Keresés

Részletes keresés

m61-008 maki Creative Commons License 2016.02.24 0 0 672

OFF Akkor marad a rejtély, legalábbis számomra annak számít, hogy ezekről nem ismert ennél jobb minőségű jellegrajz. Amikor pl. a sokkal elfeledettebb és régebbi Lél szalonmotorkocsi eredeti és átépítés utáni állapotáról is van részletes rajz, vagy a Hargitáról. ON

Előzmény: fantal (669)
fantal Creative Commons License 2016.02.24 0 0 671

A V60,003 teljes egészében itthon készült, tehát igen.

Előzmény: 1047 005-2 (670)
1047 005-2 Creative Commons License 2016.02.24 0 0 670

Mindezek ellenére,magyar cégek képesek lettek volna legyártani a bonyolult alkatrészeket?

Előzmény: fantal (662)
fantal Creative Commons License 2016.02.24 0 0 669

OFF

Nekem is csak ez van...

ON

Előzmény: m61-008 maki (664)
kihúzóvágány Creative Commons License 2016.02.24 0 0 668

Kicsit félreértetted: az angolok nem pénzt tartottak vissza, hanem angol gyáraktól kellett rendelni, ahogy F. Anti is írja.

A Sziliknél meg nem volt rajta magyar cég neve, tehát könnyen kitalálhatta, aki akarta, hogy nem magyar gyártány.

Előzmény: etomcat (666)
m61-008 maki Creative Commons License 2016.02.24 0 0 667

Köszi, de itt máshol sincs róluk jobb minőségű rajz, ez az egyetlen, ami itt fellelhető, ezért is érdeklődök, hátha.

Előzmény: etomcat (665)
etomcat Creative Commons License 2016.02.24 0 0 666

A cirkalmas kéziratban az szerepel, hogy:

Szállító cégek: Kir. MÁVAG, Ganz és Tsa.

 

Szerintem ide illett volna beírni az angolokat is. Nem csak a főmotort szállították, hanem pl. az összes műszereket is. Ennyiben hasonlítanám ahhoz, ahogy évtizedekkel később a nyugati eredetet elsumákolta a Szilik magyar nyelvű táblája. Szerintem ez nem fair.

 

Másrészről az angolok a Kandókhoz nyújtott hitelpénzből, még ha egy részét saját munkára tartották is vissza, építhettek volna helyette maguknak még egy csatahajót vagy plusz szerelvényeket a londoni metró meghosszabbításához vagy repülőket, saját iparuk fellendítésére és saját használatra.

Előzmény: kihúzóvágány (660)
etomcat Creative Commons License 2016.02.24 0 0 665

Szerintem ezek a Kádár vonata és annak a biztosító járműve voltak lánykorukban? Van a Gördülőállomány fórumon belül egy Ganz motorvonatosok című topik, talán ott lenne érdemes kérdezni róla.

Előzmény: m61-008 maki (664)
m61-008 maki Creative Commons License 2016.02.24 0 0 664

OFF Ennél jobb minőségű jellegrajz elérhető valahol ezekről a járművekről? http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=102754918&t=9121413 ON

Előzmény: fantal (662)
hkv Creative Commons License 2016.02.24 0 0 663

kössz az infót!

Előzmény: fantal (661)
fantal Creative Commons License 2016.02.24 0 0 662

Plusz a villamos gépek angliai gyártásának  másik háttere, hogy a világválság miatt munka nélkül álló Vickers gyárban munkahelyeket teremtsenek. Tehát az angolok nem szívjóságból adták a hitelt, hanem áttételesen a saját iparukat szubvencionálták a válság alatt.

Előzmény: kihúzóvágány (660)
fantal Creative Commons License 2016.02.24 0 0 661

Úgy 15 éve...

Előzmény: hkv (659)
kihúzóvágány Creative Commons License 2016.02.24 0 0 660

A Metrovick-szállításnak egy kicsit más a háttere: Nem "50 periódusos vasút-villamosítási munkaközösség" közös tervezési-kivitelezési tevékenység volt, hanem a villamosítási munkák (ne feledjük, ebben még a bánhidai erőmű építése is bennefoglaltatott) költségeire felvett angol államkölcsön feltétele volt angol cégek bevonása a kivitelezésbe.

 

Előzmény: etomcat (658)
hkv Creative Commons License 2016.02.24 0 0 659

Mi lett a géppel? Szétvágták?

Előzmény: benbe (651)
etomcat Creative Commons License 2016.02.23 0 0 658

> Pár apróság! Előkarácsonyra... :D

 

Lehet, hogy a húsvéti nyuszi hozta, már egészen itt van a nyakunkon... Köszönjük!!!

 

Pár megfigyelés:

 

Az ügyesen szövegezett "50 periódusos vasút-villamosítási munkaközösség" táblát úgy tűnik nem a Szilinél találták fel. Már ebben a pátensben (2. oldal) is sikerült lemaradni a Metrovick-nek a Ganz és a MÁVAG mellől, pedig annyi cuccot szállítottak bele, hogy az emlékkönyvük szerint 10 napba telt idehozni Manchesterből.

 

A harmadik oldal szerint Krauss-Helmholtz alvázú a V40,001 és akkor eszerint a 002-es volt Bissel-rendszerű, ami nem vált be? Nem kevés 4 féktuskó négy tengelyre?

 

 

Előzmény: cseuztompi (657)
cseuztompi Creative Commons License 2016.02.23 0 0 657

Pár apróság! Előkarácsonyra... :D

k.novotny Creative Commons License 2016.02.22 0 0 656

Ha a 016-t nem a Keletinél állitják ki, akkor ebből a mozdonyból már rég nem lenne semmi, Ez vonatkozik a V60 003-ra is.

Előzmény: k.novotny (655)
k.novotny Creative Commons License 2016.02.22 0 0 655

Miért akarna a Közlekedési Múzeum egy kvázi "tömeg-gyártott", magas sorszámú V40,016 gépet a gyűjteményébe, amikor elsőszülöttet is lehet? A megőrzött V60,003 késői gyártású, nem lett volna ésszerű egy korai + egy késői Kandó-mozdony megtartása? (Érdemes itt belegondolni, hogy a Közlekedési Múz. milyen köröket futott azért, hogy 1860. évi gyártású gőzmozdonyt szerezzen be. A régiség a muzeológiában is komoly értéknövelő tényező, akár anyagi, akár eszmei téren.)

 

Erre nem tudok válaszolni, az akkor Közlekedési Múzeum vezetőségét, és a társadalmi aktivistáit kéne megkérdeznek. (feltéve, hogyha élnek még) Manndorff Béla akkor 74 éves volt , most 124 éves lenne.

 

- Nem érthető, hogy miért egy gépet tartottak meg? Az világos, hogy kellett egy-egy V40 és V60 hazai megőrzésre, de miért nem őrzött meg a múzeum további V40-est, cserealapnak?

 

Ahogy most sincs, akkor sem volt a KM-nek egy petákja sem (még arra sem, hogy legalább szinten tartsák a mozdonyokat).

Jó pár gőzmozdonyt megtartottak, védetté nyivánitottak, Vizafogó állomáson is tárolták őket, majd bekerültek Istvántelekre, az eredmény ismert.

 

Ennyiben logikusnak látszik, bár nem igazolódott be, a V40,001 Angliába kerülésének alap gondolata - vagyis, hogy több gép kerülhetett megőrzésre, így tudtak volna adni külföldre belőle és nem cserealap nélkül. (A 60-70-es években kevés valuta volt a vasfüggöny mögött, nyugatról megkívánt cuccot szinte csak barterben szerezhettek meg a múzeumok.)

 

Nem ismerered Czinege Lajos vezérezredes akkori mondását? Az imprrreeealistáknak semmit sem.(direkt igy irtam, mert nem tudta kimondani ez a szót)

 

 

 

Előzmény: etomcat (652)
m61-008 maki Creative Commons License 2016.02.22 0 0 654

Az itthoni járműmegőrzési szokásokat elnézve örömteli, hogy egyáltalán 1-1 példányt eltettek a gépekből.

 

Hogy miért nem akartak alacsony pályaszámú gépet? A KM a 301 001-et se akarta, szétvágták, ezek után, meg a fenti mondat fényében kár is logikát keresni, hogy miért pont ezek maradtak meg. Lehet, hogy éppen a legjobb állapotban voltak a még meglévők közül.

 

A 016 nem biztos, hogy a baleset miatti újáépítés miatt eltért volna a többitől.

Előzmény: etomcat (652)
etomcat Creative Commons License 2016.02.22 0 0 653

Köszönöm! Bizonyára az lesz, mert a Kőbányai úton jártunk sokat.

De jó lenne elolvasni a feliratát! Az első sora "A mozdony" lehet, talán emléktábla, bár az nem ilyen szimpla fehér szokott lenni.

Mi lett vele, elgurult a kohóba vagy még küzd a rozsda ellen? (Ha egy NOHAB orr mentendő, akkor ez nem mentendő?)

Előzmény: benbe (651)
etomcat Creative Commons License 2016.02.22 -1 0 652

> 1967.12.30-án a következő V40-es mozdonyok kerültek selejtezésre ... 002, 003, 004, 005, 007, 012, 013, 015, 016, 019, 020, 024, 025, 026 ... Ezek közül választották ki a megörzésre kerülő mozdonyt, de nem a MÁV, hanem az akkori KM vezetése, a segitőkészek segitségével.

 

Próbáltam végig gondolni, amennyire a hétvégi frontos fejfájásom engedte és számomra azért tűnik ez érthetetlennek, mert:

 

- Ha a V40,001-est 1965-ben tényleg szétbontották, akkor is szerepelnek még az Ön által közölt 1967-es "kiválaszthatósági listában" a V40,002, 003, 004 gépek. Ezek szintén az 1932-es ősgyártásból valók - sőt a ,002-es kvázi előbb szolgált, mint a ,001-es, amelyik csak visszaúton jött a megnyitó ünnepségkor.

Miért akarna a Közlekedési Múzeum egy kvázi "tömeg-gyártott", magas sorszámú V40,016 gépet a gyűjteményébe, amikor elsőszülöttet is lehet? A megőrzött V60,003 késői gyártású, nem lett volna ésszerű egy korai + egy késői Kandó-mozdony megtartása?

(Érdemes itt belegondolni, hogy a Közlekedési Múz. milyen köröket futott azért, hogy 1860. évi gyártású gőzmozdonyt szerezzen be. A régiség a muzeológiában is komoly értéknövelő tényező, akár anyagi, akár eszmei téren.)

- Miért akarta a Közl. Múz. éppen azt a gépet (V40,016) megtartani, ami legtávolabb állhatott az eredeti állapottól? Ha az 1942-es robbanást rend behozták a 2.vh. után, akkor rengeteg sok munkát kellett elvégezni rajta a talpra állításhoz - amit aligha tudott a J.J. vagy Ganz a 30-as évekbeli angol kooperációs gyártásnak 100%-ban megfelelően elvégezni. A muzeológusok teljesen odavannak az eredetiségért, így logikus lenne a Közl. Múz. részéről egy a gyártása óta kevesebbet módosult gép megőrzését feltételezni?

- Nem érthető, hogy miért egy gépet tartottak meg? Az világos, hogy kellett egy-egy V40 és V60 hazai megőrzésre, de miért nem őrzött meg a múzeum további V40-est, cserealapnak?

1967-ben már bőven világhírű volt a shinkansen, a franciák nyomatták a 25kV-ot, a ruszkik is tucatjával importáltak a csehektől diódás egyenirányítós mozdonyt - szóval mindenki látta, hogy mekkora durranás a közvetlenül az országos hálózatról táplált vasúti villamosítás. Várható volt, hogy küföldi múzeumok jelentkeznek 50Hz-es ősmozdonyért, lehetett volna kapni érte vénséges vén Cockerill-t, akár 1850 előttit vagy mást. De ha nincs mit adni, mert bezúztuk?

Ennyiben logikusnak látszik, bár nem igazolódott be, a V40,001 Angliába kerülésének alap gondolata - vagyis, hogy több gép kerülhetett megőrzésre, így tudtak volna adni külföldre belőle és nem cserealap nélkül. (A 60-70-es években kevés valuta volt a vasfüggöny mögött, nyugatról megkívánt cuccot szinte csak barterben szerezhettek meg a múzeumok.)

Előzmény: k.novotny (643)
benbe Creative Commons License 2016.02.22 0 0 651

 ? Ő az Északi Járműjavítóban dolgozott tolatóként, nem BKV-s volt, hanem MÁV-os.

Előzmény: etomcat (650)
etomcat Creative Commons License 2016.02.22 0 0 650

Édesapám szerint, amikor kicsi voltam, egyszer olyan Mukit láttunk amelyiknek a kasztnija nem szürke deszkából, hanem egy Kandó mozdony egyharmadából állt?

(Én csak annyira emlékszem, hogy a 13-as vilinek líra szedője és deszka ülése volt.)

k.novotny Creative Commons License 2016.02.19 0 0 646

Köszönöm!

Előzmény: m61-008 maki (645)
m61-008 maki Creative Commons License 2016.02.19 0 0 645

OFF A V43-asok 1001-től 1113-ig voltak alkalmasak 16 Kv-os üzemre is. ON

Előzmény: k.novotny (639)
7578 Creative Commons License 2016.02.19 -1 0 644

A V40,018-nak mi lett a sorsa?

k.novotny Creative Commons License 2016.02.19 0 0 643

A V40,016 nem lehetett épségben, mert 1942. dec. 22-én gyorsvonat élén, hátulról belemenesztették egy tehervonatba, amin ágyúlőszer volt és felrobbant (elborzasztó olvasmány):

 

De a háburú után rendbe tették.

 

1967.12.30-án a következő V40-es mozdonyok kerültek selejtezésre.

 

002, 003, 004, 005, 007, 012, 013, 015, 016, 019, 020, 024, 025, 026. Ezek között nincs a 008 mert azt már 65-ben selejtezték

 

Ezek közül választották ki a megörzésre kerülő mozdonyt, de nem a MÁV, hanem az akkori KM vezetése, a segitőkészek segitségével.

 

Az, hogy villamos mozdonyoknál nem volt divat a pályaszám csere, bizonyára igaz békeidőben. Viszont 1945. nyaráig maradt kb. 20-25 db túlélő V40/V60, egy részük háborús sérüléssel. Úgy olvastam, hogy a két V44-es prototípus roncsát kannibalizálták azért, hogy a bennük lévő 6-6 villanygép rengeteg huzaljával javítsák a Kandókat, rekordidő alatt.

Hogy egy mozdonynak a belseje harci sérüljön, ahhoz a szekrényén is méretes lyukaknak kellett lenni - így a kasztni / főkeret / gépészet a Kandó mozdonyok közt összecserélhető lehetett, hogy minél hamarabb szolgálatképes gépeket állítsanak üzembe. (Miközben a szovjet vasúti tábornok percenként nézegette a tőlük elszedett karóráját és senki sem akart a Szibériába menő transzportra felkerülni...)

 

Azért mert egy jármű akár milyen okból megsérül, és azt megjavitják, kijavitják, sosem volt szükségszerű dolog az átszámozás. Attól, hogy a személykocsid balesetben megsérül, és azt ki javitattod, ez nem hozza magával a rendszám cserét.

 

Véleményem szerint ennek azért nincs realitása, mert az államszocializmus termékei iránt jelenleg nincs nosztalgia, különösen ha sikerületlenek. Szerintem a nagymértékű hazai NOHAB kultusz egyik fő oka éppen az, hogy nem Szergej a mozdony...

 

Azért mert egy pár ember a Nohabos forumon ezt erőteljesen prosperálja, az még nem jelenti azt, hogy egy ország is Nohab fan. Szerintem ő köztük is van olyan ember, amely a Nohab mellett más mozdonyt is szeret, vagy érzelmileg kötödik, csak ezt nem reklámozza, és sodrodik az árral, és tudok olyan emberről is aki a Nohab mellett más mozdonyt kedvel.

 

Elég, ha bele olvasol, más topikba is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: etomcat (641)
k.novotny Creative Commons License 2016.02.19 0 0 642

A sztahanovista átszámozások az 1950-es évek végén kezdődtek, és csak a gőzősőkre vonatkozott abban az időben, ez tartott 1963-ig

 

1959-ben amikor a V41-st elkezdték gyártani, akkor a Hegyeshalmi, a körvasút, illetve a 80-as vonal volt villamositva Vámosgyőrk-ig.1962 végére a villamositás elérte Miskolcot, ami azt jelenti hogy a V41-esek már leis voltak gyakorlatilag gyártva a erre az időre.

 

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a Hegyeshalmi vonal helyrehozatala a háború után, igaz szakaszokban, de csak 1949-re lett helyrehozva, tehát ez idő között az esetleges háborús sérüléseket, a MÁV kitudta javitani a V40-esken. De ezek nem átszámozással történtek.

 

1962-1966 között Nyiregyig ért el a villamositás, de erre az időre a V42-es, illetve a V43-as gépekből már a kiorábbi hozzászólásomban is irtam az Új gépek darabszáma közel 120 db. volt. Tehát a MÁV ekkor egyáltalán nem gondolkozott a korábbi villamos gépekbe invesztálást, sőt az ez 1950-es évek elején elkezdett V55-t is büszkén kidobta pl a V55,012-est is amely 10 éves gép volt.

 

Szerintem a MÁV a V41-es gyártása elkezdésekor tudta azt (1958), hogy a korábban gyártott villanygépekbe nem ől pénzt bele.

 

 

 

 

 

 

Előzmény: alkotasu (640)
etomcat Creative Commons License 2016.02.19 -1 0 641

> ezért lett kiválasztva a 016-es megörzés céljából, mert az épségben volt

 

A V40,016 nem lehetett épségben, mert 1942. dec. 22-én gyorsvonat élén, hátulról belemenesztették egy tehervonatba, amin ágyúlőszer volt és felrobbant (elborzasztó olvasmány):

http://www.lococlub.hu/baleset.php?id=14

 

Számomra kissé zavarosan van leírva a jkv-ben, de egy fórumtagtól megtudtam, hogy a V40,008 volt a tehervonat élén és ő megúszta. Szegény V40,016 húzta a gyorsot és az ütközéstől leborult a sínről, kigyulladt. Nem valószínű, hogy teljes sebességű belerohanás után javítható lett volna, talán a főkerete sem? Ezek szerint ha volt a 60-as években V40,016 psz. gép, az valami másból lett össze legózva?

 

Az, hogy villamos mozdonyoknál nem volt divat a pályaszám csere, bizonyára igaz békeidőben. Viszont 1945. nyaráig maradt kb. 20-25 db túlélő V40/V60, egy részük háborús sérüléssel. Úgy olvastam, hogy a két V44-es prototípus roncsát kannibalizálták azért, hogy a bennük lévő 6-6 villanygép rengeteg huzaljával javítsák a Kandókat, rekordidő alatt.

Hogy egy mozdonynak a belseje harci sérüljön, ahhoz a szekrényén is méretes lyukaknak kellett lenni - így a kasztni / főkeret / gépészet a Kandó mozdonyok közt összecserélhető lehetett, hogy minél hamarabb szolgálatképes gépeket állítsanak üzembe. (Miközben a szovjet vasúti tábornok percenként nézegette a tőlük elszedett karóráját és senki sem akart a Szibériába menő transzportra felkerülni...)

 

> ki kell menni a Füstibe és megnézni javaslat

 

Azzal teljesen egyetértek, hogy valódi bizonyítékot a mozdonyok azonosságáról csak a főelemekben található beütések adhatnak. Sajnos azok helyét én eleve nem ismerhetem, mert 1976-os vagyok.

 

> V55,001 felélesztése téma

 

Véleményem szerint ennek azért nincs realitása, mert az államszocializmus termékei iránt jelenleg nincs nosztalgia, különösen ha sikerületlenek. Szerintem a nagymértékű hazai NOHAB kultusz egyik fő oka éppen az, hogy nem Szergej a mozdony...

Előzmény: k.novotny (637)
alkotasu Creative Commons License 2016.02.19 0 0 640

Karesz!

 

Információ hiányában nem kívánok állást foglalni abban a kérdésben, hogy ami mozdony megmaradt, az eredetileg hányas pályaszámú volt. Csupán a betett képek alapján merülnek fel bennem kérdések.

 

Ezen a képen látszik az átépítés utáni 001-es mozdony:

Ha megnézzük a napellenzőt, akkor azt láthatjuk, hogy csak 1 db van, és az is csak a vezető ablaka fölött.

 

Nézzük meg a másik képet:

A napellenző mindhárom ablak fölött látszik, tehát olyan, mint a 003-tól kezdődőek. És ez a későbbi kép.

 

Abban egyetértek Veled, hogy a baleset után nyilván nem állították helyre a sérült mozdonyt. De nem lehetséges az, hogy korábban ('50-es évek sztahanovista mozgalomban fogant "javítási technológia" folyamán) elcserélték a pályaszámot a 001-es és valamelyik másik között? És itt nem föltétlen a 016-ra gondolok, hanem bármelyik másikra. Ugyanis hiába nagyítom a színes képet, nem tudom kivenni igazán a lekerekítéseket az ablakok sarkainál.

Előzmény: k.novotny (636)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!