Ebben a topikban a vívás harcművészeti aspektusait szeretnénk megvitatni. Elsősorban a történelmi európai vívással, ezen belül szablyavívással szeretnénk foglalkozni, de minden más vívás képviselője is szívesen látott vendég a topikban.
Matt azon lelkendezik, hogy az angoloknál már valahol 1690-1700 körül már több volt a pisztolypárbaj, mint a kardpárbaj. Persze a magyarázat roppant egyszerű: haldokló víváskultúra. Pont ez volt a helyzet Oroszországban is.
Az viszont tényleg érdekes, hogy pisztolypárok csövét egy hosszabb cső kettévágásával készítették,
így biztosak lehettek abban, hogy azonos minőségű csővel rendelkeznek a párban levő fegyverek.
Ha valaki ennyire könnyen "kiborul" -- elveszíti türelmét -- egy tét nélküli netes vita során, az inkább kerülje az ilyen helyzeteket, vagy komolyan dolgozzon azon, hogy képes legyen megőrizni hidegvérét.
D.: "hülyeséget beszélek, itt a cáfolat."
Nem írtam olyat, hogy hülyeséget beszélsz, sőt még attól is tartózkodtam, hogy badarságnak nevezzem az állításod.
Ugyanakkor kétségtelen, hogy az általánosító szöveged -- ex katedra: "Megismétlem. Kenjutsuban nem vívnak szabadon. Most." -- helyessége erősen kérdőjeles a bemutatott érvek fényében.
Re: hatékony vitastílus
A fenti állításod megcáfolásához bőven elég konkrét példákat hozni. Megtörtént. Pont.
Lényegtelen a szabadvívást gyakorló koryu iskolák taglétszáma, a szabadvívásuk "szépsége".
Kendósként nyilván lehet róla véleményed, de milyen alapon kérdőjelezed meg azt, hogy látottak
szabadvívás: vívás védőfelszerelésben random támadásokkal, szabad elmozgással.
"Szánalmas az erőlködésed is..."
Egyfelől nem kell erőlködnöm, mert bőven van példa, sőt a legizgalmasabb videót a legvégére hagytam ;-)
A leszánalmazás nem túl elegáns dolog egy olyan fórumozótól, aki egy hm-t művel, lelkileg csiszolódik stb.
De ez már legyen a te problémád.
"...meg a videóid is."
Nos, ezek nem az én videóim, hanem a japán kardvívás mai művelőinek a munkássága.
Engem nem különösebben zavar, hogy őket ekézed ;-P
A kérdés az, hogy mennyire megalapozottan???
Ui.:
Egyébként már régen nem azért teszem be ezeket a videókat, hogy téged meggyőzzelek, hanem azért, mert érdekes
az egész téma (Mennyire van szabadvívás a mai koryu kenjutsuban?)
Ha ez neked szabadvívás, lelked rajta. Ne haragudj, de szörnyű. Olyan, mintha évente tíz percet "gyakorolnák". De persze pipa, hülyeséget beszélek, itt a cáfolat. Szánalmas az erőlködésed is, meg a videóid is.
"It's good that you want to try out something new while in Japan. But please keep in mind that classical schools (koryû) are not just a "system". Usually, in authentic koryû the level of commitment is pretty high. It's not like a sports club.
Concerning your points:
Realism: You are right, it is important to get to a reasonable level of realism if you want your practice to be meaningful (correct sword weight is one of those things).
Practicality: Of course there are still a few ryûha who practice Gekiken (full-contact sparring)."
Ez csak arról szól, hogy egy jó kis tatamis terem, hogy a különböző japán vívóiskolák képviselői kipróbálhatják a szabadvívást más irányzatok képviselőivel (taryu-jiai). Itt garantáltan nem kétséges, hogy intenzív szabadvívást láthatunk: bogu, plusz labszár-, lábfejvédelem, plusz párnázás a felkaron, továbbá tantó közelharci fegyverként.
Nyugodtan lehet dobni, botlasztani, lábsöprést csinálni, földharcolni, egyszóval csupa olyan dolgot alkalmazni, amit már réges-régen kivettek a mai kendóból.
"Tokyo Gekiken Club is an open space to practitioners of any ryuha (Japanese martial tradition) who want to test their technique freely against members of other schools. The club also offers basic training for those who do not have any prior knowledge in Gekiken."
Számomra az egész csak egy nagyon távoli, egzotikus valami.
Garantáltan nem kívánom tanulmányozni, viszont kimondottan érdekes, hogy a XIX. sz. volt gekiken -- nem is kevés -- a kenjutsuban. És az is izgalmas, hogy ennek ma is megvan a lenyomata (létszámilag annyi amennyi). Számomra is érdekes, hogy valaminek miért fontos, hogy tagadja a nyilvánvaló tényeket, de ez már nem az én problémám...
Hokushin:
* On the path of the sword - Interview with Master Ōtsuka Ryūnosuke (Japanese with English subtitles)
Az egészben az az érdekes, hogy úgy tűnik, Magyarországon is lehet gyakorolni Hokushin Ittō-ryū-t.
"Since the founding of the Hokushin Ittō-ryū Hyōhō in the Edo period the curriculum consists of the following parts:
- Kenjutsu, (fighting techniques with katana and wakizashi) - Battōjutsu (sword drawing techniques with katana and wakizashi) - Naginatajutsu (fighting techniques with the glaive) - Jūjutsu (unarmed fighting techniques) - Gekkiken (traditional sparring with bōgu and Shinai)"
"Ez az egész, amit csinálnak, szöges ellentétben áll azzal, amit a japán kardvívás képvisel."
* Az a 3 japán bemutat egy laza szabadvívás. Nyilván a kezdő (Shogo) vs a segéd, a kezdő vs a mester
az a laza játékon belül is laza.
* De konkrétan mi a problémád azzal, amikor a mester a segédjével vív?
Max. annyi, hogy a segéd némileg "alájátszik" a mesternek, de ez arrafelé egy teljesen megszokott dolog.
* Az sem értem, hogy van egy autentikus japán kenjutsu iskola, az bemutat egy laza, fejvéd nélküli
szabadvívást és te erre azt mondod, hogy ez nem "szabadvívás", nem elég intenzív, meg szembe megy
azzal, "amit a japán kardvívás képvisel." Hmmm?
"A másik is csak messziről piszkálgatja"
Ez egy teljesen reális dolog: adni, de nem kapni!
(Az európai vívás alapelve. Lehet, hogy fukuró sinai találata csak piszkálgatásnak tűnik, de Federico el is magyarázza, hogy mennyire kellemetlen lehet egy ilyen "piszkálgatás" életlen fémkarddal. Teszvágásoknál is bemutatják mennyire erőteljesek ezek látszólag "piszkálgatós" hegyvágások.)
"Twenty kenshi with experience in Hokushin Ittō-ryū Hyōhō, Mugai-ryū, Tenshin Shōden Katori Shintō-ryū, Shintō Musō-ryū, Musō Jikiden Eishin-ryū and other arts have participated."
Ebből a felsorolásból látszik, hogy az eseményen olyan kenjutsu iskolák vívói is megjelentek, melyekben alapjáraton nincs szabadvívás, de úgy tűnik, igény azért lenne rá ;-P
Az első cikkből:
"...in discussions concerning Gekiken, Taryū-jiai and Koryū-Shiai-geiko often the malicious reproach comes up that all of this is nothing more than furious and unstructured use of violence."
Szóval, egy abszolút létező dologról van szó, ha az ember egy picit beleolvas, akkor számos nyomot talál.
Tudom, hogy ugyanarról a japán videóról van szó, az érdekesség az, hogy egy olasz HEMA-vívó -- főleg hosszúkardos és rapíros srác -- elemzi a számára érdekes elemeket.
Szóval, ez nem vicc.
Ismétlem: az, hogy neked kendósként ez egész nem tetszik, OK, de ez nem valami végleges és megfellebbezhetetlen vélemény az egészről.
Az egész egy alacsony intenzitású szabadvívás, arcvédelem nélkül és játékosan.
Akkor az ő véleménye felülírja az enyémet. Szerintem egyszerűbb lenne készítened egy másodnicket, és kendósnak vallva magad áradozni róla. Akkor én nem is kellek.
Ez attól szőrszálhasogatás, hogy pici klubok "szabadvívása" érdemben nem cáfolja azt, hogy kenjutsuban nem vívnak szabadon. Nem vívnak, vagy nem szabadon.
Van egy focis baráti társaság, akik részegen szoktak focizni. Kezeznek, persze, és a vége mindig verekedés, amíg el nem alszanak. Emiatt ez az állítás igaz: fociban engedélyezett a kezezés.
Az is érdekes, hogy az olasz megjegyzi, hogy bizonyos vágások a HEMA-ban "karcolásoknak" számítanak = tippy-tappy actions, aminek nem tulajdonítanak túl nagy jelentőséget, alacsony sebzési értéket rendelnek az ilyen vágásokhoz. Pedig egyértelmű, hogy ezek is tudnak meglehetősen roncsolni. Neki érdekes látni az ilyen akciók alkalmazását a japán vívóknál.
F.: Shogo nem olyan régen kezdhette el az egészet.
És az egész szabadvívás élmény egyszerűen pocsék, mivel semmi sem úgy működik, ahogy az ember szeretné.
F.: Érdekes a fukuró sinai története.
F.: Találat után nem állnak meg. [7:12]
Ui.:
Szóval, ha egy ismert hosszúkardvívó (2021-2022-ben benne volt az első 400-ban a HEMA Ratings szerint, kb. top 10%-ban) elismerően nyilatkozik az egészről, akkor -- talán -- túlzás viccnek minősíteni az egészet.