Keresés

Részletes keresés

Geológus Creative Commons License 2011.01.06 0 0 9214

 

A budapesti hun jelvény az "éSZAKi sarok" felirattal 

Előzmény: Geológus (9213)
Geológus Creative Commons License 2011.01.06 0 0 9213

Régebbi-e a rovásírás, mint a Halotti beszéd?

 

http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=87427

Előzmény: Geológus (9212)
Geológus Creative Commons License 2011.01.06 0 0 9212

Így írtok ti magyar őstörténetet

 

http://www.tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=87244


Előzmény: Geológus (9211)
Geológus Creative Commons License 2011.01.06 0 0 9211

Köszönöm ezt a csodaszép BUÉK-ot!

 

Gratulálok a munkádhoz és a kitűnő ízlésedhez!

 

A Magyarok Istene tartsa meg az emberi kor legvégső határáig a munkakedvedet!

 

Cserébe egy cikkemet ajánlom a figyelmedbe:

 

- Névtelen nyelvész a székely rovásírás nyelvtörténeti helyzetéről

http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=101921

 

 

Előzmény: rovásmúltú (9210)
rovásmúltú Creative Commons License 2011.01.01 0 0 9210

rovásmúltú Creative Commons License 2010.12.31 0 0 9209

Köszönöm az infót!

Előzmény: Törölt nick (9208)
Geológus Creative Commons License 2010.12.30 0 0 9207

Karcagi rovásírásos karika ősvallási mondókával.

http://tudos.virtus.hu/?id=detailed_article&aid=54161

 

Válaszlevél Fazekas Sándor miniszter úrnak a karcagi rovásfelirat olvasatáról

http://tudos.virtus.hu/index.php?id=detailed_article&aid=91736

 

 

Előzmény: Geológus (9206)
Geológus Creative Commons License 2010.12.30 0 0 9206

 

Ez a karcagi karika.

Előzmény: dpes (9192)
Rufella Creative Commons License 2010.12.26 0 0 9205

Szerintem a 7 nem rossz szàm. A szàmmisztikàban a lelki élet szàma ( a buddhizmusban  pl. egyik legfontosabb szàm, a 3-as mellett).

A szàmmisztika szerint a 4 a negativ szàm (ezért tartjàk a 13-at is szerencsétlennek, mert ez is 1+3=4) és a 9  (a 666 is=18=9).

Előzmény: ghoezeke mate (9200)
mélyenszántó nyelv Creative Commons License 2010.12.26 0 0 9204

Átvittem a párbeszédünket az Édes anyanyelvünk-be.

Előzmény: ghoezeke mate (9200)
kitadimanta Creative Commons License 2010.12.26 0 0 9203

Ismétlés a tudás atyja:

8866 helyett 8666

Előzmény: kitadimanta (9202)
kitadimanta Creative Commons License 2010.12.26 0 0 9202

Helyesbítés:

"Erről már beszélgettünk 8866-tól." helyett "Erről már beszélgettünk 8866-tól."

Előzmény: kitadimanta (9201)
kitadimanta Creative Commons License 2010.12.25 0 0 9201

„Mit kellene magyarázni állatábrázoláson?”

Csak arra kívántam felhívni a figyelmet, hogy bonyolult ábrát is lehet a keresztszemessel „rajzolni”, nem (mindig) a technika szabja meg a mintát. Azaz, a nyolcszirmú rozetta sem (biztos) hogy a technika eredményeként született. Székely-földön gyakori minta, kapukon, egyéb kézműves tárgyakon kedvelt motívum. Erről már beszélgettünk 8866-tól.

 

Szent számra sehol nem utaltam, elméletet sem kapcsoltam hozzá…

 

Visszanézve a topikot, szemet szúrt a 8828. hsz-ben (Folyóparti ölyv írása) közölt ábra, mely közvetlen előképe lehet a kalotaszegi mintának.

 

 Értelemszerűen az első mintáról van szó.

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: ghoezeke mate (9199)
ghoezeke mate Creative Commons License 2010.12.24 0 0 9200

A hetes szerencsétlen és baljós szám. Ennek a baljósságnak emlékeit számtalan kulturális jelenség őrzi. Nem dolgozunk a hetedik napon, heten, mint a gonoszok, a hét főbűn, hetedik pecsét, hetet [ellenséget] egy csapásra, stb.

Előzmény: mélyenszántó nyelv (9198)
ghoezeke mate Creative Commons License 2010.12.24 0 0 9199

Mit kellene magyarázni állatábrázoláson? A motívumkincs hordozótól függetlenül mozog minden lehetséges felületen és művészeti ágban. Még rajzfilmekbe is bekerül, modern dizájnokon is megjelenik alapmotívumaink sok részlete. Semmi különös, ha keresztszemesben állatalak szerepel. De megfelelően hozzáalakítva a keresztszemes technikához.

 

A sumír istencsillag [dingir] kereszt, majd x egymásra ékezése. Így van hely. Az, hogy ez esetleg szent szám megjelenítése, szerintem spekuláció. Nem vagyok nagy híve az ilyen lila elméleteknek.

 

A magyar motívumkincs legnagyszerűbb feldolgozása szerintem Huszka Józseftől van.

 

Huszka

József, etnográfus, szül. Kiskun-Félegyházán 1854 nov. 22. A gimnáziumot szülővárosában, Szegeden és Szarvason végezte, azután a budapesti József-műegyetemre került, ahonnan a rajtanárképző intézetbe lépett át s ott tanári vizsgálatot tett. Aztán a deési polgári iskolában, a zentai községi gimnáziumban s a sepsi-szentgyörgyi polgári iskolában tanított. Utóbbi helyen sokat foglalkozott a műtörténettel és az etnográfiával. A kereskedelmi és közoktatásügyi minisztériumok segítségével a külföldön is járt ornamentikai tanulmányainak folytatása céljából. 1891. a budapesti kegyesrendi főgimnázium tanárává nevezték ki. H. a magyar ornamentális anyag kutatása közben sok régi templomban freszkókra bukkant, amelyeknek lefejtése, lemásolása és ismertetése által egy egész székely festőiskolát hozott napvilágra. Nagy munkásságot fejlett ki az etnográfia és a hazai ornamentika irodalma terén is. E lexikonnak is munkatársa. Cikkei és felolvasásai az Archaeologiai Értesítőben (Magyar szentek a Székelyföldön; A szent László legenda székelyföldi falképekben), a Művészi Iparban (Magy. népies és renaissance diszítményeink, Egy szücsmester rajzkönyve 1836-ból) a Századokban stb. jelentek meg. Külön jelentek meg: Magyar dicsőítő styl (1885); Magyar diszítési motivumok a Székelyföldön (1883); Teremtsünk igazán magyar műipart (Sepsi-Szt.-György 1890); Nemzeti építészetünk multja és jelene (1892); Székely ház (Budapest 1895).

Előzmény: kitadimanta (9197)
mélyenszántó nyelv Creative Commons License 2010.12.23 0 0 9198

 

   A magyar a 3 és többszöröseit tekinti szimbólikus számnak.

 

  biztosan... Ezt mutatja a  7 is  :)))

Előzmény: ghoezeke mate (9196)
kitadimanta Creative Commons License 2010.12.21 0 0 9197

Elfogadom az érvedet, mint lehetséges változat, de nem kizárólagos magyarázatként.

Láttam már keresztszemes mintában szarvast, gerlét, ludat, stb. Ezeket hogyan magyarázod?

 

A sumér csillag effajta értelmezése némi magyarázatra szorul. Ugyanis ott az agyagban semmi nem kötötte, vezette a rajzolót, mégis szinte azonos a két ábra.

 

„Ez nagy valószínűséggel nagyon új elem, indoeurópai hatás.”

Lehet, hogy szláv…(Bocs’, kicsúszott a számon….)

Komolyra fordítva a szót…A több tucat, vagy több száz sumér párhuzamot mutató kárpátmedencei lelet és egyéb párhuzamok ismeretében inkább hajlok közvetlenebb kapcsolat feltételezésére.

Előzmény: ghoezeke mate (9196)
ghoezeke mate Creative Commons License 2010.12.20 0 0 9196

Az ilyen mintázat a technikai lehetőségekhez alakult hozzá, egy szövet egy mátrixot alkot, amelynek szálait számolva találják ki, hová szúrják a tűt. Lehet jobbra-balra vagy le fel haladni, illetve egyszerre ezek kombinációjában. Ebből lesz a nyolc irány.

A sumír istencsillag nyolcassága is az anyagból jön elő.

Ez nagy valószínűséggel nagyon új elem, indoeurópai hatás. A magyar a 3 és többszöröseit tekinti szimbólikus számnak.

Ezt egyébként Naddeo többezer képpel is mutogatja, és nem vitás, hogy igaza van.

Előzmény: kitadimanta (9183)
Afrikaans8 Creative Commons License 2010.12.08 0 0 9194

"Abú l-Haszan (Maszudi) arab történet író a következőket írja a kazárokról"

 

Természetesen nem Maszúdi írja (ő nehezen tudhatott volna Németh Gyula szófejtéseiről), hanem tőlem ollóztad, alapvetően a Kik voltak a szkíták? rovat 8167. számú, majd' hat évvel ezelőtti bejegyzéséből. Forrásmegjelölés nélkül másoltad be a Magyar őstörténet, magyar honfoglalás topikba is baudogi néven (3528.).

Előzmény: abani (9193)
abani Creative Commons License 2010.12.08 0 0 9193

Abú l-Haszan (Maszudi) arab történet író a következőket írja a kazárokról.

"Őket eredetileg sabīrnak hívták, s a kazár csupán perzsa ragadványnév. A honfoglaló magyarság kialakulása című, 1930-ban megjelent könyvében Németh Gyula rámutatott, hogy a kazár ugyanannyit tesz perzsául, mint a szabír törökül, mindegyikük jelentése egyaránt ’eltévedt, bolyongó’. Hozzáteszi még, hogy 558 után a szabír népnév eltűnik a forrásokból, hogy aztán 580 körül ugyanazon a területen, a Kaukázus északi előterében helyt adjon a kazárnak. A szabírok neve kísértetiesen emlékeztet a transzkaukáziai, észak-mezopotámiai térség Szubar-ki, Szubur-ki, Szubir-ki szumír nevére, mely elsőként Eannatum lagaši király egyik feliratáról adatolható a Kr. e. XXVII–XXVI. századból, és amelyet az akkádok tőlük Szubur-tu vagy Szubar-tu alakban vettek át.

A Kazár Birodalom népessége köztudottan összetett volt, a szabírok mellett türkök, kálizok (khorezmiek), alánok, zsidók, továbbá böszörmények (muzulmánok) is éltek benne. De éltek itt médek is, másként mondva baskírok, akiknek egy része majd részt vesz majd a Kárpát-medence elfoglalásában."

 

Lehet, hogy tudott valamit?:-)))

Előzmény: Frenkie 66 (9191)
dpes Creative Commons License 2010.12.08 0 0 9192

Üdv!

 

Ezt ismeritek?:

 

"...Vannak azonban sokkal konkrétabb nyomai annak, hogy a kunoknak valószínűleg kapcsolata lehetett az ún. székely rovásírással. SELMECZI LÁSZLÓ a "Régészeti-néprajzi tanulmányok a jászokról és kunokról" (Debrecen, 1992. 51.) című könyvében van egy rovásírásos felirattal díszített csat, mely a Karcag-Orgondaszentmiklósi kun temető 170. sírjából került elő. A rovásírás kutatás úgy látszik, még nem figyelt fel erre a tárgyra, ugyanis ha jól tudom, azóta sem szerepel a szakirodalomban. A rovásjelekkel díszített csatkarika bronzlemezből készült. Átmérője 4,9 cm, és a XIV. századra keltezhető..."

 

Hakan Aydemir: Kun-kipcsak elemek a moldvai csángó nyelvjárásban (207. old)

Frenkie 66 Creative Commons License 2010.11.29 0 0 9191

A Magyarok nem Kazáriából jöttek, tőlük délre helyezkedtek el, csak együtt /szövetségben / harcoltak velük pár évig. A lázadó Kabar/Onogur/ törzsek a  Kazár fennhatóság elkerülése érdekében csatlakoztak /vérszerződéssel/ a másik erős hatalmi tényezőhöz, a Magyarok törzsszövetségéhez.

Előzmény: RobUr (9181)
moziga2 Creative Commons License 2010.11.28 0 0 9190

Azért azt nem ártana tudni ám, hogy ez hunnan a csudából került elő, és nagyjából milyen korból. Azt sem ártana tudni, hogy körötte miket tanáltak még. Ránézesre nagyon etruszkos. Vakondok módra mondom. Hátha vak tyúk is talál szemet. ;-)

Előzmény: szobornok (9189)
szobornok Creative Commons License 2010.11.22 0 0 9189

?

 

kitadimanta Creative Commons License 2010.11.07 0 0 9188

 

„Térjünk vissza a hangjelek és szóképes szavak kezdőhangjainak fonetikus rendszerű elemzéséhez!! „

 

Térjünk, mert valóban nagyon elkanyarodtunk, már a hun fibula keskenyebbik felén lévő négy „ékjel” esetleges E-A (negyven) olvasatától is. De még azt sem sikerült tisztázni...

 

 

 

Előzmény: moziga2 (9187)
moziga2 Creative Commons License 2010.11.07 0 0 9187

"Róza, rózsa, rozetta....."

 

Nem mind egy!? Virág. Metafórikus elnevezés.

 

"Szimmetia elven működnek és alkalmazkodnak a szövőszék által diktált lehetőségekhez."

 

A jelek szögletesednek. (Sokkal nehezebb pixelesen ívet csinálni. Az LCD monitor ugyanazon az elven működik mind a szövőszék. A felbontás a lényeg, ami a szövőszék analógiájában szálvastagság)

 

Ezért is igaz:

 

„Mindkettő virágábrázolásnak tűnik.”

 

Virág és világ.

 

 

"Szerintem sem egy alkotás, inkább mintagyűjtemény."

 

Ezért is mondom, hogy az ördög a részletekben rejlik alapon, az etnikai kapcsolat, csak ezen az alsóbb, a részletek, és motívumösszetételek együttes szintjén  lenne bizonyító értékű. Szétcincálva "nem ér a nevem, káposzta a fejem" van. ;-)  

 

Térjünk vissza a hangjelek és szóképes szavak kezdőhangjainak fonetikus rendszerű elemzéséhez!! 

Így lehet eljutni vissza az időben 50.000 éves mélységekbe.

 

Előzmény: kitadimanta (9186)
kitadimanta Creative Commons License 2010.11.06 0 0 9186

„Mindkettő virágábrázolásnak tűnik.”

 

Jóllehet, a pecséthenger lenyomata elég fura ábrát mutat, ennek ellenére azt gondolom, egy stilizált női arc, talán Innana istennő lehet, mellette a nyolcszirmú rozetták mind az ő szimbólumai. Igaz, nem pontosan megszokott ábrázolásúak, mint az esztergomi oroszlánon, mert itt kicsit szögletesek a szirmok, egyébként meg lekerekítettek, de a női fej sem szokványos!

 

Lehet, hogy éppen átmenet a lekerekített és a kifejezetten szögletes kalotaszegihez hasonló minta között. Egyébként nem emlékszem, hogy a mezopotámiai pecséthengereken – vagy máshol – láttam volna virágmintát.

 

„Azaz a jelek, ábrázolások a teremtészetből származnak.”  

A népművészet ennél jóval több. Közlendője van, Persze nem minden mintának, de nagyon sok ősi minta fordul elő cserepeken, hímzéseken, faragásokon.

 

Lásd: 8666, 8670, 8693, 8694. hsz-eket

 

"A különböző kalotaszegi sorminták egy alkotásról származnak?"

Sajnos nem találtam meg a forrást, ha van kedved keress utána, én is a netről vettem. Szerintem sem egy alkotás, inkább mintagyűjtemény.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: moziga2 (9185)
moziga2 Creative Commons License 2010.11.06 0 0 9185

Kedves Kitadimanta!

 

Mindkettő virágábrázolásnak tűnik. A kapcsolat lehet természetes. Azaz mélyebben gyökeredzik a hasonlatosság, mint a népek innen-oda, onnan-ide, ebből-abből származási kapcsolata. Azaz a jelek, ábázolások a teremtészetből származnak. Ennek másolásán keresztül, nyilván lehetne találni szerte-szét a világban külalakra más népekkel hasonlatos népművészeti részleteket.

 

Ennek ellenére a kalotaszegi minták csodálatosak. Szimmetia elven működnek és alkalmazkodnak a szövőszék által diktált lehetőségekhez.

 

Lenne egy kérdésem. A különböző kalotaszegi sorminták egy alkotásról származnak? Met szerintem nem.

Előzmény: kitadimanta (9183)
manyecilus Creative Commons License 2010.11.05 0 0 9184

Jó érzés, hogy vannak még olyan emberek ebben az országban, akik foglalkoznak, törődnek azzal, hogy mi történt velünk valójában. Szerintem mindenki tudja jól, én mégis megemlítem, hogy a történelem könyvek az iskolában annyira fedik le a valóságot, mint ahogy én próbálom ebben a pár sorban összefoglalni a magyarok történelmét:)

 

Jó magam székely származású fiatal vagyok, így mindig is tisztelettel és alázattal fordultam azon emberek felé, akik szeretik erdélyt, akik nem hagyják, hogy elvesszem az a megcsonkított magyarság, ami ott maradt.

 

Most találtam erre a fórumra és valószínű rendszeres látogatója leszek az oldalnak, de mivel szakmailag nem nagyon tudok mit hozzá tenni (csak ámulni és bámulni), ezért nem fogok gyakran kommentelni, csak olvansi:)

 

további jó munkát

 

üdv

Előzmény: kitadimanta (9182)
kitadimanta Creative Commons License 2010.11.03 0 0 9183

Ez is egy lehetséges párhuzam: Kalotaszegi keresztszemes minta, és sumér pecséthenger mintája.

 

Az első sor nyolc ágú mintája az érdekes

mely ezen a lenyomaton is többször előfordul.

Előzmény: kitadimanta (9182)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!