Igen, mert a megye matrica nem konkurenciat teremtett az orszagosnak, hanem olyan közönseget vonzott be, akik eddig egyaltalan nem vettek matricat, mert tul draga volt nekik, hogy helyben, megyen belül kifizessek az orszagos matricat, amikor ök pl csak egy adott 20 km-et hasznalnak.
Csak mig nalad az emelt szintü szolgaltatasert nem fizettetek, ezt negativkent elitek meg. Na de peldaul egy nagykanizsai lakos ha nem hasznalhatta ingyen a varos melletti M7-es szakaszt, akkor a Vecsesiek (vagy az egesz budapesti agglomeracio) milyen jogalapon hasznaltak ingyen?
Csaladomba is van olyan, aki peldaul a megye matrica elött nem hasznalta az M7-M70 szakaszt, mert ar-ertek aranyban draga volt, hogy 20-30 km-ert menjen rajta. Megye matricaval meg megeri neki, es most mar hasznalja az autopalyat.
Én 2015-ig egyáltalán nem vettem autópályamatricát, mert drágának találtam. Amíg nem volt meg a vecsési elkerülő mindig keresztül mentem a városon. Mióta megyei matrica van, mindig megveszem mindkét autónkra, pedig havonta csak 4-5 alkalommal megyünk az M4-en Pestre, vagy a Budaörsre az M5-ön, ill. M0-án. Itt, Szolnokon mindenki alig várja az M4 négysávúsítását idáig, pedig valószínűleg az fizetős lesz, a mostani ingyenességgel szemben.
Számomra inkább az a meglepő, hogy mennyi román rendszámú autó megy a M5-ön, ismerve az ottani béreket.
"Ami a statisztikát illeti: a megyei matrica bevezetése óta hogyan alakult a négy- és a tíznaposak eladása? Uram'bocsá, netán csökkent?"
En vettem a faradsagot es kerestem: "A megyei matrica hatását úgy is megnézhetjük, hogy a teljes bevétel összetételére vetünk egy pillantást: korábban 21 százalékot adták az éves matricák, és 79-et a heti és havik, 2015-ben még többen váltottak éves matricát, 23 százalékra emelve ennek arányát. Abszolút számokban ez 289 ezret jelent az egy évvel korábbi 224 ezerrel szemben (2015 decemberre becslés, arányosítva). A megyei éves matricák tehát nem az éves országos matricákat szorították ki, hanem leginkább a havit: ennek aránya 25-ről 17 százalékra csökkent, de a heti is 54-ről 47-re."
És,ha mondjuk egy pécsi autós indul buliba Szegedre,vagy egy nagykanizsai Zalaegerszegre,Szombathelyre,vagy szegedi Debrecenbe,akkor szintén nem fizet semmit,mert errefele nincs autópálya,és soha nem is lesz.Adót pedig fizet rendesen,amiből csupán az ország északi felén épültek gyorsforgalmi utak,pályák.
Nézzünk egy példát. 2014. Dec. 31-e van. Egy tatabányai autós szilveszteri buliba indul Érdre. Autópályán szeretne menni. Mit tesz? Vesz egy 10 napos matricát, amivel majd az M1/M0/M7-en eljut az érdi buliba. Ezzel párhuzamosan budapesti, gyáli és péceli ismerősei is ugyanabba az érdi buliba igyekeznek, ugyanezeken a fent emlitett utakon. Mi a különbség? Utóbbi három autós mindezt teljesen ingyen teszi, pedig ugyanazt a szolgáltatást veszik igénybe.
Na és ez szünt meg 2015. Jan. 1-vel. Hála az égnek.
Pont ez az, hogy a budapest-környéki utak fizetőssé tétele azt jelentette, hogy Hódmezővásárhelyen meg Pápán nem emeltek adót, Biatorbágyon és Vácon meg igen.
Épp ellenkezőleg, igy most mindenki ugyanannyit fizet az országban, ugyanazért a szolgáltatásért. Az, hogy vannak hülyék akik dacból nem vesznek évi ötezer forintért matricát (és van egy olyan sanda gyanum hogy ezesetben nem a román kisbusz lesz a hunyó), az sajnálatos, de nem hiszem hogy ezek az emberek szerint kéne igazitani egy rendszert. Talán majd egyszer megunják.
Vác esete valóban kivétel, itt én is megvártam volna hogy az M2 elkészüljön 2x2 sávon.
Pontosabban az amlített helyeken (Biatorbágy, Vác) történő "sarc-emelés" (a helyiek számára tényleg emelés) valójában csak azt jelentette, hogy egy szintre hozták a pénzügyi terhet az ország többi, autópályával érintett településével. Köztük Pest megyeiekkel is: Százhalombatta, Zsámbék, Dabas, Aszód... Számukra a fizetőssé tétel semmit nem jelentett, mert addig is fizettek. Vagy nekik több pénz van a bőrük alatt, mint a Budapesthez náluk még közelebb élő agglósoknak? Az adatok - Battát leszámítva - nem ezt mutatják.
Vác esete azért sajátos, mert az 1+1 félautópályák fizetőssé tétele némi alappal volt megkérdőjelezhető (nem csak az M2 esetében), de kizárólag a szolgáltatás szintje miatt. A teljesen kiépített gyorsforgalmi utakat illetően azonban változatlan az álláspontom.
Samott pedig nyilván nem véletlenül nem nevesíti azt, az átmenő forgalom által "eldugaszolt" csodavárost, merthogy szerintem kis hazánkban ilyen település nem létezik.
Ami a statisztikát illeti: a megyei matrica bevezetése óta hogyan alakult a négy- és a tíznaposak eladása? Uram'bocsá, netán csökkent?
"Ha adót emelsz, azt mindenhol meg kell emelned, Szombathelytől Békéscsabáig. Kicsit nehéz felfogásu vagy, nem?"
Pont ez az, hogy a budapest-környéki utak fizetőssé tétele azt jelentette, hogy Hódmezővásárhelyen meg Pápán nem emeltek adót, Biatorbágyon és Vácon meg igen.
Semmi gond. Nincs harag. Megint pompásan bebizonyosodott, hogy teljesen felesleges azzal áltatni magunkat hogy ez az ország egyszer nem lesz alapkérdésekben megosztott. Legyen az bármilyen kérdés.
Komolyan nem ertem, az atmeno forgalommal van a gond, erre a helyi autosokat szeded elo. En se jarok az elkerulon, mert kiesik, kerulo nekem. Az lenne a lenyeg hogy az idegen, atmeno forgalmat elvezesse. De azok b.sznak matricat vasarolni tizennehany kilometerre.
A megyei matrica "nepszerusege" pont azt mutatja hogy az orszag tobbi resze is most kezdett fizetni olyan utakert, amik eddig ingyenesek voltak. De ezt mar leirtam parszor. Es igen, mindenki fizesse, mert ha fizeti akkor nem tud azon sporolni hogy atjon a varoson. Ezt vedd "lerajzolasnak".
Ki a fenet erdekel Gyor? Azt se tudom mi ott a helyzet. Irtam rola egy szot is? Mi kozom hozza? Ha nekik konyebbseget okozna hogy az elkerulojuk (ha van ott olyan) ingyenes legyen hat tamogatom oket is.
Az elöbb az volt a bajod hogy Pest megyén rugóztam. Most behoztam Győrt. Mit akarsz még? Szegedet? Pécset? Debrecent? Ugyanaz a helyzet mindenhol: a helyi autósok nem fogják az autópályát elkerülés céljára használni, mert nincs értelme ki autózni oda, és aztán vissza a városba. Tényleg mit olyan nehéz ezen megérteni? Kb. ez történt Győrben: fizetössé tették az M1-es Győr melletti szakaszát... és senkit nem érdekelt.
Fogd mar fel: en kifizetem, es elfogadom ha tobb penzre van szukseguk. Azzal van gondom, hogy egy uj sracot vezettek be, egy plusz valamit amivel foglalkozni kell. Mikozben egy csomo mas cimen mar igyis ugyis lehuznak minket. Emeltek volna az egyik sarcot.
Ötödszörre: Neked jött be egy új sarc. Az ország többi része ezt már évek óta fizeti. Ha adót emelsz, azt mindenhol meg kell emelned, Szombathelytől Békéscsabáig. Kicsit nehéz felfogásu vagy, nem?
Ha ingyenes lenne az ut es mas formaban fizetnenk (mondjuk a benzin araban) akkor kevesebb sz.rrago jonne keresztul a varosomon. Ezt kepes vagy ertelmezni? Vagy lerajzoljam?
Ki a fenet erdekel Gyor? Azt se tudom mi ott a helyzet. Irtam rola egy szot is? Mi kozom hozza? Ha nekik konyebbseget okozna hogy az elkerulojuk (ha van ott olyan) ingyenes legyen hat tamogatom oket is.
Fogd mar fel: en kifizetem, es elfogadom ha tobb penzre van szukseguk. Azzal van gondom, hogy egy uj sracot vezettek be, egy plusz valamit amivel foglalkozni kell. Mikozben egy csomo mas cimen mar igyis ugyis lehuznak minket. Emeltek volna az egyik sarcot.
Ha ingyenes lenne az ut es mas formaban fizetnenk (mondjuk a benzin araban) akkor kevesebb sz.rrago jonne keresztul a varosomon. Ezt kepes vagy ertelmezni? Vagy lerajzoljam?
Azért ragadt be, mert csak ott probléma. De ezt már lentebb próbáltam elmagyarázni. Aki beadta neked hogy a győri elkerülő fizetőssé tétele probléma, az hazudott neked. A város egyszerüen nincs akkora, hogy az M1 szerepet játszon a városban haladó forgalomnak elkerülőként.
De tudod mit, legyen igazad. Majd mi fizetjük az M0-ást helyettetek. Az M1/M7, M3, M5-öt is. Mindent. Te meg csak autózz önfeledten, ingyen. Tescótol Auchanig. Hiszen ez jár neked. A két szép szemedért.
Neked ez a pest megye beragadt. Mashol is lett fizetos elkerulo ut (bar mintha lett volna olyan videki fideszes huberur, aki el tudta intezni a varosa erdekeben a mentesseget), nem kell pest megyen rugozni. En pont itt elek, nekem nem esik utba az elkerulo, megis szopok miatta. Itt jarok tizeneve autoval, borzaszto volt amig nem volt elkerulo aztan volt par jo evunk de miota fizetos azota megnott a forgalom. Biztos szamoljak en csak a sajat napi tapasztalatomrol tudok beszamolni, azt nyilvan lesz.rod hiszen nem a te problemad.
Hogy ingyen autóztál azt 2015-ig irtam, olvasd vissza. Nem tudom miért nem az üzemanyagárban van benne, nem értek hozzá. Gondolom van valami oka hogy a világon sehol nem csinálják igy. De most ezzel lényegében az egész matricás rendszert vitatod? Mert eddig nem erről szólt a vita. Vagy csak Pest megyében fizetnétek igy? Teljesen zavaros az egész már.
Tényleg kiváncsi lennék mennyivel növekedett a forgalom. Van erről valami statisztika? Megérzésekben és szemmértékben nem bizom. Ott mi magyarok mindig túlzunk. Szóval?
Akkor irigyseg, hivd ahogy akarod. En vettem matricat, nem autozok ingyen (eleve rohej ilyet felvetni, senki nem autozik ingyen). Annyit irtam: f.szsag volt bevezetni a matricat, egyszerubb lenne mindenkinek ha a benzinarban, mas adoban szednek be. Akkor mindenki annyit fizetne, amennyit hasznal. Es az igazi gond az, hogy a sok sz.rrago nem veszi meg hanem inkabb atmegy a varoson az elkerulo helyett. De latom gondjaid vannak ennek felfogasaval...
Milyen onzoseg? Arra probaltam felhivni a figyelmedet hogy a ket szep szemeden kivul nem nagyon van mas ertelmes indok arra hogy te ingyen autozgass Pest megyeben. Vagy mindenki ingyen autozik, vagy senki. Ez nem onzoseg.
Ugy érted végigjött az országon és csak Budapestre megy be? Ez nyilvánvalóan hülyeség. Minden bizonnyal van matricája, csak rövidit Bp-n keresztül. Az M3 felé ez sajnos még mindig egy logikus alternativa.
Jared-: es akkor ez most boldogsaggal tolet el teged, hogyha neked matricat kell venned akkor most mar masoknak is kell? Szar helyen laksz, en tehetek rola? Szopsz hat szopjon mas is?
Oké, ezt betudom a tévedés beismerésének képtelenségének. Köszönöm a társalgást.
En kifizetem, mondtam: pont leszarom kategoria. De amugy nem jarok fizetos uton, szoval eddig nem kellett fizetnem. Es a megyei matrica miatt fizetosse valt utakat se hasznalom gyakran mert nem esnek utba, de neha elofordul hogy arra kell mennem. Es nem sz.rragoskodom, hanem megveszem a matricat es hasznalom az utat. Ellentetben a roman kisbuszal ami atmegy a varoson mert b.szik matricat venni. Szoval en meg a tobbi itt lako csak szopast kapott a matrica miatt.
Jared-: es akkor ez most boldogsaggal tolet el teged, hogyha neked matricat kell venned akkor most mar masoknak is kell? Szar helyen laksz, en tehetek rola? Szopsz hat szopjon mas is?
itt bukik a logikad, hiszen egyuttal brutalisan kibovitettek a fizetos utak rendszeret is
Azért brutálisnak nem nevezném. Pár kilométerröl van csak szó. Viszont sok embert érintett, ez igaz. Ergó sok volt a potyautas.
Az volt a kamu hogy pl. Györ, Szeged, Debrecen városi, vagy elkerülö forgalmát bármilyen formában befolyásolta volna hogy a több kilométerre levö autópálya fizetös-e vagy nem. Hiszen aki pl. Györbe megy az agglomerációból az igy is ugyis a föutakat használja, aki meg elmegy mellette, szinte biztos hogy amugy is van matricája, hiszen tovább használja mint ameddig az M1 Györt elkerülö szakasza tart.
Nem, ez ilyen formában csak és kizárólag budapesti probléma. Amit ismétlem, én emberileg megértek hogy szar ha valami fizetös lesz ami egykor ingyen volt, de lássuk be, két opció van: vagy az lenne igazságos ha mindenhol ingyenes lenne az úthasználat, és ugy emelnének akármilyen adót az egész országban. Vagy ugy ahogy most van. Köztes megoldás nincsen.
Söt, azt is megértem hogy zavar a megnövekedett forgalom, de legyünk öszinték, az az embertipus aki évi 5 rugó helyett inkább a dugóban áll, az kb. az irtandó kategória. Ezt a fajta fillérbaszást sürgösen ki kell iktatni az agyakból.
Ha tobb penz kell az utakra van eppen elegendo adonem amin beszedhetik tolunk. Jovedeki ado, teljesitmenyado, biztositasi ado a tokomtudja milyen ado. Mindet fizetem, ahogy te is. De nekik kellett egy n+1-edik lehuzas is.
Tényleg nem értem mit nem értesz. Megpróbálom mégegyszer:
Samott fizet: Jovedeki adot, teljesitmenyadot, biztositasi adot, tokomtudja milyen adot
Jared fizet: Jovedeki ado, teljesitmenyadot, biztositasi adot, tokomtudja milyen adot + kell vennie autópályamatricát.