Ez tipikusan az a feladat lenne, amit nem közmunkában kellene végeztetni, hanem az MTSZ-nek kellene alkalmazni néhány munkatársat állandó státuszra, akikre rábíznának fejenként 100-150-200 km-es szakaszokat. Ha végre tudtak hajtani egy 2,5 milliárdos kéktúra fejlesztési (!) projektet, akkor arra is kellene forrást biztosítani, hogy az útvonalat fizikailag is fenntartsák. Sőt, csodálkoznék, ha ez nem lenne 5 évig kötelező elvárás az EU részéről.
Ha ilyen szívességi elven működnek a rangerek, akkor ez a helyzet sajnos nem nagyon fog változni.
Régi vesszőparipám a ranger kérdés. Úgy gondolom, hogy egy helyi ranger a munkáját a közmunka keretében és bérezéséért végezhetné. Vidéken bőven találnának erre alkalmas munkaerőt.
Feladatát központilag szabnák ki (pl. jelzésfestés, lombok eltávolítása a jelzések elől, magasra nőtt gaz lekaszálása stb.)
Úgy gondolom, hogy ezt az MTSZ-nek kellene kezdeményezni és összefogni.
A mai világban nem elvárható, hogy valaki(k) társadalmi munkában hosszú időn keresztül karbantartsanak egy jelzett útszakaszt.
Persze, nem is hibaztatok en ezert senkit, sajnos tudom, hogy sokszor pont a fenntartasra nem jut eleg penz, energia. Csak kicsit csalodas volt, mert azon a szakaszon ket napot tudtunk most turazni, es az elso nap egyedul mentem es egesz este áradoztam a csaladnak, hogy mennyire szep volt a Saujhely kornyeki erdo, mennyire meglepoen jól jarhatoak voltak az utak, aztán masnap mikor vittem magammal harom gyerkocot, az út jelentos reszet nekem derekig, a gyerekeknek meg nyakig ert a gaz. :-)
Pl. Aggtelekhez igen messzire esik Jósvafő-Aggtelek vá. Encs tán logikusabb lenne - logisztika szempontjából mindenképp -, mint Bkvalja szakaszhatárnak.
Bányi nyereg szerintem Sújhely közelsége miatt lehetett szakaszhatár, Mátraháza meg tán a MÁV üdülő miatt.
Azért egy Mátraverebély - Sirok szakasz nagyon durva lenne:-)
Vonat nem volt Mátraházán, de busz volt.
Ja, és szállás is volt.
Vannak tehát kivételek, de a rendező elv egész biztosan a vasút volt.
Szerintem ez már történelem, van 27 szakasz, az egyiknek a 24-esnek van a és b "része" (Aggtelek miatt?), de szerencsére mindenki úgy szakaszol, ahogy neki a legkedvezőbb.
A Kisbózsva és Füzérkomlós közötti részen évtizedek óta probléma a járhatóság. Megoldás lenne a gyakorlatilag párhuzamos, kisforgalmú aszfaltra terelése a Kéknek, de ez ugye ellenkezik bizonyos szándékokkal.
Füzérkomlós és Füzér között meg talán már végig az aszfaltúton megy a Kék, ezt a képet úgy két hete lőttem Füzér délnyugati határában.
Az ugye már más kérdés, hogy ha egy turistaút-elágazáshoz tesznek egy ilyen szép új táblát, akkor az miért nem mutatja az itt letérő Szt. Erzsébet / Rákóczi út jelzéseit?
lehet benne valami, ha belegondolok, bár vannak kakukktojások (Mátraháza, ill. a zempléni szakasz). De persze lehet, hogy arra sosem volt vonat, vagy ha volt, akkor azóta megszűnt
Nincs ezzel baj, a füzet szerint igazoltad, tehát minden OK.
A járhatatlan szakaszokkal az a baj, hogy csak partnerségi megállapodás alapján nyúlnak hozzájuk az illetékes erdészetek és sokszor csak távolról jött értesítés alapján, tehát nincs mögötte anyagi ösztönzés, amitől pl. magától bejárná azt a szakaszt egy helyi erő és intézkedne azonnal. Ha ilyen szívességi elven működnek a rangerek, akkor ez a helyzet sajnos nem nagyon fog változni. Szokásos magyar tervezési hiba: megcsinálunk valamit, de hogy azt fenn is kell tartani, az már nagyon ritkán jön össze kis hazánkban.
Az fuzetemben, ami viszonylag uj, a pecset helyere ha jol emlekszem (most nincs itt a kezemben) "Banyi-nyereg (Saujhely vasutallomas)" van irva, igy tura kozben belenyomtam egyet a Banyi-nyergen, de mikor lattam hazafele menet a vasutallomason, hogy mas az ott levo pecset mintaja, mint ami a Banyi-nyergen van, bepecseteltem az is, mar csak azert is, mert szep, legyen belole egy. :-) Lovesem se volt, hogy az hivatalosan mar nem resze az OKT-nek, en a fuzetet vettem alapul.
Gondolom a valtoztatas elott ugy lehetett, hogy a Banyi-nyergen levo pecset es a vasutallomason levo ugyanaz volt, mindegy volt, hogy hol pecsételtél (legalábbis en igy tippelem), aztán most hogy at lett variálva, bekerult pluszba a Nagy-Nyugodo, a vasutallomas meg atkerult az alfoldi vonalba.
A nagyobb gond inkabb az, hogy Bozsva es Fuzerkomlos kozott van egy kb. 1.5 km-es szakasz, ami konkretan jarhatatlan, ugy benotte a dzsungel, hogy a jelzeseket sem latni. Meg szerencse, hogy kozvetlenul mellette van (vagyis csak volt, mert kozben lekaszaltak) egy nagy lucernatabla, azon at lehetett vagni, de egy darabig keresgeltuk, míg megtalaltuk a jelzest es ujra ra tudtunk csatlakozni. Hasonloan gaz a helyzet kozvetlenül Fuzer elott is, ahol korabban az aszfaltozott kerekparuton ment a nyomvonal ha jol tudom, most meg atvag a mezon, keresztezve parszor a kerekparutat (vegul persze ra is ter). A gond csak az, hogy itt sincs mas, csak derekig ero gaz, szo se rola, vegignyomtuk a sracokkal, mert a kaland a lenyeg :-), de jobban kitaposott osvenyre is mondtam mar, hogy "haaaat lehetne jobb". :-)
lehet, hogy amatőr kérdés, de meg tudjátok mondani, hogy mi alapján számozták be a Kéktúra szakaszait? Úgy értem, miért van az, hogy pl. a mindössze 14 km-es Hűvösvölgy-Téglagyár is egy teljes, önálló szakasznak számít, de mondjuk a Nagymaros-Kisinóc nem.
Nincs igazán jelentősége persze, csak kíváncsi vagyok.
Ha van pecsét Bányi-nyeregnél és Nagy-Nyugodónál is, akkor a Sújhely vá. teljesen feleslegessé vált OKT szempontjából, nem kellett volna neki OKT kódot adni, mert ez inkább zavaró. Külön kódot - tehát nem alternatív bélyegzőhely kódot - meg különösen nem.
Amúgy ha még köztünk sem egyértelmű, hogy hol kötelező pecsételni, akkor mit várunk az egységsugarú, (régi-jelenlegi) füzet és atlasz alapján tájékozódó túrázótól? (költői a kérdés...)
És szerintem az új füzetre sem lehet majd kizárólag hagyatkozni, hiszen azt is az MTSZ-ben rakják össze - vélhetően támaszkodva az "informatikai háttérre".
Viszont az a meglátásom, továbbra sem fognak kekeckedni az elbírálásnál, hiszen az a céljuk, hogy minél több regisztrált teljesítő legyen, így igazolt a projektpénzek elköltése.
Érdemes betekinteni az ttt AK fórumban, nyíltan leírják, hogy váltották ki a homokos szakaszokat aszfalttal a kerékpáros teljesítésnél. Ők is meg fogják kapni a jelvényt.
Igazat szólsz. Mindig az a füzet a mérvadó, amibe bélyegzel. Ha nincs benne egy pont még, akkor azt a bélyegzőt nem kell beütnöd.
Ellenben az új füzet már úgy lesz elbírálva, ahogy írtam: jó eséllyel mindkét újhelyi hegyi bélyegzőre szükség lesz (Bányi-nyereg, Nagy-nyugodó).
A kulcs mindig az, hogy minden szakasz hitelt érdemlő módon igazolva legyen. Ezen a téren mostanság a teljesítők hogy is mondjam, meglehetős kihívásokkal rendelkeznek. Ha egy szakaszt befejezel valahol, akkor ott bélyegzel, dátumozol és ha legközelebb ott folytatod akkor ismét bélyegzel, hogy két dátumos igazolásod legyen. Ezzel ma elég sok a gond.
Nekem nincs Bányi- nyergesem, de biztos vagyok benne, hogy ez nem lesz gond. Nem is kerestem ott bélyegzőt, de ha kell fotóval vagy gps trackkel tudom igazolni. Továbbra is azt mondom, hogy az a hivatalos útvonal ami fel van festve, vagyis nem a kék + a Bányi- nyeregnél, de mindenki arra megy amerre akar :)
Úgy látom, az MTSZ 'kódoló brigádja' teszi a dolgát.
Szerintem jobb lenne, ha ezzel nem terhelnék a turistát, legyen egy rubrika a füzetben, keresse meg a bélyegzőt a kéktúrázó, és felejtse el a informatikusokat!
Ezt a rövid szakaszt választottam vasárnapra pihenésként és, hogy legyen időnk a felújított vár és immáron az öreg torony megtekintésére is. A logisztika egyszerű, de pontosságot igényelt, mivel alkalmazkodnunk kellett egy buszhoz. Terv szerint, ha 9:45-ig a bableves csárdához érünk az autókkal, akkor van időnk az utasokat átvinni Hollókőre, és azután parkolni a csárda mellett és még elérni a buszt. Végül 9:47-kor robogtunk el a csárda előtt, de gyors fordulóval és kilépéssel a buszmegállóig, 2 perccel a busz érkezése előtt ott voltunk a megállóban. A többiek a kocsmában addig elintézték ügyes bajos dolgaikat, mire visszaértünk. Gyors bélyegezés után, 10:35-kor már bele is vágtunk a túrába. A parkolótól megtettük a 350 méteres kitérőt a várig, melynek a megtekintése eme kitérővel sem volt több, mint 1 óra. A vártól távolodva még visszapillantottunk, aztán megtaláltuk a még ily száraz időben is némileg saras utat. Szerencsére hamarosan árnyékos részre értünk, ami nagyban javította az út élvezeti értékét. Kiérve az erdőből pedig gyönyörű tájat kaptunk, ami feledtette az itt már jócskán tűző napot, melyet bő 2km-en keresztül csak egy kis facsoport tört meg a Szekerce-patak átkelésénél. Felsőtoldnál kíváncsian vártuk, hogy milyen lett az új útvonal, amivel sok forgalmas aszfalt lett kiváltva. Tulajdonképpen egy sima, néhol füves szekérút került a talpunk alá, ami itt-ott még árnyékot is adott és saras sem volt. Ezen sétáltunk be Alsótoldig, ahol a temető melletti nyomóskútnál frissítettük magunkat a hideg vízzel. Innen egy bő másfél km. így is aszfalton vezetett Cserhátszentiván irányában, de szinte forgalom nélküli mellékúton. A Bézma oldalában a régi kék kereszten vezetett az útvonal, a jelzések már át is voltak festve, de az új táblák még néhol a kék keresztet mutatták... Az erdőbe érve az árnyék mellé apró bogarakat is kaptunk, úgyhogy az emelkedő ellenére elég jó iramban haladtunk, no meg a bableves is várt már ránk. A 10 fős társaságunk másfél óra alatt végzett, a belépéstől a kilépésig, tehát nem is volt olyan vészesen lassú a kiszolgálás, ahhoz képest, hogy szinte telt ház volt. Ha lett volna valaki, aki csak busszal csinálja ezt a túrát, annak is sikerült volna elérnie a 16:10-es buszt.
Volt velünk egy kutyus is, a várba és a csárdába is be lehetett vinni.
Én ez alapján azt az álláspontot képviselem, hogy a 141-es és 142-es pont is kötelező, lévén más a száma, tehát nem hagyható ki egyik sem. A 143-as ettől még szerepelhet a füzetben, de hitelt érdemlő módon kell bizonyítani a 141-142 között szakasz megtételét. Miután az OKT nem érinti a 143-ast, ezért az valóban az AK kiinduló vagy végső bélyegzője.
Egészen más lenne a helyzet, ha opcionális lenne, mint pl. a két makkoshotykai:
OKTPH_139_1 Makkoshotyka (italbolt)
OKTPH_139_2 Makkoshotyka (vegyesbolt)
Itt egy érintési pontnak van két bélyegzője, amiből nyilván az egyiket kell csak begyűjteni (persze itt mindkettőn ugyanaz az ábra is van).