Ha jól látom, átalakították a vezetőfülkét is: az ajtó jobb felén a vezető szállhat föl, az utasok pedig a bal felén, és fülkeajtót is nyithatóvá alakították a tolóajtóból.
Kéziváltós a járgány, és furcsa, hogy nincs egyenruhája az ellenőrnek, és ha jól látom, hölgy.
a visító B-híd mellett az tűnt fel, hogy a gépes rész kisablakos, míg az ufó nagyablakos. Lehet hogy másik busz ufóját kapta meg a gépes (mint pl. Tatabányán volt egy emlékezetes eset).
A Mercedes gyártott először tolócsuklóst; a protó 1977-ben készült el, rá egy évre a sorozatgyártás is beindult (ilyen futott a Zalánál).
Az MAN-nek viszont volt olyan csuklósa is, ami ugyan farmotoros volt, de mégis a B tengely volt a hajtott, így a padlószint ebben is alacsonyabb lehetett (ilyenek futottak a Hajdú Volánnál pl).
El tudod képzelni,hogy egy formatervező kihagyja a divatot..?
De jó,tegyük fel,hogy tényleg figyelmen kívül hagyta az akkori divatot...akkor viszont még inkább az ő zsenialitása köszön vissza erről a formavilágról ! Mert az igazi zseni nem másol,nem utánoz,hanem eredetit alkot és divatot teremt.
A lényeg a lényeg,hogy a 200-asok nagyon ki lettek találva.Divat ide meg oda...
Amikor megjelent a 200-as család, hol volt a helye a világban? Miket gyártottak akkor a nyugati gyártók? Náluk már akkor volt tolócsuklós meg alacsonyabb padlószint?
Pl a német standardbuszokat (Mercedes O305, MAN SL200, meg még pár tipus ami szintén ugyanúgy néz ki)
Volt a 200-asok közt a kezdetekkor is alacsonyabb padlószintű, a 242-es, de akkor még nem tudták megoldani a tolócsuklóst, és hogy a csuklós és a szóló egységes legyen, a 260-as terjedt el.
Legjobb tudomásom szerint a 200-asok tervezésük idejében és az azt követő évtizedben (hetvenes évek) igen korszerű járművek voltak,formaviláguk pedig fantasztikusan modernnek tűnt a korábbi típusok után,de világviszonylatban is nagy meghökkenést váltottak ki .
Mondhatni a 200-asok megjelenésével az Ikarus diktálta a trendet formatervezésben,ami nagy szó ! Bár Finta László -elmondása szerint- az akkori divatos nyugati buszok karosszériájából merítette az inspirációt,mégis valami olyat alkotott ,ami hihetetlenül el lett találva ,abszolút egyéni arculat,és évtizedek után sem veszett szépségéből.Nemhiába kaptak annyi nemzetközi elismerést a korai 200-asok ,mert leesett a nagyvilág álla a formavilágot és a technikai megoldásokat látva.
Az alacsony padlószint talán világviszonylatban is egyik első példánya tudomásom szerint az Ikarus 242-es volt.Tolócsuklós autóbuszt akkoriban még máshol sem csináltak.(De ha valaki jobban tudja,cáfoljon meg :))
Miket gyártottak akkoriban?Ennek utána kellene nézni,nem tudom.A 200-asok nagy újítása az volt,hogy a szögletes,tehát az addig megszokott lekerekített formákkal szemben egy egyszerű,sokak által csak "kockabusz"-nak nevezett típuscsaláddal hódított,pedig a "kockabusz" kifejezés azért erős túlzás.Olyan finom hajlás van az oldalfalon,olyan cizellált formatervezési megoldások vannak alkalmazva a "kockaság" mellett,ami fantasztikus esztétikai élmény a mai napig.Gondoljunk csak bele:lassan 50 éve vannak velünk a 200-asok! Melyik másik busztípus tud ilyet..? Semelyik.