Mi indokolja, hogy a Megyeri híd ingyenes? Mi indokolja, hogy a Dunakeszi és Fót közötti M0 fizetős, míg a Székesfehérvárt elkerülő 8-as ingyenes? Mi indokolja, hogy az M1 Budaörs mellett fizetős, de a 11-es Budakalász mellett ingyenes? Ugye nem a leállósáv?
Az, hogy az egyik főút, a másik nem. Ergó, van választás: vagy dugó, vagy nem, van 0-24 útinform, pihenőhelyek stb. A szentendreieknek, veszprémieknek vagy akár a salgótarjániaknak 2x2 sávra fejlesztették a főútjaikat. Ez óriási különbség. Vannak rajtuk körforgalmak, szintbeni keresztek, jelzőlámpák.
A megyeri-hid is részemről nyugodtan beleférne a fizetős rendszerbe. Nézd, az M2 és M4 átadása után majdnem 350 km autópályát használhat a pesti autós évi 5 rugóért. Persze, szent a vita, de lássuk be, kicsit pitiáner dolog amiről vitatkozunk.
De azt a véleményemet is tartom, hogy az M0 és az azon belüli utak fizetőssé tételénél motiváció volt a bűnös város(ok) lakóinak büntetése.
Bár nem szivesen politizálok itt, ezzel sem értek egyet. 2010-ben a fidesz vitte Budapestet is tokkal-vonóval. Ha bünös városnak néznek rá (lehet, nem tudom), akkor hülyék. Akkor már Szeged "bünösebb" város. Sőt, már Hódmező is. Mégis eddig ugy áll a dolog, hogy lesz TramTrain. Polgi ide, vagy oda. És ez igy van rendjén. (mármint mindenkinek, aki szerint nem diktaturában élünk).
"Azok az autósok, akik a korábban díjmentes szakaszok igénybe vételén kívül nem használtak legalább kétszer (közte minimum tíz nap) autópályát a megyéjükön belüli közlekedésre." Nyilván rengetegen lehetnek...
Az összes budapesti, aki a budaörsi áruházakba (az Auchantól a Decathlonon és az IKEA-n keresztül a Tesco-ig) jártak ki vásárolni, de egyébként nem volt Pest megyei céljuk. Akik Zuglóból a fóti, Újpestről a dunakeszii áruházakba jártak. Simán el tudok képzelni többtízezer ilyen embert.
Mi indokolja, hogy a Megyeri híd ingyenes? Mi indokolja, hogy a Dunakeszi és Fót közötti M0 fizetős, míg a Székesfehérvárt elkerülő 8-as ingyenes? Mi indokolja, hogy az M1 Budaörs mellett fizetős, de a 11-es Budakalász mellett ingyenes? Ugye nem a leállósáv?
A félreértések elkerülése végett jó ötletnek tartom, hogy 40000 forintnál olcsóbban is lehet a hálózat egyes részeit használni. A megyehatár-alapú díjszabást kevésbé (mert nem ezt figyelembevéve tervezték az utakat és így olyan anomáliák vannak, mint az M7 Veszprém megyei vagy az M1 Fejér megyei szakaszai). De azt a véleményemet is tartom, hogy az M0 és az azon belüli utak fizetőssé tételénél motiváció volt a bűnös város(ok) lakóinak büntetése.
Én értem a problémádat, de nézd másik oldalról. Egyrészt évi 5000Ft nem nagy pénz, másrészt fogd fel úgy, hogy eddig az elkerülőt ingyen használhattad, de ha fizetős szakaszra mentél, akkor egy vagyont ki kellett fizetned. Most 5000Ft-ból a gyorsforgalmi út bármely szakaszán mehetsz az adott megyének. Melyik az olcsóbb? Jó, persze, abban az esetben annak plusz kiadás aki csak kizárólag ingyenes szakaszán járt a gyorsforgalminak és fizetős szakaszra korábban sem ment korábban.
A másik amit előhozol, hogy akkor emeljék az adót inkább. Miért? Miért fizessen többet az, aki pl az ukrán vagy román határnál lakik és gyorsforgalmi útnak egész évben még csak a közelében sem megy, mert az autót csak helyben használja vagy 20-30km-es körzetben? Elég annak fizetnie aki gyorsforgalmi utat akar használni.
Nem vagyok biztos benne, ezért is próbáltam (lehet, kevéssé sikeresen) viszonylag óvatosan fogalmazni.
Kérdés, hogy ezen ismerősök (továbbá D H, illetve ismerősei és más, ilyen cipőben járók ) közül hányan használnak egyéb, korábban is fizetős Pest megyei szakaszokat, évente legalább kétszer (közte legalább tíz nap:). Az ő létszámukat ugyanis máris le lehet vonni a fizetőssé tett M0 "kárvallottai" közül.
Jómagam pl. Dél-Pestről gyakran (főleg pesti dugó-időszakban) az M51-M0 útvonalon megyek az M1-M7 felé. Mivel azonban az ilyen utakért korábban is fizetnem kellett, az M0 díjasítása egyáltalán nem érintett.
Rövidre fogva, a díjasítás folytán többet fizető használói kör talán elfogadható definíciója: "Azok az autósok, akik a korábban díjmentes szakaszok igénybe vételén kívül nem használtak legalább kétszer (közte minimum tíz nap) autópályát a megyéjükön belüli közlekedésre." Nyilván rengetegen lehetnek...
Biztos vagy ebben? Ismerek olyant, aki Budafokon lakik, és Pestszentimrén dolgozik, annak is a legvégén. Neki azért arra csak rövidebb menetidőben, mint a Rákóczi hídon. Km-ben nem rövidebb az útvonaltervező szerint, de mégiscsak autópályán haladhat, és amióta duplázva lett, azóta nem tömény szívás az egész.
Foglalkozzunk most ennek a tervezett M8-as szakasznak a keleti végével is! Korábban az volt a hivatalos verzió, hogy a Békéscsabáról érkező leendő M44-es autóút az M8-ba torkollik majd Nagykőrös térségében, és ennek egy rövid szakasza köti majd az M5-öshöz. Homolya Róbert most viszont azt közölte a Fonódó kérdésére, hogy ezen valószínűleg változtatnak, az M44 Kecskemét felé menne, ott érné el az M5-öst, és így egyelőre az M8-as is Kecskemétnél érne véget. Ez a változat ugyanis takarékosabb lenne.
Ha már ilyen takarékosak, akkor miért nem hozták egybe a Kecskemét északi elkerülőt az M8-assal...
Kicsit pazarlás, ami Kecskemét körül folyik elkerülő/autópálya építés ürügyén.....
Nem találkoztam még olyan esettel, hogy valaki két, budapesti közig. határon belüli pont közötti közlekedésre használta volna az M0-t. Elvben létezhet, de nem hiszem, hogy sokan találkoztak volna ilyen példával.
Ne feledd ki belőle az anélkül is létező növekedést.
Tehát autópályákon évi átlag 10 % + megyematrica
illetve főúton is 3-4 % - matrica hatás...
vagyis a Pest megyei főúti csökkenés jóval nagyobb, csak közben forgalomtöbblet is volt... (ennek egyenlege a csekély minusz)
Mert mit is ír az OKA 2016-ról a Magyar közút honlapja:
"....a 2015. évet bázisévként tekintve 2016-ban az országos közúthálózaton a gépjármű forgalom futásteljesítménye országos átlagban 4,4 %-kal emelkedett,
a személygépkocsi forgalom ezt meghaladó mértékben, 6,1 %-kal nőtt, kiemelten a gyorsforgalmi úthálózaton 10%-nál is nagyobb arányban."
Ép most számoltam ki, hogy veszek idén egy Fejér-megyei matricát is 5000-ért, mert olcsóbb, ha vennék 10 naposakat, vagy havi matricát. Mivel szombaton M7-8-as úton lesz dolgom, áprilisban Tatabánya, így végig mehetek az M1-en, nem csak Bicskéig, lesz Sukoró, így szintén végig M7-esen a Velencei-tavi MOL kútig, és nem kell Martonvásárnál lekanyarodnom, lesz ősz során Badacsony, azaz M7-71/710 úton, és lesz nyáron Somlóvásárhely is célpont, azaz ismét M7-8-as. Ezek csak a biztos pontok, és ki tudja mi jön még be, így bőven megéri már a Fejér-megyei matrica.
Nem tudjátok mikor lesz az átadása a Várpalota 8-as lekerülőnek? Mert tavaszt ígértek, így gondolom választás előtt meglesz, elég késznek tűnik már.
Attól még autópályán megy ki az agglomerációba. Vagy egy Pécel-Érd táv esetében, amennyiben az M0-n megy, ugyanolyan hosszan megy rajta mint a Tatabánya-Érd útvonalon a másik autós. Semmi nem indokolja hogy mindezt ingyen tegye. Sőt, ahol a lakosság egyharmada a fővárosban, vagy annak környékén lakik, külön tökönrugás egy ingyenes M0-s.
Ezzel én is így voltam, de most már világosban inkább Zsámbéknál lejövök az M1-ről, egyszerűen sajnálom az autót. Múltkor egy 5 méteres szakasz a külső sávban mintha földút lett volna...
"Mi a különbség? Utóbbi három autós mindezt teljesen ingyen teszi, pedig ugyanazt a szolgáltatást veszik igénybe."
Nem ugyanazt a szolgáltatást veszik igénybe. A tatabányai megy 50 kilométert hegyen-völgyön-pusztán át autópályán, mg a budapesti az agglomerációba megy csak ki.
El tudok képzelni egy másik szempontot, miszerint az M0 nem az országos autópályahálózat, hanem a budapesti városi úthálózat része. Nagytétény-Budafok környékén városhatáron belül is halad, alacsonyabb is a sebességkorlátozás, mint a többi autópályán, többen esküsznek rá, hogy városon belüli forgalmat is elvisz (ami mondjuk az M1 Tatabányát elkerülő részére nem hiszem, hogy igaz lenne). Ez indokolhatná, hogy másképp kezeljék.
Sosem értem azt aki sajnál 5000-et, de nem évente 2-3 alkalommal, hanem sokkal gyakrabban jár arrafelé. Drága az autózás? Igen! Na de a vonatjegy sem olcsó, az állandó költséget meg senki sem számolja egy útnál, sőt a változó költség is sokaknál csak a benzinköltség, ami meg szintén nem igaz!
Na de mégsem drága az autózás, ha több átlagos ismerősöm van aki nem keres annyira vastagon, mégis két autója van (igaz, nem új és csak a Suzuki/Opel és nem az Audi/BMW), de csak egyet használ, na meg ha évről évre gyorsan nő az autók száma.
A cigi is drága, de ha az utolsó csövi is képes kiadni havonta több tízezret rá, akkor mégsem drága.
Aki rendszeresen arra jár, az ne sajnáljon évi 5000, havi 420 vagy munkanaponként 20 forintot erre a célra! Aki meg csak kéthavonta jár arra, az meg nem lehetne olyan számottevő mennyiség!
Pályázati források állnak rendelkezésre a vízi közlekedés feltételeinek javítására, az elektromos hajózásra és kerékpározásra, s lesz Balaton környéki buszjárat is. Korszerűsítik a vasúti közlekedést, a Hévíz-Balaton Airportot, a sármelléki-zalavári iparterületet, és 2021-re elkészül a 71-es számú főút Keszthelyt délről elkerülő új bekötése.
Én amióta bővült a fizetős autópálya/autóút szakaszok, és bevezették a megyei matricát, azóta én a Pest-megyeit mindig megveszem, de az is igaz, hogy azóta a megyében ha van pálya, csak is azon megyek, miközben korábban ezt nem tettem. Pl. Bicske-Tatabánya felé túrázva korábban Budaörsnél letértem az M1 kivezetőről, és a régi 1-esen mentem, ma már természetesen Bicskéig pályán megyek. De ugyan az M3-ason is, annó az M31-ről befordultam a sima 3-asra, és Gödöllőn keresztül haladtam Hatvan felé, ma már Hatvanig pályán megyek. Sőt volt olyan év, amikor majdnem havonta mentem Gyöngyösre, akkor volt Heves-megyei matricám is (ma csak azért nincs, mert csak évi 1-2 alkalommal teszem ezt, de akkor meg úgy hozom ki, hogy van 10 napos vagy havi matricám. De unokatesómék is anno M31-ről a sima 3-ason mentek Mezőcsátra, ma már inkább vesznek 15 ezerért Pest-Heves-BAZ megyei matricát, és a pályán járnak. Kollégám Somogy-Zalába járnak rendszeresen Pestről, ők is 3 megyei matricával járnak.
Így szerintem a megyei matrica nem, hogy elvitt volna forgalmat a pályáról a régi útra, hanem fordítva vitt át a pályára. Persze lehetnek kivételek, ahol eddig az elkerülő út ingyenes volt, azaz az M2-es, és a 4-es Vesés-Üllő elkerülője, de a többi pálya esetében Budapest körül szerintem az autópályára volt inkább átterelődés a megyei matrica okán.
Biztos van ilyen is, es igazad is lenne, ha nem bovitettek volna a fizetos utak koret a megyei matrica bevezetesevel. Es ugye az igazi problema tovabbra is az, hogy aki viszont nem veszi meg, az a fizetos elkerulo helyett atmegy a telepulesen.