Szögezzünk le valamit. Az oldalt vezető statisztikus a mai napig NEM kereste meg személyesen semmilyen formában Klein Dávidot vagy Suhajda Szilárdot. Az is hergeli, hogy gyakorlatilag ignorálják őt, pontosan a szőrszálhasogató stílusa és állandó beszólogatásai miatt.
Nem baj, ha kételkedik, tőle megszoktuk. Személyesen ismer minden hazai hegymászót, így számára az az információ elérhető, amit elkér. De az nem elkérés, hogy kiteszem a facebook oldalamra a kérdéseimet, és elvárom, hogy a mászó majd ez alapján megválaszolja. Ennyire nem az ő oldala körül forog az univerzum. Pedig láthatóan azt szeretné. Arra veszi a fáradságot, hogy megkérdezzen négy külföldi mászót, mire emlékeznek, értesítse Jurgalskit (8000ers.com), hogy "vitatás esete forog fenn" (amelynek nyomán Szilárdtól ő is bekérte a videó és fotóanyagot), de arra nem, hogy az érintetteket megkérdezze.
Az meg már csak hab a tortán, hogy miért pont ez, a legjobban dokumentált magyar nyolcezres mászás nem ment át nála a hitelességi szűrőn. Feltételezem, hogy látta Varga Csaba anyagát is a GI-ről, ott valamiért minden egyértelmű számára. Számomra ez elég erős következetlenségnek tűnik.
@Gabaj Törzsőrmester: A szponzori nyomásra reflektálva: normális szponzor NEM kér olyat, hogy fel kell menni. Amit a kommentelő írt, azt a példát egyetlen szponzorhoz tudom kötni, és róluk el is hiszem, hogy ezt ki merik kötni. Viszont biztos vagyok benne, hogy Szilárd vagy Dávid, de általában véve tapasztaltnak mondható magashegyi mászó nem ír alá ilyen szerződést.
Szilárd nem használt oxigént, nem volt honnan. Hátizsákot sem vitt a 4-es táborból a csúcsmászásra.
@Gizi aljas Feri: A KD beteg - Szilárd továbbmegy témában: ehhez sem volt semmi köze a szponzornak. 2017-ben az Everesten hasonló helyzetben Szilárd ment le és Dávid mászott tovább. Dávid most kvázi visszaadta az akkor kapott kölcsönt. Csúcsmászó helyzetben, ha a körülmények amúgy alkalmasak, nem adod fel a csúcsmászást, ha a társad önállóan le tud menni. Szilárd esetében "once in a lifeteime" kondíciók voltak a hegyen.
Nem jöttem le halálzónából, ha a Tátrás menésemre visszaemlékszem, összesen négy darab ember jut eszembe. Egy azért, mert egyedül jött és megállt velem dumcsizni az ebédszünetemben, egyre azért, mert egy csecsemő lógott ki horkolva a táskájából kettőre meg azért, mert szintén beszélgettünk. De hogy pl azzal a kettővel hol találkoztam és hogy a többiekkel konkrétan mikor találkoztam. Nem tudom. Pedig tele volt a levegő zoxigénnel és kb szintet mentem, 2000 alatt.
Egyetértek az Ikalandos elemzéssel - a kb 8500 méteren találkoztunk lehet 8500- 8560 8580 bármi. Szilárd megmondta, hogy gyök kettővel haladt. És ő 12.15re mondta a felérést
Én nem is tudom, hogy az oldal epés írójának honnan jött a 11 óra.
Az, hogy egy weboldal, egy magán weboldal tulajdonosának nem adták ki a track-et... nos én nem gondolnám, hogy egy önkéntesen vezetett weboldal adminja - pláne úgy, hogy eleve rosszhiszeműen ír - belőlem is kihozná a segítőkészséget az irányában. Az már más kérdés, hogy a nevem tisztázása érdekében mindent átláthatóvá tennék. De nem a weboldal miatt, hanem magam miatt.
Ez egy nagyon drága sport. Gondolom, megy a harc a jó szponzorokért.
Azt el tudom képzelni, hogy amikor Dávid lebetegedett és először merült fel, hogy akkor ennyi, számot vetettek és úgy döntöttek, hogy akkor Szilárd teljesíti a vállalást, mert ha ketten jönnek le a hegyről többet senki nem ír velük alá semmit - gondolom én. A karosszékből.
Aztán azt is el tudom képzelni - és emberileg megértem - hogy amikor beért a halálzónába, akkor leamortizálódott, viszont ott volt esetleg a teljesítmény kényszer, úgyhogy rápippantott.
Ezt ugyanúgy el tudom képzelni és emberileg fogadni, mint ahogy azt sem tartom egyáltalán kizártnak, hogy tényleg oxigén nélkül vonszolta fel magát, odafönt összekapta magát és az indulás előtt csinált egy videót. Bár azért a hegyoldalban sátorban tényleg jobban zihlált és rendszertelenebbül beszélt, mint pont a csúcson.
Igen, ezek valoban a tenyek es ha jol ertem nem ezzel van a gond, hanem a celozgatassal, a zajkeltessel es a johiszemuseg es a tisztelet hianyaval. Az elejen meg a csucs elereset vonta ketsegbe nyilvanosan, ami akkor is kerdojeles, ha ez a dolga. Azota kiderult, hogy azt elfogadja, most meg elojon ezzel az oraval, aminek az oxigenhasznalathoz semmi koze. Most nem vilagos, hogy ezzel mi a celja, mert az eredeti problemajahoz ennek nem sok koze van. Ezutan minden kepet majd elelmezni akar, amit felraktak?
valószínűleg ez persze csak egy hangos kisebbség, mint sok esetben, azt azért hozzátenném. csak a kialakult képnek nem tesz jót, főleg egy két ismertebb név feltűnése sem.
Teljesen egyetértek. Én ott nem is szóltam hozzá, mert teljesen kívülálló vagyok, de nekem is ez az érzésem, és nemcsak ebben az ügyben, hanem az elmúlt évek alatt, erről az egész magyar hegymászó-elit közösségről ilyen negatív benyomásom alakult ki. Megy ez a passzív-agresszív szurkapiszka, rosszmájú, megkeserdett megjegyzések sorozata, egymás nyilvános besározása. Szánalmas. A posztíró megtehette volna, hogy teljesen zárt ajtók mögött intézi az ügyet addig, amíg ki nem derül valami kézzelfogható, de gondolom a nagy belső keserűség csak kikívánta magát a nyilvánosság elé. Aztán jön ezzel a bizottságosdival és hogy addig mindenki hagyja abba a találgatást, ma meg kirakja azt a posztot az óráról, hogy az akkuja fel van töltve és hogy a tengerszinten is be lehet állítani. Komolyan bazmeg, miután már ő is elismerte, hogy nem kételkedik a csúcs elérésében. Hát gratulálok. Arról nem is beszélve, hogy honnan indult ez az egész...
Bennem nagyon rossz érzést keltett az írás és nem azért, mert felvetette a gyanút, hogy esetleg oxigénnel mentek fel, hanem hogy eleve szándékos csalást feltételez. Aztán ott volt a bevezetőjében az a mondat-fél mondat, hogy tőle veszi át a média az anyagot, elemzést... nah szóval én úgy gondolom, hogy Hillary sosem járt az Everesten. Ugyanis sosem adta le a trackjét és nem láttunk tőle csúcsvideót sem. Tényleg, csúcsfotót bemutatott egyáltalán?
Elképzelhető, hogy oxigénhez nyúlt.
Benne van a pakliban. Ha jól tudom, nem volt még ilyen magasan. Ehhez tegyük hozzá, hogy a szponzorok milyen nyomást tudnak a mászókra tenni - valaki a kommenteknél írta, hogy maga látott olyan sms-t szponzortól, hogy márpedig fel KELL menni.
Ez egy bonyolult történet - mi van a szerződésükben, miben állapodtak meg a szponzorral.
Nemcsak a természetnek van kiszolgáltatva ilyenkor az ember talán, hanem annak is, aki a pénzt adja.
Én biztos, hogy előbb nekik vezettem volna elő a dolgot, megadva a lehetőséget, hogy még maguk mentsék ki magukat és ha még mindig él a gyanú, akkor sem mindjárt ezzel a dumával álltam volna elő.
Na mindegy. Lement. Állítólag holnap jön a reakció, ha jól láttam.
Nem vagyok hegymászó. Nem is leszek. Az egészhez lövésem sincs.
Ezzel együtt úgy gondolom, hogy ez egy elég gonosz poszt volt.
Bulvárosan eleve olyan megfogalmazással "mozgást mímelve" írta le a dolgot. Merev rosszhiszeműség volt a sorok között - amit azért nem tartok tisztességesnek, mert ha még igaza is van, az ártatlanság vélelme mindenkit megillet. Korrektebb lett volna úgy fogalmazni, hogy a bulváros, vádaskodó kirohanások helyett az objektív meglátások kerültek volna a posztba.
Végigolvastam alatta a kommenteket is. Őszintén szólva döbbenet. Mindenki benyalta a bulvárt. A nemlétező hátizsák, a biztos palack volt nála. biztos ácsingózott, mímelve a várakozást.
Mindezt olyan emberek, akik hegyet másznak.
Ez van idehaza. Valaki felmegy és ahelyett, hogy örülnénk, jön a vádaskodás, de nem is akárhogyan, hanem effektíve kriminalizálva.
És persze jön a szemlélet: "már felállt a bizoccccság, aki majd eldönti, hogy mi volt"
Az jó lesz. Másszatok ilyen közegben és próbáljátok elhitetni, hogy tényleg ott voltatok. Lehetőleg online Go-Proval menjetek, mert ellenkező esetben két hónap után 4 másik, csúcsról szintén kimarjultan érkező hegymászó emlékei alapján lesztek előcitálva egy weblap tulajdonos által, megbélyegezve a szándékos csalás vádjával.
Lehetett volna ezt sokkal korrektebben is elővezetni.
Ők pedig - egyelőre - nem reagáltak erre, ami ebben az esetben nem a legszerencsésebb hozzáállás. Egy olyan csapattól, amelyik pedig egyébként ezerrel nyomja a médiamegjelenést, duplán nem.
Ebben az van irva hogy egy majdnem 6000est lehet maszni a csucsot (5975 meterre irjak), ezt eddig 4szer masztam meg.
"7. nap: Kanamo (5975 m)
Korán reggel indulsz útnak, hasonló felszerelésekkel, mint tegnap. Ha kellő kitartással és jó tempóban haladsz, akkor délután 3 óra felé érsz fel a csúcsra, ami sajnos csak néhány méterrel marad el a kerek 6000 métertől. Ha nem a metrikus mértékegységeket használjuk, akkor valamivel csinosabban mutat a 19603 láb. Visszaereszkedés után az esti órákban éred el Kibbert, ahol vacsora közben immár második ötezreseddel (majdnem hatezres) lettél gazdagabb.
8. nap: Tartaléknap
Ha valami miatt lassabban haladunk a hegymászással, akkor a Kanamo alaptáborában kb. 5100 méteren bivak zsákban, vagy sátorban kell töltenünk az éjszakát. Ezért iktattuk be ezt a tartaléknapot."
Az a csucs amit valoban megmasznak csak 5945-50m est en mertem meg gpssel, mobillal. Ez a csucs igazabol egy mellekcsucs ami a legnyugatabbi, a focsucs 5975mes egy terkepen 5965m esnek is lattam oda hagovas ,2 jegcsakany minimum kell.
Én pont azért választottam ki ezeket, mert mindkettőnél fehéren-feketén le van írva, hogy mire számíthatok, milyen felkészültségi szint kell és már jó előre elmondják azt is, hogy milyen problémák lehetnek és azt ők hogy fogják orvosolni. Beleértve azt is, hogy fenntartják a jogot arra, hogy ha úgy ítélik meg, hogy hiába vagyok fizetőképes kereslet, túllőttem a képességeimen, vissza fognak fordítani, de akkor sem fognak magamra hagyni, hanem vagy alternatív túrát ajánlanak, vagy gondoskodnak a visszatérésemről és azt sem rejtik véka alá, hogy ilyen esetekben, mivel egyértelműen én hibáztam azzal, hogy túlbecsültem magam, nem számíthatok visszatérítésre.
Nekem ez a jó marketing, szemben azzal, hogy gyere, felviszünk, izgi lesz, de megcsinálod velünk.
Az Ikaland is elindult ebbe az irányba, a blogjaik jók, de a behívó e-mail rendszerük nekem kontraproduktív. Addig bíztam bennük, amíg az első gyere, jó lesz a Lomnicon, a tériszonyod illúzió e-mailt meg nem kaptam. Egy héttel azután, hogy a tréningtervüket elkértem. Amiben a Kétbükkfanyereg háromszor - is - a teljesítendő feladat. Szóval lehet, hogy jót akarnak, csak még van lehetőség a dolgok finomítására. Na most már elég pc voltam.
Figyelemre méltó módon nem hallgatják el annak lehetőségét, hogy szerencsétlenül alakuló időjárás esetén az egész túra fuccsba mehet, Lukla miatt és akkor más célt kell kitalálniuk. A 15 nap emiatt picit lutri, de minden iroda kb. így lövi be, gondolom az ügyfelek többsége nem tud hosszabb szabit leszakítani.
De had védjem meg őket. Ők még a korrektebbek közé tartoznak a leírások alapján. Nem olyan régen láttam egyik konkurensnél, hogy olyan Ankogel túrát hirdettek, hogy teljesen kezdőket felvisznek felvonóval, majd egy rövid, de kezdőknek mindenképpen nehéz és veszélyes úton a csúcsra. Tehát a kevés erőfeszítés, relatív sok extrémitást adják el felkészületleneknek.
(Azért épp a Grossvnedigert néztem meg az oldalukon, mert feleségem nemrég mesélte, hogy épp nem olyan régen egy bármiféle túrázasaban, értsd még középhegységben is járatlan ismerősét vitték oda fel.)
Összehasonlítottam az ikalandéval a kiírást.A Matyi túra 2 fővel is indul,szóval gondolom,hogy itt is olyan 4-5 fő lehet a max. létszám.Náluk némi hegymászótapasztalat szükséges,ami azért enyhe megfogalmazás.:)Ők azt írják,hogy a túra alapfeltétele a Grossglockner-Stüdlgrat mászás vagy egy ahhoz hasonló nehézségű túra.A túrán felmennek egy 4000-es csúcsra is(3000-ről) akklimatizációs célzattal.A felszerelés és a program itt is le van írva.Nekem hasonlónak tűnik a kiírás,bár a tiéd azért korrektebben fogalmaz.:)
Kiemelik, hogy magas tengerszint miatt komoly egészségügyi kockázat van, nagyon jó kondi kell, de nem írnak elvárást.
Ugyanakkor a túra programjától kezdve a szükséges felszerelésen át (lemenve egészen a várható megbetegedések kezeléséhez szükséges gyógyszerek listájáig) a helyi illemkódexen át mindent leírnak és külön kiemelik, hogy minden résztvevőt nyomon követi a vezető, saját tempóban lehet menni, amennyiben a vezető úgy ítéli meg, hogy a delikvens nem képes teljesíteni a túrát, akkor a túravezető le fogja küldeni alacsonyabb magasságra, úgy, hogy Ő FOGJA leszervezni a lefelé vezető utat a kiesőnek. Már a leírásban benne van az összes vészesetén szükséges szervezet, intézmény neve, elérhetősége.
plusz külön leírják, hogy ha valakinek ilyen nincs, akkor menjen el az alpin mászás kurzusukra, ami felkészít a Matterhornra, Eigerre Mont Blanc-ra.
Ezenkívül részletes leírás a felszerelésre, arra, hogy milyen kaját hozzon, milyen lesz a szállás, mikor mit fog csinálni a vezető
plusz az ár 2800EUR.
Erre céloztam korábban, ez az a hozzáállás, amire oda merem adni magam túrázóként. Nem hiteget azzal, hogy csak gyere velünk, majd jó lesz, hanem van elvárása a résztvevőkkel szemben és rögtön kínál felkészítő kurzust annak, aki nincs még készen. Tehát a kezdő álmodozót is megfogja, de úgy, hogy nem szolgálja ki a most azonnal akarom igényt.
Plusz e ha valaki a felkészítő tréningen nem muzsikál jól, azt nem viszik fel, hanem alternatív útvonalat ajánlanak és természetesen a pénzt nem adják vissza.
Ezzel szemben nekem is van olyan az ismeretségi körben nagyon gazdag ember, akit megboldogult Erőss Zsolt cipelt fel a Mont Blancra minden lényeges, előzetes tapasztalat nélkül.
Nagyon jó volt a hozzászólásod,mert kicsit árnyalta a képet.:)Most már tényleg kíváncsi lettem,hogy más országokban milyen feltételekkel visznek ki magukkal kuncsaftokat a hasonló vállalkozások.Valaki,aki jól beszél valamilyen nyelvet nem nézné meg?
Tavaly nyáron sikerült 1-2 tűrhető élességű zoomot csinálni a Glocknerről, szép kis forgalom volt rajta. Gondolom ott sem veszélytelen, mikor a fel-le haladó csoportok egymást kerülgetik.
Hú de utálom az ilyesmit. Ráadásul sokszor egy széles ösvényen is egységes tömbként haladnak. De amikor 20 kezdőt még klettersteigre is felvisz a vezető, az még veszélyes is.
A hegyi vezetős túrázáshoz szeretnék hozzászólni. Mi két éve voltunk a Wildspitzén, amihez egy helyi osztrák hegyi vezetőt kértünk fel. Mondjuk nem néztünk utána, hogy milyen képesítéssel rendelkezik, csak bíztunk abban, hogy ez ott rendben megy, gondolom rendben volt, mert egy helyi iroda közvetítette ki. Ehhez képest számomra furcsa volt hogy:
- előre abszolút nem érdekelte őket, hogy milyen tapasztalatunk van, használtunk-e hágóvasat stb.
- nem tájékoztattak bennünket a szükséges minimális kondícióról, csak ott a helyszínen ránézésre és bemondásra ment, hogy egyáltalán alkalmasak vagyunk-e rá
- a hágóvas használatát kb 3 mondatban mesélte el, aztán gyerünk
- volt egy kis ferrátás rész az útvonalon, ahol a vezető előre ment és kötéllel biztosított minket 4-őnket, akik egymás után, kötéllel összekötve, hágóvassal a lábunkon haladtunk, úgy, hogy nem akasztottunk be a drótkötélbe. Én ezt kurva veszélyesnek éreztem. Sisak pl nem is volt rajtunk. Ha leesik egyikünk, kizárt, hogy megfogja, ráadásul alattunk is álltak, ha valakinek a fejére esek a hágóvassal, hát nem tudom...
- Kőkemény tempót diktált, nem volt pihenő, még a csúcson sem. Amikor látta, hogy a gleccseren kissé bizonytalankodunk, akkor puffogott, hogy miért a Wildspitzén ismerkedünk a technikával...
Ennek ellenére a kletterseiges résztől eltekintve biztonságban éreztem magam, a veszélyesebb, meredek részeken szerintem jól biztosított, nagyon figyelt ránk, és ha bizonytalanságot észlelt, akkor lépésről lépésre mondta, hogy mit hoyg csináljunk, de az út nagy részében teljesen felnőttként kezelt minket és a végén megdicsért, hogy faszák vagyunk.
Sajnos mivel nincs összehasonlítási alapom, nem tudom megítélni, hogy ez a túra másoknál, hogy nézne ki, nekem azért picit merésznek tűnt, mert simán elindult volna kb akárkivel és volt is pár necces szituáció. Gondolom őket is alapvetően a profit hajtja. Csak azt akarom mondani, hogy nem biztos, hogy a "hivatásos" nyugatiak annyival jobbak, mint egy-két magyar. Nem ezekre a facebookos szerveződésekre gondolok persze.