Az Iveco - anno - a FIAT, a Sauer, a Deutz, és még pár haszongépjármű ( elsősorban teherautó) egyesüléséből, ill. a FIAT általi felvásárlásából jött létre.
Pár évvel később ehhez a teherautó birodalomhoz vásároltak pár autóbusz gyárat is.
Az Irisbus pedig az Iveco"Renault+spanyol buszgyárak piacra lépő egyesüléseként született.
Nem igazán működött a dolog.
Ezért úgy döntöttek, hogy szorosabb együttműködést alakítanak ki.
Így se nagyon ment.
Ekkor döntöttek arról, hogy egyesülnek.
Egyesülési terveiket az Unió verseny-piac felügyelősége nem hagyta jóvá, mert a vonatkozó szabályok szerint egyes Unios területeken ( E, F, I.) döntő piaci fölénybe kerültek volna.
Kötelezték az Irisbust, hogy vagy-vagy.
Előbb a Renault akarta megszerezni de a Renault igazgató tanácsa ezt nem hagyta jóvá, helyette a kamion gyártás felé fordult.
Így az Iveco=FIAT egyedül maradt, felvásárolta a még másoknál lévő IRISBUS részvényeket, s tiszta helyzet teremtődött.
Még részletezzem ?
SZVSZ kb. ennyi elég, a többi inkább már tiszta kötvény/közgadaságtan.
Csak azért baromi jó, mert készítek egy listát a Nógrád buszairól, abból az időből, amikor megkapták a három betűs-három számos rendszámot. Fantasztikus, mert a sofőrök és a volán-telepen dolgozók visszaemlékezései néha igencsak eltér egymástól, nehéz kibogozni, hogy melyik a helyes. Az ekormányzat meg ad egy harmadik variációt. Asszem az altípusokat kihagyom.
Nekünk van egy pár 280.06-osunk, de azok bolygóajtósok főleg, bár van köztük ráncos is. Megmég: egyszerre volt akkor az általam lekérdezett busznak ránc és bolygóajtaja?