A helye értelmezéshez hozzá kell tegyek még...
Mielőtt szerkeszteni kezdtem, kicsit kutattam a létező adatbázisokban,
úgy tapasztaltam, hogy a kira.gov.hués az OKA (Magyar Közút) eltérő ábrázolást alkalmaz.
6 -13 - 6 kategóriában ábrázoltak különböző forgalmi adatokat,
még szerencse, hogy mindegyik egységjárműben számolt.
Bántóan aránytalan a KIRA ábrázolás, ahol még a vonalvastagságok is egyformák, ergo, ha benézed sárga-pirosakat, akkor minden összecsúszik.
Durvább, hogy 20 ezer felett minden fekete, vagyis túlterhelt volna...
Az OKA 13 kategóriája erőteljes túldimenzionálja az alacsony forgalmú utakat (7 kategóriát képez 0-10 ezerig)
8-tól 13-ig vannak racionális osztásközök.
Kevésbé érthető, hogy 13 kategóriát hogyan ábrázolnak 6 csoportra bontva. (Itt is összecsúszik a sárga-piros)
Miután csak a főutak forgalmát ábrázoltam, nem volt szükség az 5 ezer alatti 4 csoportra - ezt összevontam.
és ugyanígy összevontam a 5-0 ezer közötti 3 kategóriát is.
Tapasztalható, hogy 20 ezer felett (belvárosi forgalmakat nem számítva) szinte csak 2x2 sávos utak forgalma mutatható ki,
ezért 10 ezres osztásközzel is jól prezentálható.
Fontos, hogy az OKA-Közút 40, illetve 50 ezer felett már nem differenciál,
de úgy gondolom, az sem mindegy, hogy mennyi pálya van túlterhelve, vagyis 60 ezer felett.
Így lett végül is 8 egye-di-melo kategória, amelyek sokkal arányosabban jelzik a valós viszonyokat.
A "színkavalkád" 2 plusz eleme a lila és a magenta, amelyek jól megkülönböztethetők a zöldtől és az okkertől is.
Ezek a legérzékenyebb kategóriák a főutak viszonylatában, de ezek a 2x2 sávosak elvárt-elvárható forgalmi szintjei is.
És akkor még nem részleteztük a kapacitáskihasználtságot, amelynek metodikája kevésbé átlátható.
A dzsungel a forgalomjelleggel kezdődik és a mértékadó óra forgalom meghatározása teszi kérdésessé.
OKA2016 szerint:
"A keresztmetszeti forgalomszámlálás rendszerének felülvizsgálata során 1996, 2001, 2005 és legutoljára 2012 években módosították a forgalomjelleg meghatározásának módját."
Ezért a kapacitás % a térképen csak halvány támpontot nyújt.
A színek és a % együtt már valami, de sose hagyjátok figyelmen kívül a 2x2 sávokat jelző fehér vonalakat...
Ami 2x1 sávon (2000 ej/óra) túlterheltség, az 2x2 sávon (6800 ej/óra) még kihasználatlan...
Ehhez a lila-magenta nyomorhoz képest szó szerint "kék-zöld"-mezős útfejlesztéseket favorizál a kormány.
23-47-67-83 és persze M30-M34.
Ha 8000 - 20000 között a hivatalos térképeken mindent egyformának láttatnak, akkor könnyű "meggyőzni" a főnököt...