Kedves [b]tarn[/b], én meg nem akarnám leszólni Tamás művészetét, már csak azért sem mert nagy Cseh-fan vagyok. (mínusz Csengey-korszak) Pusztán azon tünődtem, hogy milyen furcsa, hogy az előadóról és a zeneszerzőről gondolkodunk, aztán a szövegíró munkái idéződnek...
De hagyjuk is nem bírálnám, különösen ezekben a napokban nem.
Egyszer, korsóval a kezünkben azt kérdeztem tőle, tudja-e, mekkora marhaságot énekel, amikor a Krakkóba tartó vonaton koronára akar átváltani 65 zlotyt?! Nem tudta. Senki nem tudja mert nekünk sem ez a fontos, nyugtattam meg. De egész este nem tudott napirendre térni a dolog fölött.
Hát akkor hallgasd meg - ha nem ismered - a Corvin-köziek c. dalát is.
Bereményi Géza:
[quote]
Corvin-köziek
[/quote]
Nem gondoltam, hogy életemben
még eszembe jut,
tisztán látom olykor mégis a szomszéd
nagyfiút,
szombat este jött ivás után,
s félrehúzott: van egy balladám.
Nem gondoltam, hogy életemben
még eszembe jut,
mégis hallom bort susogva a szomszéd
nagyfiút,
azt susogja: Corvin köziek,
s félrenéz, a lakók közül melyik hallja meg.
A Corvin közben összegyűltek rég a nagyfiúk,
fegyvert fogtak egy-kétszázan,
nem volt más kiút,
ők voltak a Corvin köziek,
s félrenézett, hogy ki hallja meg.
Fegyvert fogtak, régen egyszer mind
a nagyfiúk,
s összegyűltek Corvin közben,
nem volt más kiút,
árvák voltak, úgy, mint te meg én,
senkik voltak, úgy, mint te meg én.
Ők voltak, ők voltak, ők voltak, ők voltak,
ők voltak, ők voltak, Ők,
tűzben és rongyokban, árván és boldogan,
névtelen,
kénytelen Istenszem előtt.
Rongy az élet, csak azt tudták,
s nincsen más kiút,
csak összegyűlni Corvin közbe,
s lenni nagyfiúk.
Isten szeme rajtuk épp megállt,
fegyvert fogtak, kezdeni a bált.
Rátámadtak Corvin-közre tankok,, fegyverek,
- úgy súgta a szomszéd fiú, más
ne hallja meg -
rájuk támadt az egész világ,
árvák itt nem kezdhetik a bált.
Isten szeme mivel éppen rajtuk megakadt,
visszalőttek s meggyújtották mind a tankokat.
Ruszki árvák égtek fáklyaként,
rongyok ők is: megtudták a tényt.
Corvin közben énekeltek mind a nagyfiúk.
Isten szeme rájuk akad, aztán tovafut,
másutt keres rongylángra valót,
máshol gyújtja embert és a szót.
Újabb tankok jöttek - súgta szomszéd
nagyfiú,
lőtt árvára újabb árva, folyt a háború,
és a világ sose tudja meg,
kik voltak a Corvin-köziek.
Mert ők voltak, ők voltak, ők voltak, ők voltak,
ők voltak, ők voltak, Ők,
tűzben és rongyokban, árván és boldogan,
névtelen,
kénytelen Istenszem előtt.
Éppen Isten szeme előtt felbukkantak ők,
lángragyújtva rájuk nézett, lángjuk egyre nőtt,
meghaltak és egy se tudja meg,
kik voltak a Corvin-köziek.
Szombat este fülbe súgta ezt a balladát,
szomszéd fiú s eltántorgott és így szólt anyánk:
rongyos ember mind rosszat tanít,
gyertek enni most szokás szerint.
Rongyok égnek, lángjuk égig csap és lezuhan,
- ezt a képet látom ismét, szombat este van,
rongyos Isten, öreg rongyszedő,
Corvin köz, te árva temető,
rongyos Isten, öreg rongyszedő,
Corvin köz, te árva temető.
Ők voltak, ők voltak, ők voltak, ők voltak,
ők voltak, ők voltak, Ők,
tűzben és rongyokban, árván és boldogan,
névtelen,
kénytelen Istenszem előtt.
Vasárnap volt egy rövidfilm róla az m2-ön, egész pontosan a bakonybéli díszpolgárrá avatásáról, sajnos nem láttam. [img]../../skins/fidelio/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-cry.gif[/img]
Ez most ugyan nem Cseh Tamás, de más szempontból a Széna térhez nagyon hasonló: [url=http://www.youtube.com/watch?v=fQ8qk8tRN6k&feature=PlayList&p=44F6106D1A01CD28&playnext=1&playnext_from=PL&index=22]http://www.youtube.com/watch?v=fQ8qk8tRN6k&feature=PlayList&p=44F6106D1A01CD28&playnext=1&playnext_from=PL&index=22[/url]
Ez az egyik kedvencem tőle. Nem is kell ehhez "ütősebb" zene. Mikor először hallottam, azonnal eltalált. Át is vettem a bátyámnak, akik hivatásos katona, és valamikor ő hallgattatta meg velem az első Cseh Tamás szerzeményeket.
Ezt saját bevallása szerint háromszor hallgatta végig, és bizony, bizony, sírva. Aztán bevitte az őrségre a többieknek, a hatás a bajtársak között is hasonló volt. Bátyám szerint ez egy nagyon hiteles nekrológ az ő katonai ismeretei szerint. És szép. Nagyon szép.
Hozok egy másik - régebbi - cikket is Tamásról.
Indián, gitárral (de nem Jimi Hendrix)
2008.09.24. | Balázs Attila
... avagy miként látja az író a dalköltő-énekest, aki egy
(több!) nemzedék bálványa volt, és maradt - lélekben indián. Hogyan
látja Balázs Attila Cseh Tamást?
Annyira indián, amennyire például a szó nemes értelmében paraszt Berecz
András (ének- és mesemondó - a szerk.). Aztán majdnem jobb, mint az
eredeti? (Uff, kérdés itt meg nem válaszolva, kérdés magára hagyva.)
Budapesten születni, de vidéken élni, s aztán megmaradni végig
félig-meddig kívülállónak a nagyváros fényeiben, úgy tűnik, ez az
attitűd, ez a nézőpont jól rokonítja Cseh Tamást és Berecz Andrást. Az
eltávolítás technikájáról van szó, az
eltolom-magamtól-hogy-jobban-lássam játékról. Tamás az indián, András a
józan paraszt. Mindketten a „természet romlatlan gyermekei”. És
mindketten álmodozók. Mese & mese dalban. Eldalolom nektek a mesét.
Oda is mondogatok közben. Jó ez így? Talán.
[b]Amíg a folyók folynak[/b]
Az
indián Cseh Tamás szemével úgy látja: ma az egész világ azt súgja, nem
kell erkölcsösnek lenni. A média nagy része azt mondja, légy hazug,
törtető, szedd elő a szennyest, mutogasd a másik arcába nyomva, és
híres leszel. Hazudj minél nagyobbat, aztán trónolhatsz öntelten a
saját okádékodon. A maga módján hitetlen (néha maga is hirtelen) Tamás
úgy tudja, az indiánok nem értették, hogy a fehér ember miért nem
tartja be az egyezségeket. Hiszen kimondták, márpedig akkor az addig
érvényes, amíg a fű nő, amíg a folyók folynak. Tehát örökre. De a
sápadtarcú, undorító sárgaszemű már néhány hónap múlva mást mondott.
Döbbenten és értetlenül álltak néha még akkor is, amikor a lovasság
javában aprította őket. Sok keserűség és veszteség árán tanulták meg,
hogy a fehérek szavát nem lehet elhinni. Hogy nem szabad. Hogy a fehér
embernek kígyónyelve van. Megígér neked valamit a Gellérthegyen, arrébb
megy, és a szomszéd utca sarkán, például a Budafoki úti Libellánál már
mást mond. A „civilizált” fehér ember ezt csinálja. Ezt, ami az
indiánokkal nem történhetett meg.
– Azaz – fűzhetnénk hozzá –,
amikor megtörtént velük, amikor erkölcstelenséggel próbálták meg
felvenni a harcot az erkölcstelenséggel, akkor meghasonlottak,
meghasadtak, belepusztultak. Ugye, kedves Tamás? Csak a (harci)dal
maradt utánuk. Mert nem működött a hasonelvű ördögi tudomány.
Meg
maradt sok könyv. Legkevésbé a Nagy Indiánkönyv! De jó, legyen az is.
Mert a bakonybéli indiánok hallgatólagos főnöke, Nagy Füst is írt
hasonlót. Cs mint C. Azaz Cseh mint Cooper. Csak emez, a miénk igazi
indiánkönyv. (Maynál mindenképp igazibb. Már milyen Winnetou?!) Ismerői
és hirdetői szerint itteni indiánjaink harcokkal, átszellemült
szertartásokkal, véres leszámolásokkal teli idejébe visz el
(hadi)ösvényén a sajátosan csehi történet, mely nemcsak kalandregény,
és nemcsak néprajzilag hiteles olvasmány, hanem egy 1968-ban Budapesten
álmodozó, sűrűn hímzett füstleplébe burkolózó, a magyar valóságban a
lovat jól-rosszul megülő, jó hangú író képzeletének máig érvényes műve
is. Egy olyan íróé, indiántoll-forgatóé, akinek ez az egyetlen saját
könyve, ám attól beszakad az asztal? (El kell olvasni megint, tehát
legalább 2-szer.) Egy író-dalnoké, aki annyiszor próbálta meg elszívni
a békepipáját, megkötni a maga magyar békéjét ezzel a becstelen, sápadt
világgal, hogy attól tüdőrákot lehetett kapni. Nem csak az erőn felüli
énekléstől… Tűz körüli tánctól, miközben folyton megy az emberre a
füst. (Uff.)
[b]Mit üzen a csillagokkal táncoló kojot?[/b]
–
Derűs éjszakákon, amikor látni lehet az eget, és hallani a tücskök
cirpelését, mit üzen a csillagokkal táncoló kojot? Megüzeni a csillagok
útját? Midőn felhők borítják szfumatósan a holdat, hangjával is mutatja
a visszafelé vezető utat oda, ahonnan az indiánok hajdanán elindultak
földi honfoglalásukra, és ahová egyszer mindannyian, egytől egyig
visszatérünk?
Van egy másik Nagy Könyv, mely Nagy Könyv egyik
döbbenetes, sorsfricskázó, nyavalyagúnyoló fotóján – mindazon képek
társaságában, amelyek például a támadás előtti szikszikak férfiakat
mutatja, vagy a téli tábort, vagy netán azt, amelyen éppen nődögél az
indián fű (fotó Lee Van Cliff?) – Cseh Tamás látható, amint egy
zavarodott rákot tart mellkasának jobb, vélhetően rosszabbik oldalához.
Aláírás: Cseh Tamás és a rák. Ennek szövegkörnyezetében mondja Éva, a
gyönyörűséges-hűséges szkvó (squaw), hogy íme, itt egy szál cigaretta,
jutalmul, hogy nem gyújtott rá (a kötet gerincét kitevő beszélgetés
közben a szenvedő alany), de másnap már nem kap Tamás egy szálat sem,
mert azután… Azután újabb kivizsgálás. És itt kérdi a kérdező barát,
Bőrharisnya Bérczes László, hogy kérdezettje mely testrészére a
legbüszkébb? Tamás itt, úgy tűnik, gondolkodás nélkül vágja rá, hogy
például a tüdejére. Gondolja csak el sápadtarcú Bőrharisnya, egy
hosszútávfutónak, vívónak, lovasnak, énekesnek mire van szüksége? Jól
tudja a választ ugyancsak fürge lábú Bőrharisnya, de nem mondja ki a
maga részéről, csak bólint rá: persze hogy a tüdejére. És itt a könyv –
Danilo Kiš író sorstárs gesztusával némelyest rímelő – Jutalom című
fejezetének vége. (Ide is egy uff?)
[b]Élet gitárral, és élet gitár nélkül[/b]
A
számunkra akár egészében jutalmat is jelenthető második könyv – a
beszélgetős – maradék tizenkilenc fejezetéből meg a megragadó, káprázat
alcímet viselő utóiratból, amelyeket itt aligha vehetünk mind hosszan
és tempósan sorra (főleg ebben a fojtó, rossz, félkupicányi szúrós
levegőben nem), szép kontúrosan kirajzolódik Kossuth-díjas, nyolcadik
kerületi, harcos-szívós díszpolgár indián főnökünk életének gitárhoz
láncolódó, itt-ott valóságos hadiösvényekhez kötődő összes nagyobb
lépése-rezdülése. Élet gitárral, és élet gitár nélkül. Amikor még nem
zeng, aztán meg nagyon is zeng, hogy aztán megint ne akarjék zengeni: a
dal. A magyar indián dal. Mint egy elhaló csatakiáltás. És akkor el
lehet gondolkodni akár az ecseten is, amellyel olyan érdekes ábrákat
lehet festeni a sátor falára. Kipingálni, mondjuk, a
bölénybika-istállót, indián cuccok szezonon kívüli tárlóját. De
indiánságot, rézbőr parabolát a végén félre: lényeg, hogy emlegetett,
alul pontosan megnevezett beszélgetős könyvből remekül kirajzolódik
Cseh Tamás élete és műve, és ha ennyi volna, már az is jó lehetne,
ellenben a szöveg egy ponton túl valóságos regényként kezd élni.
Regényes, több évtizedet átfogó magyar korrajzként, amelyből annyi
mindenfélét tudhatunk meg egy másik, ennél mégiscsak rosszabb kor
alternatív értékeinek mindenféle elnyomott, csaknem fű alatti létezési
formájáról, születéséről és zsongásáról, teher-alatt-nő-a-pálma típusú
fejlődéséről, amennyit mind a mai napig ily színesen és életesen kevés
helyen olvashatunk. Mintha Szűk Marok, az ellenséges indián csepegtetné
csak. Megbecsülendő, féltenivaló hát, de nem félnivaló ritkaság. Ezért
is érdemes olvasni (még).
Találkozni megint olyan egykori nagy
indián arcokkal, amilyenekkel már csak az örök vadászmezőkön lehetne.
Vagy ki tudja, hol. Például amilyen a híres Dixi volt. Vagy amilyen
Borvendég Deszkás(s?) Sándor, indián nevén: Fehér Szarvas, a
Szikláshegyek varázslója.
És itt tényleg: UFF.
Idén februárban a Budavári Önkormányzat megemlékezett Budapest ostromáról és a Hadtörténeti Intézet és Múzeummal együtt közös koszorúzást tartottak a Magdolna toronynál, a volt budai helyőrségi templomnál. Az ünnepséget pont az általad idezett Cseh Tamás Széna tér c. dala foglalta 'keretbe', ami sajnos csak felvételről hangzott el.
[b]Kedves Ljudwig[/b], nem akarom leszólni Bereményit, mert nagyra tartom. Különösen az Eldorádóért és Megáll az idő forgatókönyvéért. Ám ezeket a verseket, hiába Géza - sajnos, nem sajnos - a kutya se ísmerné, ha nem volna Tamás. Ebben ez az érdekes, Ljudwig - hogy nulla zene, és mégis.
Pont ezt hallgatom! [img]../../skins/fidelio/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-cool.gif[/img]
[url=http://www.youtube.com/watch?v=v-emWOIFq8I&feature=PlayList&p=4708DEE8CC59333E&playnext=1&playnext_from=PL&index=29]http://www.youtube.com/watch?v=v-emWOIFq8I&feature=PlayList&p=4708DEE8CC59333E&playnext=1&playnext_from=PL&index=29[/url]
Gróf Széchenyi István pisztolyát porozza,
majd a csőbe belénéz a legnagyobb magyar.
Vajon mit lát a csőben? A csőben sötét van,
miként benne sötét lesz, ravaszt ha meghúzza.
Így szól Széchenyi István: - Meghúzom, meghúzom,
aztán piff-puff és nincs már a legnagyobb magyar.
– Állj meg Széchenyi István, ne húzd meg, ne húzd meg!
Téged néz az utókor, mi lesz ha meghúzod?
– Minő hang a sötétből, ki szólít, ki szól itt?
Engem senki se nézzen, ravaszt ha meghúzom!
– No de Széchenyi István diákok tanulják
majdan tőled a példát velőd ha loccsantod.
– Pardon kérném ez itten intimus magánügy,
meg sem halhat privátin a legnagyobb magyar!?
– Ne, ne Széchenyi István ne tedd meg, ne húzd meg!
Ne kend rá az utódra deprimált véred!
– Nektek ott lesz a Lánchíd, járhattok, kelhettek,
emez itt magán végzet, mindjárt meghúzom.
– Ne, ne Széchenyi István, az utódok, utódok,
már-már loccsant velődben őket forgasd meg!
– Már-már loccsant velőmben forogtak utódok,
forogtak épp elégszer, na most meghúzom!
Jaj-jaj Széchenyi István nehéz lesz tanulni,
nekünk tőled a példát, most, hogy ez meghúztad.
[url=http://www.youtube.com/watch?v=Ex17SIL9V38&feature=related]http://www.youtube.com/watch?v=Ex17SIL9V38&feature=related[/url]
Cseh Tamás - Bereményi Géza - Szerelmes dal
Nézz le a Lánchídról a vén Dunára,
nézd meg a vén folyót, megvan-e még,
hisz ma az ember még azt is csudálja,
hogy el nem vették már rég mindenét,
nézz csak utána apádnak, anyádnak,
asszonyod vizsgáld, hogy asszony-e még,
másodpercenként kell ellenőrizd,
hogy a tiéd-e még, ami tiéd.
Gondosan leltározz éjt nappá téve,
zsebedbe nyúlj, hogy a pénz ott van-e,
elvették múltadat és a jövődet,
míg félrenéztél vagy három hete,
és emlékezz volt még egy óvatlan perced,
engedted magadnak hogy félrenézz,
s már arra ébredtél, hogy nem vagy férfi,
ember, hogy lehettél ilyen merész?
Volt még egy Istened, egész jó Isten,
s könnyelmű percedben feledted őt,
s felnéztél, láttad hogy ő is másé,
vicceket mesél a gondviselőd.
Nézz le a Lánchídról a vén Dunára,
nézd csak a vén folyót, hogy viszi szét
apádat, hazádat hogyan dobálja,
s maga sem tudja, hogy megvan-e még.
Vagy tudod mi; ne is nézz le a Dunára,
szemedet féltsed, hátha kisül,
így maradj inkább már, így félrenézve,
anyátlan, Dunátlan, nemtelenül,
Csakis a, csakis a szemedet őrizd,
ne is nézz már oda, hátha kisül,
vigyék csak kapkodják, nézz te csak félre,
s várj másik istenre, aki becsül.
[url=http://www.youtube.com/watch?v=-vVn3H9UzlE]http://www.youtube.com/watch?v=-vVn3H9UzlE[/url]
Ma Very Special Day van, így éppen ideje topicot nyitnom, hátha ezt nem piroscerkázza ki a modera, mint a tesómnak nyitott topicom.
[b]CSEH TAMÁS
[/b]
1943-ban született Budapesten. Gyerekkorát a Fejér megyei Tordason
tölti. • Érettségi után a Budapesti Tanítóképző Főiskolát, majd az Egri
Tanárképzőt végzi el. • 1967 és 1974 között rajzot tanít egy budapesti
általános iskolában. • 1970 óta Bereményi Gézával közös dalok szerzője,
előadója. Lemezeik az 1976-os, Másik Jánossal közös Levél nővéremnek
című óta jelennek meg. • 1961 óta "bakonyi indián", Hadiösvény című
regénye 1997-ben, Csillagokkal táncoló Kojot című, indián meséket
tartalmazó munkája 2006-ban jelenik meg. • 2001-ben Kossuth-díjjal
tüntetik ki. • Nős, a 28 éves András és a 20 éves Bori édesapja.
Stumpf András, [url=mailto:itthon@hetivalasz.hu]itthon@hetivalasz.hu[/url]
9. évfolyam 21. szám, 2009.05.21
Régóta szerettünk volna beszélgetni Cseh Tamással - legutóbb, amikor
Bakonybél díszpolgárává avatták. Az énekes betegsége, a rosszullétek
azonban mindig keresztülhúzták tervünket. Múlt héten, szinte a
véletlennek köszönhetően, mégis odaülhettünk betegágya mellé. Nem
interjúzni. Beszélgetni. Színpad, közélet, Fidesz, Magyar Gárda,
kocsmázás, halál, Isten - sok minden szóba került. Az újságíró persze
nem tud kibújni a bőréből: interjú lett a vége. Az aktualitást ezúttal
sem kellett nagyítóval keresni. Most jelenik meg A dal nélkül című
lemez: a Cseh Tamás-Bereményi Géza-páros első önálló estjéről
fennmaradt egyetlen felvétel kiadása.
- Akkor nem ítélték elég jónak, azért csak 36 év múltán jelenik meg A dal nélkül című estjük felvétele?
- Én is csak egy éve tudtam meg, hogy létezik. Akkor keresett fel
Kecskeméti Gábor, hogy amatőr technikával rögzítette azt a szeptemberi
estét a Huszonötödik Színházban. Ő vitte el a Hungarotonhoz is. Ott azt
mondták, az anyagnak kultúrtörténeti jelentősége van, úgyhogy kiadják.
- Tényleg van neki?
- Annyiban mindenképp, hogy a legelső, eddig hiányzónak hitt
láncszem. Bereményi Gézával már 1970-től ontottuk a dalokat vízivárosi
albérletünk konyhájában, de csak Kex-koncerteken énekeltem őket olykor.
Meg házibulikban, ahol mindig előkerült a gitár, aztán folyton kérték,
mutassuk, mit írtunk legutóbb. A Levél nővéremnek és vele a műfaj,
amelyet létrehoztunk, viszont nem csak úgy, nagy hirtelen pattant elő
ezekből a házibulikból. Valójában három évvel korábban, 1973-ban
született meg: A dal nélkül című összefüggő esttel. A legtöbb dal
rákerült későbbi lemezekre, de így, teljességében csak a most megjelenő
felvételen hallható.
- Jó volt visszahallgatni kezdő önmagát?
- Kínszenvedés a technikai ügyetlenségek miatt, másrészt öröm is.
Naiv, szép, szabad és nagyon zenei műsor. Nem is csoda: három
zeneakadémistával játszottam együtt. Ők Ad Libitum néven jóval az én
feltűnésem előtt léteztek már. Fürödtünk a szabadságban: amin drót
volt, és meg lehetett feszíteni, azt megpengettük. Novák János
csellózott, Mártha István körül tengernyi hangszer. Kecskemétinél
fuvola, az viszont megállás nélkül trillázik. És a xilofon! Elnyom
mindent. Nem is rossz forma az estnek: A dal nélkül épp a dal hiányáról
szól, arról, hogy kifordítottunk mindent. Hogy nincs érvényesség.
- És ma?
- Ma lehetne megint, csak már helye nincs a dalnak. Ha bejutsz egy
hazug tévébe, akkor leszel valaki. Vagy akkor sem. Esetleg, ha őrült
kitartásod van.
- Önnek volt?
- Nem kitartásunk: szerencsénk volt. A Huszonötödik Színház néhány nap alatt megszázszorozta a dalok ismertségét.
- A hivatalosság által felkarolt underground helye volt az akkoriban, ugye?
- Végül is igen. Épp a hivatalossága miatt nem is akartunk oda
szegődni - Gyurkó László erőltette, hogy ott legyen a dalestünk, ő
pedig mégiscsak Kádár belső embere volt. Egy évvel korábban elmentünk
Párizsba, és azt hittem, nem is jövünk vissza. Végül nem bírtuk. Ott
határoztuk el Gézával, hogy legyen akkor ez a Gyurkó-féle színház.
Valójában a csodabogarak tanyája volt - Sándor György, Jordán Tamás,
Sebő Ferenc is ott kezdte. A közönség is nyitott volt az újra -
soraiban néhány mindent értő vájt fülűvel, de még ők is tapsoltak,
nevettek - tényleg értették, mi történik. Még a KISZ-titkárok is
tapsoltak a daloknak, melyek éppen az általuk képviselt világot tették
röhejessé. Ezen mindig csodálkoztam. Igaz, akkoriban majdnem mindenki
albérletben lakott - a KISZ-titkár még nem azt jelentette, hogy
milliárdos. Egyben volt a közönség. Hívtak minket rögtön mindenfelé, mi
pedig mentünk is a Fiat 500-assal Pécsre, Szegedre, az egyetemi
városokba. Előadás után pedig váltottuk a világot különféle kocsmákban.
Volt rajta mit.
- És a mostanin?
- Akkoriban a gumibot sújtott le, ma a pénz. Mindenesetre, ha az
igazságtalanság lesújtott, akkor sem tudtál fellebbezni, és most sem
tudsz. Legfeljebb dalokkal lehetett.
- Ha egészsége engedné, fellebbezne ma is?
- Ezért is bosszant, hogy ágyhoz köt ez a fránya betegség. Ilyen
időkben! Amikor lógnak az orrok, s nyolcadik éve tombol itt ez a
rablóbanda. Amikor a parlamentben nyíltan embereket vásárolnak
frakciókba. Ennyire kilátástalan, hazug kort én még nem éltem meg,
mégis kénytelen vagyok tétlenül nézni. Direkten politikus dalokat
persze nem írtunk soha, de erről a korról volna mit. Tudnánk is -
dalügyben Gézával mi már a Szaharában is megtaláljuk a vizet. De a
színpadot semmi sem pótolja. Azzal, hogy kiállsz, azt mondod: nézz meg,
fogj meg, én vagyok, szagolj meg, nézz a hátam mögé, borzold össze a
hajam, ha akarod. Engem ezért kedveltek az emberek, nem azért, mert
nagy zenész vagyok.
- Ez most önkritika?
- Megfordult már a fejemben, hogy megtanulok egy-két komolyabb
gitárszólót. A dalokba is belepakoltam olykor okosabb akkordokat, de
ezek aztán ki is hullottak mind. Nincs rájuk szükség. Ha az egész
testeddel énekelsz, ha te magad vagy a hangszer, a legjobb, ha minél
kevesebb és minél egyszerűbb akkordot használsz. Ezerből persze csak
két este sikerül úgy igazán - de az leírhatatlan. Az embernek a
színpadon hirtelen még a láza is elmúlik az adrenalintól.
- Ami az előadások után következett, az viszont nem éppen volt egészséges.
- A színpadi feszültséget nem olyan egyszerű ám elpaterolni.
Elmehettem volna előadás után joggingolni is, de ilyenkor tényleg a
kocsma következett. Nem ittam többet, mint az átlag. Csak
látványosabban. Barátaim panaszkodtak is egy orvosnak, hogy amit a
Tamás fölépít a színpadon, lerombolja egy kocsmában. "Zsákkal üssük le,
vagy mi legyen?" Az orvos is azt mondta: valahogy ki kell eresztenem a
gőzt. Rá is lehet kapni a mentségre, hogy előadásom volt, innom kell,
de azt hiszem, sikerült megtalálnom a középutat. Talán cigarettázni nem
kellett volna. De senki sem tudja, mitől kap rákot. Falun éltem 14 éves
koromig, jó kondim volt mindig, bírtam a strapát. A nyári indiántáborok
is helyrehoztak. Más fitneszel, én elmentem a hegyekbe harcolni.
- Az indiánságról sosem tudtuk eldönteni, hogy játék vagy már-már szekta.
- Néhány mondatban nem is lehet elmondani. Két év híján ötven éve
működik, és felnőttek játsszák; pedig a felnőttek kifejezetten
alkalmasak arra, hogy elrontsanak dolgokat. Ezt mégsem sikerült: mindig
frissül fiatalokkal. Az ifjúság örökké kíváncsi, megtisztulni vágyó
ereje tartja fönn. Amikor először kap el valakit a zápor a hegyek
között, és csatakosra ázik, kiderül minden. Hogy férfias kihívásnak
találja-e, vagy azt mondja, ez mekkora baromság, inkább megyek a meleg
szobába, enni a rántott húst. De csapatra mindenki vágyik. Akárhogy
utáltuk az úttörőséget, akkoriban mégiscsak volt még.
- Meg hozzá egy kis ideológiai nevelés.
- Nem azok az ostoba eszmék hiányoznak, persze. Osztályfőnökként
rajvezető voltam, de mivel indián is, kivittem a gyerekeket az erdőbe.
A kerületben aztán közölték: Cseh elvtárs, nem kell ezt az indián
butaságot belekeverni a szocialista ifjúság nevelésébe. De több
évtizede már, hogy hiányzik a csapatban való egyesülés az ifjúság
életéből, ahol megmutathatnák az erényeiket. Amelyben együtt
harcolhatnának az ellenséggel. Játékból mi is úgy utáljuk az ellenséges
törzset, hogy még. De csak a játék idejére.
- Erre az űrre lelhetett rá a Magyar Gárda?
- Szomorú látni bennük a szépre való vágyakozást. Rendet csinálni,
tisztának lenni, állni bátran - ezek alapvetően szép dolgok. A
szélsőjobb meg ügyesen rátelepszik erre az igényre. Jó szándékú embert
mindig találni, aki nem fogja föl, mibe keveredik.
- Mibe?
- Egyértelmű, hogy össze akarják ugrasztani a cigányságot a
jobboldallal. A háttérben most is azok állnak, akik mindenre képesek a
hatalomért. Csak választások ne legyenek! Legyen inkább polgárháború.
Disznó játék ez. Közben szép lassan sündörögnek elő azok is, akik
néhány éve azt sem tudták, hány óra van. Ma, megérezve a győzelem
illatát, kezdenek tábort verni a jobboldal zászlaja alatt. Indul a
tülekedés.
- Neveket mondana?
- Ha a karom elbírná még a kardot.
- Egyszer ön is föltűnt a jobboldal zászlaja alatt - 2002, Kossuth tér.
- Én a vesztes vezér mögé álltam oda. Felhívtam Gézát előző nap,
hogy megyek. Nem örült. A dalnok alapszabálya ugyanis: ne kotyogj bele
mindenbe. Aki minden lében kanál, könnyűvé lesz, s így a dalok is azzá
válnak - kettőnk dalait egyikünk is tönkre tudja tenni. De az nem
kotnyeleskedés volt. Oda kellett állnom - egyre több helyről hallottam
akkoriban, hogy szoci vagyok vagy SZDSZ-es. Nem tudom, hogyan jutottak
erre a következtetésre, de meg kellett mutatnom, hogy nem így van.
- Talán az undergroundból indult művészséghez párosították az SZDSZ-ességet.
- A jobbos a túloldaliak szerint tényleg olyan fickó, aki megpödri
a bajszát, végigsimít a csikósruhán, de elsősorban és mindenképpen sík
hülye. Szóval akkor elmentem, mert azt kérdezték, állnék-e az első
sorban. Ennek örültem. Vesztes csatába így kell menni. Mögöttem a
katonáim, én pedig elöl. A csalódás akkor ért, amikor mutatták, hogy a
tribünön van a helyem. Aztán megláttam, kik ülnek még ott. Láttam
régről ismert KISZ-titkárt is. Persze lehet, hogy azóta megtért az
igazak seregébe, de mégis: egy sor dülleszkedő alak mutogatta magát a
valóban tiszteletre méltók közé, sőt, elé ülve.
- Miért maradt akkor a tribünön?
- Azért, mert nem fideszes vagyok.
- Hanem?
- Hanem orbánista.
- Fordítva szokott lenni: jó, jó, a Fidesz még csak rendben lenne, de ez az Orbán!
- Nálam nem ez a helyzet. Ismerem őket rég. Még nyoma sem volt a
Fidesznek, amikor a Bibó Szakkollégiumban énekeltem egy este. Utána
boroztunk, aztán jött egy szakállas fiú, hogy énekeljünk még Cseh
Tamást. Mondtam, azt már énekeltem ma eleget, inkább katonadalokba
kezdjünk. Egy másik, a nagy bajuszú, jó kis pápai pálinkát hozott.
Előtte az ország térképe fölött arról beszélgettek, hogy milyen
régiókat kellene kialakítani. Lenyűgözött, hogy vannak ilyen népek,
akik gondolkodnak, a jövőn töprengenek.
- A katonadalokat is tudták?
- Csak az első versszakokat. Én valamivel többet, de még így sem az
összeset. Erre jött a szakállas, hogy ezekből lemezt kell készíteni. Ez
volt Orbán Viktor. Mondtam neki, arra képtelen vagyok: kutatást, gondos
szerkesztést igényel, nagy munka. 1990 után, amikor ott laktak Anikóval
a Katona József Színház mellett, szinte naponta összefutottunk. A
Pilvaxban ültünk egyszer: akkor is győzködött, hogy kellenének azok a
katonadalok lemezen, különben veszni fognak. Harminc éve ugyanis a
katonák még énekeltek a teherautón - nyilván nem a Horthy Miklós
katonáját -, ma meg már nem. Akkor sem lett semmi a dologból.
- A lemez végül megjelent.
- Már '98 után megcsörrent a telefonom: közölték, hogy a
miniszterelnök úr találkozni szeretne velem. Be voltam rezelve, még
korábban is mentem, nehogy elkéssek. Hirtelen elcsendesültek a
kávéházban ücsörgő délutáni nénikék. Ebből tudtam, hogy megérkezett.
Beszélgettünk, aztán előállt az ötlettel megint: jön a millenniumi
ünnepségsorozat, fel kellene már venni azokat a katonadalokat. Egy
miniszterelnökkel már nem olyan egyszerű packázni, úgyhogy
megcsináltam.
- Arra viszont nem tudták rávenni, hogy húsz éve ön olvassa fel a
rendszerváltás 12 pontját a tévészékház előtti tüntetésen. Bánja?
- Nem. Az azt megelőző években nem készítettünk lemezt Gézával, de
Csengey Dénessel megírtuk a Mélyrepülést. Annál már nem akartam
politikusabb lenni. Dénesnek köszönhetően viszont nem maradtam ki a
rendszerváltásból. Ő vitt le Lakitelekre. Akkorát dobbant a szívem,
hogy a mellkasom majd' kiszakadt, amikor hallottam: Kádárról, az
oroszokról ilyen hangon is lehet beszélni. Egyszer aztán hívott egy
kampányrendezvényre énekelni. Nem mentem. Erre írt egy levelet - ma is
megvan -, hogy hátba szúrtam. Nem értette, hogy a dal igazabb,
fontosabb, mint a kampányok. Bemerészkedett a kígyó politikusok közé,
és azt hitte, hogy azzal a hatalmas igazságérzetével partra evezhet a
hátsó szándékokkal átszőtt nyúlós kulimászban. Azt hitte, az emberek
úgyis az igazsághoz igazodnak. Hát nem. Ebbe halt bele.
- Ön fél tőle?
- Mitől? A haláltól?
- Igen.
- Nem rettegek. Inkább kíváncsi vagyok, hogyan fog megtörténni.
Napról napra gyengülök. Lehet, hogy így, fokozatosan. De nekem
megengedte a Jóisten, hogy elrendezzem, amit el kell. Amiről mindenki
úgy gondolja, hogy majd egyszer, de van még rá idő, hosszú az élet.
Akit hirtelen baleset ér, nincs ideje ilyesmire. Most pedig még ez a
furcsa kis felvétel is előkerült, amely tényleg az egyetlen hiányzó
láncszem volt: "Jaj, mama, látod, kész ez a vers is" - valahogy így
érzem magam.
- Amikor Bakonybél díszpolgárává avatták, úgy látszott, jól van. A
Bárka Színházban még énekelt is két hónapja - évek óta először.
Reméltük, ezek a gyógyulás jelei.
- Ilyen alkalmakra a sírból is visszajön az ember egy órácskára. A
Bárkában egyetlen dalt énekeltem, de a végén már így is az ájulás
környékezett - ha csak egy perccel hosszabb, nem bírtam volna. A
díszpolgárság óta nem tápászkodtam föl. A kemoterápia csúnya
mellékhatásokkal járt: szinte nem is a betegségbe halok bele, hanem a
gyógyításba.
- A Jóistenbe vetett hit miatt nem fél?
- Igen. Múlt héten járt nálam egy atya is.
- Meggyónt?
- Csak beszélgettünk. Lesz persze gyónás is meg minden, ami azzal
jár, hogy katolikusnak kereszteltek, noha az Úrral valójában sosem az
egyházán keresztül tartottam a kapcsolatot. Sőt, az egyház miatt
távolodtam el tőle. Aztán 28 évesen egyszer csak befordultam egy
templomba, a csöndben pedig rátaláltam egy ösvényre, amelyre lépve úgy
éreztem, beszélhetek Vele. Amikor odakúsztam ott a lába elé,
megajándékozott egy iránytűvel. Ha nem is sikerült mindig, azóta
igyekeztem jó fia lenni.
- Nem haragszik rá, amiért mégis beteg lett?
- Néha úgy érzem, hogy beszélek hozzá, ő meg alszik. De nem. Hálás
vagyok neki. Hálás, mert hagyott énekelni. Ha úgy látta volna, rossz
ember vagyok, a dalokat sem adta volna nekem. Ez megnyugtat. Ezért nem
is félek.