K.I. Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219480

Egyetértek veled. Én azzal nem értek egyet, hogy van aki aszerint autózik, hogy másnak milyen táblája van. Furcsa, hogy mész egy úton és nem tudod, hogy elsőbbséged van-e vagy sincs. 18. születésnapom óta vezetek nap mint nap, nem emlékszem olyanra, hogy a "kinek van elsőbbsége gondot okozott volna. Furcsa mód egy ráfutásos baleseten kívül semmilyen balesetem nem volt még. Sem olyan amit én okoztam sem olyan, amit nekem okoztak volna.

Előzmény: Friczy (219475)
K.I.K.I. Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219479

kb. 24 éve. Évi 30-35 ezret autózok városban. Sosem volt szükségem a keresztező forgalom tábláinak tippelgetésére. Mindössze ezért furcsálom, hogy mások ezt lényeges elemnek tartják.

 

Viszont abból már volt konfliktusom, hogy más azt gondolta, hogy nekem milyen táblám van, és jé nem azt jelentette, amit ő vélt. Mert okoska látta a hatszöget, csak az alatta lévő kieg táblával nem volt tisztában.

 

Szerinted, ha itt balra akarsz kanyarodni kinek van elsőbbsége? Neked vagy a szemből jövőnek, ha ő egynesen jön tovább?

A helyszín Diósd, Gyár-Petőfi sarok.

 

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (219474)
kukucs33 Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219478

Egysávosban amíg nem megyek ki, behúzódok a sáv közepére, hogy ne vágjanak elém a kihajtók. Mindezt úgy, hogy az autók elé nem vágok be, bal kézzel szoktam is jelezni (indexelni), hogy megyek bent tovább. Amikor kimegyek, akkor meg jelzek jobbra és húzódok is jobbra. Ha fel is tartom bármelyiket, ha azt a pár másodpercet nem bírja ki, akkor forduljon pszihiáterhez.

Előzmény: vau1111 (219464)
Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219477

Ez igaz, van benne valami. A legjobb megoldás figyelni és együttműködni. Mondjuk ha a mögöttem jövő autós kifel indexel, én meg még mennék, akkor lehet, hogy én is behúzódom. Buszmegálló előtt is sokszor behúzódom, mert akkor a mögöttem jövő busz már tud is menni kifelé, amíg én a megálló vonalában haladok.

Kint a terepen nyilván jobban átlátom a lehetőségeket, mint ahogy itt végiggondoltam. :-)

Előzmény: vau1111 (219467)
kukucs33 Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219476

A tábla része annak a hátulja is. Nyilván nem véletlen, hogy az "Állj, elsőbbségadás kötelező!" és az "Elsőbbségadás kötelező!" táblák egyedi formájúak.

Ettől a Dániában látott módszer sokkal szimpatikusabb: ott a kereszteződés előtt van kitéve a főútvonal tábla a főútvonalra, így nem a keresztutcába belesve próbálja az ember kideríteni, hogy mi is a helyzet, hanem egyértelműen látható kellő időben az alá- fölérendeltsége az utaknak.

Előzmény: K.I.K.I. (219472)
Friczy Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219475

Igen, a táblák. A táblák hátulja nem szabályoz, hanem segít. Táblák hiányában pedig a KRESZ rendelkezései irányadóak. Azt hiszem, ebben egyetérthetünk.

 

Nos, még mindig tételezzük fel, hgy a körforgalomból kifelé mész, és találkozol egy kereszteződéssel közvetlenül a kivezető úton.. Nincs főútvonal táblád, tehát ez alapján nem tudhatod, hogy elsőbbséged van a kereszteződő úttal szemben. A KRESZ nem rendelkezik arról, hogy a körforgalom után a kivezető útnak elsőbbsége lenne bármivel szemben is. Innentől kezdve két dolgot tehetsz:

 

- jobbkezes utcának tekinted a kereszteződést, és az onnan érkezőnek elsőbbséget adsz (az esetek többségében feleslegesen, de ez most más kérdés);

- megnézed, hogy a keresztező utcában van-e bármi, ami arra utal, hogy neki kell elsőbbséget adnia. Te ez utóbbival nem élsz, ez a te döntésed. Ez esetben marad az, hogy elsőbbséget adsz.

Előzmény: K.I.K.I. (219472)
Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219474

Van jogosítványod?

Előzmény: K.I.K.I. (219472)
kukucs33 Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219473

Mivel az egyenesen haladónak van elsőbbsége, a kanyarodónak csak akkor szabad elindulnia, ha azt biztonságosan teheti. Ha a másik kanyarodni készülőtől nem lát, akkor meg kell várnia míg biztos lesz az áthaladása. Aki meg türelmetlen, az bukta, mert ha csatt van, akkor ő a hunyó.

Egyébként balra kanyarodóként engem is az bosszant, hogy a már piroshoz érkező egyenesen haladó/megállni készülők villanthatnának legalább, hogy tudjam, mehetek végre és nem csak abból, hogy elindult a keresztező forgalom.

Előzmény: halaloszto (219453)
K.I.K.I. Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219472

Nem hiszem, hogy a kreszben bárhol is találnék olyan paragrafust, hogy az utamat keresztező táblák hátulja mit jelent, és azok az alakzatok jogosítanak vagy köteleznek engem bármire is. Ha lenne ilyen szólj.

Valamint mutass nekem egyetlen szituációt, ahol a körforgalomból kihajtva - nem az után - elsőbbséget kell adnom keresztező járműforgalom számára.

 

"Az elsőbbséget és az utak viszonyát a táblák szabályozzák"

Így is van. Tehát nem a táblák hátulja, hanem a táblák.

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (219465)
oleandro Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219470

most átgondoltam, h. is szoktam csinálni. ás arra jutottam, hogy ez  sokmindentől függ  (én hol mennék ki, mekkora a forgalom, van-e fő csapásirány, stb.) Az biztos, h. nagyon figyelek, próbálok alkalmazkodni és védeni magamat. Ezért van, h kénytelen az ember jól behúzódni, még ha általában a szélén megy  is az útnak. De ez általában is így van,  ha az ermber nagy forgalomban szokott tekerni, a körforgalom ebből a szempontból semmi különös.

Butch Cassidy Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219469

Én középen megyek, nehogy az autóknak bármelyik oldalról eszükbe jusson előzni. És leszarom, hogy blokkolok, szépen ki fogják várni. Lehet cirka egy másodperc hátrány.

Előzmény: vau1111 (219467)
Frajti Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219468

Én meg pont, hogy behúzódok, ugyanis ha az első kijáraton én nem mennék ki, de az autós igen, akár félreértheti a szélén tartózkodásom és rámrántja a kormányt, mikor én még mennék tovább. Csak akkor osonok el a szélen, ha első kijáraton hagyom el a körforgót.

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (219466)
vau1111 Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219467

"Én nem húzódom be, egysávos körforgalomnál pont az lenne a blokkolás"

 

Képzeld el az a helyzetet, hogy mész kívül, és a 3. kijáraton mész ki. Te haladsz mondjuk 20-25-el max. Az autók mennének 40-el. És mennének kifelé az eső v. 2. kijáraton. Blokkolod az autók útját, ráadásul ha nem figyel, rádkanyarodik (nagyon is valós veszély, jobbhorog!). Plusz a bejövőknek is meg kell várniuk, míg elhaladsz a bejárat előtt, ez a második blokk.

 

Ezzel szemben a behúzódsz (igen, itt figyelni kell!), jobbról simán elmehetnek az autók, ha kihajtanak te nem is érzékeled, a behajtókat sem érzékeled, a kihajtásnál viszont figyelni kell megint.

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (219466)
Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219466

Én nem húzódóm be, egysávos körforgalomnál pont az lenne a blokkolás, többsávosnál meg semmi keresnivalóm a belsőben, és egy körforgalomban általában olyan gyorsan történnek a dolgok, hogy veszélyes is lenne. Éppenhogy a szélén haladok, és szerintem ez nem okoz blokkot, általában belülről tudnak előzni az autók.

 

Igen, én vagyok az, akit nemrég példának hoztak fel a behúzódásra, és írtam is róla. :-) De az teljesen más szituációra vonatkozik (amikor egyenes úton hátulról vagy szemből veszélyes előzésre készül valaki).

Előzmény: vau1111 (219464)
Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219465

Szeretnélek megkérni, hogy hivatkozz a KRESZ-re, és támaszd alá a érvekkel a mondandódat, mert ez így egyre komolytalanabb. Az előbb még csak ott tartottunk, hogy "Nem ismerek olyan körforgalmat", most már odáig süllyedtünk érveléstechnikában, hogy "simán".

 

Tehát ha te egy ilyen úton a körforgalom után nem adod meg a jobbkezet, és a szabályosan bejövő autót rommá törve megölsz két embert, akkor azt fogod mondani a bíróságon, hogy ez "simán magasabb rendű út volt"?

 

Az elsőbbséget és az utak viszonyát a táblák szabályozzák, nem a vélemények. A "simán" se nem jogi, se nem közlekedési fogalom.

Előzmény: K.I.K.I. (219461)
vau1111 Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219464

OFF

 

Átnevezné valaki a topikot KRESZ topik-ra? Elég sokszor tapasztalom, hogy kerékpárról nem nagyon esik szó, KRESZ szabályokról, annak nem ismeretéről, stb. annál több. Külön vicc, amikor vérre menő csaták folynak egy elmélet megtámogatására, aztán néhány résztvevő egy-egy mondatából kiderül, hogy közlekedni sem tud, és csoda hogy még nem vasalták ki...

 

gy.k.:

Kéretik nem komolyan venni, csak vicceltem...

 

ON

 

Hogy egy kis gyakorlati közlekedés is legyen:

 

Ki hogyan hajt át körforgalmakon bringával? Azt hiszem a KRESZ szerint jobboldalra húzódva, a teljes körforgalmat blokkolva kéne (sokszor látok ilyet). Ehelyett jobb, biztonságosabb, ha a bringás egyből behúzódik középre, ott gyakorlatilag védve van, csak kihajtáskor kell figyelni, hogy ne üssenek el. Természetesen ha első kihajtónál kimegy, nincs behúzódás. Az egész erősen hasonlít a kétsávos körforgalmak autós szabályozásához, amit az autósok 99%-a nem ismer vagy nem mer betartani.

Friczy Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219463

Mert ugye a jobbkézszabály ebben az esetben kicsit erős lenne.

 

Kétségtelen, hogy a jobbkézszabály kicsit erős lenne, a körforgalomnál lehetőleg a körforgalmon belül lévő (illetve az onnan kifelé jövő) számára kell elsőbbséget biztosítani, ez teszi lehetővé, hogy a körforgalom ne duguljon be. Ennek ellenére mivel a KRESZ külön nem definiálja a körforgalmon belüli elsőbbségi viszonyokat, ha tábla nem jelzi, akkor bizony a jobbkézszabály érvényes. Nem véletlen, hogy minden körforgalom előtt ott van a behajtó számára az elsőbbségadás kötelező, enélkül - bármennyire is logikátlan - a körforgalomba behajtónak lenne elsőbbsége, mert ő érkezik jobbról.

 

Azaz olyan esetben, amelyet leírtál (körforgalom kijáratánál keresztező út - legyen az autó- vagy kerékpár) ki kell rakni az elsőbbségadás kötelező táblát a keresztező úton, annak érdekében, hogy tisztázzák az elsőbbségi viszonyokat. És ha a kivezető úton nincs főútvonal tábla, akkor erről a körforgalomból kihajtó csak úgy győződhet meg teljes bizonyossággal, ha látja a keresztező út tábláját. Más eszköze nncs.

Előzmény: K.I.K.I. (219459)
Friczy Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219462

Tehát a saját helyzetedből is tudnod kéne, hogy kinek van elsőbbsége.

 

A kitáblázatlan védett útvonalak esetében honnan tudod a saját helyzeted alapján, hogy védett útvonalon haladsz?

Vagy a másik: a főútvonal táblát nem hatálytalanítja az útkereszteződés, így nem kell - és nem is szokás - minden utcasarkon megismételni. Ha olyan kereszteződésben hajtasz rá a főútvonalra, ahol az nincs kitáblázva, honnan fogod tudni a saját helyzetedből a következő kereszteződésnél, hogy védett (fő-) útvonalon haladsz?

Előzmény: K.I.K.I. (219461)
K.I.K.I. Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219461

"ott a B hogy lesz magasabb rendű az őt keresztező következő útnál?"

Simán. Már azért is, hogy ezzel segítsék a körforgalomban a folyamatos haladást.

 

Nem mondom, hogy ne nézegesd a táblák hátulját, mert az is plusz info. Csak ettől még ne közlekedj a másoknak szóló táblák alapján. Ahol másnak macisajt van, ott neked főútvonal, vagy más védet útszakasz. Tehát a saját helyzetedből is tudnod kéne, hogy kinek van elsőbbsége.

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (219460)
Sánta Kutya (SK) Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219460

Na de automatizmus nincs rá. Pont ezt biztosítja a mackósajt, aminek a hátát lehet nézegetni. Körforgalom ma már minden görbe fánál van, még áruházi parkolókban is.

Ahol az egyes főutat (A) keresztezi egy mezei úttest (B), és ezt körforgalommal oldják meg, ott a B hogy lesz magasabb rendű az őt keresztező következő útnál? És mit jelent a KRESZ-ben az "azonnal követő"?

Előzmény: K.I.K.I. (219459)
K.I.K.I. Creative Commons License 2014.08.04 0 0 219459

Nem ismerek olyan körforgalmat, ahol a kihajtás ne lenne magasabb rendű út, mint egy a körforgalmat azonnal követő becsatlakozás. Elvben lehetne, de nagyon beteg megoldás lenne. Valamint kéne ott lennie, az autós számára egy elsőbbságadás kötelező táblának is. Mert ugye a jobbkézszabály ebben az esetben kicsit erős lenne.

Előzmény: Sánta Kutya (SK) (219458)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!