Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Szia! Én is akkor voltam ott - 84-től 86-ig. Benne voltam abban a csapatban, akik a megfagyott srácot megtalálták. Csatárláncban fésültük át a szántóföldet és a tőlem kissé balra haladó srácok találtak rá. persze akkor mind odagyűltünk. A kabátja valóban meg volt égve, de szalmabálákból álló kazal kis részén is látszott valami égésnyom. Az is látszott hogy a kazal oldalán próbált egy lyukat kaparni - talán a hideg elől szeretett volna elbújni. A megdöbbentő az hogy olyan közel volt a laktanyához hogy a torony fényeit elvileg látnia kellett.
Jakoo :) köszi a segítséget.. így 30 év távlatából végre jól tudom a történetet,..eseményt.. akkor nem hiteles forrásból tudtam a történetet, elég sokan mesélték, úgy ahogy hallották.. mégegyszer kösz a javítást.. De a tényen nem változtat, hogy sajnos meghalt egy katonatársunk...
DE viszont kiderült, hogy azonos időszakban voltunk Börgöndön sorkatonák.. elég sokakat keresgetnek, de kihalóban a topic.. Én is nagyon sokáig nem jelentkeztem... újraolvastam a topic-ot, és reménykedtem hogy él.. háát... nem sokan írtak utánam... csak MN-történelmet.. ha lesz érdeklődő.. folytatom.. csak annyit szeretnék látni..hogy müxik az oldal... csak úgy mellékesen.. végül..a hangárban húztam le javarészt a katonaidőmet.. Ágfalvai Őrgy, és Draveczki Hgy alatt, a rádiós műhelyben, Bódí Örgy.. Nándori László Alhdgy, Csernai Zls, Neubauer Örm.. , fönökségével.. A polgári beo Takács Jani volt tizedes, Nádasi László... Bagó Tibi.. asztalos.. meg még egy páran... ennyit eddíg.. ha van áérdeklődés... folytatom.. esetleges en.. Szabó László néven húztam az igát..és az időt....
A cikksorozat a magyar katona repülés történetével foglalkozik, és az Aranysas magazin Szept., Okt., Nov. és Decemberi számában jelent meg.
Ez a cikksorozat negyedik és egyben befejező része volt. A decemberi szám a MI24 és MI2-es gépekkel foglalkozik, ebből én a MI2-esekre vonatkozó részt másoltam be.
Az alábbi újságcikk részlet, az Aranysas című repülős magazin decemberi számában jelent meg !
Az idevonatkozó MI2-esekről szóló részletet bemásoltam nektek.
MI-2-ES
1982-ben kezdődött a felkészülés a MI-2-es típus rendszeresítésére. 1982. július 4-én egy 15 fős hajózócsoportot vezényeltek ki Lengyelországba típusátképzésre. 1982. szeptember 1-jén megalakult az MN 90. vezetésbiztosító és futárhelikopter ezred az MN 88. könnyű helikopterosztály és az MN 90. vezetésbiztosító és kiszolgáló zászlóalj összevonásával. 1982. szeptember 26-án megérkezett az első öt forgószárnyas Börgöndre (oldalszámok: 7809, 7810, 7811, 7812, 7813). Ebből a típusból összesen 36. helikoptert rendszeresítettek a magyar repülőcsapatoknál. A Csepreg fedőnevű helikopteres határőrizeti feladatokban a MI- 8-as személyzetek tehermentesítésre 1985. április 15-től egy-egy MI-2-est vezényeltek a soproni és a zalaegerszegi határőrkörzethez. Minden évben április és szeptember között adták a helikopterek ezt a szolgálatot. A feladatban résztvevő gépekre felfestették a határőrpajzsot is.
A rendszerváltás után engedélyezett alakulat-névválasztás keretében 1990. április 27-én a 90. vezetésbiztosító és futárhelikopter-ezred felvette Asbóth Oszkár nevét. 1991. április 15-én az MH Légvédelmi és Repülő Főcsoportfőnökség elrendelte Börgöndön az állandó kutatómentő szolgálat felállítását. 1991. november 1-jén megszűnt a börgöndi alakulat, ezért az ott szolgáló helikoptereket átvezényelték Szolnokra. 1992. március 24-én történt az első repülőesemény MI-2-es típussal, amikor Szolnokon a 7810-es oldalszámú gép függés közben az oldalára dőlt és lezuhant. A forgószárnyas kigyulladt, de szerencsére a személyzet nem sérült meg. A következő év június 10-én ismét baleset történt, amikor a 8346-os oldalszámú helikopter Örménykút közelében lezuhant. Szerencsére ebben az esetben sem sérült meg a személyzet. 1993. szeptember elsejétől ismét Magyarországon képezték ki a légierő hajózóit. A Szolnoki Repülőtiszti Főiskola helikopterpilóta szakirányán MI-2-es típusú gépekkel végezték a hallgatók oktatását. 1996. szeptember elsejétől a főiskola állományában lévő MI-2-eseket átvezényelték a repülődandárhoz.
2000. augusztus 1-jén bonyolították le az utolsó MI-2-es repülési napot Szolnokon, majd a típust kivonták a rendszerből.
(MI-2 a múzeumban, 9410-es oldalszámú helikopter)
MI-2-ES A MÚZEUMBAN
A szolnoki gyűjteménybe két gép került. Először a 8911-es oldalszámú helikopter (gyári szám 518911104) volt kiállítva, melyet később kicseréltek a 9410-es oldalszámú (gyári szám 519410095) gépre. A 8911-es 1984. október 29-én érkezett Magyarországra, majd a típus kivonásáig Börgöndön és Szolnokon üzemelt. Ez a gép az eredeti lengyel festéssel került a múzeumba. Az idő vasfoga meglátszott a helikopter festésén, és láthatóvá vált rajta a Csepreg feladat határőrpajzsa is. A helikopter felújítására nem volt lehetőség, ezért a viszonylat új festésű 9410-esre cserélték ki. ( Ezt a gépet a börgöndi hajózók 1985. október 15-én repültek át Magyarországra a swidniki gyárból.) A 8911-es jelenleg a szolnoki laktanyában, a 9410-es pedig a repülőmúzeumban van kiállítva. Eddig tartott a forgószárnyas-történelem felidézése. Természetesen minden nem fért bele a cikksorozatba, de sok olyan eseményt lehetett bemutatni, melyek végigkísérték a magyar helikoptereket, miközben a rendszeresítéstől eljutottak a Szolnoki Repülőmúzeumig vagy a kivonásig.
Szia! A helikoptereseknél voltam. Jó érzéssel gondolok vissza arra az időszakra. Sajnos a nevek teljesen kiestek, de sebaj, majd előjönnek. krizsán Tibire emlékszem név szerint, egy Mamut becenevü srácra, Fidóra.
Az MN 9548-t talán (?) 1960 januárjában szervezték át.
A csöves légvédelmi tűzér ezredet feloszlatták, helyébe az új Légvédelmi Kiképző Központ települt.
A VOLHOV rakétákat, mint Magyarország magas légvédelmi eszközeit akkoriban kezdték telepíteni Magyarországra.
Három rakétás légvédelmi ezredet szerveztek Magyarországon.
- Egyet Budán (MN 5011), melynek osztályai voltak Únyban, valahol Alcsút körül, Börgöndön, Madocsán, Sárbogárdon.
- Egyet a pesti oldalon Nagytarcsán MN 3011, melynek osztályai voltak Verőce-Magyarkúton, Vácegresen, Nagytarcsán, Gyömrőn, Táborfalván,
- Egyet Miskolcon. Melynek osztályai voltak, Cserépfalván, Tardonán, valahol Hernádnémeti körül és még egy helyen.
A falvak nevére már nem pontosan emlékszem.
Ennek a kb. 12-14 osztálynak a szak katonákkal való ellátásra hozták létre, alapították meg Börgöndön az MN 9548-t, az OLP Légvédelmi Kiképző Központját.
Csapatlégvédelmi kiképzés ott nem folyt.
Egy-egy osztály kb. 120-200 fő volt, melyből igen nagy számú volt a sorállomány.
Egy sorkatona kiképzése általában 4 hónapot vett igénybe, amiből 1 hónap, általános katonai alapkiképzés volt.
Három hónap pedig tantermi és gyakorlati szakkiképzés.
a szakikképzés ideje változó volt, hisz voltak egyszerű beosztások mint például a kannibáloké, ott elég volt 1+1 hónap.
A különböző kabinos beosztásokban szükség volt az 1+3 hónapos kiképzésre.
Négy hónap után a kiképzetteket szétszórták a három ezredhez.
Az ezredeknél pedig tovább szórták őket az osztályokhoz.
Börgöndre pedig bevonult egy újabb sorvány, és a körforgás kezdődött elölről.
Egy-egy négy hónapos kiképzésre kb. 400-600 fő vonult be.
Börgöndön az MN 9548-nál a soros szak kiképzésen kívül volt még :
- hivatásos tiszthelyettes képzés, aminek ideje 2 év volt. Ők évfolyamonként úgy 30-n voltak.
- Tartalékos parancsnoki (tiszt) képzés, aminek ideje 2 év volt, ők 8 havonta 30-n voltak,
- Előfelvételis képzés. egyetem-főiskola előtt, 11 hónapos képzés, szakonként. Időtartam 1 hónap, és kb. 200-200 fő volt.
ezek voltak a fő kiképzési ágak.
A fő kiképzési ágak mellett, voltak időszakos feladatok is.
Például a nagy szabad terület adta lehetőségeket kihasználva, a nyári bevonuláskor (akkoriban még csak két bevonulás volt augusztusban és februárban) az OLP összes gépkocsivezető beosztásba bevonultatott sorkötelesét, Börgöndre vonultatták be és a nem használt reptér szélén sátortáborborban éltek 6 hétig.
Igen.
6 hétig.
ugyanis a gékocsivezetőknek a katonai alapkiképzés nem négy hetes volt mint másoknak hanem hat hetes.
Ők emiatt két héttel előbb vonultak mint a többi sorköteles, hogy egyszerre lehessen a katonai eskü, ami akkoriban igen nagy nyilvános, népszerű esemény volt szerte az országban.
A sofőrök közül a legtöbben 6 hét (eskü) után elhagyták Börgöndöt és soha többet nem látták.
Kb. egy harmaduk (kb. 100 fő) ott maradt és valamilyen légvédelmi eszközre kapott szakiképzést. Olyanra amihez jogosítvány kellett.
Például a rakéta szállító ZIK-131-re.stb.
A Légvédelmi Kiképző Központ 1960-tól-1973 nyaráig, kb. 14 évig volt Börgöndön.
Ennyi idő alatt töb mint 10.000 sorköteles kapta meg ott alap és szakikképzését.
Nyilván nagyon más emlékei vannak Börgöndről azoknak akik a csöves tűzéreknél szolgáltak, megint nagyon eltérőek akik a Légvédelmi Kiképző központ (keményebb) időszakában és megint mások azoknak akik a honvédség szerte híres laza csapatrepülős időszakban szolgáltak ott.
--------------
a Légvédelmi Kiképző Központ időszakában a laktanyában elhelyezett három alakulat közül a TÜSz egy kicsit lazább hely volt.
Állandóan utaztak, mindíg úton voltak.
Náluk vagy róluk inkább csak a súlyosabb üzemi (vegyi) balesetek, vagy a majdnem balesetek hírei kerültek ki.
-----------------
Akik az Osztálynál 5011, (a Kiképző Központtól független cég) szolgáltak azok éjjel-nappal szolgálatban voltak, lévén akkor még 24-24-ben dolgozott az Osztály.
Őróluk igen keveset tudtunk.
Szolgálat után bejöttek, aludtak, ettek, és már mehettek is vissza szolgálatba.
Kevesen is voltak.
Civil lakhelyemről egy ex iskola társamat oda vonultatták be.
Elmesélése szerint neki nem képletesen, hanem valóságosan is kiesett két év az életéből.
Volt egy alapkiképzése mint mindenkinek a seregben.
Utána jött egy szak-kiképzése három hónap.
Levizsgázott.
Majd innen számítva 20 hónapon át 24/24-ben szolgált.
Jó katona volt, ezért 8 hetente (!) haza mehetett eltávra szombat déltől vasárnap éjfélig.
Ilyen világ volt.
A monotonitás teljesen kitörölte belőle azt a két évet.
Pontosan el tudja még ma is mondani a feladatát, tudná kezelni az eszközöket, de egy 24/24-es szolgálat 20 hónapon át...................érzéketlenné, tuskóvá teszi az embert.
Becsülték, előléptették, jutalmazták, de mint élet, semmire sem emléxik arról a két évről.
Ők nem jártak sportversenyekre, kultúr vetélkedőkre, kimenőkre.
Kimenőt = délután 4-től este 10-ig kaptak, hetente vagy kéthetente Fehérvárra de a többségük az esetek 90%-ban nem használta ki.
Az ország túlsó csücskeiből, jó esetben Budapestről bevonultak először- másodszor- harmadszor megnézték egy-egy kimenőn Fehérvárt, de a negyediktől kapott kimenők többségére már nem mentek ki.
----------------
Ilyen osztály Börgöndön kívül volt még vagy 11-14 az országban.
Kedves trizs 77 !megköszönöm hogy írásaimra válaszoltál hol építő hol más jelleggel ..Komolyan sajnálom hogy finoman de elutasítottad a személyes vagy skype -én történő kapcsolatfelvételt. Részemről nem látom hasznát további levelezgetéseknek. Tisztelettel :824 PP
Valószínű igazad van amit a sorkatonák mende- mondáiról írtál.
----------------
Nem csak sorkatonákra igaz.
A hivatásos állományból a tiszthelyettesi és a kezdő tiszti állomány se volt sokkal jobban tisztában a saját alakulatával.
Őrnagytól felfelé már kezdték kapisgálni a dolgot.
Ott már fele-fele jól tudta vagy hibásan tudta a saját alakulatáról, azt amit tudnia illett volna.
Ellenpélda.
Dolgoztunk "M" terveken sorosokkal is.
Nyilván az értelmesebbjével.
Nos e pár fő, értette, megértette az alakulat feladatát, hisz (szabálytalanul) teljesen komoly számításokat is végeztettünk velük.
Tehát nem soros és hivatásos között húzom meg a határt, hanem érdeklődő és közömbös között.
Egy alakulat független tiszthelyettes, például üzemanyagos fötörzs, 99%-ban nem az alakulathoz, fegyverneméhez volt hű, hanem a laktanyához.
Macska húség.
a kutya az emberhez hú, a macska a házhoz.
Egy üza tts.-nek mindegy volt, hogy milyen az alakulata, csöves tűzér, kommendáns, légvédelmi rakétás, csapatrepülő vagy lövész, Ő akkor is kezelte, irányította azt 2-3-4 üza kutat a laktanyában meg az alája beosztott 5-9 sorkatonát.
Abszolút nem érdekelte se az alakulat rendeltetése, se a hadi alkalmazás lehetséges módjai.
az már más kérdés, hogy az élet furcsa fintoraként pár hónap múlva (még mindíg sorosként) az alakulat tiszti/tiszthelyettesi állománya között találtam magam.
utlag trizs 77-nek: Nekem ezek a kiegészítgetések nem igazán tetszenek , mert lehet hogy fentről nem ugyanazt lehet látni .Nem tudom a módját hogy esetleg egy személyes ,egy vebkamerás beszélgetésnek ,nagyon sok mindent tisztázhatnánk cím nélkül csak tájékoztatásként :Budapest mellet /szó szerint / egy kisvárosban élek hisz a városokat jelző táblák között nincs 500 méter . Ha Bp. vonzáskörzetében laksz akár én is elmegyek egy találkozóra . Esetleg megjelölsz egy napot és egy megadott tömegközlekedési jármű érkezési idejét és helyét ,azt hiszem ezzel nem sértenénk semmiféle adatot.Várom válaszod tisztelettel :824 PP
trizs 77 Valószínű igazad van amit a sorkatonák mende- mondáiról írtál. Az eltérés csak annyi ,mi bekerültünk egy páran az általad írt 3 ezred közé rengeteg vezetőt kellett volna megismernünk és ,az ott levőknek sem voltunk a kedvencei / "piszkos 12 " /. Egy kicsi betekintésem azért volt URH sz.k.p. voltam ,de ez már csak hab a tortán . Most már tényleg nagyon várom a volt társaim jelentkezését "hátha "megerősítenék vagy cáfolnák az általam leírtakat.
1981.02.26-tol 1982.02.12-ig voltam Börgöndön az Osztálynál Mi-1 század, EMO-s. Sajnos sokat felejtettem ami a neveket illeti, kiképzöm Krausz nevezetü, a másikra nem emlékszem, sorkatonák voltak, katona társaim közül Balog István-ra (irnok Dunaujvárosból) Krausz ..talán Lászlo, Tokos...., Vörös János-ra emlékszem, hát elég kevés. Tisztek: Desics százados, Ozsvath föhadnagy. Ha valaki esetleg ebben az idöben volt Börgöndön, örőlnék ha visszaírna.
hekitomi-nak nem emlékszem az általad említett pk.-ra.Mi kis közösségünk eléggé zárt volt és a saját vezetőinket igaz csak ketten voltak ,mással nem is foglalkoztunk ,lehet hogy tényleg ismertük személyesen is egymást . Ez időben főleg különféle becenevek alapján .
TRIZS 77 Köszönöm az ezred részletes történetét . Valamelyik repülős oldalon találtam Börgönd MN 9548 . Számomra " világosnak "tűnt és a katonakönyvvel is egyeztetve hogy ez a repezred aminek egyik alapítója voltam .TÉVEDTEM . Már egy meglevő ezredhez csatoltak minket . Annyira nem volt kapcsolatunk a már létező ezreddel hogy parancsnokaikat sem nagyon ismertük / mint sorkatonák / . Mivel mi teljesen más területen tevénykedtünk nem voltak közös szolgálatok sem csak a nyár végétől . Ezen az oldalon új tag vagyok nem tudom illő-e személyes adathoz elérhetőséget kérni . Vannak ez időből történetek amit nem szeretnék " közkinccsé " tenni .Az egész történetet azzal a szándékkal írtam hogy az esetleges volt társaimra akadjak , akikkel az első fecskék voltunk mint BÖRGÖNDI REPÜLŐSÖK.
Sziasztok! Én 1975-77 között voltam katona Börgöndön a 1957 könnyűhelikopter osztálynál, KAMOVOS voltam, SH szerelő. A század pk. Magyar János szds. (tunya) volt. A műszaki helyettes meg a /sada/ Keserű Sándor szds. A másik század MI-1 es volt akkor. Te jó ég , mennyi emlék jött fel bennem ennyi év után! Még most is van akikkel tartom a kapcsolatot. Igazi sorstársak, jó barátokká váltak. Kár így viszontlátni a laktanyánkat és a repteret.
Üdv.Nem kell semmiféle " igazolás " .Amikor kabinos voltam én is az " osztály " on voltam elszállásolva ha jól emlékszem a nevére.Az első emeleten,talán ismerjük is egymást esténként rengeteget biliárdoztunk.A belső objektum pk. ja Ilikman? örnagy volt
kicsit nyomorék volt mert a szóbeszéd szerint egyszer éjszaka ellenőrizni akarta az objektum őrségét de úgy hogy átmászik a falon de pechére az őrség éber volt és lelőtték.