Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.24 0 0 15

Előzmény: Törölt nick (14)
Törölt nick Creative Commons License 2017.04.24 0 0 14

Előzmény: Törölt nick (13)
Törölt nick Creative Commons License 2017.04.24 0 0 13

 

London: A Pilgrimage. With illustrations by Gustave Dore

Creator:   William Blanchard Jerrold

Published:   1872 , London

British Library

 

Gustave Doré’s Inaccurate Victorian London

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.23 0 0 12

 

The poem by William Blake, illustrations by Gustave Doré

 

 

William Blake: 

 

ÉJ

 

Az alkonycsillag fellobog,
Leáldozott a nap;
Nem pittyen már madártorok.
Hol lelem ágyamat?
Mint rózsa az ágról,
Az ég lugasáról
Az éjbe ragyog
A hold, s csak mosolyog.

 

Zöld rét, édes liget, juhok
Öröme, áldjon ég!
Hol nyáj legelt, most angyalok
Nesztelen talpa lép.
Megáldják özönnel
Nem muló örömmel
Valahány bimbó van,
Valahány alvó van.

 

Óvják a pihés fészkeket,
Sok szeles madarat,
A barlang-alvóhelyeket:
Ne érjen vész vadat;
És ha síróra lelnek,
Kinek ágyban a helye
Álomba ringatják,
Szenderét virrasztják.

 

Ha farkas prédáért üvölt,
A könnyük csordogál,
Úgy oltanák szomjú dühét,
Csak élhessen a nyáj!
De ki nem kap kegyelmet,
Fogadják a lelket,
Kisérik sietve
Rég igért egekbe.

 

Ott az oroszlán rőt szeme
Sír arany könnyeket,
Ott meglágyul kemény szive,
A nyáj közt lépeget,
És szól: "Elmosta kórunk
És a vérszomjat rólunk
Az, ki kegyesség,
Tökéletesség.

 

Bárány, most itt legelhetek
Veled, s szunnyadhatom,
Sirhatok, emlegethetem,
Ki neveddel rokon.
Mert az élet vizében
Arany lett sörényem,
S ragyognak a szálak,
Míg őrzöm a nyájat."

 

(Szabó Magda)

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.22 0 0 11

 

Gustave Doré 

Catastrophe du mont Cervin

1865

Plume et encre brune, lavis d'encre de Chine, lavis brun et rehauts de gouache blanche

H. 79,5 ; L. 59,5 cm

Paris, musée d'Orsay, conservé au département des Arts Graphiques du musée du Louvre

© RMN-Grand Palais (Musée d'Orsay) / Gérard Blot

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.22 0 0 10

 

 

Gustave Doré 

Souvenir de Loch Lomond

1875

Huile sur toile

H. 131 ; L. 196 cm

New York, French & Company

© French & Company, New York

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.22 0 0 9

 

 

Gustave Doré

Episode du siège de Paris

Vers 1871

Huile sur toile

H. 97 ; L. 130 cm

Le Havre, musée d'Art moderne André-Malraux

© Musée des Beaux-arts André Malraux, Le Havre, France / Giraudon / The Bridgeman Art Library

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.22 0 0 8

 

  

Gustave Doré

L'Ange de Tobie

Vers 1865

Huile sur toile

H. 91 ; L. 73 cm

Colmar, musée d'Unterlinden (dépôt du musée d'Orsay)

© Musée d'Unterlinden, Colmar, France / The Bridgeman Art Library

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.22 0 0 7

 

   

Gustave Doré

Le Calvaire, dit aussi La Crucifixion

1877

Huile sur toile

H. 109,8 ; L. 170,2 cm

Strasbourg, musée d'Art moderne et contemporain

© Photo Musées de Strasbourg

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.22 0 0 6

 

  

Gustave Doré

Don Quichotte et Sancho avec Basile et Quiteria

Vers 1863 (?)

Huile sur toile

H. 92,1 ; L. 73 cm

New York, The Metropolitan Museum of Art

Don de Mrs William A. McFadden et Mrs Giles Whiting, 1928

© The Metropolitan Museum of Art, Dist. RMN-Grand Palais / image of the MMA

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.22 0 0 5

 

   

Gustave Doré

Illustration d'une scène de "Macbeth" de William Shakespeare

Vers 1875-1877

Lavis d'encre de Chine rehaussé de gouache sur fond bistre

H. 58 ; L. 40 cm

Strasbourg, musée d'Art moderne et contemporain

© Musée d'Orsay / Patrice Schmidt

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.22 0 0 4

 

   

Gustave Doré (1832-1883)

Scène de la rue à Londres

Vers 1870

Encre noire, encre brune, plume

H. 32 ; L. 64 cm

Paris, musée d'Orsay, conservé au département des Arts Graphiques du musée du Louvre

© RMN-Grand Palais (Musée d'Orsay) / Jean-Gilles Berizzi

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.22 0 0 3

 

Gustave Doré

L'Enfance de Gargantua

Vers 1873

Aquarelle, plume et encre noire sur traits de crayon

H. 33 ; L. 44,2 cm

Strasbourg, musée d'Art moderne et contemporain

© Photo Musées de Strasbourg

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.22 0 0 2

 

 

Gustave Doré

Le Christ quittant le prétoire

© RMN-Grand Palais / Gérard Blot

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.21 0 0 1

 

Gustave Doré Paintings & Illustrations!

 

 

 

Gustave Doré 

 

"Docks de Londres", dessin préparatoire pour l'illustration de la p. 24 de "Londres : un pèlerinage" (London: A Pilgrimage) de Blanchard Jerrold

Vers 1870

Aquarelle sur traits de crayon et rehauts de gouache blanche

H. 55,7 ; L. 37,8 cm

Strasbourg, musée d'Art moderne et contemporain

© Photo musées de Strasbourg

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.21 0 0 0

Gustave Doré.

L'imaginaire au pouvoir

 

 

Gustave Doré 

 

"Le danger de patiner", dessin pour l'Album de dessins

Vers 1840-1842

Plume à l'encre de Chine et aquarelle sur papier bleu

H. 13 ; L. 20,3 cm

Strasbourg, musée d'Art moderne et contemporain

© Musée d'Orsay / Patrice Schmidt

Törölt nick Creative Commons License 2017.04.21 0 0 topiknyitó

Gustave Doré

 

 

 

(Strasbourg, 1832. január 6. – Párizs, 1883. január 23.) francia festő, szobrász, illusztrátor.

 

***

 

“185 éve született Gustave Doré, aki ontotta a különböző irodalmi művekhez készülő rajzokat, amelyek csodavilágukkal, romantikus varázslatukkal kiemelték e szövegek gazdagságát. Gustave Doré francia grafikus, a XIX. század második felének legsikeresebb és legtermékenyebb könyvillusztrátora volt. Paul Gustave Louis Christophe Doré 1832. január 6-án született Strasbourgban. Már ötéves korától kezdve művészi módon, biztos kézzel és nem kevés tehetséggel rajzolta az őt körülvevő világot, s minden történet, mese, amit hallott, rögtön képpé változott a keze alatt. Mikor írni is megtanult, leveleit maga készítette illusztrációkkal látta el. Tizenhárom évesen a görög-római mitológia izgalmakkal és csodás elemekkel, hősökkel teli világa ragadta meg képzeletét, megrajzolta Odüsszeusz és Kalüpszó nimfa szerelmi történetét, majd Héraklész tetteiről készített rajzalbumot.

 

 

Szülei igen eltérő állásponton voltak fiuk további sorsát illetően: mérnök apja lenézte és léhaságnak tartotta a művészpályát, anyja viszont támogatta, s csodálattal adózott fia zsenialitásának. Egy 1847-es rövid párizsi út aztán végleg eldöntötte, hogy a rajzolás lesz Doré élete: egy kiadó kirakatában meglátott néhány metszetet, s úgy gondolta, ilyesmit ő is tud készíteni. Másnap néhány rajzával elsétált a kiadóhoz, s futárfiúnak adva ki magát, egészen a főszerkesztőig jutott, akinek megmutatta alkotásait. Sikerült is lenyűgöznie Charles Philipont, a Charivari, a Caricature, a Journal pour Rire kiadóját, aki afféle vizsgaként ott helyben is rajzoltatott a fiúval. Dorénak ez sem okozott gondot, s Philipon azonnal három évre szóló kizárólagos szerződést ajánlott a fiú apjának. Ennek értelmében Doré heti két rajzot szállít, s csak a kiadó közölheti műveit.

 

 

A zord atya kénytelen volt fejet hajtani sorsa előtt, fia Párizsban maradt, ahol hamarosan meg is jelent Héraklész albuma. Osztatlan sikert arató karikatúráit folyamatosan közölte a Journal pour Rire, ő pedig a pénzkereset mellett a Charlemagne Líceumban tanult, folyamatosan csiszolgatva, finomítva stílusát, tanulmányozva a nyomdászatot, a litográfiát. Ennek nyomán a karikatúrákról fokozatosan áttért az illusztrációk készítésére, s munkatársa lett a L’Illustration című képes folyóiratnak is. Stílusa ezzel párhuzamosan megváltozott, a gúnyrajzok torzításait elhagyta, fantáziadús, romantikus képein egyre több lett a bizarr vonás, az álomszerű jelenet, a misztikum.

 

 

Első komoly visszhangot kiváltó munkája az 1853-ban megjelent francia kiadású Byron összes illusztrálása volt, majd egy évvel később kiadták Rabelais műveit Doré rajzaival. Ettől kezdve végleg eljegyezte magát a könyvillusztrációkkal, s páratlan termékenységgel dolgozott, ontotta a különböző irodalmi művekhez készülő rajzokat, amelyek csodavilágukkal, romantikus varázslatukkal kiemelték e szövegek gazdagságát.

 

 

1855-ben Balzac Pajzán históriáihoz 425 rajzot készített, majd 1861-ben Dante Isteni színjátékának Pokol fejezetét illusztrálta, ezt követte a Münchhausen, majd a Don Quijote 377 rajza, amelyért a korában rekordnak számító honoráriumot kapott. A siker ekkor már állandó társául szegődött, s ezt még inkább fokozta a Biblia és La Fontaine meséinek illusztrálása is.

 

 A Biblia, ez a nagyszabású, különleges mű Károli Gáspár fordításában eleveníti fel a Biblia leghíresebb történeteit, Gustave Doré egész oldalas grafikáival kísérve. A világhírű francia festő a világirodalom számos remekét illusztrálta, ám közülük is kiemelkedik ez a kötet, mely 233 kiemelkedő alkotást tartalmaz. Doré a katolikus Biblia szövegét illusztrálta, benne az újabb protestáns fordításokból hiányzó ószövetségi apokrif könyvekkel. A 2015-ös Kossuth Kiadó kiadását a revízió előtti utolsó Károlyi-Bibliát veszi alapul a képekhez tartozó szövegrészek közlésekor, amelyből viszont hiányoznak az apokrif könyvek. Károlyi Gáspár annak idején lefordította ezeket, és utoljára az 1704-es kasseli (valójában Nürnbergben megjelent) Bibliában, valamint annak száz évvel későbbi, újraszedett változatában benne is vannak, az innen vett idézetek tehát 1704-esek.

 

 

Jean de La Fontaine meséi is kiválóan illettek Doré stílusához. A tücsök és a hangya, A holló és a róka, A róka és a szőlő – és még sorolhatnánk gyermekkorunk kedvelt történeteit. A hatalmas méretű kötet La Fontaine összes verses meséjét tartalmazza. A fantáziadús, festői hatású metszetek és rajzok szinte életközelségbe hozzák a híres fabulákat, amelyek nem csak tanulságosak és nem csak állatmesék, hanem igazi költemények, s némelyek közülük a francia elégikus költészet legszebb darabjai közt foglalnak helyet.

 Mindeközben vallásos és történelmi témájú olajfestményeket és akvarelleket is készített, de ezek nem nyerték el a műítészek és a közönség tetszését. Doré így némileg sértődötten hagyta el Párizst 1867-ben, s egy időre Londonba költözött. A londoni közönség rajongva fogadta, nagy számban látogatták 1867-es kiállítását, majd a két évvel később megnyitott Doré Galériát is. Londoni tartózkodása alatt Blanchard Jerrold íróval együtt albumot készített London: A Pilgrimage címmel, amelynek sötét tónusú, a munkások, a kisemberek nyomorát, a szegénynegyedek nyomasztó világát feltáró rajzaiért igen sokan kritizálták.

 

 

 Az 1870-es francia-német háború és a kommün idején Versailles-ban tartózkodott, s elsősorban nemzeti szellemű képeket festett, politikuskarikatúrákat rajzolt. Élete utolsó évtizedében szobrászkodni kezdett, ám a kritikusok szerint ezekben az alkotásaiban páratlan képzelete mintha elveszett volna, szobrai élettelenek, ódivatúak, klasszicista utánérzések.

 

 

1881-ben súlyos csapás érte, elvesztette édesanyját, aki egész életében az alkotáshoz szükséges zavartalan otthoni légkört biztosította számára. A szívproblémákkal küzdő művész ettől kezdve nem igazán talált önmagára. 1883. január 14-én pompás vacsorát rendezett barátainak, amely a külsőségeket tekintve leginkább egy gyászlakomára hasonlított, s amelynek lezárásaként Doré valóságos gyászbeszédet tartott. Mintha megérezte volna a véget, mert az esemény után 9 nappal, január 23-án szívrohamban meghalt. A párizsi Pere Lachaise temetőben helyezték örök nyugalomra, a sír mellett az ifjabb Dumas mondott beszédet, a koszorúk között ott volt a régi baráté, Munkácsy Mihályé is. “

 

 

Innen

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!