1. A MapSource-ban egyszerre csak egy térkép látszik. Ha a pontjaidat/track-jeidet látod, az már jó hír. A többi térképet (NaviGuide/TopoGuide/stb.) meg a legördülő menüből választhatod.
2. A GPS-ben a NaviGude-dal nem biztos, hogy egy felületen lesz látható a saját térképed.
megpróbáltam a "térképkészítési faq" szerint OZI-val és GPSmapper-el készíteni térképet a Mapsource-ba, gyönyörűen átmentek a waypoint-ok és a track-ek, de a térkép nem látszik mögötte....miért? mit kell még tenni?
pda-ra terepre: topoexplorer-t tudod hasznalni, ha 276c-t veszel az az utcai navigacioban is tud annyit nyujtani, sot tobbet mint egy pdas gps, esetleg meg gpsmap60csx lehet jo alternativa: kicsi a kijelzoje de cserebe sokkal pontosabb es a beepitett iranytuje is sokat segithet quad-on. az elsot terkepekkel a masodikat terkepek nelkul megkapod hasznaltan annyiert mint mondjuk egy mio701-et, de a garminoknak napon is fogod latni a kijelzojet es valoszinu tovabb is fogjak birni. meg a quest johet szoba: azt utcai es gyalogos navira is tokeletes es sokan hasznaljak quad-on is.
Az álmoskönyv szerint a PDA jellegű gépeknél sokkal alkalmasabbak terepi (gyalog, bicikli, motor, quad, stb) használatra az outdoor célokra ajánlott készülékek, mert:
a. nagyjából ütésállók, vízállók, stb. b. többnyire lényegesen tovább bírják pár egyszerű ceruza (AA vagy néha AAA) akkuval, mint a PDA-k a sajátjaikkal, és a terepi csere sem probléma.
A topotérképek a terepi jellegű készülékekre inkább rendelkezésre állnak.
A terepi készülékek a megfelelő térképekkel semmivel sem navigálnak roszabbul közúton, mit a PDA jellegűek. (A térképi bázois sokszor teljesen azonos, csak a megjelenés különbözik).
Fogalmam sincs, mi az a "normál" GPS :)
OFF: Nekem GPSmap 60CS-em van, NaviGuide-dal és TopoGuide-dal - meg persze pár ingyenes térképpel - és több mint kép éve elég jól elvagyok vele a természetben is és a közutakon is, télen-nyáron, gyalog, biciklivel, terepjáróval, normál autóval :ON
Alapesetben a PDA-t csak kevesen javasolják motorra, quadra aztán meg végképp nem. Szétrázódik, nem bírja a(z eső) vizet, stb.
Tudtommal PDA-ra még nincsenek topo térképek, de ez gondolom az idő múlásával (és a kereslet növekedésével) még változhat.
A célGPS is használható közúti navigációban, a közepes árkategóriások scak sipákolnak a következő fordulónál, a drágábbak beszélgetnek is veled.
Végezetül egy érdekesség. Azt írod:
- az alap gépek, pl. eccerű Mio
- 176 c ... egy 'normál' gps-el szemben
Itt képzavar van. A kütyüvel navigálók táborában a "normál" GPS pl. a 176C (ezeket célGPS-eknek szoktuk nevezni), nem pedig az átalakított PDA. Mert annak csak egy funkciója a helyzetmeghatározás.
De azt hiszem el kell gondolkozni a fenti sorokon, mert egyre több GPS-es PDA jelenik meg a piacon, így lassan valóban úgy kell majd fogalmazni, ahogyan Te is tetted: PDA -> normál, igazi GPS -> célGPS.
GPS vásárlás előtt állok, de minnél többet tudok meg róla, annál inkább elveszek az info áradatban... Az alap elgondolás, hogy gyalogtúrákon, ill. quad-os csavargások alkalmával ne legyek 'elveszve', ha ráfordulok egy földútra tudjam róla, hogy nem vezet zsákutcába, vagy tájvédelmi körzetbe stb...
E mellett persze nem hátrány, ha ugyanezen gép alkalmas(sá tehető) közúti navigációra, autón / motoron.
Probléma:
1, az alap gépek (pl. eccerű Mio, esetleg már gyárilag szoftverrel) bővíthetők Topo 'üzemmódra' ? Milyen költséggel kell számoljak (pl. Magyarország + Szlovákia topo) kártyával+szoftverrel? Van lehetőség, hogy a gyári szoftvereket kikerülve, földutakat is összességében jelző térképre bukkanjak? Egyáltalán érdemes ilyen "metrós" gépekkel foglalkoznom? És az eleve rátöltött (M.o. vagy K-europa) térképek menyire használhatóak/naprakészek közúton?
2, Ellenpélda: Ha veszek (akár használtan) egy off-road-ra teljesen jó gépet (pl. 176 c, szoftverekkel együtt kelt el 95 ért) az mennyire fog korlátozni a közúti navigációban (egy 'normál' gps-el szemben) ?
Lenne valahol az interneten Horvátország térkép, főleg Split környéki, amit ingyenesen le lehetne tölteni és Mapsource segítségével Garmin Legendre felrakni?
Ha volna hozzá időm, továbbfejleszteném az anyagodat egy olyannal (Excelben meg lehet csinálni), hogy a magyarország településeinek koordinátahalmazából kikeresném, melyik szelvény tartalmazza az adott koordinátát
A CDR átnevezésre rájöttem. Amit nem értek, hogy miért csak C és D betűvel kezdődnek a szelvénynevek, mert 4félének kellene lenni az L334, L34, M33, M34 mintájára.
Ha volna hozzá időm, továbbfejleszteném az anyagodat egy olyannal (Excelben meg lehet csinálni), hogy a magyarország településeinek koordinátahalmazából kikeresném, melyik szelvény tartalmazza az adott koordinátát és kereséssel ráugranék arra a cellára, amiben van. Ezt a www.topomap.hu/ mapnavigátor tudja és "rögtön" adja is hozzá a DTA50 térképet, csak tetü lassú. Sajna a Flash sem tud csodát tenni.
"Jobbklikk, Cél mentése"-vel mentsétek le, a filetípust HTML-ről állítsátok át "minden file"-ra, és a filenév végére biggyesszétek oda a ".cdr" kiterjesztést, mert valamiért HTML-ként akarja elmenteni a file-t.
Kis variálás során, némi külső segítséggel elkészítettem, amit akartam.
Excellben megcsináltam a hálózatot, aztán egy DTP-s kolléga a CopyGeneralnál ügyesen aláhúzott egy térképet, és halványított rajta egy kicsit, meg bepasszította egész ügyesen.
Feltettem a tárhelyemre, Corel Draw formátumban, aki akarja, kinyomtathatja magának egybe is, de akár szét is szedheti a rétegeket, és kinyomtathatja úgy, hogy a térképet színesben papírra, a hálót meg FF-ben akár egy fóliára.
A3-ra van méretezve, az enyém egybe lett nyomtatva, és laminálást is kapott, hogy a terepjáróban ne ázzon szét az idők során.
Használjátok egészséggel, TopoGuide Hungary v1.3-hoz készült (tekintve hogy állítólag a TopoGuide v2.1-ben a szelvények már néven vannak nevezve, mint pl. L33056C - Lajosmizse).
Ebből megrajzolható: "1.3 A DTA-50 1.0 szelvénybeosztása
A DTA-50 1.0 a grafikus adatforráshoz igazodva szelvényorientált. A katonai topográfiai térképek szelvényezése a földrajzi fokhálózat alapján történik, ahol a trapéz alakú szelvények oldalait a meridiánok és parallelkörök képének egy-egy szakasza alkotja. Az 1 : 50 000-es méretarányú térképszelvények mérete földrajzi hosszúságban 15', földrajzi szélességben 10'. A térképszelvény beosztásának és megnevezésének alapja a nemzetközi 1 : 1 000 000 méretarányú térképek (6° hosszúságban, 4° szélességben) szelvénybeosztása és megnevezése. A nemzetközi 1 : 1 000 000 térképszelvény megnevezésének két összetevője van:
* övek, amelyek jelölése a latin ábécé nagybetűivel történik az Egyenlítőtől számítva északi, illetve déli irányban 4°-onként; * zónák, amelyek jelölése arab számokkal történik, a 180°-os meridiántól számozva nyugatról kelet felé 6°-onként. Magyarország az L-33, L-34, M-33 és M-34 térképszelvényekre esik.
Az 1:1 000 000 méretarányú térképszelvény felosztható:
* 144 db 1:100 000 szelvényre, jelölése arab számokkal (1-144) történik. Továbbá az 1:100 000 méretarányú szelvény felosztható * 4 db 1:50 000 szelvényre, jelölése az A,B,C és D nagybetűkkel;
A DTA-50 1.0 EOV rendszerű változatának szelvénybeosztása is az előzőekben ismertetett " Forrás