Itt kellene megvitatni a bajnoksággal kapcsolatos dolgokat, javaslatokat. Tény hogy a jelenlegi állapoton változtatni kell, ez pedig a résztvevők összefogása nélkül nem fog menni. Én egy tiszta, becsületes bajnokságot szeretnék. A mottó lehetne az, amit csanya szokott mindig mondani: Becsületes játék az egyetlen út!
1. Barcika 65 ---- Mivel ezen nem voltam és nem tudom milyen
Jól jelzett és színvonalasan rendezett túra, méltó rá, hogy bekerüljön a Nemzeti Bajnokságba, ráadásul változatos, szép útvonalú. Azonban van egy része, ahol idén hatalmasat lehetett rövidíteni (a hóban látott sok lábnyom alapján gondoltam, arra sok turista jár, nem is értettem, nekünk miért kellett az a kitérő), ode egy zsírkrétás plusz ep-t érdemes lesz betenni, már csak a békesség kedvéért is. A túra elején van egy elágazás, ahol nem egyértelmű, merre kell menni (van egy régi jelzésmaradék egy villanyoszlopon, de a rossz út is visszavezet az eredeti útvonalra, csak másfelé kanyarog a kertek között), meg aztán, lehet szalagozni is. Többnyire jól futható szakaszokból áll a túra.
Mivel a bajnokságban úgyis szinte mindenki ismer mindenkit, eléggé nyilvánvaló, hogy ki csinálta futva és ki gyalogolva az adott szakaszt vagy akár az egész túrát.
ez azért most is nyilvánvaló.
Erre a tűréshatárra megpróbálok valami emberit kitalálni.
Onnan jutott eszembe, hogy akár itt is lehetne alkalmazni, meg tájfutóknál megszokott. Gondoltam a GPS nyomkövetős megoldásra is de az megfizethetetlen lenne és talán a készülék is sérülékenyebb lenne.
Az előző hsz-edre meg az alábbit írtam:
Lényegében ezért vettem ki a későbbi számításból a futókat.
Szerintem egyébként a bajnokság színvonala is elriaszt többeket. Nem tudom mi alapján vannak összeválogatva a futamok, de a korábbi éveket figyelembe véve nem a túrák színvonala alapján, pedig annak lenne értelme.
Szerintem az alábbi sorozat lenne az egyik legjobb mondjuk 12 versenyre. Úgy tudom annyit akarnak jövőre:
1. Barcika 65 ---- Mivel ezen nem voltam és nem tudom milyen ezt csak a táv és a nehézsége miatt raknám be. Helyette esetleg Learadás 100 lehetne ha nem lenne követhetetlen éjszaka a jelzés. Még jó lenne a Bujáki kikelet.
2. Aranyszarvas 50
3. Petőfi 70 --- De ehelyett akár mehetne a Híd Túl messze van 100 is.
4. Mátrabérc 56
5. Káli 60 volt idén de jó alternatíva lenne a Karancs-Medves 50 is
6. Baranya Tolna 60
7. Corvin 80
8. Rocki 130 ---- régebben pocsék volt a jelzettsége de állítólag idénre nagyon szépen fel lettek újítva a jelzések.
ez nehéz kérdés, megoldásra vár. ötletem még nincs.
Azért azt lásd be, hogy 7-es átlagot produkálni kocogás nélkül elég nehéz, főleg huzamosan. Példának maradjunk az utolsó futamnál, ott aki 7-es átlagot ment az biztos hogy futott.
Gyaloglók között alig lesz olyan aki 7 fölött tenné meg az egyes szakaszokat (inkább a 6,5 szokott lenni a max) terepen. Aszfalton lehet 8-assal is menni de ott is elég ha 7-ig számít vki gyaloglónak. Még azzal ki lehetne egészíteni, hogyha vki kavar akkor azt hozhassa be futással. Persze ha a futamokkal szemben támasztott minimális követelmények is teljesülnének akkor erre sem lenne szükség. Szerintem a lejtőket nyugodtan megfuthatná bárki. Azért túl szigorúan nem kéne venni ezt sem, elég lenne meghatározni bizonyos tűrést amit még elfogadnának a gyalogló szekcióban. Mivel a bajnokságban úgyis szinte mindenki ismer mindenkit, eléggé nyilvánvaló, hogy ki csinálta futva és ki gyalogolva az adott szakaszt vagy akár az egész túrát.
Amiről te beszélsz az átlag és nem tempó. A kettő között ég és föld a különbség.
Az egyéniben nem vegyok biztos, ott talán más is indult ötünkön kívül, de csapatban csakis az SZTE nevezett :-(( (illetve először még úgy tűnt, hogy a csabaika is, de visszaléptek)
Próbáltam terjeszteni a kiírást, hiszen rengetegen szeretnek terepen futni, és mégsem jelentkeztek.
Főbb érveik:
- nem tudják ilyen sok hétvégére előre lekötni magukat
- a terepfutó fordulók közül 3 is egybeesett aszfaltos ultrafutó versenyekkel, márpedig sokan mindkét dologban érdekeltek,
- sok benne az alföldi túra,
stb.
Lényeg, hogy ebben a formában egyáltalán nem vonzó a futók számára az MSTSZ terepfutó bajnoksága.
Szerintem a gyalogosban is lehetne több induló, hiszen rengeteg ember t.túrázik. Túl sok a forduló, az ember egész évre be van táblázva, és ez nem nagyon megy pl. 3 gyerek mellett, mint az én esetemben is.
Ezt a rendszert együttesen is lehetne alkalmazni a jelenlegi itinerre pecsételgetőssel is. (technikai hiba esetére például)
A röviditések elkerülésére tényleg a legjobb hogy olyan túrák kerülnek bele ahol nem lehet rövidíteni. Ha mégis, azt a minimumra csökkenteni. Egy útvonalon néhány ilyen helyet még szerintem pontőrökkel meg lehetne oldani, esetleg lyukasztás vagy krétás pont.
Valóban fontos lenne a hiteles távmérés.
Alapvető követelménynek kellene lennie az útvonal megfelelő jelzettségének, hogy ne tájékozódási túra legyen a futamból. Ezért csak olyan túrát beletenni ahol ez a feltétel megvan vagy a rendező vállalja a megteremtését, melyet futam előtt ellenőrizni lehetne (ha nincs meg, kivenni a bajnokságból).
Az esetleges plusz pontok személyzetét illetve az útvonal egyeértelművé tételében (megfelelő jelzettség) az MSTSZ is részt venne.
Ez úgy néz ki, hogy van egy kis dugóka amit felhúzol az ujjadra és csak egy beolvasóba kell bedugni. Ez a dugóka igazából egy chip ami egy adott személyhez tartozik.
A terepfutó kategóriában meg akkor a 2005-öst veszem alapul. Akkor volt 21 egyéni és 4 csapat.
A nevezési díjak jelenleg 800 HUF egyéniben és 3000 HUF csapatban.
gyaloglóknál: 43*800+8*3000=58400
futóknál: 21*800+4*3000=28800
Jelenleg a nevezséi díjakból 87200 folyt be ha a futóknál idén is annyian voltak.
Idén 15 verseny lett kiírva azokban a kategóriákban amelyekben a legtöbb volt.
Egy sportident rendszer bérlése kisverseny esetén 5000 HUF. 15 versenyre ez 75000 HUF. Egy dugóka bérlése 50 FT/fő/verseny. Amennyire tudom jövőre három futam ki lesz zárva így a költség 60000-re csökkenne, valamint ha az egyéni nevezések 800 helyett 1000-re növekednének akkor kizárólag a gyalogló szakág nevezési díjai fedeznék is ezt a bérleti költséget. Emellett van egy olyan sejtésem, hogy egy ilyen fajta bajnokság lebonyolítására szükséges összeg előteremtésére pályázni is lehet, főleg ha azt a pénzt a bajnokság fejlesztésére pályázná az MSTSZ. De a pályázati dolgokba nem igazán látok bele. Mivel hallottam olyasmiket, hogy kupát már nem is kapnak a győztesek, a díjazás költsége is alacsonyabb mint régebben, az egyesület működési költségeit meg szerintem nem a bajnokságból finanszírozzák most sem, hanem pályázatokból. Ha vki jobban belelát az MSTSZ pénzügyeibe egyből írhatja, hogy ez megvalósítható-e avagy sem, de őszintén szólva én nem látok előtte akadályt. A nevezési díjaknak ugyanis pont a bajnokság lebonyolítási költségeit kénefedeznie, de az alapján ahogy a bajnokság jelenleg működik, valahogy nehezen tudnám elképzelni, hogy nagyok ezek a költségek.
A sportident rendszer használatát pedig azért tartanám célszerűnek mert az egyes ep.-k között jól tükrözi az egyes személyek sebességeit. Még azt kéne hozzá, hogy a ponton eltöltött idő után újra igazoljanak a résztvevők már ha ez technikailag lehetséges egy adott leolvasó esetén. Ilymódon tényleg pontosan látni lehetne a két ep között megtett távolságot. Így szerintem a futók is kiszűrhetők vele.
A túrával eltöltött idő pedig teljesen hiteles lenne, hiszen pontosan akkor kéne igazolnia a rajtban és a célban amikor elindult ill. amikor megérkezett, nem pedig kicsivel előtte vagy utána, ami sokat számít ha véletlenül a határán van bizonyos átlagnak.
Ezzel még nincs kiküszöbölve a rövidítők tábora. Arra másik javaslat a futamokkal szemben támasztott minimális elvárások.
- Ne lehessen úton 500 m-nél többet levágni. Ha mégis akkor a versenyt ki kéne zárni. 500 m-t azért tartom még elfogadhatónak mert az még mindig csak 5 perc amelyen szerintem nem túl gyakran szokott múlni, hogy megvan-e az 5,5-ös átlag avagy sem. De egyébként be lehet válogatni olyan túrákat is amelyeken nem is lehet úton rövidíteni csak iránymenetben.
- Az igazolófüzetben pontos résztávadatok szerepeljenek.
- A túra távja kvázi hiteles mérőeszközzel legyen lemérve. Magyarul kerékkel és nem GPS-sel.
- Olyan helyeken ahol nincs jelzés az elágazástól látható helyen, minimum egy szalag legyen kirakva. Nem hiszem, hogy sok helyre kéne.
Na ennyi lenne. Lehet továbbgondolni vagy elvetni, mindenesetre én a fentiek szerint bonyolítanék le egy ilyen bajnokságot.
egyébként javaslatot azért nem írtam, mert egyenlőre csak kósza ötleteim vannak, hülyeséget nem akarok irni, de amint valami használhatónak tűnőt tudok beírom én is.
Nem tudom pontosan, de a régi táblázatban a következő képpen nézett ki: a maximális pontszám (6 km/h, vagy afelett):
10 - 15 kkm (E kat.) 5 pont,
16 - 20 kkm (E kat.) 6 pont,
21 - 25 kkm (D kat.) 7 pont,
25 - 29 kkm (D kat.) 8 pont,
30 - 34 kkm (C kat.) 9 pont,
...
50 - 54 kkm (B kat.) 13 pont,
...
80 - 84 kkm (A kat.) 19 pont,
...
a minimális pontszám (4 km/h, vagy afelett, de 4,5 km/h alatt) pedig ennek a fele.
A köztes tartományokban pedig valamiféle exponenciális eloszlás alapján lettek megállapítva a pontértékek, féltizedesre kerekítve. Ez a nagy képzett távok esetén látható a legjobban, pl. a No megállj csak 100-at figyelembe véve, amelynek a képzett távja: 100,12 + 4440/100 = 144,56 =>145 kkm
Volt is ebből nagy vita az elnökségben, hogy akkor hogy kell számolni.
Pedig a helyzet egyértelmű: A minősítést rögzíti a Minősítési és Versenyszabályzat, ami már jó ideje változatlan. Nem befolyásolja az, hogy emelett minden évben van egy aktuális Kiírása a Bajnokságnak. Ha "új" határok szerint számolnánk, akkor lényegesen nehezebben érhetők el az egyes fokozatok (főleg az I. osztályú). Eleve csak nagyon kevés ttúra jönne egyáltalán számításba, amikből összehozható ez utóbbi.
Ellenérvként az merült fel, hogy így még nagyobb teljesítmény elérésére motiválná ez az ebben résztvevőket.
Ha vki megmondja nekem, hogy idén hány egyéni résztvevő és hány csapat indult a bajnokságban akkor amennyiben ki tudom hozni az ötletemből azt amit akarok berakok ide egy javaslatot. Mint írtam a másik topikban is, nekem nem a témával van bajom hanem azzal, hogy a csalózáson kívül jóformán semmi nem hangzott el. Az ötletem egyébként olyan, hogy a lebonyolítás tényleg közelítene a profi szinthez, és szerintem tényleg nem igényelne nagyráfordítást, de ezt addig nem tudom biztosan amíg nem tudom a résztvevők és csapatok pontos számát.
Léteznek, csak az ügyintézés kissé nehézkes. Nekem az elmúlt években a II. osztályú sportolói minősítés szokott összejönni, aminek a díjazása egy A5-ös oklevél és egy kerek fémjelvény. A minősítéshez létezik egy ún. "Egyéni pontgyűjtő adatlap", amely legutóbb szerintem akkor került kiadásra, amikor utoljára volt külön MSTSZ versenynaptár, annak a mellékleteként.
Röviden összefoglalva, a naptári évben megrendezett teljesítménytúra-versenyeken kell az I. osztályú minősítéshez 110, a II. osztályúhoz 75, a III. osztályúhoz 40, a IV. osztályú minősítéshez 25 pontot elérni. Kérdéses azonban, hogy ehhez a régi, vagy az új pontozási táblázatot kell figyelembe venni.
A régi táblázat egységes volt, és a túrák képzett távját (távolság km-ben + szintemelkedés 100 m-ben kifejezett értékeinek összege), valamint a túrázó sebességét kellett figyelembe venni. Ez alapján a táblázat oszlopaiba a képzett táv-osztályok határai kerültek (5 km-ént), míg a táblázat soraiba a sebességhatárok. A régi táblázat 5 sort tartalmazott v = [4,0...4,5), [4,5...5,0), [5,0...5,5), [5,5...6,0), 6,0 km/h-tól felfelé. A Nemzeti Bajnokság esetében módosítva lettek ezek a sebességosztályok, a gyalogos / turista / gyermek kategóriákban le lett a felső sor el lett törölve, vagyis az 5,5 km/h sebességtől felfelé elérhető pontszám lett az adott túrán elérhető maximális pontszám, míg a terepfutók számára újabb sorokat hoztak létre 8,0 km/h-s felső sebességhatárig.
A minősítésre vonatkozóan azonban nem történt meg egyértelműen a táblázat hivatalos módosítása, mivel ha az 5,5 km/h-s sebességre vonatkozó pontértékeket tekintjük maximálisnak (amelyek alacsonyabbak, mint a korábban 6 km/h-val elérhető pontértékek voltak), akkor az egyes minősítési osztályokban elérendő pontszámokat is ennek megfelelően módosítani kellett volna.
Az MSTSZ elnöksége szívesen vesz minden javító szándékú észrevételt a Bajnoksággal kapcsolatban (is).
Arra kérünk minden kedves sporttársat, hogy ezeket lehetőség szerint időben juttassa el valamilyen formában hozzánk, mert nyilvánvaló, hogy november 12-én a jövő évi teljesítménytúra-eseménynaptár gerincének összeállítása utáni nyílt elnökségi ülésen csak az előkészített anyagokkal tudunk foglalkozni, az idő sajnos szűkös lesz valamennyire.
Mindazonáltal örömteli, hogy a topikon ilyen élénk érdeklődés mutatkozik a Bajnokság rendbetétele iránt.