Keresés

Részletes keresés

Rakk Gyula Creative Commons License 6 napja 0 6 51391

A  Kéktúrák és a Szent István Vándorlás (1938) útvonalai


Útvonalváltozások a Vértesben 1959-től napjainkig


Móri-árok
- Érdekesség, hogy Csókakő (egykori) vasúti megállóhelynél egy derékszögű útelágazás volt. Csak miután a megállóhely melletti térség gazdasági terület lett, került a bodajki bekötőút mai nyomvonalára.


Délnyugati-Vértes-fennsík (Csókakő - Csákberény - Kőhányás térsége) + Gánti-medence
- Az első nyomvonalak Csókakőt nem a mai Vár utca felső részén, hanem a mai Vértesi utca vonalán hagyták el és érték el a vár alját.
- Az 1959-es OKT igazolófüzet szerint az útvonal még nem ment fel a Vén-cser tetejénak közelébe, hanem a taljúton továbbment a Pátrácos-völgy felé és csak kséőbb kanyarodott fel a Nagy-bükk nyergébe. Itt keresztezte a mai nyomvonalát, majd befordult a Pátrácos nyiladékába és ezen vezetett le a Pátrácos-nyeregbe.
- A szintén 1959-ben kiadott Vértes turistatékép ezzel szemben más útvonalon vezette a Kék sáv jelzést: ezen a térképen már a mai nyomvonalon megy az OKT, a gyönyörű bükkfás Vén-cser és Nagy-bükk erdőrészeken át. (A honlapokon 1959 A jelzéssel különítem el ezt a térképen jelölt "alternatív" - valójában az újabb változatú útvonalat).
- A Pátrácos-nyeregtől az Antal-árok aljáig ma is az ősi útvonalon fut a jelzés, ez az állandóság is mutatja a régi útvonal kijelölések helyességét... (Most ezt a nyomvonalat fogják átteni a szomszédos Juh-völgybe (Juhdöglesztő)).
- 1959-ben még felölről közelített Kápolnapuszta felé a jelzés, majd a puszta elnéptelenedésével (a "Másfélmillió lépés..." forgatásakor már csak 1 lakó) ezt az utat felhagyták, így a jelzés lekerült a Szőlő-hegy aljába, ahonnan a völgy talajútján, alulról érte le a pusztát. Az ekkortájt kezdődő bauxitkutatás miatt több, egymással párhuzamos út is keletkezett.
- Innen a Nyilasok és a Hajszabarna nyergén át (Köves-völgy) haladt tovább a jelzés a szentgyörgyvári rétek felé. Hangulatos erdei ösvényen, majd az erdészeti úton jutott el az OKT Mindszentpusztára.
- 1985-ben jelentősen módosították az útvonalat: Szőlő-hegy alja - Gánt - Pap-völgy - Mindszentpuszta. Így Kápolnapuszta kiesett, viszont bekapcsolták az útvonalba a Gánti-medence névadó települését. A Pap-völgy nagyon szép a dolomit Leányfej-sziklával, a völgy fölötti vadászház pedig igen romantikus helyen van.
- A Som-hegy oldal - Disznó-völgy - Csáki-vár alja útszakaszon többször változott az útvonal, köszönhetően a tarvágások révén keletkező, hol járható, hol járhatatlan szakaszoknak.
- A Csáki-vár déli oldalán futó völgyben egy egészen érdekes nyomvonalon, az Őreg-bükkön át kanyarodott vissza az útvonal a Nagy-tiszta hajtűkanyarja felé.


Északkeleti-Vértes-fennsík (Várgesztes - Vértessomló - Szárliget térsége)
- A kőhányási (Oroszlány-csákvári) törévonalat 1959-ben még egy kis dolomitrögön át hagyta el az OKT, azonban 1964-ben már letették a műútra. Itt is maradt addig, amíg be nem terelték a műúttal párhuzamos földútra.
- A Német-völgy - Cseresznyefa-hajtás - Űző-hegy szakasz a maga egyetlen változtatásával állandónak tekinthető. Ez a rész is a legszebbek között van a vértesi nyomvonalak között.
- A Gesztesi-parkerdőben is változott néhányszor az útvonal.
- Az 1980-as évekig Várgesztes kimaradt az útvonalból, csak a település szélét érintette a jelzés: 1959-ben még a Lófő-völgyön, 1975-ben pedig a meredek hegyoldalon érte el az OKT az Új-Osztást, majd tovább az erdészeti út elődjén a Mátyás-kutat. 1959-ben egészen a Mocsár-rét völgyéig ezen az útvonalon vezetett a jelzés.
- Az 1980-ban kiadott Vértes turistatérkép már egész más útvonalat mutat: Várgesztes - Vajdatemető - Gadóc - Mátyás-kút. (Az 1982-ben kiadott OKT útikalauz egy negyedik felvezető utat is mutat).
- A Mátyás-kút előtt is történt több kisebb változtatás.
- Ennél azonban érdekesebb az,, hogy a Mátyás-kút - Mocsár-rét völgye közötti szakaszon hogyan került egyre nyugatabbra a nyomvonal. Ha még egy kis darab erdőt kiirtanak vagy bekerítenek, akkor itt is visszakerülhet a régi, ősi nyomvonalra, az erdészeti útra a jel.
- A Szarvas-kút után 1980-ig a régi nyomvonal volt érvényben, melyet 1980-ban megváltoztattak, de végül itt is visszaállt az 1959-es állapot.
- A Vitány várnál az 1959-es igazolófüzet szerint a várhegyet meg kellett kerülni, viszont a turistatérkép felvezette a nyomvonalat a Vitány-vár nyergébe. Ez utóbbi ráadásul a gerincen vitte tovább az utat a ma Bükk-avasnak nevezett Körtvélyes-tető északi oldala felé.
- Innen állandó a nyomvonal Csákányospuszta környékéig (Mária-szakadék).
- A csákányospusztai nyomvonalak egyre északabbra tolódtak az évek során.
- A Birka csárda - Szárliget széle szakaszon 3 nyomvonalváltozat is volt, mely közül az 1980-as a legérdekesebb. Végül itt is visszatérrt az aktuális jelzés az 1959-es útvonalra.
- A szárligeti változásokat az 1-es vasúti fővonal átépítési / korszerűsíte / helyenként nyomvonal módosítása indukálta: 1959-ben még közvetlenül a régi állomásépületnél lehetett keresztezni a vágányokat. Később a lejárat gazdasági területté vált, így kerülni kellett dél felé. A felüljáró és az új állomásépület megépültéig pedig észak felé kellett leírni egy vargabetűt, mert ott van egy aluljáró a vasút alatt.

 

Az 1938-as Szent István Vándorlás ki volt tiltva a Vértes legszebb helyeiről: Csóka-hegy - Vén-cser, Hajaszabarna - Som-hegy - Nagy-tiszta / Körtvélyes-tető - Mészáros-hegy - Csákoányospuszta (ezek tiltott területek voltak). Így Csókakőtől Csákberényen át Gántig, Mindszenpusztától Várgesztesig és a Vitány-vár alja után csak a fennsík peremén haladhatott az "expedíció". Csak a Gánt széle - Kőhányáspuszta - Mindszentpuszta illetve a Várgesztes - Mocsár-rét völgye - Vitány-vár alja közötti szakaszokon kapaszkodhattak fel a fennsíkra. Ezért akkor nem Szárligeten, hanem Tatabányán / Felsőgallán lépték át a Vértes és a Gerecse természetföldrajzi határát.

 

Honlapok:

 

1. változat

 

2. változat

V43 1279 Creative Commons License 6 napja -1 1 51390

Ott van pénztár? Teljesen zárva volt minden.

Milyen a Csuka kínálata? :)

Előzmény: padler (51387)
kakukKata Creative Commons License 2015.07.20 0 0 51388

Jó utat! Megmenekülsz ettől a marha melegtől :-)

Előzmény: jzp2107 (51385)
padler Creative Commons License 2015.07.20 -1 0 51387

Majdnem találkoztunk:) Másnap ellenkező irányból teljesítettem a szakaszt. Bélapátfalván az apátság pénztárában pecsételtem, majd a túra után teszteltük a Szomjas Csuka étlapját is.

Előzmény: V43 1279 (51239)
HEV Creative Commons License 2015.07.20 -3 2 51386

Azon jelzésfestők egyike akinek megköszönhetjük, hogy az OKT jelzései megújultak, tehát megérdemli a TISZTELETET- szerintem.  Az útvonal elbaltázásához semmi közük nincs - szerintem.

Előzmény: jzp2107 (51385)
jzp2107 Creative Commons License 2015.07.20 0 1 51385

ő kicsoda, egri kárpátos?

 

holnaptól egy hét sátras máramarosi havasok, megpróbálom még este megcsinálni, de nem ígérem biztosra

Előzmény: HEV (51384)
HEV Creative Commons License 2015.07.20 0 0 51384

Zsolt Benkó: No azt a részt kellett később törölnünk és visszaraknunk a jelzést az útra, mert nem fogadták el felsőbb körökben.

 

Szóval ott most nincs OKT tehát a térképen sem kellene, hogy legyen.

Előzmény: jzp2107 (51378)
V43 1279 Creative Commons License 2015.07.20 0 0 51383

Így van.

Előzmény: hörpölin (51380)
Pulmy Creative Commons License 2015.07.20 -2 1 51382

Ebben a melegben ez már mozochizmus. Gratulálok!

Előzmény: donjuan1984 (51330)
V43 1279 Creative Commons License 2015.07.20 0 0 51381

Így igaz, '12-ben még csak a hosszú ideje tartó "meg kéne csinálni" időszaknál jártam. Köszi a részletes leírást így már érhetőbb a dolog.

 

Útvonalváltozásokkal kapcsolatban úgy vagyok, hogy van amelyikkel egyet tudok érteni: pl. Keszthely-Alsógyenes a Balaton (meg a vasút :) ) közelsége miatt, van amelyikkel nem: pl. az amúgy is húzós Hármashatár-Gazos kő szakaszba újabb csúcsok bevonása ezáltal erőben és időben még tovább nehezítve és hosszabbítva. Meg itt ez a siroki példa (ez igaz Bódvarákóra meg Felsőtold-Alsótoldra is) ahol van egy régóta létező, jól járható és gyors útvonal és ezt akarják feleslegesen és költségesen - híd - megbolygatni.

Előzmény: hörpölin (51367)
hörpölin Creative Commons License 2015.07.20 -5 0 51380

Hát, ennek így amúgy sem lenne sok értelme. Akkor már inkább az országút...

Előzmény: jzp2107 (51377)
V43 1279 Creative Commons License 2015.07.20 -2 0 51379

Kedves Csilla!

 

Amikor arra jártam bennem is felmerült ez a kérdés, mert hallottam én is ilyen pletykát. Én annyival elintéztem az egészet, hogy mi a hivatalos útvonal? Érinti a kék az újhelyi állomást? Nem. Akkor nem kell a pecsétje kötelezően. A teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy az igazolófüzet elején le van írva, hogy a zárójelbe tett állomásokon csak akkor kell pecsételni ha azok a túra kezdő vagy végpontjával esnek egybe. Tehát Újhely esetében ez úgy néz ki, hogy csak akkor kell az állomáson pecsételni (egyáltalán van kéktúrás ott vagy állomásit adnak?), ha a Bányi nyeregtől a K+-on mész le az állomásra, illetve fordítva.

Előzmény: whooping (51365)
jzp2107 Creative Commons License 2015.07.20 -1 0 51378

így van

mert ez volt felfestve :-)

Előzmény: donjuan1984 (51374)
jzp2107 Creative Commons License 2015.07.20 -1 0 51377

kicsit elbeszélünk egymés mellett

nem azt mondtam hogy te nem láttál árkokat, azt mondtam hogy a megvalósított terelésen nem voltak árkok (rozaa vetette fel, hogy az eredeti helyett egy módosított lett felfestve)

 

csatoltam (zöld vonal) mi volt még áprilisban felfestve (Nagyszombat szent napján)

 

Előzmény: hörpölin (51364)
hörpölin Creative Commons License 2015.07.20 -5 0 51376

Akkor elkerültük egymást. A trackem szerint mi 16:05-kor voltunk a Nagy-mező előtt az aszfaltút hajtűkanyarjában, indultunk a Nagy-mező felé, rövid kitérőt tettünk a Festetics kilátóba, lementünk az új útvonalon a körforgalomhoz, aztán 17:30 körül értünk vissza a régi útvonalon a hajtűkanyar mellett a kőfejtőben leállított autónkhoz. Az eső széle minket Zalaszántón kapott el, de éppen csak csöpörgött, úgy láttuk, a magja délelebbre vonult el.

Előzmény: annyi baj legyen (51372)
Pulmy Creative Commons License 2015.07.20 -5 0 51375

   Egy kicsit más fajta hozzászólás,de a történet annyira aranyos,hogy érdemesnek találom megosztani. Ha valakit sért az off,elnézését kérem :D

 

 

 

     A hétvégén egy bicajversenyen indultunk a kedvesemmel Lentiben. Előtte este elmentünk egy társasággal vacsizni,már a jókedv is kezdett alakulni. Vacsi közben a szomszéd asztalnál ülő két szingli,középkorú hölgy ült,egyszer megkérték feleségem,hogy fotózza le Őket. Én is oda sompolyogtam és kérdem a lányoktól:

 

   -Cicák nincs gazdátok?

A válasz még engem is sokkolt,majd egyszerre mondták:

    _Hát ez az,hogy nincs.

 

   Eljövetelkor még oda szóltam nekik,hogy további jó kandúrvadászatot.   :D

donjuan1984 Creative Commons License 2015.07.20 -3 0 51374

Mármint Jzp. Álítása szerint ő rajzolta be :)

donjuan1984 Creative Commons License 2015.07.20 -3 0 51373

Most hogy nézem Hörpölin képeit, szerintem én egy tök más útvonalon mehettem, de ez volt berajzolva :)

Az én térképemen a 24-es úthoz közelebbi árok után tértem le a mezőre és egy ideg a dzsindzsásban haladtam majd kitértem a világosabb és a sötétebb rész határán menő útra és azon csatlakoztam be végül a kék színnel jelölt árok melletti útba. Ott lyukadtam ki ahol az Üdvözöljük a Palóc úton tábla is van.  Lehet kZP kitalált egy új, megvalósítható terelést? :D

annyi baj legyen Creative Commons License 2015.07.20 -3 1 51372

Mi dél körül voltunk a Nagymezőnél, a rövid ideig tartó esőt pedig a piacon töltöttük némi hal, és málnaszörp társaságában :)


Egyébként a hőség ellenére rengetek kéktúrázóval találkoztunk, Válluson 10-15 fős csapat pecsételt, de a lőtér sarkánál is összefutottunk egy népesebb társasággal, ahol az új útvonal nekiindul a Nagymezőnek.
Ez utóbbi helyszínen egyébként születésnapot tartottak, ami kiválóan elhallatszott a szálláshelyül választott Berzsenyi-kilátóhoz, így a nyolcvanas és kilencvenes évek szintetizátoron lejátszható slágereinek a dallamára aludhattunk el, miután megtekinthettük a Balaton nyugati partjának közvilágítását fenntről:)

Előzmény: hörpölin (51369)
HEV Creative Commons License 2015.07.20 -2 0 51371

 Ha gondolod lapozz bele én így gyüjtögettem a pecséteket.

Előzmény: Arelme (51366)
whooping Creative Commons License 2015.07.20 0 0 51370

köszönöm :)

Előzmény: Arelme (51366)
hörpölin Creative Commons License 2015.07.20 -5 1 51369

Hohó! Szombaton &son-nal én is jártam Gyenesdiáson kéktúraügyileg, bár a strandon nem fordultunk meg... :-)

Előzmény: annyi baj legyen (51368)
annyi baj legyen Creative Commons License 2015.07.20 0 1 51368

Hétvégi előirányzat:
Lesenceistvánd - Zalaszántó
Megvalósult:
-szombat
Lesenceistvánd - Gyenesdiás, strand
-vasárnap
Gyenesdiás, strand

hörpölin Creative Commons License 2015.07.20 -5 1 51367

Te még akkoriban azt hiszem, nem voltál velünk, ezért röviden most leírnám, hogyan gyűltek össze a nyomvonalváltoztatási ötletek.

 

Azt hiszem, még valamikor 2012-ben ötleteltünk itt a fórumon, hogy hol kellene változtatni az OKT nyomvonalán, meg úgy általában a kéktúrázáson, hogy a mai korhoz alakíthassuk azt (értsd: az útvonal gondozása, a fenntartás finanszírozása, rentábilissá tétele, stb.). Akkoriban én gyűjtöttem össze az ötleteket, otthon az is megvan valahol, csak elő kell kaparnom a már említett külső vinyóról, de itt is visszaolvashatsz. Tehát innen volt számos útvonalmódosítási elképzelés. Aztán 2013-ban meg lett hirdetve ez az ötletelés az MTSZ honlapján is, arra is jött egy csomó elképzelés. Peták István is írt egy részletes javaslatcsomagot, azt is megtalálod feltöltve az MTSZ honlapjára. Végül Berki Zoltán tett még le egy csomagot az asztalra, ezek inkább az OKT-hez kapcsolódó egyéb jelzések harmonizálása volt (többek között ő szerkesztette a Carographiánál a legújabb kétkötetes OKT kalauzt is).

 

Na, ezekből lett összegyűjtve az első olyan csomag, amiről a bizoccság döntött, és elsőre kiherélte vagy a harmadát, mint feleslegeset, vagy megvalósíthatatlant. A maradékból azokat a javaslatokat, amikben nem jelzett útvonalon is haladhatott az új nyomvonal, helyszínelni kellett. Mint írtam, én a kelet-cserháti és a kelet-mátrai szakaszokat kaptam. Amikor összegyűltek a felmérésekből származó adatok, akkor ült össze legközelebb a bizoccság, ekkor döntött több lépésben a végleges módosítási csomagról.

 

Egyébként innen a fórumról én vagyok (voltam) a tagja a bizoccságnak, illetve még egy fórumtársunk, de ő lemondott erről a tisztségről még ezek előtt a döntések előtt. Így heten maradtunk tagok, mi hoztuk meg a döntéseket. Valamennyien aktívan kéktúrázunk, vagy kéktúráztunk régebben - és hidd el, én a kettő OKT teljesítésemmel csak kisinas lehettem mellettük. Azt hiszem, azok a változtatási javaslatok, amik mellett végül is a többség döntött, szerintem nem lehetnek "feleslegesek", legfeljebb van akiknek tetszik, és van akiknek nem. Félreértés ne essék, voltak olyan javaslatok, amikkel nem értettem együtt, mégis megvalósultak, de hát ez egy ilyen dolog: a többség dönt...

 

Ja, és még valami: nevesítsük is a döntéshozókat, hogy lehessen kit szidni:

http://termeszetjaro.hu/cikk/bemutatjuk_a_kektura_szakbizottsag_tagjait

 

Én is köztük vagyok, de a "leánykori nevemen". :-D

Előzmény: V43 1279 (51363)
Arelme Creative Commons License 2015.07.20 0 0 51366

Elég a Bányi - nyergi pecsét. (Azon is Sátoraljaújhely felirat van.) 

Előzmény: whooping (51365)
whooping Creative Commons License 2015.07.20 0 0 51365

Kedves Túrázók!

Elbizonytalanodtunk a sátoraljaújhelyi pecsételéssel kapcsolatban. Az a kérdés, hogy be kell-e menni a vasútállomásra, vagy elég ott a Bányi-nyeregnél lévő pecsét? A füzetben csak egy hely van, két névvel, ezért ebben nem vagyunk biztosak.

Köszönöm a válaszotokat!

Csilla

hörpölin Creative Commons License 2015.07.20 -5 1 51364

"..igazat beszélhetsz, mert mi vízelvezető árkokkal nem találkoztunk..."

 

Vannak árkok. Mellékelem azt a térképet, amit a jelentésemhez csatoltam anno dacumal:

- kép -

 

Lilával a bolyongásaim láthatóak a mezőn, kék színnel az alternatív javaslat van berajzolva. A track is megvan valahol otthon, de azt elő kéne bányásznom az egyik külső vinyó legmélyebb bugyraiból... :-)

Előzmény: jzp2107 (51359)
V43 1279 Creative Commons License 2015.07.20 -1 1 51363

Ez a terelés (sok másikkal együtt) csak szerintem felesleges?

Előzmény: hörpölin (51361)
rozaa Creative Commons License 2015.07.20 0 0 51362

Nem. Megvalósult egy terelés ami jó volt, de nem az valósult meg amit kiadtak - mert az tényleg kivitelezhetetlen volt - ezért azt amit csináltak letiltották és visszarakatták a jelet az útra. Zárt parancs, semmi kreativitás, egyénieskedés.

Előzmény: jzp2107 (51359)
hörpölin Creative Commons License 2015.07.20 -5 0 51361

Az eredeti elképzelés szerint a terelés nagyobb lett volna: Sirok központjából indult volna és a vasútállomásnál tért volna vissza a régi útra. Ehhez kellett volna egy Tarna-híd. Először azt mondták, lesz rá pénz. Ezt a szakaszt én helyszíneltem 2014 januárjában, a lehetséges átkelésnél készítettem fényképeket, le is írtam, hogy egy nagyjából 12-14 méteres híd kellene, meg persze kitaposott utak se nagyon vannak a száraz árkokkal szabdalt mezőn keresztül.

 

Aztán úgy látszik, mégse lett pénz. Így került egy rövidített változat a végleges javaslatok közé (vagyis, amit a bizoccság végül megsavazott), ami aztán nem lett megvalósítva, mert úgy látszik, valakinek így nem teccett...

 

 

1. Az eredeti elképzelés

2. A módosított változat

Előzmény: rozaa (51358)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!