Rendező: Nádor Programiroda
Bérlet/sorozat: Postás-bérlet IX.
A bérlet 4. hangversenye
Jegyváltás: Egy órával a hangverseny előtt, a helyszínen ; Nagymező utcai jegyiroda ; Ticket Express; A Zeneakadémia jegypénztára
Érdemes volt keresgélned, mert e gondolatok nagyon igazak és szépek. Ha nem baj megtoldanám még annyival, hogy:
" A remekműben, az alkotó és műélvező képzelet közvetítésével, az időtlen dereng át az időbeli világba" az említett csodálatos delejesség a közvetítők -előadó(k), médiumok integrálása révén.
Be kell lássuk ugyanis, mit sem ér egy Gyurkovics Tibor vers, ha az előadó nem képes úgy közvetíteni a műélvezők felé, ahogyan azt a költő megalkotta. Vagy egy zeneműnek sincs sok értelme öncélúan egy halott kottában. Ha kerül értő előadó (a remekmű-höz), akkor az életre kel, átdereng az időn túl, más szférákba képes repíteni.
Más célból vettem elő Weöres Sándor: A Teljesség Felé c. gondolatfűzérét, így onnan idézek a remekmű rövid jellemzésére:
Az alkotás lehetősége megvan az emberben és eszközeiben, de a művészi alkotás emberfeletti csoda.
Azt, ami a szép műveket széppé teszi, a jelenségvilág tényei közt hiába keressük. A remekművek lehetnek egyszerűek, bonyolultak, rendezettek, szeszélyesek, tökéletesek, kezdetlegesek..., de van bennük egyfajta csodálatos delejesség, amelyet a jelenségvilág körülményeiből nem lehet levezetni.
A remekműben, az alkotó és műélvező képzelet közvetítésével, az időtlen dereng át az időbeli világba.
Tegnap mutatták be az 1956-os forradalom és szabadságharcmegörökítésére kiírt zenemű-pályázat díjnyertes művét az Olasz Kultúrintézetben "túltelt-ház" mellett. A névszerint meghívottak és a média ösztönzésére tömegesen érkezők nagy várakozással hallgatták Pálinkás József megnyítóját, majd elsőként a nyertes mű:Nógrádi Péter: Magyarrekviem c. oratóriuma hangzott fel a MR Szimf. Zenekara és Énekkara és a két szólista - Meláth Andrea és Molnár András - közreműködésével, Strausz Kálmán vezényletével.
Bevallom, nem értettem a darabot: nemcsak a kevés számban kiosztott versszövegek híján, zeneileg sem. Az óriási kórus és a szólisták hangja, összességében is kiváló volt, de Meláth Andreát néha elnyomta a kórus, a terem közepén legalábbis ezt éreztem, míg a kiváló zenészek minden akarata ellenére nem fogott meg a zene, nem éreztem benne 56-ot, csak néhány összefüggéstelen részletben. Betudható ez persze zenei amatőrségemnek is, de főleg annak, hogy a szünet utáni Dubrovay-művet már jól ismertem, és kifejezett elvárással mentem a koncertre.
A nyertes művet megtapsolták, de mások véleménye sem állt távol az enyémtől. Dubrovay László: 1956 c., Szimfónikus képek versmondóra és zenekarra viszont óriási siker volt. Ez a darab csak azért nem volt ősbemutató, mert a korábban készült CD anyagát már hallhattuk egy több-versmondós változatban októberben a Várban, de nyilvános, zenekari formában csak most első alkalommal.
A mű kerek egész, olyan szövetben foglalta össze az eseményt, ami zeneileg tökéletesen felépített, össszefüggő, a most csak egyetlen versmondó által /Koncz Gábor/ megszólaltatott hatásosan jó Gyurkovics Tibor verseket finoman aláfestő volt, remek hangszereléssel, kiválóan irányított nagyszerű zenészekkel.
A mű egyetlen pillanatra sem engedte ki a közönséget a hatása alól, és fergeteges sikert aratott, a fenkölt Boldogasszony Anyánk imát meghatóan felidéző rész megismétlését kiváltva.
Ez a darab szerintem inkább lehetett volna nyertese a pályázatnak, de úgy tudom, nem indultak vele. Modern volt, fennkölt, fájdalmasan ünnepélyes és kiválóan épültek be a versek a műbe.
Bizonyára sikerdarab lesz!
Koncz Gábor viszont nem volt hibátlan/értelmezési-előadási hibákkal/; én mással is betaníttatnám a remek verseket. A terem hangtechnikája sem volt tökéletes /pl. a narrátor hangját az oldalfalon lévő hangszoróból hallottuk/.
Óriási élmény volt nov. 16-án a Nádor termi koncert Várdai Istvánnal és a zeneakadémisták Col legno kamarazenekarával!
A sok fiatal hallgató-társ biztosan, én sehogy sem tudtam eddig, mit jelent a nevük, és bosszankodtam is, miért ilyen nevet választanak. Ők tudják!
Col legno: a vonóshangszereknél használatos azon hangképzés, amit a vonó fájával érnek el, akár ütve, akár súrolva a húrt. Először J. Haydn használta a 67. szimf.-ban 1778-ban.
Ezt a nevet vette fel a norvég akadémistákból alakult zkar is.
A nagyszámú közönség élvezettel hallgatta a műsort:
- A Hindemith csellóverseny előadása nekem nem annyira tetszett, mint a másik két darabé, mivel a gyönyörű csellójátékot még az első sorból is sokszor alig hallottam a rezesek túl harsány hangjai miatt. Meg kell hallgassam valahogyan a művet, hogy közelebb kerülhessek hozzá. Egyelőre semmi sem maradt meg bennem az említetten túl.
- A Sosztakovics vonósszimfónia már majdnem kifogástalan volt; a darab önmagában is elragadó, kamarazenekarra írt darab, ebben a térben remekül érvényesült; igazi modern orosz zene, egyedül az elsőhegedüs volt néha erőtlen. A csellószólamot erősítő szólista alázatosan játszott a kiváló társak mögött is.
A fénypont Haydn D-dúr csellóversenye volt. Ekkor erősödött meg az a véleményem, hogy egy versenyműben a szólóhangszer szerepe a döntő, hiszen itt maximálisan erre épült a darab is, de a csak négy fúvós /köztük két kürtös/ a zeneszerző szerint és maguktól is visszafogottabb volt, így az egész zenekar szinte áhítattal egészítette ki Várdai István kifogástalan játékát. A kádenciákban látszott az arcukon a csodálat és elismerés.
A nagyszerű és emellett szimpatikusan szerény szólista Popper Dávid "örökmozgó" prelüdjével hálálta meg a közönség tapsviharát, ami ezután még erősödött is a virtuóz előadás hallatán.
Most sajnálom, hogy a tervezett szólóestre nem mentem el u,oda, pár nappal korábban.
Remek volt a tegnap esti Fesztivál zenekari hgv. a BB-teremben /Ljadov: 8 orosz népdal, Sosztakovics: 6. szimf., Csajk.: Rokokó-változatok és az Olasz capriccio/.
Dmitrij Kitajenko és a feszes csapat kifogástalan, igazi örömzenét adott, remek mű-sorrenddel és egy egészen kiváló szólistával. Róla, Raphael Wallfisch-ről többet:
"Always an extremely expressive cellist with a big tone, a fabulous technique, and a winning interpretation ..."
www.allmusic.com September 2006
A http://raphaelwallfisch.com/ honlap igen tartalmas.
Érdemes megismerni ezt a remek művészt, és figyelni, keresni lemezeken, rádióban, remélhetően további személyes közreműködőként itthon!
Gyertek holnap a Nádor terembe: MÁV Szimf. /Felix Carasco - Mexico/; 18 óra!
Beethoven h-v /Gernot Winischhofer/
Mozart K466 z-v /Suh Jeon Won/
Kodály: Galántai táncok
Gernot Winischhofer , Violine
Studium an der Musikhochschule in Wien bei H. Binder, A. Arenkov und S. Vegh. Stipendium am Tschaikowsky-Konservatorium in Moskau bei Valery Klimov.Meisterkurse bei Gidon Kremer, Max Rostal und Wolfgang Schneiderhan. Zusammenarbeit mit internationalen Orchestern, Solorecitals im Musikverein und Konzerthaus in Wien und bei vielen Festivals wie den Wiener Festwochen, dem Wiener Musiksommer und dem Carinthischen Sommer. Begründer des Ost–West Musikfestes.Gernot Winischhofer spielt eine Violine von P. Maggini aus Brescia,die „Ole Bull“, die um 1600 gebaut wurde.
Előző nap volt, de csak most említem a Nádor teremben szólóestet adott belga Olivier de Spiegeleir zongorista kiváló játékát, nagyszámú közönség előtt.
D. Scarlatti szonátákkal kezdett, és állandóan a B. Michelangeli előadás tolakodott a fejembe, így kevésbé tetszett.
Kiváló volt a Patetikus szonáta, majd a három Liszt mű:
A Villa d'Este szökőkútjai
Benediction de Dieu dans la solitude és a
Vándorévek Velence és Nápoly része.
A ráadásokból sokoldaluságát tárta fel, remekül: a 20. Chopin noktürn és egy maga átdolgozta J. S. Bach korállal /nem tudom melyikkel/.
Igényes és remekül játszó előadót ismertünk meg, és sajnálni lehet, hogy a 10.07-i matinén nem hallgathattam meg /mert nem voltam ott/ a részben azonos műsort /Scarlatti, Liszt: Villa d'Este.../, de a főleg az eltérő részeket /Franck: Prelúdium, Fúga és változatok; Liszt: 123. Petrarca szonett/, mindez a Liszt F. Múzeumban.
Extra klasszis volt ma este Óbudán, a Társaskörben a Kodály v4!
A két fiatal közül Félegyházi Károly járt jobban, mert a Schumann op. 47 Esz-dúr z4-esben vezető szólamot kapott, és az első rövid időszak után, amíg még nem találta az egyensúlyt a 2.h-br-g profikkal, akik majdnem lelőtték, csodálatos kamarázást produkált. Persze a többiek is visszafogták magukat...
Móré László fiatal brácsás kevésbé járt jól a Mozart 593-as v5-ösben; alig lehetett érezni jelenlétét, bár igyekezett, nagyon leste a többieket, akik ezt is csillagos 5-re teljesítették. Rögzítette a MR, jól tette, mert ritka egy örömzenélés volt: feszesen, harmonia celestis. 70 boldog hallgatóval, ritkaság manapság, de jó volt a szimatunk.
A Disszonáns v4 is remek volt: megérdemlik a nevek kiemelését - Falvai Attila, a vékony, de annál határozottabb Tóth Erika, Fejérvári János és Éder György! Minden szólam precízen, egymásra is figyelve, kifogástalanul, soha jobbat!
A MICHAEL HAYDN Kamarakórus
hangversenye
a Nádor teremben
Bp., XIV. Ajtósi Dürer sor 39.
2006.október 1-jén 19 órakor
A ZENE VILÁGNAPJÁN
Műsor:
J. S. Bach: C-dúr Prelúdium és Fúga BWV 547
M. Haydn: - Missa in tempore adventus et quadragesimae
orgonán km.: Józsa Domokos
- Versetti quinti toni orgonál: Kristófi János
- Quoniam, a Cirill és Metód mise Glória tételéből
szoprán: Májerkuk Mária
orgonál: Kristófi János
hegedűn km.: Oláh Boglárka
Ecce vidimus eum
nagypénteki reszponzórium
Prope est Dominus
advent 4. vasárnapjának graduáléja
- szünet -
D. Buxtehude: fisz-moll Prelúdium és Fúga
G. F. Händel: Süße Stille HWV 205
szoprán: Kristófi Ágnes
orgonál: Kristófi János
fuvolán km.: Kristófi László
J. Pachelbel: e-moll Toccata
G. F. Händel: Meine Seele hört im Sehen HWV 207
szoprán: Kristófi Ágnes
orgonál: Kristófi János
fuvolán km.: Kristófi László
D. Buxtehude: g-moll Pelúdium és Fúga
Az együttes vezetője és az orgonaműveket előadja:
Kristófi János /Zsigmond/
A kamarakórus tagjai:
szoprán: Altfater Otilia, Kovács Enikő, Májerkuk Mária,
Nagy Judit Noémi
alt: Józsa Emese, Nagy Kristófi Borbála, Oláh Boglárka
tenor: Márkus Zoltán, Schneider Arnold, Varga Imre
basszus: Józsa Domokos, Kiss Géza
Szabó Csaba, Tempfli Csongor
Jegyek a helyszínen: 1800 Ft; nyugdíjas, diák: 800 Ft
A helyszínen térképek-atlaszok és az együttes CD-i kedvezménnyel vásárolhatók!
A MICHAEL HAYDN Kamarakórus
hangversenye
a Nádor teremben
Bp., XIV. Ajtósi Dürer sor 39.
2006.október 1-jén 19 órakor
A ZENE VILÁGNAPJÁN
Műsor:
J. S. Bach: C-dúr Prelúdium és Fúga BWV 547
M. Haydn: - Missa in tempore adventus et quadragesimae
orgonán km.: Józsa Domokos
- Versetti quinti toni orgonál: Kristófi János
- Quoniam, a Cirill és Metód mise Glória tételéből
szoprán: Májerkuk Mária
orgonál: Kristófi János
hegedűn km.: Oláh Boglárka
Ecce vidimus eum
nagypénteki reszponzórium
Prope est Dominus
advent 4. vasárnapjának graduáléja
- szünet -
D. Buxtehude: fisz-moll Prelúdium és Fúga
G. F. Händel: Süße Stille HWV 205
szoprán: Kristófi Ágnes
orgonál: Kristófi János
fuvolán km.: Kristófi László
J. Pachelbel: e-moll Toccata
G. F. Händel: Meine Seele hört im Sehen HWV 207
szoprán: Kristófi Ágnes
orgonál: Kristófi János
fuvolán km.: Kristófi László
D. Buxtehude: g-moll Pelúdium és Fúga
Az együttes vezetője és az orgonaműveket előadja:
Kristófi János /Zsigmond/
A kamarakórus tagjai:
szoprán: Altfater Otilia, Kovács Enikő, Májerkuk Mária,
Nagy Judit Noémi
alt: Józsa Emese, Nagy Kristófi Borbála, Oláh Boglárka
tenor: Márkus Zoltán, Schneider Arnold, Varga Imre
basszus: Józsa Domokos, Kiss Géza
Szabó Csaba, Tempfli Csongor
Jegyek a helyszínen: 1800 Ft; nyugdíjas, diák: 800 Ft
A helyszínen térképek-atlaszok és az együttes CD-i kedvezménnyel vásárolhatók!
Az előző beírás is igazolja, hogy a Ctrl+V beillesztési parancsra nem működik a rendszer, mert amíg az előző szöveg központosítva 2500 karakter és beírható volt az org. koncert-ajánlóban, itt már csak balra zártan jelent meg!
A MICHAEL HAYDN Kamarakórus
hangversenye
a Nádor teremben
Bp., XIV. Ajtósi Dürer sor 39.
2006.október 1-jén 19 órakor
A ZENE VILÁGNAPJÁN
Műsor:
J. S. Bach: C-dúr Prelúdium és Fúga BWV 547
M. Haydn: - Missa in tempore adventus et quadragesimae
orgonán km.: Józsa Domokos
- Versetti quinti toni orgonál: Kristófi János
- Quoniam, a Cirill és Metód mise Glória tételéből
szoprán: Májerkuk Mária
orgonál: Kristófi János
hegedűn km.: Oláh Boglárka
Ecce vidimus eum
nagypénteki reszponzórium
Prope est Dominus
advent 4. vasárnapjának graduáléja
- szünet -
D. Buxtehude: fisz-moll Prelúdium és Fúga
G. F. Händel: Süße Stille HWV 205
szoprán: Kristófi Ágnes
orgonál: Kristófi János
fuvolán km.: Kristófi László
J. Pachelbel: e-moll Toccata
G. F. Händel: Meine Seele hört im Sehen HWV 207
szoprán: Kristófi Ágnes
orgonál: Kristófi János
fuvolán km.: Kristófi László
D. Buxtehude: g-moll Pelúdium és Fúga
Az együttes vezetője és az orgonaműveket előadja:
Kristófi János /Zsigmond/
A kamarakórus tagjai:
szoprán: Altfater Otilia, Kovács Enikő, Májerkuk Mária,
Nagy Judit Noémi
alt: Józsa Emese, Nagy Kristófi Borbála, Oláh Boglárka
tenor: Márkus Zoltán, Schneider Arnold, Varga Imre
basszus: Józsa Domokos, Kiss Géza
Szabó Csaba, Tempfli Csongor
Jegyek a helyszínen: 1800 Ft; nyugdíjas, diák: 800 Ft
A helyszínen térképek-atlaszok és az együttes CD-i kedvezménnyel vásárolhatók!
Sajnos nem voltam ott, de örülök, hogy valakinek feltűnt Szepesi Jancsi gyönyörű klarinéthangja. Ő még így a 40-es éveiben is folyamatosan fejlődik, és ahogy látom, egyre többet szerepel! Drukkolok neki!
Ma este az Auer v4 /Sipos Gábor, Berentés Zsuzsa, Gálfi Csaba, Takács Ákos/ és Szepesi János adott hgv.-t az Óbudai Szent Péter ésPál Plébánia templom- ban.
Közel 80 átlag 60-as hallgatta áhítattal J. Haydn op.77 No.1. G-dúr v4-ét és
Mozart K.581 A-dúr kl 5-ét.
Az első darab szépséges dallamait a virtuóz és kitűnő hangszerrel rendelkező elsőhegedűs játéka uralta. A másodhegedűst alig hallottam ~ 6 m-ről.
Az volt az érzésem, mintha egy tuningolt csodaautó állt volna be a közönséges kocsik mögé, de előzni nem tud, csak hajtja őket, állandóan túráztatva magát, előzésre készen. A zárt kocsisor miatt végül "egyszerre" érnek célba - megegyezően a partitúrával.
Az ismert és sokszor hallott Stadler kvintett egészen kiváló volt: ahogy kell, középen a klarinétos, és vitte is a prímet, míg a prímhegedüs most is messze felülmúlta társát, de alázatosan "kisérték" a gyönyörűséges klarinéthangot. A mélyvonósok szólama is élvezetes volt, és itt is csak a másodhegedűst éreztem "másodhegedűsnek", nagyon kellett figyelni a szólamára, de sokszor így is mintha egy halovány play-back "szólt" volna.
A mű csodálatos, és méltán tetszett előadása is jobban a közönségnek a másik darabhoz képest.
/Egy kieg. megjegyzés: máshol is tapasztaltam, zenésznél, rádiós műsorvezetőnél, hogy belép egy további hangszer, egy kéretlen orrhang, mint itt Sipos Gábornál, tehát jó lenne orr-voshoz menni, mert igen zavaró!/
A templombelsőt szép szavakkal ismertette a gépi szöveg, így a folyamatosan hömpölygő árpád-hídi autóforgalom szomszédságában a gyönyörű templom kivűl-belül és a szép zene belül és bennünk remekül szolgálta lelki békénket.
Pesthidegkúti Nyári Művészeti Fesztivál
DONIZETTI: RITA - egyfelvonásos vígopera
Időpont: augusztus 25. (péntek)19:00
Helyszín: Klebelsberg Kuno Művészeti és Kulturális Központ
Szereposztás
Rendező: Harangi Mária
Szereplők: Cecilia Lloyd, Derzsi György, Hámori Szabolcs
Közreműködik a Ventoscala Ifjúsági Szimfonikus Zenekar
Karmester: Meskó Ilona
Díszlet, jelmez: Nagy Viktória
(Compania dell’arte produkció)
Az előadás végén a szép fogadósné a közönséget meghívja egy pohár bioborra! Jegy ellenében, a tetszés szerinti borásznál lehet megkóstolni a nedűt.
Belépő 1000 Ft
Klebelsberg Kuno Művelődési, Kulturális és Művészeti Központ
Cím: 1028 Budapest, Templom u. 2-10.
Telefon: +36 1 392-0860
Fax: +36 1 392-0862
E-mail: info@kulturkuria.hu
Sajnálhatod, hogy nem voltál ott tegnap a Müpában az EBS, Levin, Fink és Gardiner koncertjén, mert remek volt. Gondolom, lesz "hivatalos" kritika, azt megvárnám a kommentárjaimmal.