Szerintem a villamos dolgokat hagyd szakmberre! ;)
Valahol hallottál a csillag-delta indításról, de a többit biztos, hogy valami hagymázas álmodban szőtted hozzá. Sok sületlenséget összehordtál egy hozzászólásban. :D
A delta, és a csillag kapcsolás is alapvetően 3 fázisú! A 3 fázist három, egymáshoz 120 fokban álló vektorként kell felfogni. Egy fázis skalár értékű feszültsége 230V. A 120 fokos elfordulás miatt két fázis között 400V felszültség van (annak ellenére, hogy az egyes fázisok még mindig 230V-osak!).
Az ilyen "két fázis 180 fok", meg "deltába kötve egy fázis", és társait nem minősítem.
Na most aztán tényleg elgondolkozhatsz buta és gyerekes okfejtéseiden. Kapocska hsz.a
végett vetett a már unalmas vitának. Ő tényleg egy villanyász profi ! Ezáltal rólad pedig megtudtuk, hogy nem csak a kútfúráshoz nem értesz, hanem a vill. szereléshez sem ! Pedig nagyon nyomatod a honlapodon, hogy már lassan 20 éve milyen tuti szaki vagy, mindkettőben. Tényleg igazán rádférne már az az Alfőldi emlékezetfrissitő reggeli ! Azt már csak halkan irom és mondom, hogy ez a Fórum igazán megvolna már nélküled !!!!!...
Nem dehogy építem ki ez a Flygt zagyszivattyú és a tartalék tartaléka. Csak ki kell cipelni a műhelyből mert anyag azért van benne rendesen. A mérést nem a magam hanem a kételkedő fórumtársak megnyugtatása miatt akarom megcsinálni. No meg amúgy is esőt ígér a "pesti ember" így sok esélye a favágásnak sem lesz amit terveznék.
"A csillag módban a tekercsk 240V-ot kapnak és deltában 400V-ot"
Erre mondom azt hogy annyit amennyit rákötünk, annyit kap :) Hülye kis okoskodás de viccnek szántam.
De ha leragadunk a kérdésnél akkor mi az amit így táplálunk ? Az esetek 95% ban a 230/400 (220/380) három fázisú villanymotor bekötésére gondolunk. Hát épp ez a probléma ugyanis fordítva kell táplálni a motort mint ahogy a fenti idézetben szerepel. Deltában kell 240 et rákötni csillagban pedig 400 at, mert ha erre a motorra ha deltába vannak kapcsolva a tekercsei és 400 voltot ráeresztünk az kb 5-10 perc alatt le is ég még terheletlenül is. Erre mondja persze valaki és joggal hogy az ő villanymotorja deltába van kötve és úgy kap 400 voltot. Igen csak az egy olyan motor. Általában nagyobb teljesítményű motorok amik üzem közben valóban deltába kötve 400 voltot kapnak de az indításuk az csillagba kötve történik 400 voltról mert deltában szinte rövidzárként működnek indításkor és levernék még az erősen túlméretezett biztosítékokat is. Itt hagyják a motort felpörögni és mikor elérte az üzemi fordulatot egy ún csillag delta kapcsolóval átkapcsolják mert mind a 6 tekercsvég be van kötve a kapcsolóba. Az egész problámája a 220/380 as motor üzemeltetésének deltába kötve 220 (egy fázis) ról hogy 3 fázis esetén 120 fok két fázis esetén 180 fok fáziszögek vannak. Na most ha egy deltába kötött 3 fázisú motorra rákötünk 240 et az nem fog elindulni mert kérné a 3. fázist. Ezt a 3 dik fázist szoktuk megcsinálni többnyire kapacitív vagy kevésbé induktív módon aminek az a szépséghibája hogy 60 fok fázistolást csinál. Tehát kaptunk egy "3 hengeres motort" ahol minden henger gyújtása 60 fokkal arrébb van az ideálistól. Ez a motor nyilván nem is fogja sosem leadni a névleges teljesítményét csak a töredékét annak. Persze ha van egy frekiváltónk az már királyság. No majd a hétvégén mérek és beszámolok, de ha leszarozták a BP10 et akkor legyen egy Flygt bibo csak 15 kilóval nehezebb lesz :)
most azért elgondolkozom, h egy szűk lukon tényleg könnyebben bujok át sokkal kevesebb energia felhasználásával mint egy szélesre tárt kapun átszökelve. vagy most, h így eltöprengek eszembe jutott,h hegyre fel mindíg fütyürészek lefele meg alig kapok levegőt :) de tuttira ne fogadjunk :))
én nemharagszom ám rád annyira mint te én rám vagy amennyire gondolom, hogy haragszol én rám. de kiváncsi vagyok a csillag delta 400 ill 240 volt összefüggésére a te meglátásod szerint. mert mondod , h valami nem stimmel.
van rá kakasosod?
meg a terheléses motor ill szivattyú vesz fel több áramot vagy a terheletlen?
Tisztelettel jószerencsét :)
De haragudhatsz is:) azon kaptam magam, hogy gyorsan megnézem vajon mit írt a jó öreg Lalibátyó a fórumon. :( nekem semmit.
Pedig ismerem innen régóta, már láttam is. voltunk jóban (virtuálissan itten a fórumon) találkoztunk is. most haragban vagyunk mert kicsit ott az igazság mind a két oldalon. Erre haza jövök és arra vagyok kiváncsi, hogy írt -e, ez már viszony még, ha szar is de akkor is az :)
A "kapnak" az azt jelenti fogyasztóról beszélünk, az pedig annyit kap amennyit rákötünk, tehát ha fázis nullát akkor 240 et ha fázis fázist akkor 400 at. De ha csak az aksitöltőt kötőm rá akkor 14,7 et kap.
Szóval mert ez le maradt a fázis és a nulla között a feszültség 240V mindegyik fázisban a nullához képest ennyi a feszültség és a fázisok egymás közötti feszültsége a 400V amikor csillagba kötöm a tekercseket a csillag pont a nulla . az erőműben a generátor tekercseinek a csillagpontja a nulla és ezt le is szokták földelni. azért szokták le földeln mert a sok induktív fogyasztó hatására eza három fázis fázis szöge elszokot mászni és a nulla is el szokott csúszni a fázisokat az induktívfogyasztók( tekercsek motorok) fáziseltolódát okoznak amit kapacitív fázis javitó kondenzátor telepekkel szoktak javítani. de a nulla hogy stabilan az legyen ami bizonyos távolságonként a távvezeték hálózatban és a fogy mérő helyeken le szokás földelni . hát dióhélyban a lényeg, hogy a csillagpont a nulla és ez a 3 fázis eredője. és ebből van 240 volt fázisonként (vonali feszültség) és a 400V fázis feszültség. Ha jól emlékszem :) de jól emlkszem :)))
a mondjuk három tekercs egy egy vége megkapja az egy egy fázist L1-L2-L3 vagy ha úgy tetszik r s t fázisokat . Ezeknek a tekercsek nek a másik végeik össze vannak kötve és csillag pontban (azért mert a tekercsek a motorban 120fokra vannak egymástol. a három fázis eredője nulla fázis és nulla között a feszültség 240Volt fázis és fázis között pedig 400 Volt ez volt régen a kettőhúsz és a háromnyolcvan de most nem az van :) deltában a tekercsek mindkét vége egy másik fázist kap és ezért a 400Volt a feszültség rajtuk ilyenkor. első tekercs megkapja az L1 és L fázist a második megkapja az L2 és L3 fázist a harmadik megkapja azL3 és L1 fázist
Ó ez egy BP-10 es szivattyú??? Az idén nyáron több kétéves ilyen szivattyú is testzárlatos lett. Gari lejárt és a bekerülési ár feléért kicserélték a motor részt. Ja az egyik még meg is rázott egy kicsit és amikor letestelt akkor csak fél gőzzel tolta a vizet.
A lefolytott motornak(szivattyúnak) nagyobb a terhelése a szabadkifolyásuhoz képest ennél fogva az áramfelvétele is nagyobb és én arra tippelek, hogy a teljesen elzárt csap egy kicsit megnyitva, hogy éppen csak csordogáljon a víz állásban: az áram felvétel (1400W/240V=5,8 A Legyen 6 Amper a hővédelem mert van rajta le fog oldani.
Az a folytott inditás ( most hadd ne olvassam vissza) amit a bányákban vagy hol szoktak csinálni az azért lehet mert: 1, vagy a homokot ne rántsa meg a szivattyú, vagy 2, a 3fázisu motorok(amennyiben nem búvárszivattyúról van szó) csillagban indulnak, és deltában terhelhetőek akkor adják le a névleges teljesítményt és a fordulatuk is nagyobb ekkor, viszont induláskor lehet a csőben levegő és átmenetileg nem kell akkora víztömeget megrántania a névleges fordulatszám elérése elött. Viszont a csőben levő levegő kipréselése nem akkora terhelés mint a teljes keresztmetszeten egyből megrántott és tovább szállított víz ellenállása. Viszont elegendő idő ahoz, hogy felpörögjön a motor és deltában üzemeljen. De lehet csak valakinek a rossz szokása is :)
A csillag módban a tekercsk 240V-ot kapnak és deltában 400V-ot
Az a firelé lehet, hogy(a) nem jól van bekötve (b) nem jó (c) egyébb :) sajnos nagyonsok villanyszerelő nem érti a dolgát. de lehet baj más is látni kéne, meg lehet rossz a szivattyú is de nem hiszem. egyébként legalább 3 villanyszerelővel nézettesd meg az a Fi relét és ha a 3- ból kettő egyformát mond akkor az a tutti. Így messziről ennyire futja :)
Ja az is lehet hogy a nulla vezeték és a földelő vezeték valahol össze van cserélve, de lehet az is, hogy egyszerüen a nullát kötötték a védő földre is a konektorban. csak jó és megbízható villanyszerelővel beszélj, lehetőleg sokatlátott vállalkozóval és nem alkalmazottal :)
A hét végén ha kiolvad a kerti tó jege lemérek egy búvár szivattyú (BP10) teljesítmény felvételt teljes fojtással és szabad kifolyással. Indulhatnak a fogadások melyik lesz több :)
Amúgy azért azt ne feledjük hogy vannak folyamatos üzemre és szakaszos üzemre tervezett szivattyúk és bizony nagyon nem mindegy melyikről beszélünk mikor szidjuk hogy leégett vagy dícsérjük hogy egy hétig ment teljes folytáson és kibírta csak termálkút lett az öntözőkút. Az ésszerűség határán belül el kell viselje a fojtást egy lapátkerekes szivattyú, ha elromlana akkor elromlott volna folytás nélkül is. A saját szivattyúmon ( Umbra) egy 15 literes szórófej van 100 méter cső után ami kb az 1/3 ra veszi vissza a szállítási képességét a szivattyúnak mégis működik 6 éve.