A toronydaruk az élő város különös képződményei. Kinőnek a földből, majd egy ideig uralják a környéket. Felülről figyelik a várost, dolgoznak, forogna, élnek. Aztán egy idő után lebomlanak, eltűnnek, hogy máshol emelkedjenek fel újra. Amit a toronydaru lát, az egy egyszeri, megismételhetetlen várostörténet. Maga a daru is egy különös képződmény: megfigyeltétek már, milyen munka felépíteni vagy lebontani egy toronydarut?
Írjatok meg mindent, amit a toronydarukról tudtok. Hol vannak, éppen hol épülnek, mit építenek, hol bontanak le egyet, mekkorák, miért különlegesek.
Gyűjtsünk toronydarut.
Elősszöris B.U.É.K mindenkinek másodszor az a kérdésem lenne, hogy jár e valami büntetés akkor ha egy civil felmászik egy darura amikor nincs építkezés (nem dolgozik benne senki).
Kellemes karácsonyi ünnepeket és boldog újévet kívánok!
1970. – Karácsonyfám és karácsonyestém Veszprémben – egy kis nosztalgia.
„Szép idők” voltak, de akkor még valahogy nem értékeltem.
47 évvel ezelőtt, korábban a Budapesti Nemzetközi Vásárban (a BNV-n) is kiállított első magyar Q 3/30 kúszódarut elsőként a veszprémi 20-emeletes toronyház liftaknájában állították fel. A daru első kúszatását (az alagsorból a 3. emeletre) mi négyen csináltuk. Este 10 körül már 1,5 - 2 méterrel a harmadik emelet alatt jártunk, amikor kiderült, hogy baj van, mert a vasgerenda, ami a két végén „létrákra” támaszkodott, és amit a hidraulikus munkahenger emelés közben lefelé tolt (kúszatás közben ez a viselte a daru teljes súlyát), ki fog billenni (tervezési hiba). Két emelet között nem lehetett leállni, így meg aztán különösen nem, ezért a vasgerendát elbillenés ellen fagerendákkal kiékeltük a falakhoz, és megpróbáltuk a darut feltolni a 3. emeletig. A hidraulikát korábban a törzsön belül állva kezeltem, de itt már az aknaajtóból is elérhettem, ezért kiszálltam, és liftakna ajtajából, a törzs rácsszerkezetén átnyúlva ügyködtem (épphogy elértem a munkahenger és a szivattyú felső részén lévő kart). A gép egy darabig szépen emelkedett, de aztán láttam, hogy a kitámasztás céljára beékelt fagerendák szépen lassan eltörnek, vasgerenda meg kezd oldalra billenni. Ekkor kiugrottam, a daru meg visszazuhant az alagsorba.
Sziréna, rendőrség, mentők - csak a homlokomon lévő 5 centis repedést ragasztották be. Más baj hál’ Istennek nem volt, annak ellenére sem, hogy lezuhanó törzs elvágta a tápkábelt is, ami odalent égett, de miután feleszméltem, azonnal áramtalanítottam.
Az emelőhorogra akasztott ellensúly a főút (akkor még az volt) fölött himbálózott, a gémnek az tagja lekonyult, az ellensúly jó részét a futómacska vékony kötele tartotta. Az utat lezárták.
Az ellengém a (akkor a legfelső) 4. (vagy talán 5. ??) emeletre zuhant.
Aztán kezdődött a két hetes javítás. Gém, ellengém és törzs alsó tag csere. A daru főtervezője végig velünk volt, és bőségesen etetett, itatott bennünket.
Közben majdnem ottmaradtam. Valaki nagyokos egy biztonsági kötelet szereltetett a gém felső gerendája mellé. Amikor, ezt követően először (6-7 emelet magasságban) kimentem a gémre, rendeltetésszerűen abba kapaszkodtam (volna), de a kötél laza volt. Én meg ijedtemben azonnal elengedtem, és az ujjaim végével még éppen sikerült visszakapaszkodnom a megbízható vasgerendába. Azóta nem bízom a biztonsági berendezésekben.
Dec. 24.-én sűrű hóesésben, késő délutánra - estére sikerült mindent üzemképessé tenni. Az üzembehelyezést már januárban csináltuk meg.
Az nagy valószínséggel hűtőventilátor. A gyakran alacsony fordulatszámon forgatott motorokon, egy ventilátorral kényszerhűtést kell alkalmazni, mivel a motor saját forgórészén lévő ventilátor a kis fordulat miatt nem tud elég nagy légáramot biztosítani.
Mindjárt csatolok képet. Esetünkben biztos hogy túlterhelès jelzó módozat van, mert a daru kürt folyamatosan ,,vinnyog" egész addig míg le nem áll a daru lengése a teher lepakolása utân. Meg ha épp úgy lendül a súly, akkor van hogy 1-2 mp időre elhallgat.
Sziasztok! Bp rokolya utca-Reitter ferenc utca sarkánál építkezés folyik, és felállítottak egy toronydarut. Érdekessége, hogy nem kezelőfülkés, hanem tâvirányítós. Ellenben ahogy hallom a felemelni kívánt súly ,,nem tetszik" neki, folyamatosan megy a túlterhelést jelző kürt. De ettől még emelget a daru. Viszont a kérdés az, hogy van a darugèmet forgató motor, ami x kw teljesítményű. De erre a forgatószerkezetre(kb a motor és a mozgató fogaskerék közt közèpen) oldalról rá van szerelve egy jóval kisebb motor, ami oldalról csatlakozik be a házba. Erről mit kell tudni, mire van?
Én úgy hallottam, hogy egy Darut lebontottak a FINA miatt . Lehet hogy ez volt az ? Rajta lett volna minden fotón a háttérben és ezért kellett lebontani a vizes Vb idejére .