Szia.én azt javaslom,hogy a műhely főkapcsolója mögé tegyêl egy 3fázisú firelét(kb20 000Ft) mindenképpen.az legalább megvéd.bár hivatalosan akkor sem lehetne 230V-os a géplámpa,de legalább nem halálos.aztán majd a késöbbiekben lehet trafózni a gépeket .nálam sincs minden gépen és van érintésvédelmi felülvizsgálatom.
Akkor a műhelyben valahová félreeső helyre telepíts le egy 24V-os trafót és attól vezesd el az összes géphez az áramot. A kábel olcsóbb mint mindenhová trafót venni. Bár nem tudom mekkora távolságok vannak.
Kicsit elment a kedvem a "rendeljünk olcsót bangood-ról" vonaltól, azután hogy amit küldtek legutóbb, konkrétan nem működik és nem látom még mikorra lesz megoldva a kérdés.
Az a bajom csak ezzel a 24V géplámpa mizériával hogy akkor ennyi erővel minden egyes gépnél, munkaállomásnál 24V lámpa kellenel külön trafóval, mert ugye egy satupadnál is simán benne van a pakliban hogy kalapáccsal beleversz a lámpába.
Én hülye vagyok az áramhoz, de azért azt gondolom hogy érintésvédelmi szempontból sokkal jobb dolgok vannak már kitalálva mint a sokunk 30-40-50 éves gépeink korában kitalált, "Ha megráz legalább ne 230V rázzon meg" megoldás.
Valami relé ami nem engedi hogy megrázzon az áram, akkor sem ha kádban ülök és dobálom magam mellé a bekapcsolt hajszárítókat.
És mint mindent megint a pénzre lehet visszavezetni. Mi az olcsóbb? Berakni az áramkörbe egy leoldó relét, vagy minden egyes lámpához vegyek 24V trafót.
Ennek dugasztápja van, talán 5V-os. Ledes lámpa, és a normálisabb táp miatt nincs is stroboszkóp hatása. ( Az esztergámon használok ledes körtét az eredeti 24Vos izző helyére tekerve, mert untam hogy állandóan kiégett. No annak kellett egy greatz és egy szűrőkondi mert anélkül villogott )
Köszönöm a tippet. A gépkönyvében én se találtam rá semmilyen infót.
Valószínűleg benzin lesz a kiválasztott (abban szoktam egyéb motoros dolgokat is pucolni), az legalább elpárolog. Vagy végülis nem tudom hogy a visszamaradt gázolaj okoz-e problémát....?
Közben elkezdtem a kéziszánt kapirgálni. A legelső festés és az általam befejezettnek tekintett állapot (alig látható festékmennyiségnél is egyenletes fogáskép van.). Az alsó felét még csak éppen elkeztem, de ott van 4-5 század vastagságkülönbség az alsó "forgó felület" (ami a bázis ugye) és a vízszintes csúszó rész között a négy "sarkán" mérve. Szóval azt is szintbe kell hozzam.
Kellett csináljak egy pici hántolót is a prizmához majd. :)
Érintésvédelmi szempontból, elsősorban nem az izzó sérülése a fő veszély, annál inkább, hogy maga az egész lámpa fémből van. Különösen a flexi "gégecsöves" szárában sérülhet a 230 voltos vezeték szigetelése, miután igen gyakran hajlítgatják, a kedvezőbb megvilágítási szög érdekében. Ráadásul a hűtőfolyadék is bejuthat, egyszóval érintésvédelmi szempontból megfontolandó (tilos!) ilyen lámpát alkalmazni! Pl. kisgyerek is játszhat vele, csavargatja, hajlítgatja stb. ők még érzékenyebbek az áramütésre, és már meg is van a baj! Egy leválasztó trafó nem kerül sokba, ráadásul van elég hely a gépben, hogy elhelyezd, és már jöhet a 12/24 Voltos alacsonyfeszültségű LED, amely veszélytelen, ráadásul szinte soha nem ég ki! Az én teleszkópos íróasztali lámpámat, valamikor 12 Voltos halogén izzóval gyártották, azóta LED szaküzletekben kapható helyettesítésére kis LED panel, amely 1:1 -ben benyomható a valamikori izzó helyére. Az asztalomon már vagy 3 éve éjjel-nappal ég, éjszakai irányfényként. Elég jó éles, irányított fénye van, géplámpának bőven elegendő!
A gyalugépemre és a szerszám köszörűre felszereltem egy egy ikeás jansjö lámpát, az esztergán és a marón ugyanilyet csiptetek a gépre ha éppen extra világításra van szükségem. ( pl furatban menet esztergálás stb )
Én egy ilyet tettem a fúrógépre: LED lámpa. Kicsi, eléggé "félre" tudtam tenni, nincs útban, a fúrás helyét mégis jól meg tudja világítani. Ha mégis beleakadna az anyag, legfeljebb leveri (mágnessel tapad a gépházra), de el nem nagyon törik. (remélhetőleg)
Nincs rajta beépített lámpa így valami "külső" géplámpa kell rá. Arra is gondoltam hogy egy plexilappal védeném az izzót ott hogy biztosan ne tudjon sérülni.
Megpróbálok segíteni.Ki kell deríteni mitől kúpoz a gép,a túl nagy ágy kopás,az orsószekrény ferde állása az ágy tengelyéhez képest,ez lehet vízszintes,és függőleges hiba is.Befogni a gép tokmányába egy kb 100-150 mm hosszú 40-50mm átmérőjű anyagot,majd kitámasztás nélkül esztergálni az elejére,a közepére,a végére 10mm széles pontosan egyforma átmérőjű sávokat.Az állványos mérőórát a szánra tesszük és az óra tapintójával függőlegesen,majd vízszintesen is rámérünk a megesztergált sávokra. A mérés ki fogja mutatni,hogy milyen irányba,és mennyivel tér el az orsó és az ágy összhangja.Fellazítjuk az orsóház lefogó csavarokat,és a kívánt irányba eltoljuk a házat,vagy aláhézagolva a függőleges hibát tesszük rendbe.
Az EMU200 gépkönyve benzint ír elő, míg az EAN gépkönyve kifejezetten tiltja, mert tűzveszélyes, itt már gázolajat javasolnak. AZ E2N gépkönyvében nem találtam semmit sem a javasolt szerekről.
Nyilván minimális víztartalmú, jó olajoldó képességű szerek használhatóak a tisztításra.
Nemrég szert tettem egy E2N esztergára. Jelenleg még nincs a helyén, de szeretnék pár dolgot megcsinálni rajta addig is. Takarítás, olajcsere ilyesmiket.
Olajtémával kapcsolatban kérdeznék most ha lehet. Úgy tudom sokan "sima", olcsó motorolajat használnak (visszaolvastam, és javasolták is). Én is azt tervezem beletenni, viszont egy pár javaslatot szívesen vennék "számozás" terén. 5W40, 10W40, stb... A gép sajnos fűtetlen helyiségben lesz télen, és használni is szeretném hobbira.
A második kérdésem, hogy amikor leengedem a régi olajakat, át kell-e mosni az orsóházat és a nortont? (Gondolom csak összegyűlt benne ez-az az elmúlt 45 évben... :) ) Ha igen mivel lehet?
Olyat esetleg, hogy egy osztófejbe fogni a rúdanyagot, és körbe forgatni 90 fokonként?
Akkor gyak. csak egyszer kell a nullapoziciót felvenni, és minden méretet ahhoz pozicionálni a négy oldalon. A kilógó hossz nem túl sok, és esetleg a munkadarab két végére technológiai befogórészt hagyni? A külső véget akár csúccsal is megtámasztani?
Egyébként jól átgondolva nem egy bonyolult nehéz dolog. Ami inkább lényeges az a tűrések mértéke a méretezett rajzon amit ha feltennél nyilván több infóval bírna és átláthatóbbá tenné a kivitelezést mások számára egy estleges későbbi projekthez.
Üdv. Ha BF 16-os marógép azon vígan meg lehet csinálni, egyébként az anyag két végén kellene 2,5 tárcsával fel sliccelni és csak a két közé ékelődő csapokat-lapokat kellene vissza forrasztani, ami ha jól értelmezem a két rögzítőcsavar helyét szolgálja. Mint Wartburgnál az önhordó kaszni.:-)