Keresés

Részletes keresés

Dubois Creative Commons License 2005.04.28 0 0 147

"Mommsen pár sovány adatból rekonstruálta nekünk a 449-532 közötti időszakot. Az 553-as oldalon láthatod, hogy amit kurzivval szedtek, az maradt meg."

 

Gyenge terelés. :))

 

 

Előzmény: cyprus_people (146)
cyprus_people Creative Commons License 2005.04.28 0 0 146

A hagyományos kronológia szerint visszaszámolva a heti ciklus, a szökőévek és a holdfázisok fázisban vannak a maiakkal." 

 

Ahogy mondod!

 

Mommsen pár sovány adatból rekonstruálta nekünk a 449-532 közötti időszakot. Az 553-as oldalon láthatod, hogy amit kurzivval szedtek, az maradt meg. Azt pedig, hogy milyen napra esett a január, mi is ki tudjuk számolni... Tudok ilyen táblát csinálni 19, 190, de 198 év eltolással is. Előre, hátra... Merre szeretnéd?

Előzmény: Dubois (145)
Dubois Creative Commons License 2005.04.28 0 0 145

Annyira már ismerhetsz, hogy saját szememmel akarom a forrást vagy legalább az átiratát látni, mielőtt vitatkoznék róla.

Kiragadott adatokhoz/szavakhoz fűzött elméletek addig nem különösebben érdekelnek.

 

 

Addig is egy 447-körüli húsvéttáblázat.

 

http://www3.bbaw.de/bibliothek/digital/struktur/07-abh/1862/jpg-1000/00000981.htm

 

Felsorolja néhány évtizedre többek között a consulokkal azonosított éveket, az évkezdő nap heti sorszámát, az évkezdő holdfázisokat, húsvétokat.

 

A hagyományos kronológia szerint visszaszámolva a heti ciklus, a szökőévek és a holdfázisok fázisban vannak a maiakkal.

 

 

Most jöhetsz a Mommsen-átkozással és a hamisításelmélettel. :)))

Előzmény: cyprus_people (144)
cyprus_people Creative Commons License 2005.04.28 0 0 144

A keresztény szombat, a zsidó sabbat és az arab sabt  ugyanazon a napon vannak."  

 

Készséggel elfogadom. De a kérdés továbbra is az, hogy mióta?

Nagyon sok szép kéziratban fennmaradt a 789-es év naptára. (Karoling, Berlin 1869, fol. 1r-11v;

Az április 1. VII. napra esik. Mindegyikben. Szó nélkül tudomásul veszik!

Tudod miért? Mert a születés évét 5199-re teszik. (H. C. 197. dec. 25 Vasárnap Újhold) 

Az 5200-as év jan. 1. Vasárnap Circumcisio (H. C. 198. jan. 1)

.....+789= 987!  

 

Ha a két év holdfázisait megnézed, uaz! Mai visszaszámolással 789-ben ápr. 1.= IV. nap, míg 987-ben VI. nap. Ráadásul a 988. évben a szökőév miatt már a helyén is van.

Szóval Karoling naptárakra továbbra is  198 éves fázis a meghatározó.

Előzmény: Dubois (142)
petigabi Creative Commons License 2005.04.27 0 0 143
Meg mégegy. Egy ember könnyen téved. Kettő is, de ahhoz már nagyon hasonlóan kell gondolkodniuk. Tíz ember meg talán úgy téved pontosan ugyanúgy, ha összebeszélnek. Egy városnyi népesség meg, alig tudnám elképzelni, hogy egyszerre aludjon át egy egész napot. Hacsak nem valami jó okkal. De akkor csak marad nyoma. Merthogy, ahogy írod, nem volt olyan kifinomult a távkommunikáció, nehéz lenne elképzelni, hogy sok kis helyen eccerre gondolták meg magukat, országnyi, földrésznyi népek...
Dubois Creative Commons License 2005.04.27 0 0 142

"A niceai zsinat után egész Európában (600 után az arabok, perzsák, stb.) mindenütt, egyformán számlálták a hét napjait?"

 

Az iszlám ugyanúgy a hetet használja, mint a keresztények vagy a zsidók.

Szinkronban vele.

 

A keresztény szombat, a zsidó sabbat és az arab sabt  ugyanazon a napon vannak.

 

Iszlám napnevek:

    yaum al-ahad (first day) yaum al-ithnayna (second day) yaum ath-thalatha' (third day) yaum al-arba`a' (fourth day) yaum al-khamis (fifth day) yaum al-jum`a (gathering day) yaum as-sabt (sabbath day)

Majd mutogathatod a bizonyítékaidat arra, hogy hogyan mentek át a keresztények Palermóból a kalifához, hogy "Micsoda buli lenne, ha kihagynánk egy napot a hétből". :)))

 

A zsidók elképesztően merev szabályokat követtek a szombattal kapcsolatban, majd éppen ők felejtették el számon tartani, hogy mikor is van sabbat. :))

 

Előzmény: varhun (138)
petigabi Creative Commons License 2005.04.27 0 0 141

"a Gergely naptárt miért olyan keservesen fogadták el"

nekem, dilettánsnak ebből inkább az látszik, hogy nem nagyon maradhatott ki véletlenül egy-két nap, ahogy egyel előtte mondod. valószínűnek tartom, hogy aki nem a füvek növésén akarta mérni az időt, az nagyon is ügyelt a pontosságra. annyira, hogy nem szívesen vált meg a saját módszerétől...

Előzmény: varhun (138)
petigabi Creative Commons License 2005.04.27 0 0 140
Tényleg voltak ilyen eltérések? Vagy csak lehettek, de nem tudunk róla?
Előzmény: varhun (137)
petigabi Creative Commons License 2005.04.27 0 0 139

értem én, húsvéti ciklus. de 532 nem osztható sem 5-tel, sem 3-mal, így az indikció nem ismétlődik. Azzal együtt 7980...

Vehetjük Meton helyett Kallipost (76) vagy Hipparchost (304) is, de az neked még annyira sem jó...

Előzmény: varhun (125)
varhun Creative Commons License 2005.04.27 0 0 138

A niceai zsinat után egész Európában (600 után az arabok, perzsák, stb.) mindenütt, egyformán számlálták a hét napjait?

Remélem érzed, hogy mekkora vicc! Ha ilyen egyöntetű véleményen volt a világ, a Gergely naptárt miért olyan keservesen fogadták el egy olyan korban, amikor a kommunikáció 100 szoros volt mondjuk Nagy Karesz korához képest?

Előzmény: varhun (137)
varhun Creative Commons License 2005.04.27 0 0 137

Szerinted megállt a búza növése, ha Palermoban 1050-ben kihagytak, vagy elszámoltak egy napot a hét napjaiból? 

Ha Velencében egészen más naptár, évkezdet volt a 17. században, mint mondjuk Rómában, kitört a háború? Ha egy piaci nap kimaradt okkal, ok nélkül a középkorban az maradandó károsodost okozott volna a fejekben? 

Előzmény: Dubois (132)
varhun Creative Commons License 2005.04.27 0 0 136

Elég csak azt tudni, hogy mondjuk Nicea óta folyamatos-e, ha a vélelmezett időugrás(ok) még ezután volt(ak)."

 

Nem kérek tőled lehetetlent...

Bizonyítsd be, hogy a korábban általad belinkelt naptárrészlet (988-1006) akkor realitás volt, nem csak Beda computusa...

Mert a kérdés ma is élő legnagyobb szakértője Arno Borst csak computusról tud. Meg Bedae Pseudepigrapha, Pseudo-Beda... fogalmakról. 

 Regiomontanus naptára talán már jó, nem vizsgáltam.

Előzmény: Dubois (132)
petigabi Creative Commons License 2005.04.27 0 0 135

Értem. Tehát naptárciklus-ismétlődésről akkor beszélünk, ha a naptárismétlő év ugyanannyiadik a megelőző szökőévhez képest. Ilyen valóban csak 28 év elteltével adódik.

 

Periodikus. De nem ciklus.

Előzmény: Dubois (130)
varhun Creative Commons License 2005.04.27 0 0 134

4713BC jan. 1.

 

 

Ha jól emlékszem, éppen kedd volt...

Előzmény: Dubois (128)
Dubois Creative Commons License 2005.04.27 0 0 133

"És az indikció mennyi is?"

 

15 év. Napokban változó a ciklusban levő szökőévek számától függően.

Előzmény: petigabi (131)
Dubois Creative Commons License 2005.04.27 0 0 132

"Addig kár számolni bármit is, amíg nem tudjuk, mióta folyamatos a hét napjainak számlálása. Szóval számolhatjuk a zsidó világteremtés kezdetétől, vagy nem? Azt úgyanis órára pontosan tudjuk!"

 

Gyenge ködösítés.

Elég csak azt tudni, hogy mondjuk Nicea óta folyamatos-e, ha a vélelmezett időugrás(ok) még ezután volt(ak).

 

 

Előzmény: varhun (124)
petigabi Creative Commons License 2005.04.27 0 0 131
Oké. Tehát a Metón-ciklus 6939 nap (235 holdhónap)? És az indikció mennyi is?
Előzmény: Dubois (128)
Dubois Creative Commons License 2005.04.27 0 0 130

 

naptárismétlődés: az adott év naptára megfelel egy korábbi év naptárának

 

naptárciklusismétlődés: egy adott év naptára megfelel egy korábbi évének, a következő év naptára megfelel az azt a korábbi évet követő év naptárának, és így tovább. (Ez a periódus definíciója)

 

sin(x) 2pi szerint periodikus. Pi-nél is nulla, ez értékismétlődés, de nem periódus.

Periódusnál minden pontban értékismétlődés van ugyanakkora eltolással.

 

A "hét napjai" fügvényben nincs a perióduson belül értékismétlődés (1,2,3,4,5,6,7).

A "szökőév" függvényben van (1,0,0,0).

 

"Ne tessék keverni a fogalmakat, mert az az érzésem támad, hogy ködösítésről van szó."

 

Bizony nem jó keverni a fogalmakat.

Előzmény: petigabi (126)
petigabi Creative Commons License 2005.04.27 0 0 129
Jó, jó, de biztos nem lesz ott abban az akárhányadik 28 évben olyan, ami osztható 15×19-cel?
Előzmény: Dubois (128)
Dubois Creative Commons License 2005.04.27 0 0 128

"Indikció hány nap? 5475--5478? Volt valami 19 éves ciklus is..."

 

4*7*15=420 év már kezeli a kulturális ciklusokat és a napév hosszát, valamivel több mint 3 nap hibával.

 

A 19 év után a holdfázisok másfél óra pontossággal visszatérnek a napév egy pontjára, ez a Metón ciklus.

 

Szökőév, hét, indikció, metóni ciiklusok eredője:

 

4*7*15*19=7980 év ez a Julian periódus. Scaliger vezette be 1500-as évek végén.

 

Ezeknek a ciklusoknak a fázisaikból visszámolt fiktív közös kezdőpontja 4713BC jan. 1.

 

Előzmény: petigabi (123)
petigabi Creative Commons License 2005.04.27 0 0 127

Na, ez tök jó. Viszont első ránézésre Gergely-naptár. Másodikra is. Az egyezéseket nemtom, hol nézted, de nekem odaírt egy ilyet:

 

Please note that holidays will not match exactly

 

Nem vagyok jó angolos, de ha jól értem, a húsvéttal mégsem lesz ez olyan pipec...

Előzmény: varhun (125)
petigabi Creative Commons License 2005.04.27 0 0 126

A periodikus eltolás (a szimmetria egy formája) szerintem pontosan ugyanaz, amit te naptárismétlődésnek hívsz. Annyit mondogatod már ezt a naptárismétlődést meg naptárciklust, hogy mostmár igazán érdekel, mi a kettő között a különbség. Erős a gyanúm, hogy valójában teljesen lényegtelen az adott kérdés szempontjából.

 

A ciklus az ciklus, a függvény meg függvény. Egy ciklus lehet szabályos sorozat, illetve szabálytalan rendbe következő elemek összességének szabályos ismétlődése. Ciklusnak nincs függvényértéke. Egy függvény felvehet ciklikusan bizonyos értékeket, lehet a képe ciklikusan ismétlődő, de ettől még nem ciklus. Pl. x -> sin x. Ne tessék keverni a fogalmakat, mert az az érzésem támad, hogy ködösítésről van szó.

Előzmény: Dubois (120)
varhun Creative Commons License 2005.04.27 0 0 125

28X19=532! Szóval ilyen dőugrás gond nélkül végrehajtható...

Holdfázis, hét napjai, szökőév, Húsvét, minden stimmel. És remekül lehet vele múltat is alkotni mondjuk 1064 évre visszamenően.

Ellenőrizd le itt,

 

http://www.timeanddate.com/calendar/  

Előzmény: petigabi (123)
varhun Creative Commons License 2005.04.27 0 0 124
Addig kár számolni bármit is, amíg nem tudjuk, mióta folyamatos a hét napjainak számlálása. Szóval számolhatjuk a zsidó világteremtés kezdetétől, vagy nem? Azt úgyanis órára pontosan tudjuk!
Előzmény: labrie (122)
petigabi Creative Commons License 2005.04.27 0 0 123

Ha mindegyik ciklus hossza egyértelműen (azonos mértékegységgel, pl. napok száma) van megadva, akkor fel lehet rá írni egy viszonylag egyszerű képletet, és nem kell ennyit vitatkozni. hét = 7 nap, év = 365 nap, két szökőév között 1461 nap. Indikció hány nap? 5475--5478? Volt valami 19 éves ciklus is...

Ezen kívül már csak az kell, egyikben se legyen megbicsaklás, pl. kimaradó szökőév, naptárreform miegymás.

Előzmény: labrie (122)
labrie Creative Commons License 2005.04.27 0 0 122
/Vagy akár a 210 év ugrás is, bár kis valószínűséggel: akkor, ha 3 kihagyott szökőév esett e 210 éves időszakra./
Előzmény: labrie (121)
labrie Creative Commons License 2005.04.27 0 0 121
De most nem fázisfolytonosság kell! Csak egy (másik) olyan évet találni, ahol a hét napja és az indikció éve stimmel!

/190-200 év körüli távolságban ilyen amúgy nem lesz, Ehhez legközelebb a 135, ill. a 285 éves "ugrás" elégíti ki a feltételt. Amennyiben azonban "hibáztak" a szökőévszámítással - pl. 100 évenként kihagytak egyet! - akkor a 180 és a 225 év ugrás is jó megoldás lehet az adott eseményre./
Előzmény: Dubois (120)
Dubois Creative Commons License 2005.04.27 0 0 120

"Mondjuk egy hétfővel kezdődő, szökőéves naptár 28 év múlva ismétlődik csak... "

 

Ne kerevrd a naptárismétlődést (amikor két különböző évben ugyanaz a naptár, egyedi függvényértékeegyezés) a naptárciklus ismétlődésével (periodikus eltolás).

 

"elfelejtetted a szökőéveket. 105 év múlva biztos, hogy nem vasárnapra esik az a dátum,"

 

Persze ebben igazad van, itt csak arra akartam rámutatni, hogy ha a ciklusok minden függvényértéke különbözik, akkor már ezek az értékek is teljes fázisinformációt adnak.

Szökőévek figyelembevételével 4*7*28=420 év többszöröse hagyható ki mindhárom ciklus fázisfolytonosságának megőrzésével.

 

 

Előzmény: labrie (119)
labrie Creative Commons License 2005.04.27 0 0 119
Bár petigabi elég "egyszerűen" érvel, mégis bevitt egy pár csapdába. Pl:

"Nyilvánvalóan 7 lehetséges évkezdő nap van és vagy szökőéves az az év vagy nem, így összesen 14 féle naptár lehet vagy is legkésőbb 14 év múlva biztosan ismétlődik a naptár."

Mondjuk egy hétfővel kezdődő, szökőéves naptár 28 év múlva ismétlődik csak... Fogalmazzuk az állításunkat úgy, hogy bármely 14 éves időszakon belül van két olyan év, melynek ugyanúgy néz ki a naptára. Ennél persze erősebb állítást is tehetnénk: bármely 10 éves időszakon belül van két olyan év, melynek ugyanúgy néz ki a naptára.

"Például, ha annyit tudunk, hogy egy dátum az indikció harmadik évében vasárnapra esett, akkor ez azt jelenti, hogy 7*15=105 év többszöröse hiányozhat csak utána."

Ez így pedig hülyeség, elfelejtetted a szökőéveket. 105 év múlva biztos, hogy nem vasárnapra esik az a dátum, hiszen a 105 évben lehetett 26 vagy 27 szökőév, tehát vagy péntek, vagy szombat lesz az a nap. Ugyanakkor lehet, hogy csupán 45 év múlva ugyanúgy vasárnapra esik a dátum, amennyiben 11 szökőév volt közben (nem pedig 12)!



Előzmény: Dubois (113)
Dubois Creative Commons License 2005.04.27 0 0 118

" Peched van. A 14. év pont nem ilyen"

 

:))

Elképesztő vagy. Azt írtam, hogy "legkésőbb 14 év múlva biztosan ismétlődik a naptár".

Mivel csak 14-féle naptár lehetséges, muszáj neki.

Erre te azzal jösz, hogy a 14. év nem ilyen. :))

Ki mondta, hogy pont a 14. évben ismétlődik?

 

Egyébként félek, hogy  a naptárismétlődést még mindig összekevered a naptárciklus ismétlődésével.

 

Előzmény: petigabi (116)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!