Üdv! Persze ,hogy meg lehet csinálni olyat is amit nem szabad ( salak a vágányok közé történő leengedése) Más egy üzemi lefúvatás mint az hogy a személyzet egy pillanatra megnyitja a váltót .Ha nekem nem hiszitek el akkor kérdezzetek meg más gőzösvezért a témában ennyit erről. A lefuvatás témáját tisztelettel befejeztem.
>hidd el nekem,hogy állomáson normálisan ilyet nem lehet csinálni.
Hányszor voltál Esztergomban gőzmozdonnyal? :-)
Magam is emléxem, hogy az érkezés után és az alvás előtt rendbeszedték a mozdonyt, és le is fúvattak. Amire én emléxem, az állomásnak a felv épület felőli végén, azon túl, egy bokros rész mellett.
Olyat lehet csinálni, hogy leengedték a pályára a salakot Rrendező - Mexikói út felé menő deltán, a hidászok darui meg kocsijai előtt? :-)
("Majd lesz ugatás!" mondta az egyik főnök. Lett is :-)) )
Ez már a későbbi, nagyobbik. A Losonczi Pályaudvaron volt a MÁV legelső fűtőháza. Utalásokból úgy sejtem, hogy a rajzodon a fordítókorongtól a "Salgótarjáni utcza" felé, a kerítés mentén, az a keskeny volt az.
Ma is megvan, de nem nagyon lehet sehonnan fényképezni. Egy időben gondolkodtam rajta, hogy bérelek egy kosaras emelő autót.
Tudom, de én a helyedben úgy fogalmaztam volna, hogy az ügyiratoknak nem mindig lehet hinni, sokszor pontosításra szorulnak. Ahogy te fogalmaztál, abból az jön ki, hogy az ügyiratoknak sosem lehet hinni, ez pedig nem igaz. Ennyi volt csak a bajom a megfogalmazásoddal.
Üdv ! A napi vizsga személyzetváltástól ,személyzetváltásig,de 24 óránként előírás szerint . Ez a hivatalos verzió . Gyakorlatilag normális személyzet mindig figyelemmel kísérte gépét. A napi vizsgát a műhelyi napi vizsgás csapat végezte ,vagy a fordás műhelyesek .
Ma olvastam egy iratot - bár azoknak fantal szerint nem kell hinni -,
Imre.
Már számtalanszor kiderült, hogy a "lepapírozott" dolgok meg a valóság sokszor nem fedik egymást.
Emlékszel? Én állítottam HB ügyirat nyomán, hogy a nosztagia próbaüzeme 1985-ben volt az esztergomi vonalon, az "igazi" nosztalgiaforgalom pedig 1986-ban indult.
Erre ti állítotátok, hogy már 1984-es menetrendben volt gőzvontatású nosztalgiavonat kifejezeten feláras nosztalgiavonatként hirdetve, és ti utaztatok is rajta.
Üdv! Imre ! Mivel te hozzáértő vagy a dolgokhoz kérlek ne haragudj rám hogy néhány dolgot leírok ,csak tényleg tájékoztatásúl teszem és nem kioktató szándékkal. A lefuvatás az nem az előkészítéskor van ,hanem bizonyos megtett út után szükséges teendő. Állomáson nem lehet,de nem is szabad, könyörgöm akna nélkűl egy veszélyes ,forrázásveszélyes művelet . Hidd el nincs olyan mozdonyszemélyzet aki egy lefúvatást megcsinál,akna nélkül. Gondold el miként zajlik biztos láttad bent ,hogyan csináltuk. Kérlek ne téveszd össze azzal,hogy egy pillanatra megnyitootátok az egyik váltót. Salakolás : Vágány közé engedni nem volt szabályos nem azt mondom hogy nem fordulhatott elő ,de nem szokványos jelenség és sok értelme nincs . Ott a hamuláda erre a célra Esztergomba ha pucolsz akkor legalább ha 2 szer teszed akkor is elfér a salak a hamuládában elég volt a Hámánban ledobni.
Bocs ,de leirom miként történik a dolog egy üzemi lefuvatásnál. A kazánt tele kell vízzel szívatni és a nyomást 3, 4 att. ra levinni (magasabb nyomáson veszélyes lehet ,mert a kivágó forró víz felcsaphat és esetleg leforrázhat) A lefuvató akna fölött meghatározott sorrendben meg kell nyitni a váltokat . Ügyelni kell arra,hogy az iszap hátraterelődését meggátoljuk. Célszerű egyszerre csak egy váltóról fuvatni . Váltó kinyitása után egy két perc és elvileg az iszap eltávozik figyelni óvatosan csak ,mert ekkor olyan gőzfellegbe búrkolodzik a gép ,hogy szinte alig látni . Ezt a műveletet a lefuvatási sorrend szerint minden váltónál amin fuvatni kell meg kell csinálni . Akna fölött kell ezt tenni mert azért ilyenkor a kazánból nem kevés szutyok távozik és ezt a forró iszapos vizet a csatornának azonnal el kell vezetnie . Természetesen a kazán vízállását ilyenkor mindig figyelni kell. Ezek után tényleg kérlek hidd el nekem,hogy állomáson normálisan ilyet nem lehet csinálni.
Ez a megállapítás teljes tévedés. Az igazi 287-es gép már 96-ban vagy 97-ben eltűnt. A sokból összerakott pakurás, 287-es számot viselő viszont már 99-ben megjelent. Ebben biztos vagyok. Fura hogy nem emlékeztek rá.
Nos most megnéztem, és 1996-ban a 287-es még három dómos volt, 2000-ben a Park megnyitóján meg csak kettő... Hmm...
Mivel napivizsgára x óránként menni kellett a gépnek, (tényleg, meg kell majd kérdeznem, mennyi volt a ciklusidő) mindenképpen le kellett akadnia a vonatáról.
Szerintem volt a Nyugatiban is daru, de ott egy idő után már volt felsővezeték is. Talán az ócsai vízvétellel gyorsabban tudtak fordulni is. Éppen az volt a célja az ingaüzem bevezetésének, hogy a budapesti fejállomásokon csökkentsék a fordulóidőt és ezzel csökkentsék a pályaudvarok terhelését is.
Az irat most nincs előttem, mert még nem hoztam el, de abban 1963 szerepel. Gondolom előfordulhatott, hogy a gépek már fizikailag nem voltak a Keletiben, de hivatalosan még oda voltak állomásítva. De az ilyenekben 7578 topiktárs a profi, ő lehet, hogy tud konkrétabb adatokkal is szolgálni.
"Azt viszont egy másik iratban olvastam, hogy a Keleti fűtőház 1963-tól csak villamos mozdonyokat üzemeltetett, így a szénszerelés és kezelés lehetőségét csak a forduló idegen gépek számára kellett biztosítani."
Nem inkább 1964-től?
Az Indóház Extrában az van, hogy 1964 júniusában állomásították át a még állagban lévő 301-eseket a Keletiből Hatvanba.
( 001, 006, 009, 016, 019, 020).
Tehát ezek szerint 64-ig volt ott gőzös, nem is akármilyen.
Úgy tűnik, még sokáig volt ott fűtőgép. Egy 1984-ben egy vízdaru megszüntetése tárgyában született irat megemlíti, hogy az adott, azt hiszem valamelyik szín közelében lévő darut meg lehet szüntetni, mert a VF-en dolgozó fűtőgép mindig a fordító közelében elhelyezett daruról vesz vizet. Az is szerepel benne, hogy még abban az évben kiépül a stabil gőzszolgáltató telep, ezzel pedig a fűtőgép és a vízdaru is eltűnik majd a területről. Persze, hogy erre ténylegesen mikor került sor, azt nem tudom.
Neked sajnos el kell hinnem! :) Ma olvastam egy iratot - bár azoknak fantal szerint nem kell hinni -, ami a széncsúszdák egy részének selejtezéséről szól. Az iratcsomó több évet fog át, így benne van azok 1972-es főjavításától a víztartályok 1979-es selejtezésükig sok minden.(Ügy tűnik akkor selejtezték le a teljes széncsúszdát, de ez nem biztos.) A hely felszabadítására többek között azért volt szükség, mert abban az időben alakították ki a hátsó, Dózsa György üti rámpát – itt volt egy korrekció is annak vonalvezetésében - és ott kívánták parkoltatni a Hámánból a darukkal együtt átállomásított közúti segélykocsit is.
Ebben az iratban említik meg 1977-es dátummal, hogy a surrantókról kb. 3 éve már nem vesznek szenet. Ugyanezen évben a VF. területén még 7 db működőképes vízdaru volt.
Azt viszont egy másik iratban olvastam, hogy a Keleti fűtőház 1963-tól csak villamos mozdonyokat üzemeltetett, így a szénszerelés és kezelés lehetőségét csak a forduló idegen gépek számára kellett biztosítani.
Akna tényleg nem volt, ennek ellenére úgy emlékszem, a vizdarus vágányon csináltak a fiúk lefúvatást. Mivel gondolom ezt a felkészítés során megtették a fűtőházban is, túl sok trutyi nem jött belőle. A salakot egész hátul engedtük le, volt ott egy fazon, aki a kihülése után elhordta onnan. De Szobon is a deltában szoktak tüzet pucolni és salakolni, mert már sehol nincs erre kiépített hely.
"2004. október 10-én helyezték el a 424,053' helyére a 424,284'-re átszámozott 'igazi' 287-est."
Egyre inkább kitűnik, hogy 2 különböző mozdonyról beszélünk.
Én arról beszélek, ami látható volt kint vonalon, a belső dolgokról nem tudok, pl. átszámozásokról meg arról, hogy mi volt az Istvántelki műhelyben kiállítva. (Azt tudtam, hogy régen a 424, 053 volt.)
1999-ben megjelent egy 424-es felújítva és pakurássá alakítva, 287-es számot viselve.
Még láttuk is ahogy Istvántelek és Rákosrendező között vörös színben (nyilván alapozó festék volt) közlekedett, gondolom valami próbamenet lehetett.
Én arra gondoltam, hogy az a 287-es pakurássá alakítva. Most megtudtam, hogy nem.
Ezek szerint végképp semmi köze nem volt ennek a pakurás gépnek a 287-eshez, legfeljebb annyi, hogy a pályaszám tábláit erre rakták át.
Tehát levették a talapzatról a 053-ast. Rátették az eredeti 287-et 284-re számozva. Erre nyílván azért volt szükség mert a 287-es számot az általam említett pakurás gép viselte.
"99-ben a 287 még az igazi 287 volt,"
Lehet, de akkor már kb. 3 éve nem működött, le volt állítva. Mondom, Angyalföldön láttam utoljára 96-ban.
97-ben már csak a 009 és a 247 működött. 98-ban már csak a 009-es. Ezekre határozottan emlékszem.
"a Gőzmegör lista szerint 2002-ben tűnt el két évre a 287-es, hogy újból feltámadjon több mozdonyból összerakva..."
Ez a megállapítás teljes tévedés. Az igazi 287-es gép már 96-ban vagy 97-ben eltűnt. A sokból összerakott pakurás, 287-es számot viselő viszont már 99-ben megjelent. Ebben biztos vagyok. Fura hogy nem emlékeztek rá.
Akkoriban már folytak a Vasúttörténeti park építési munkái, meg készültek 2000-re a millecentenáriumra, aminek keretei között sikerült végre megcsinálni a magyar vasút múzeumot, amire évtizedeket vártunk. Ehhez egy komoly állami támogatási pénzösszeg is érkezett.
Ezért komolyabban folytak a mozdonyfelújítások is. Legalábbis a mai állapotokhoz képest komolyabban.
98-ban már csak egy működő 424-es volt: a 009-es. Ezt Soltész József is megerősítette egy Közlekedési Múzeum rendezvényen (ha jól emlékszem a 424, 001-es átadásán).
Aztán 99-ben üzembe állt a 424, 287-es. (Illetve, mint kiderült a 287-es tábláit viselő pakurás gép)
Később 2000-ben jelent meg újból-nagyjából a Park megnyításával egyidőben- a 424-247-es, ami 1997 óta nem működött.
Most már csak két kérdés maradt.
Hová lett a talapzatról levett 424, 053-as?
Meg az, hogy hová lett a 424 284-es, aminek a tábláit az igazi 287-esre rakták?
Vagy ezt már réges régen elbontották és csak a táblái voltak elrakva?
Esetleg ez képezte a 287-es tábláit viselő 99-ben megjelent pakurás gép főbb részeit?
Üdv! Azt még gyerekkoromban én is láttam . Tényleg a szénteret mikor bontották le ? Nekem úgy rémlik,hogy 84 után még mikor jártunk oda tanfolyamra akkor láttam a támfal egy részét egy markolós zetor darabolta omlasztotta a markoló kanalával.