A miénken is volt ilyen probléma, mi azt a tanácsot kaptuk, hogy meg kell nézni a szabályzó rugót! Ezt ha szemben állsz a géppel a hűtő mögötti kis deklit (kb 6 anya) kell megbontani és ott fogod találni. Állítólag ha túl erős az sem jó, és ha túl gyenge a rugó az sem jó. A Nagy Traktor Kft.-nél tudsz rendelni, kb 400 ft/ db áron.
Az egészben az a rossz, hogy a motor saját hajtókarjait, amikor a főtengelyt köszörültettem, én elvittem Szővérfi (Miskolc) motorfelújítóhoz és nem gondoltam, hogy azt külön kérni kell, ugyan nézzen már rá arra a hajtókarra ( neki biztosan van ehez megfelelő eszköze ) és ha valami nem kafa, szóljon. Otthon én hogyan állapítsam meg, hogy a hajtókar el van tekeredve 0,..akárhány millimétert? Ráadásul nemrég a Szővérfi felé jártam és nem úgy nézett ki, mint aki "üzemel".
Nem tud valaki egy Miskolc környékén egy jó szakembert, aki ezeket megnézné nekem?
Addig még szétnézek egy 351 dkg-os körüli hajtókar ügyében.
A hajtókar leköszörülést a súlycsökkentés miatt végképp nem javasolnám. Ugyanis megfelelő súlyeloszlást nem fogsz tudni elérni (most nem akarok belemenni, hogy statikus és dinamikus kiegyensúlyozás is létezik) ezáltal a gondokat csak fokozod, hogy nemcsak, hogy egymáshoz képest fog rezonanciát és veszélyes tömegerőt létrehozni, hanem a nem megfelelő kiegyensúlyozás miatt még (köszörült hajtókar) önmagára nézve is, no és persze a motorra nézve is veszélyessé fog válni. Ha már láttál szétrobbant motort, akkor nem kell magyarázni miért. Ha még nem láttál higgy nekem és ezzel ne kísérletezzél. Több dologgal lehet kísérletezni, de ez nem azok közé tartozik. Szerezz megegyező hajtókarokat, mielőtt beraknád a főtengelyköszörűssel nézesd és méresd meg, hogy nincs-e benne kajmaság, nyúlás, görbület, stb.
Utolsó gondolat még, egy dologra figyelj, legalább kétfajta hajtókarcsésze létezik, ennek megfelelően hajtókarcsavar is. A hajtókarcsavarok eltérő hosszúságúak, mivel a csészék vastagsága is eltérő. Ebből kifolyólag a rövidebb hajtókarcsavar méretéből eredően behelyezhető ugyan mindkét hajtókarba, de a vastagabb csészébe behelyezve nagyon kevés menethosszon tart, így el fog szakadni és kész a baj.
A jó esztergályos nagy kincs, meg kell becsülni. Ismertem olyan "esztergályosokat" akik éveket dolgoztak mindenféle üzemekben, de képtelenek voltak pontosan dolgozni, némelyikük - meggyőződtem róla - pontosan még a tolómérőt sem tudta használni.
Igen, a lényeg az, hogy az első kerék gördülőkör átmérője a hátsóénak a 85,3 %-a legyen. Ekkor a két tengelyen a kerekek elméletileg azonos kerületi sebességet hoznak, tehát nem kényszerülnek állandó csúszásra.
Nem is olyan egyszerű ez a bolygómű számítás, korrigálnám az előzőekben leírtakat (-;
Szóval a bemenő tengely a 15 fogszámú belső, a kimenő fordulatszám a bolygókerekek forgattyúja, a belső fogazású, 54 fogszámú nagy kerék pedig rögzített, ahogy azt a fenti vázlat mutatja.
Az áttétel: 1/(1+54/15)=0,2173913043478261
Az összes áttétel a hátsó tengelyhez: 0,2173913043478261*0,242= 0,0526
Az első hajtás láncban két lassítás van ha jól gondolom, első az előtétházban ami 21/66 = 0,318 a második az első diffiben ami 7/36 = 0,194 ennek az össz áttétele 0,318*0,194 = 0,0617
II.
A hátsó össz áttételnek pedig ennél kisseb számnak kell lenni a nagyobb kerék átmérő végett.
AZ első lassítás a hátsó diffiben 8/33 = 0,242 a második pedig a bolygómű amit nem tudom hogy kell kiszámolni :( , de simán a 15/54 nem lehetséges mivel akkor az 0,278 és így az össz áttétel 0,242*0,278 = 0,0673 lenne, ami így nagyobb az első hajtáshoz képest.
Ami ugye nem lehetséges :)
Valaki csak feltéved aki tudja hogyan van ez a bolygómű :D (vagy tényleg kihagytam volna valamit a hajtásláncból ? )
Kaptam két hajtókart, Csepel teherautóban volt. Az egyik jó is lenne....de. Az a "difi", hogy 14 dekagramm súlyeltérés van a régi és e között a hajtókar között. A Csepelekben könnyebbek voltak a hajtókarok???
Érdemes foglalkozni a súlycsökkentéssel ilyen nagy eltérés esetén???Hogy a fenéből vegyek le belőle 14 dekát?
A régi, görbe hajtókaron 351/253 jelzés van.
Gondolom a teljes súly ( hajtókar,persely,csapágy,csavarok súlya dekában / kisfejen alátámasztva a hajtókart, a nagy fej súlya ). Mit ajánl az, aki már csinált ilyet?
Keressek hasonló súlyú hajtókart vagy köszörüljek a nehezebb hajtókarból le 14 dekát?
Ez eléggé bizarrnak tűnik!
Közben esztergályosnál (nem kezdő) a főtengelyen lévő szíjtárcsát perselyeztettem, mert szivárgott az olaj. Mondtam neki 75 mm-esre perselyezze meg, lett belőle 74,5 mm, ráadásul eltörte a tárcsát, mert ott támasztotta meg, amikor tolta rá a perselyt. Lehet, hogy 55 évesen mégis kezdő? Hát van életem....
Szerintem elgépelés lehet, ha a bemenőtengely fogszáma 15, a belső fogaskoszorú pedig 54, akkor az áttétel 15/54=0,277777. A bolygókerekek fogszáma az áttétel szempontjából nem játszik, gyakorlatilag kitöltik a rendelkezésre álló helyet: (54-15)/2 egész része, azaz 19.
A bolygómű látható az alábbi videón, ami már szerepelt a fórumon:
Nem nagyon értem amit írsz, én a burkolat tartó keretről beszélek. Ami a robbantott ábrán a 2-es jelölt alkatrész, persze a belevaló rácsok meg egyéb dolgok is meg lesznek csinálva.
UE-28-as dutrámon az alapjárat ingadozik, de nem mindig , van mikor szép egyenletes- de van hogy össze vissza ver. Meg tudná valaki nekem mondani hogy ennek mi az oka ??
A rács eredetileg alu volt, én zárt szelvényből hegesztettem egyet, függőlegesen 20x20-as anyag kell, vízszintesen 15x15-ös (én itt követtem el a hibát, 20x20-as anyagom volt, abból csináltam, és nem lett jó az osztása). Az osztást egy eredetiről vettem le, vhol meg kell lennie, de sajna csak hétvégén tudom megkeresni, ha kell szólj rám!
Korábban többször volt itt a Fórumon emlegetve egy Dutra rajongó gépészmérnök palánta, aki az UE-28 -as hajtásláncát méretezte, színes illusztrációk szemléltették az áttételeket. Valami diplomamunkához vagy házi dolgozathoz kellett neki , valami ilyesmi rémlik. Ha valóban olyan megszállott volt, bizonyára segít, de ha nem és szépen megkérjük szerintem akkor is. Sajnos én még a nicknevére sem emlékszem, de van a Fórumozók között aki sokmindenben a segítségére volt, úgyhogy el tudjuk érni.