Baleseti mutatóknál a baleset/km egy használhatatlan mérőszám. Ha valamit szeretnénk erre felhúzni, az mondjuk egy egy balesetre jutó jármű/év (vagy E/év) arányszám lehet.
Mivel az autópályáknál volt erre adat és elhiszem, hogy adatokat jól tud gyűjteni az újságíró végeztem egy gyors számolást:
M0 - 45,8 M Ekm/baleset
M1 - 31,0 M Ekm/baleset
M5 - 28,8 M Ekm/baleset
M7 - 27,3 M Ekm/baleset
M3 - 24,9 M Ekm/baleset
Értelemszerűen minél nagyobb a szám, annál jobbak a baleseti mutatók.
Érdekes lehet a többi gyorsforgalmira is megnézni ezeket a számokat (munka közben nincs rá kapacitásom), lehet hogy nagyon érdekes számok jönnének ki.
A szerző részéről ismét (mert 2014-ben is) jelentős "hozzáértés" tapasztalható...
Maradjunk a konkrét adatoknál:
Az ország 30 legveszélyesebb útjának listáját kértük ki a KSH-tól, ebből 8 darab I. rendű, azaz kiemelten fontos főút.
Sajnos ezek közül néhányon rendkívül sok baleset történik, a halálos tragédiák számát összegző listán az első két helyen főút található (4-es, 6-os).
4-es főút: 187 baleset összesen, ebből 13 halálos, 46 súlyos, 128 könnyű sérüléssel járó volt 2016-ban. Ezzel az ország összes útja közül a 4-es főúton történt a legtöbb baleset 2016-ban.
1-es főút: 118 baleset összesen, ebből 4 halálos, 38 súlyos, 76 könnyű sérüléssel járó volt. Ezzel az ország összes útja közül az 1-es főúton történt a 4-ik legtöbb baleset.
6-os főút: 112 baleset összesen, ebből 12 halálos, 37 súlyos, 63 könnyű sérüléssel járó volt. Ezzel az ország összes útja közül a 6-os főúton történt a 6-ik legtöbb baleset.
3-as főút: 109 baleset összesen, ebből 5 halálos, 24 súlyos, 80 könnyű sérüléssel járó volt. Ezzel az ország összes útja közül a 6-os főúton történt a 7-ik legtöbb baleset.
8-as főút: 99 baleset összesen, ebből 8 halálos, 27 súlyos, 67 könnyű sérüléssel járó volt. Ezzel az ország összes útja közül a 6-os főúton történt a 9-ik legtöbb baleset.
7-esfőút: 94 baleset összesen, ebből 3 halálos, 19 súlyos, 72 könnyű sérüléssel járó volt. Ezzel az ország összes útja közül a 6-os főúton történt a 9-ik legtöbb baleset.
5-ösfőút: 93 baleset összesen, ebből 7 halálos, 28 súlyos, 58 könnyű sérüléssel járó volt. Ezzel az ország összes útja közül a 6-os főúton történt a 9-ik legtöbb baleset.
2-esfőút: 65 baleset összesen, ebből 5 halálos, 18 súlyos, 42 könnyű sérüléssel járó volt. Ezzel az ország összes útja közül a 6-os főúton történt a 16-ik legtöbb baleset.
Én megvettem akkor is, amikor nem mentem át az M5-re mert idegrohamot lehetett kapni a két helységen való áthaladáskor elég sokkoló volt átmenni Pilis, Monor, Monorierdőn....
Nem tudom miről beszélsz? A 4-esen akik nem mennek a 405-ös és az M5 felé Románok, hanem jönnek tovább konkrétan Budapestre, azok nem tudom miért gondolod, hogy az M1 felé mennének, ha nem oda mennek, és viccből mennek a Reptérre, vagy Budapestre. Nekik konkrétan 2 település (Vecsés-Üllő) elkerülése okán nem éri meg a matrica még most. Amúgy ajánlom figyelmedbe pl. a Népligetnél a P+R parkolót, tele van egész nap Román iránytaxis kisbuszokkal. De mint említettem a reptérre is járnak.
Igen, főleg látványos változás a tranzitban lesz, mert jelenleg nagyon sok Román rendszámú autó, kisbusz jár Üllő-Vecsésen keresztül, akik ha már leér Ceglédig, vagy majd valamikor Törökszentmiklósig az M4-es, biztos nem fogják megspórolni a matricát.
Igen, a dolog ezen része tiszta. És érthető is. Most hogy végre kiderült hogy Vecsésről van sző. :)
Ugye én a tegnapi román kiszbuszos példán akadtam fenn, ami szerintem sehogy nem életszerü. Már csak azért sem, mert az M0-ról pont macerás lekanyarodni a régi 4-re. Nem hiszem hogy nagyon felkapott irány lenne a tranzitnak. Valamint, hogy öszinte legyek, meg lennék lepve ha kiderülve hogy a román kisbusz megye matricával közlekedik, és nem 10 napossal.
Van arrol vajon adat hogy külföldi autósok körében milyen népszerü a megye matrica? Érdekes lenne tudni.
Ezzel egyetértek. Nyilván 5-10km-ért nem akar egy szolnoki matricát venni Üllőnél, de ha megépül az M4, akkor megveszi úgy is a matricát, mert az már nem mindegy, hogy 80-90km-t főúton, településeken áthaladva kell megtenni, vagy végig autóúton/autópályán mehet. Egyrészt időben is jobb, másrészt üzemanyag is kevesebb fogy.
Nyilván nem úgy, hogy mindenki adóját megemelem, még azét is aki autópályának a közelében sem megy.
Miért fizessen adóban ugyanannyit az aki pl havi 800km-t főúton tesz meg, mert a 20km-re lévő szomszéd településre eljár dolgozni (és oda nem vezet autópálya, csak nyomvályús, bokáig érő gödrökkel teli főút), mint az akinek a havi 800km az autópályán jön össze?
Vecsés és Üllő esetében, amint lesz M4-es Szolnokig, ez biztos meg fog változni. Az M4-es Pest megyei szakasza majdnem 80 km lesz. Aki ezen spórol, megérdemli. Ilyen autós pedig mindenhol van, és sajnos együtt kell élni velük.
De ugye az megvan, hogy itt konkretan az a problema, hogy nekem hiaba van matricam, a sok kocsog megis atmegy a telepulesen ahol elek, mert fizetos lett az elkerulo? Hogyan maskent kenyszeritened oket a fizetos utra?
Mondok két települést. Sárospatak, Barcs (de ez csak példa). Ők szerinted mikor használnak az év folyamán autópályát? Kb soha, mert nincs is a közelükben autópálya. Miért fizessenek akkor ugyanakkora sarcot, mint az aki közelében van autópálya és rendszeresen használja is? És rengeteg ember van még az országban akinek gépjármű csak arra van, hogy helyben eljárjon pl dolgozni, vagy éppen két település között 20-30km-es körzetben (de autópálya nincs kiépítve a két település között). Akkor nyilván csak az fizessen érte aki használja is az autópályát.
Azt mondod, hogy ezáltal aki többet használ, az fizet többet. De nem mindenki nagy távokra használja, lehet csak sok kis távra. Még egy példa. Ha én pl Cegléd - Jászberény között járok az autómmal, esélyem sincs autópályán menni, mert nem vezet oda autópálya, akkor miért én fizessek adóban azért is, hogy mások akik autópályán közlekednek, ne fizessenek matricát? Fizessen az autópályáért az aki használja, de ha én egyáltalán nem használnám, nehogy már én fizessem meg annak a díját amikor nem is használom.
Igen, lehet hogy pont ok azok akik b*sznak matricat venni es inkabb atmennek a varoson. Igazsagos raszabaditani a forglamat ket telepulesre egy tizenkilometeres fizetos szakasz miatt? Meghogy tevedek, naponta latom mi megy.
Hihetelen hogy két napja nem esik le hogy baromságokat irogatsz. Tudod milyen szinten lenne igazságtalan adót emelni? Kb egész Veszprém, Békés vagy Nógrád megyét magad ellen forditanád. Ahol ugye egy méter autópálya sincs.
"A másik amit előhozol, hogy akkor emeljék az adót inkább. Miért?" - azert, mert akkor nem tud azon sporolni, hogy nem vesz matricat. Mert most az van hogy nem vesz matricat inkabb atmegy ket varoson. Es lehet hogy pont roman hatarnal lakik. De nem vesz pestmegyei matricat tiz kilometerre. Mert ennyi kb a fizetos M4-es. Mondok jobbat: barhonnet jon az orszagol a repuloterre csak Budapestrol vagy fizetos uton jut el. Vagy atmegy ket varoson es kikerul a fizetos szakaszt.