Jó, de ha nem ért valamihez, akkor had tanulmányozza nem? Az elképzelhetetlen, hogy a tanítványaival, a tanítványain keresztül rak össze egy rendszert? Ha van már mozgástapasztalata, akkor miért nem csinálhatja? Miért lenne képtelen eljutni a helyes útra?
Nem. Szerintem ha valaki jo karates es azt jol oktatja, akkor csinalja azt. Ne tanitson olyat, amihez nem ert. Egy jo imidzset lehet igy gyorsan lerombolni...
Az egot is vissza lehet fogni picit, nem muszaj ilyen helyzetben alapito nagymesterkent tetszelegni.
"Alapfegyvereink a kard, de nem ertunk hozza, a bot, de nem ertunk hozza, es a krokodil, mert a ninja film utan Monthy Python Flying Circus ment az RTL Klubbon, mikor megalkottam a stilusom."
Abban semmi teljessegre valo torekves nincs, hogy valaki k* nem ert valamihez, nem is tanulta, de azt mondja, hogy de igen, es oktatja szazaknak. Ez szimplan hazugsag.
Ennek a nyitottsaghoz semmi koze, a szamurajok maguk x+1 stilusbol tanultak x+2 fegyver hasznalatat, de ettol ezek meg lefektetett, kanonizalt stilusok voltak, amit olyan oktatok oktattak, akik maguk is tanultak. Aki meg uj stilust alkotott, az meg altlaban elotte megtanult 1-2-3 regit, ill maga is jelentos harci tudassal rendelkezett, nem csak almak es PET palackok ellen. Manapsag is teljesen altalanos, hogy valaki iai mellett kendot, battodot vagy jodot tanul (inkabb ez a szokasos, mint csak egyet tanulni), vagy valaki budo melle jutsut is tanul, de ez nem jelenti azt, hogy nem tudja megfogni a botot, vagy youtube videokbol eszkabal ossze maganak "katakat".
Mondjuk abban az elozo hozzaszoloknak igaza van, hogy lattunk mar koklert sokat, minek izgassuk magunkat.
Hát,a shuri karate nagy egyénisége,Matsumura a király testőrparancsnoka volt,legalább tiz hires mester volt benne a testőrségben,van olyan elképzelés hogy a shuri te sok katájában ennek megfelelő technikák dominálnak.Ők használták pár alkalommal. A kereskedő mesterek kipróbálhatták utjaik során,de amugy meg Matsumura,Itosu is levert mindenkit ifjukorukban,tanitványuk akit boilondabb Motobunak:)aposztrofáltam,olyan verekedős volt,hogy ha jól emlékszem olvasmányaimra,nem is oktatták szivesen. Chotoku Kyan meg egyszerűen nem volt normális ifju korában,volt egy esett hogy tyukot vitt haza a piacról ,mikor nekiment 3 szerencsétlen,az egyik forrás szerint mind a hármat megölte. Különben a legjobbsztori Matsumuráról szól,a felesége valami amazon volt és állitólag a mester letámadta álruhában,az asszony meg kiütötte és a fához kötötte:))))))
Na jo, de akkor kerdem en: ha kardot akarnak tanulni, miert nem mennek a legautentikusabb szovetseghez? Ijaszatot hol tanulnak? Kobudofegyvereket hol tanulnak?
Azt hiszem itt két szemléletmód ütközik egymással.
Az egyik övvizsgaszabályzatokban, pontozásos versenyekben, szigorú hierarchiában véli megtalálni a minőséghez vezető utat.
Én tisztelem ezt a szemléletmódot.
A másik szemléletmód megengedi a tanítványoknak, hogy kipróbáljanak más stílusokat, más fegyvereket. "Menj el, tanulj máshol is, hozd el a tudást, tanítsd meg nekünk is". Ez a szemléletmód teret enged akár az önképzésnek is, végsősoron arra ösztönöz, hogy idővel mindenki alakítsa ki a saját stílusát.
Tény: ez a szemlélet mód bizonyos szempontból nagyon kockázatos. A szokásos logaritmustáblázatokkal nehéz besorolni, különösen ha részleteket ragadtok ki. Mondhatjátok: szöges ellentéte a szamurájszellemnek. Nagyon európai. Nagyon eklektikus.
Az Edo alatt ugye kb 250 evig nem voltak haboruk Japanban, csak kisebb villognasok es etnikai minoritasok abuzalasa, megis mindenki ugy gondolja, hogy a szamurajok azert valszeg gyakorlotak a technikaikat. Annak ellenere gyakoroltak, hogy a "ki ellen?" nyilvanvaloan egy komoly kerdes lehetett, foleg, mikor a gazdasagi amortizacio olyan merteket oltott, hogy a szamurajok is komolyan eheztek.
Okinawan is lehetett hasonlo motivacioja a gyakorloknak, sot: Tavoli, kis zug, ahol neha a japanok, neha a kinaiak akarnak eros emberek lenni. Az elszegenyedet es japanok altal nem igazan felfegyverzet nemessegnek lehet, hogy voltak fuggetlensegi torekvesei es olyan igenye, hogy azert meg tudja vedeni magat, ha a japanok eppen nem vedik meg oket, vagy pont ellenuk. Bele tartozhatott a nemesi onbecsulesbe is, hogy igaz, hogy nincs kardom, de azert harcos vagyok, nem paraszt.
Most akkor az a jatek, hogy akkor "je, az egyik fegyver akar lehetne szamurajfegyver is, ha es akkor mar csak a karate, a jo, a bo, a sai, a nuncsaku, a dobocsillag, duplacsoves vadaszpuska kakukktojas!"?
Egyebkent lattal-e mar asszimetrikus japan ijjat kozelrol, meg hogy az hogy hasznaljak? Egy tavoli, elvi szinten, igen, a magyar visszacsapo ij is hasonlo: mindketto ij. Aztan itt kb vege is a hasonlosagnak. Egyebkent nem hiszem, hogy Reti komolyabban barmikor is tanult volna kyudot.
A bushido nem egy budo neve, hanem cakkumpakk "az olyan szamurajos dolgok" lazan definialt halmaza. Ugye maguk a szamurajok nem is nagyon hasznaltak ezt a szot, hanem inkabb a nagy nihonjinron laz idejen lett az egesz osszegerebjezve, hogy kerem mi Japanok ezt igy gondoljuk. Magyarul a budohoz olyan tul sok koze nincs.
Milyen furcsa, hogy újra és újra felmerül a következő motívum: a karate az okinavai parasztok önvédelmi rendszere volt. Ebben a topikban már többször le lett írva: azt nem a parasztok fejlesztették ki és gyakorolták. Erre egyszerűen nem lett volna idejük, sem lehetőségük.
Az okinavai nemesi réteg csiszolgatta a karatét (lásd Bigbabylon listáját). Számomra csak az nem teljesen tiszta, hogy pontosan ki ellen használtak a különböző karate technikákat, mondjuk a XIX. században. A japán megszállók ellen szinte biztosan nem használták, mert erről lennének feljegyzések, egész pontosan a megtorlásokról; az Okinavára látogató európai, amerikai hajók pl. bálnavadász-hajók duhajkodó legénységével szemben sem nagyon, mert akkor esetleg lennének leírások: "Aszongya baz'.. bemetük akkó Dzsoniva a hejji kricsmibe, oszt szét akartuk rúgni a ferdeszeműek seggét, de vót ot egy kicsi ipse ... hű aztatat ..." és akkor Nyugaton már sokkal korábban megismerték volna a keleti pusztakezes rendszereket.
Akkor egymás ellen használták? A parasztok megfékezésére?
Más. Asato Anko egy jó példa arra, hogy valaki szamuráj volt, igaz okinavai szamuráj, karatézott, lovagolt, vívott (Jigen-ryu kendo) és íjászkodott. Lehet hogy közben még zászlót is viselt a hátán ;-)
Az összetett japán íj teljes mértékben szamuráj fegyver volt. A magyar O-senseit ;-) csak abban lehet kritizálni, hogy nem hozatott magának és a tanítványainak igazi japán íjakat, hanem jófajta magyar visszacsapó íjakkal gyakorol(t).
Ne keverjuk a dolgokat, csak azert mert mindkettot ilyen feluletesen ismered. Az idezett JK "onfelaldozasa", es az, hogy egy szamuraj barmikor barkit, kozvetlen csaladjat is gondolkdas nelkul kiirtja, ha a fonok ugy akarja, az baromira nem ugyan azt jelenti.
A keresztenyseg alapesetben integritast tanit (elmeletileg), a bushido meg annak teljes hianyat. Nem veleltenul irtottak ki az osszes keresztenyt Japanban, amikor meg tudtak.
> Ezt a kardhasználatra érted? Hát nem tudom, szerintem mert izgi.
Ebben azert egyetertek Zebulonnal (johet a torta, unnepeljuk meg!). Nem csak a kardhasznalatrol van szo, hanem az egesz zaszlos baromkodasrol, meg arrol az orosz hussalata hablatyrol, amit "budo, bushido es zen, minden, amit a Wikipedian megtalalsz!" rendszerben osszehordanak. Teljesen ertelmetlenul tobb, fuggetlen (es sokszor meroben ellentetes) gondolati rendszert vodorben osszekevernek, es joccakat, mi szamurajok vagyunk. Ez igaz a fegyverekre is: katanan kivul egyik sem szamurajfegyver (sem a bo, sem a jo, sem a nunchaku, meg a sai meg visszacsaponyil)
By the way, kard. Ha ilyen izgalmas, miert nem tanuljak meg tisztesegesen hasznalni? Jo, bo, szintugy. Hogy lehet valaki akkora barom, hogy babuszbol keszit jo-t maganak (zendo bemutato jo video, tehat valamelyik mester)?
Nagyon szep a wado-s site, koszonjuk szepen. > Neki van japán mestere, aki ellenőrzi, hogy mi a h. Ennél többet mit lehet elvárni?
A japan mestere is ennyire profi szamszerij, legpuska, visszacsapo ij, kard, bo es jo hasznalatban, mint ok? Mert a kepek alapjan es videok alapjan, amit Re-ek felraktak a sajat ill a wado lapra, azok erosen "nem standard" bot es kard technikak, hogy udvariasan fogalmazzak. Meg szerencse, hogy egymas szemet nem zurjak ki a nagy hadonaszasban. Vagy csak arrol van szo, hogy Re csinalt valamit A-ban (karate) es most rogton szakerto lett B-ben is (lezerkard, visszacsapo ij, repuloszonyeg es hasonlok)?
Mert, a sajat honlapja ill az a megfogalmazas, hogy "van nekije sajat japan mestere, aki ellenorzni" erosen azt sugalja, hogy o japan hagyomanyokat apol, ami konkretan hulyeseg.
> De igazából sztem nem annyira érdekes a téma, mert van annyi kókler ebben az országban, akiket a kutya sem ellenőriz,
Ez is igaz.
ps: Wadoban mindneki zaszlot kot a hatara, mert az kuuuul! vagy ez csak colour locale a Zendosok kozt?
Ja,valamilyen szinten jogos.Legalábbis a marketing szempontjából.
De a karate nemigen volt a parasztoké,Sakugawa,Matsumora,Matsumura,Itosu,Azato,Motobu Choyun(ő pld a királyi család leszármazottja)Chotoku kyan,Choshin Chibana,Funakoshi,Mabuni,Toyama,A bolondabb Motobu,Aragaki hogy csak a hiresebbeket emeljem ki(a wikipédiából:) ők mind nemes emberek voltak,udvari méltóságokkal,de pld Higeonna vagy Miyagi is gazdagabb kereskedőcsaládokból származtak.
Na végre, egy tuti pont, Botond például már haladó volt, mikor én oda kerültem wadozni. Őrá emlékszem konkrétan. Gabe, te hová jártál középsuliba? már, ha a kérdés nem indiszkrét. Csak, mert Botond akkor asszem a Szilágyiban (is?) tanított?