Elsősorban a felni belső szélességétől függ, hogy mekkora gumit lehet rátenni.
Itt: http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html találsz egy táblázatot a 'Width Considerations' résznél. Ez tartalmazza, hogy milyen széles felnire mekkora gumit lehet rátenni. Ami itt zölddel van jelölve, az mindenképpen jó, ami nem, az nem szükségképpen rossz, de ott érdemes elgondolkodni.
Egyébként feltehetőleg mindkét kérdésedre igaz a válasz, tehát a speederre fel lehet tenni a 28-as gumikat (nekem gyárilaig is 28 volt, igaz, tíz évvel ezelőtt), az Alboinra pedig a 35-öst mindenképpen, szerintem a 32-est is.
Egyetértünk, szerintem is, a szemből jövőnek van elsőbbsége. Pár hónapja mégis el kellett magyaráznom egy okos munkásembernek, hogy attól, hogy lát egy hatszöget előttem nem neki lesz elsőbbsége.
Annyiban egyébként érdekes a példa, hogy eszerint a szemből jövőnek elsőbbsége van, de meg kell állnia a tábla miatt, a kép aljáról balra kanyarodónak nincs elsőbbsége, de nincs kötelező megállása sem, ami veszélyes helyzet.
Tekintsünk el a keresztezés csáléságától. A stoptábla jelentése a KRESZ 12. § (1) bekezdés szerint:
"„ÁLLJ! Elsőbbségadás kötelező” (11. és 12. ábra), a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésnél - a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt, ilyen útburkolati jel hiányában az útkereszteződésbe való behaladás előtt - meg kell állni, és az a) pontban említett úton érkező jármű részére elsőbbséget kell adni."
Vastag betű tőlem.
Az a) pontot visszakövetve:
"„Elsőbbségadás kötelező” (9. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben elsőbbséget kell adni a keresztező (betorkolló) úton - illetőleg, ha a jelzőtábla alatt az útkereszteződés alaprajzi vázlatát feltüntető kiegészítő tábla van, az ezen vastag vonallal jelzett úton (10. ábra) - érkező jármű részére. Ha a kiegészítő táblán a kerékpár-közlekedésre utaló jelzés van (10/a. ábra), abban az esetben az úttest kerékpár-közlekedés céljára burkolati jellel kijelölt részén áthaladó kerékpáros részére elsőbbséget kell adni."
Tehát alapesetben, ha nincs kiegészítő tábla (itt nincs) mindkét tábla csak a keresztező úton érkezőknek biztosít elsőbbséget, nem a szemből érkező és kanyarodó jármű részére. Vagyis az egyenesen szembejövőnek van elsőbbsége.
Lám-lám, lehet a KRESZ alapján is érvelni, nem csak úgy, hogy "simán". :-)
Viszont a vita nem is ilyen helyzetről szólt, hanem keresztező forgalomról.
Azért az elég hajmeresztő, hogy 18 éves korod óta vezetsz és sosem jutott eszedbe, hogy mitől van elsőbbséged egy kereszteződésben (vagy mitől nincs). Örülök, hogy eddig nem jöttél keresztbe. :)
Szerinted miért rajzolják rá folyton a táblák hátulját?
Figyelmen kívül merted volna hagyni a táblát a vizsgán?
A KRESZ nem mond semmi olyant, hogy a táblának csak az egyik oldala hordoz jelentést, sőt kifejezetten kiemel két táblát az összes többi közül azzal, hogy csak ezeknek biztosít egyedi alakot. Ez nem a randomgenerátorból jön...
A kérdésedre ilyen kép alapján nem tudok válaszolni, túl rossz a minőség és az átfogás, de alapesetben az egyenesen haladónak van elsőbbsége. Ha jól látom, picit el van csúsztatva az út két része egymáshoz képest. az ilyen helyzet mindig necces, mert a KRESZ nem igazán ad választ arra, hogy meddig számít az elcsúsztatott út egyenesnek, és honnan kétszeri kanyarnak.
Egyetértek veled. Én azzal nem értek egyet, hogy van aki aszerint autózik, hogy másnak milyen táblája van. Furcsa, hogy mész egy úton és nem tudod, hogy elsőbbséged van-e vagy sincs. 18. születésnapom óta vezetek nap mint nap, nem emlékszem olyanra, hogy a "kinek van elsőbbsége gondot okozott volna. Furcsa mód egy ráfutásos baleseten kívül semmilyen balesetem nem volt még. Sem olyan amit én okoztam sem olyan, amit nekem okoztak volna.
kb. 24 éve. Évi 30-35 ezret autózok városban. Sosem volt szükségem a keresztező forgalom tábláinak tippelgetésére. Mindössze ezért furcsálom, hogy mások ezt lényeges elemnek tartják.
Viszont abból már volt konfliktusom, hogy más azt gondolta, hogy nekem milyen táblám van, és jé nem azt jelentette, amit ő vélt. Mert okoska látta a hatszöget, csak az alatta lévő kieg táblával nem volt tisztában.
Szerinted, ha itt balra akarsz kanyarodni kinek van elsőbbsége? Neked vagy a szemből jövőnek, ha ő egynesen jön tovább?
Egysávosban amíg nem megyek ki, behúzódok a sáv közepére, hogy ne vágjanak elém a kihajtók. Mindezt úgy, hogy az autók elé nem vágok be, bal kézzel szoktam is jelezni (indexelni), hogy megyek bent tovább. Amikor kimegyek, akkor meg jelzek jobbra és húzódok is jobbra. Ha fel is tartom bármelyiket, ha azt a pár másodpercet nem bírja ki, akkor forduljon pszihiáterhez.
Ez igaz, van benne valami. A legjobb megoldás figyelni és együttműködni. Mondjuk ha a mögöttem jövő autós kifel indexel, én meg még mennék, akkor lehet, hogy én is behúzódom. Buszmegálló előtt is sokszor behúzódom, mert akkor a mögöttem jövő busz már tud is menni kifelé, amíg én a megálló vonalában haladok.
Kint a terepen nyilván jobban átlátom a lehetőségeket, mint ahogy itt végiggondoltam. :-)
A tábla része annak a hátulja is. Nyilván nem véletlen, hogy az "Állj, elsőbbségadás kötelező!" és az "Elsőbbségadás kötelező!" táblák egyedi formájúak.
Ettől a Dániában látott módszer sokkal szimpatikusabb: ott a kereszteződés előtt van kitéve a főútvonal tábla a főútvonalra, így nem a keresztutcába belesve próbálja az ember kideríteni, hogy mi is a helyzet, hanem egyértelműen látható kellő időben az alá- fölérendeltsége az utaknak.
Igen, a táblák. A táblák hátulja nem szabályoz, hanem segít. Táblák hiányában pedig a KRESZ rendelkezései irányadóak. Azt hiszem, ebben egyetérthetünk.
Nos, még mindig tételezzük fel, hgy a körforgalomból kifelé mész, és találkozol egy kereszteződéssel közvetlenül a kivezető úton.. Nincs főútvonal táblád, tehát ez alapján nem tudhatod, hogy elsőbbséged van a kereszteződő úttal szemben. A KRESZ nem rendelkezik arról, hogy a körforgalom után a kivezető útnak elsőbbsége lenne bármivel szemben is. Innentől kezdve két dolgot tehetsz:
- jobbkezes utcának tekinted a kereszteződést, és az onnan érkezőnek elsőbbséget adsz (az esetek többségében feleslegesen, de ez most más kérdés);
- megnézed, hogy a keresztező utcában van-e bármi, ami arra utal, hogy neki kell elsőbbséget adnia. Te ez utóbbival nem élsz, ez a te döntésed. Ez esetben marad az, hogy elsőbbséget adsz.
Mivel az egyenesen haladónak van elsőbbsége, a kanyarodónak csak akkor szabad elindulnia, ha azt biztonságosan teheti. Ha a másik kanyarodni készülőtől nem lát, akkor meg kell várnia míg biztos lesz az áthaladása. Aki meg türelmetlen, az bukta, mert ha csatt van, akkor ő a hunyó.
Egyébként balra kanyarodóként engem is az bosszant, hogy a már piroshoz érkező egyenesen haladó/megállni készülők villanthatnának legalább, hogy tudjam, mehetek végre és nem csak abból, hogy elindult a keresztező forgalom.
Nem hiszem, hogy a kreszben bárhol is találnék olyan paragrafust, hogy az utamat keresztező táblák hátulja mit jelent, és azok az alakzatok jogosítanak vagy köteleznek engem bármire is. Ha lenne ilyen szólj.
Valamint mutass nekem egyetlen szituációt, ahol a körforgalomból kihajtva - nem az után - elsőbbséget kell adnom keresztező járműforgalom számára.
"Az elsőbbséget és az utak viszonyát a táblák szabályozzák"
Így is van. Tehát nem a táblák hátulja, hanem a táblák.
most átgondoltam, h. is szoktam csinálni. ás arra jutottam, hogy ez sokmindentől függ (én hol mennék ki, mekkora a forgalom, van-e fő csapásirány, stb.) Az biztos, h. nagyon figyelek, próbálok alkalmazkodni és védeni magamat. Ezért van, h kénytelen az ember jól behúzódni, még ha általában a szélén megy is az útnak. De ez általában is így van, ha az ermber nagy forgalomban szokott tekerni, a körforgalom ebből a szempontból semmi különös.
Én középen megyek, nehogy az autóknak bármelyik oldalról eszükbe jusson előzni. És leszarom, hogy blokkolok, szépen ki fogják várni. Lehet cirka egy másodperc hátrány.
Én meg pont, hogy behúzódok, ugyanis ha az első kijáraton én nem mennék ki, de az autós igen, akár félreértheti a szélén tartózkodásom és rámrántja a kormányt, mikor én még mennék tovább. Csak akkor osonok el a szélen, ha első kijáraton hagyom el a körforgót.
"Én nem húzódom be, egysávos körforgalomnál pont az lenne a blokkolás"
Képzeld el az a helyzetet, hogy mész kívül, és a 3. kijáraton mész ki. Te haladsz mondjuk 20-25-el max. Az autók mennének 40-el. És mennének kifelé az eső v. 2. kijáraton. Blokkolod az autók útját, ráadásul ha nem figyel, rádkanyarodik (nagyon is valós veszély, jobbhorog!). Plusz a bejövőknek is meg kell várniuk, míg elhaladsz a bejárat előtt, ez a második blokk.
Ezzel szemben a behúzódsz (igen, itt figyelni kell!), jobbról simán elmehetnek az autók, ha kihajtanak te nem is érzékeled, a behajtókat sem érzékeled, a kihajtásnál viszont figyelni kell megint.
Én nem húzódóm be, egysávos körforgalomnál pont az lenne a blokkolás, többsávosnál meg semmi keresnivalóm a belsőben, és egy körforgalomban általában olyan gyorsan történnek a dolgok, hogy veszélyes is lenne. Éppenhogy a szélén haladok, és szerintem ez nem okoz blokkot, általában belülről tudnak előzni az autók.
Igen, én vagyok az, akit nemrég példának hoztak fel a behúzódásra, és írtam is róla. :-) De az teljesen más szituációra vonatkozik (amikor egyenes úton hátulról vagy szemből veszélyes előzésre készül valaki).