Egy barátom segítségével, volt szerencsém ellátogatni a Manching-i EADS gyárban lévő Messerschmitt alapítvány hangárába (3 Bf-109 és egy replika Me-262-es egy helyen, elég impozáns látvány volt). Elképesztő, hogy mekkora tisztelet övezi (megérdemelten) a tervezőt. Itt legalább a háború után tervezet sugárhajtású gépeiből is lehet látni egyet.
Kurt Tank valahogy nagyon el lett felejtve arra felé, pedig hát.....
Tisztellek,becsüllek,de Messerschcmitt nem nagyon dolgozott a Junkersnél...
M. még az I. világháború előtt vitorlázógépeket tervezett,de az elsőt csak 1924-ben építette meg.
1926-ban építette első motoros gépét,az M17 sportrepülőt.
Első munkahelye a Sportflug GmBH (Kft.),itt építette meg az M18 jelű utasszállítót.
Innen hozták létre a Flugzeugbaut Messerschmitt Bamberg GmBH.-t.
Majd fuzionáltak a Bayerische Flugzeug Werke A.G.-vel (Rt.),ahol vezető tervezőmérnök lett. Ekkor tervezte a 109 és 110 típusokat,de a betűjel a gyáré volt!
Idővel megvásárolta a részvénynek 12,5 százalékát,de 1931-ben a gyár csődbe ment.
1932-ben megalapította a Messerschmitt-Flugzeug GmBH-t,amit Rudolf Hess támogatásával1935-ben állami tulajdonú rt.-vé tettek,ismét Bayerische Flugzeug Werke A. G. néven.
Messerschmitt Me 163 Komet Messerschmitt Me 209 Messerschmitt Me 209-I Messerschmitt Me 210 Messerschmitt Me 261 Adolfine Messerschmitt Me 262 Schwalbe Messerschmitt Me 263 Messerschmitt Me 264 Messerschmitt Me 265 Messerschmitt Me 309 Messerschmitt Me 321 Gigant Messerschmitt Me 323 Messerschmitt Me 328 Messerschmitt Me 329 Messerschmitt Me 410 Hornisse Messerschmitt Me 609
Ebben persze benne vannak az egypéldányos projektgépekt is, de a hadrendbe került gépek deszignációja egyértelműen Me a 109 és 110 után.
Messerschmitt gépei, a korai stádiumban (és amikor még Junkerseknél dolgozott) az M literát viselték (M-22 bombázó, M-21, M-27, M-35 gyakorlók; M-18, M-20, M-24, M-28, M-36 utasszállító és postás gépek). Bf-el jelölték: Bf. 109, 110 vadászokat, Bf.162 könnyű bombázó, Bf. 161 frontfelderítő, Bf.108 ,,Taifun" gyakorló...
Igen, róluk beszéltem, s még hozzá lehet adni 20-30 százalékot, hogy megkapjuk a valós adatokat (rejtőzködő kisebbségi effektus, különösen a szórványok esetében erős).
Azok a kék szemű, szőke oroszok lehet, hogy finn szülők "orosz" gyerekei voltak :))
s ez nem vicc, mert Szentpétervártól Narváig szórványban finn kisebbég él (lakosság 2-3 százaléka, de vagy tucatnyi faluban jelentős kisebbséget alkottak (sőt pár finn falu még Észtországban is volt!) , akik többsége a XX. században fokozatosan oroszosodott - a maradékot meg 44-45-ben elvitték szibériai "országjárásra"
Ha jól olvasom ki az összegzést, Hitlernek nem lett volna több esélye sem lélektanilag sem hadászatilag Sztálin ellen, ha rohamból nekimegy Moszkvának, és nem várja be az ukrán helyzet rendezését.
Nagyon jó dokfilm a finn polgárháborúról, illetve a Kuusinen féle kormányról 1939-1940-ben. Sok érdekes adat a 106. hegyihadosztályról, ami totálisan más egyenruhát viselt, finnekkel, karélokkal, vepszekkel töltötték fel, és hivatalosan a ,,Finn Néphadsereg" elnevezést viselte. Amikor nem akadt már más finn-ajkú - elkezdték sorozni a hadosztályba a kék szemű, szőke beloruszokat, oroszokat, stb. Ekkor jelent meg egy szójáték, amin behidaltam a röhögéstől:
Eredetiben: ,,Na finszkije minü idut minszkije finü" Azaz: ,,A finn aknákon rohamoznak a minszki finnek".
Igen, arról szólt az egész, hogy jelen voltak, csak jelentéktelen erőkkel. Az olasz légierő "értékét" meg nagyon jól ismerjük. A németek bombázták Jaffát is Rodoszról - egyszer. Elhanyagolható volt a légi tevékenységük a Közel-Keleten.
wikin is fenn van, a szakirodalomról nem is beszélve :) csak lusta vagyok kikeresni, annyira komolytalanul vették, az említett nagyságrend mutatja, hogy a németeket nem érdekelte, valószínűleg fel se ismerték, hogy milyen potenciális lehetőség volt a kezükben (akkori világ legnagyobb olajkészletének a szomszédságában!)
A főmuftinak (aki később Berlinben landolt) beígérték volna, Palesztínából kiűzik a zsidókat (arabok nem igazán örültek a felgyorsult zsidó bevándorlásnak, az angolok is kénytelenek voltak megszigorítani), meg oda küldenek a Bagdad közeli angol bázist ostromló arabok támogatására ( ész és hozzáértés ) 3-4 légi szállítású századot, valamint légi támogatásnak egy vadász és egy bombázó winget, s olyan kalamajkát keverhettek volna a Közel-Keleten, amit szerintem elképzelni se tudunk --- nevetséges anyagi és élőerő ráfordítással.
jah, Me-110, azok se voltak felkészítve a sivatagra, csak Rodoszról átrepültek szíriai leszállással, ha jól emlékszem egy ezredes volt a küldetés parancsnoka, harcolgattak is egy ideig, aztán a maradék hazarepült.
Az arab világban 41 nyarán elszalasztotta a legnagyobb ziccert, mikor tucatnyi Me-109-essel, meg pár He-111-essel letudta az iraki (angolellenes) kormányváltás támogatását. Néhány légi szállítású század, meg egy repülőhadosztály átdobásával minimum honapokra lekötötték volna az angolokat, közben fellázítva ellenük a fél arab világot... Már csak az oroszok jártak a fejében, pedig viszonylag kis erőkkel igen komoly gondot okozhattak volna az angoloknak a Közel-Keleten ( még Irakot is alig bírták leverni, utána a Vichy hű Szíriát és Libanont (németek még ekkor is beavatkozhattak volna, a franciák oldalán, az angolok ellen :))
Igazad van a nemet legifolenyt illetoen Sztalngrad felett. 42 nyaran oriasi intenzitassal ment a legihaboru, ekkor szuletett rengeteg 100-as, 150,es egy 200-as experte is ( utobbiban lehet tevedek Herman Graf). Viszont a legifoleny akkor lett teljes, amikor a szovjetek gyakorlatilag kivontak a legierejuket a legiharcbol, mivel 1) a legiharcokban rengeteg kepzett pilotat veszitettek- nagyreszt par tucat nemet expertenek koszonhetoen.
2) ossze kellett grundolniuk az Uranusz ( jol irom, bolygotan nem meggy annyira ) legi reszet, ahhoz pedig feltoltes, pihenes, kikepzes kellett.
Kozben a nemet 4. legiflotta Tiger altal emlitett okon kivul leginkabb azert gyengult meg, mert az eroi nagy reszet ( a vadaszerok donto reszet ) atcsoportositottak a Foldkozire, illetve a kozep hadseregcsoporthoz, stb. Amikor indult az Uranusz, akkor a szovetseges eroket leszamitva nem egesz 2 Jagdgruppe volt a B ( vagy Don - valahogy nem ugrik be, hogy akkor epp mi volt ) hadseregcsoport teljes vadaszallomanya. Ellenne pedig 3 legihadsereg. Egy nap alatt elveszett a legifoleny.
Amugy a korabban altalad irt terv, hogy inkabb korulzarni Sztalingradot, aztan irany a sztyeppe, az jo lett volna, ha sikerul meoldaniuk az utanpotlast. Ott viszont nem kis gondaik voltak. Sztaliradig ha jol tudom 1 db vasutvonal volt, raadasul az eleg messzi varos innen nezve. En csak Vorosilovszkig ( ma Alchevsk ) mentem repulon ( leszallas Donyeck ( regen nem Sztalino volt? ), es az is eleg hosszu volt, raadasul a sztyeppe felett meg a levego is gorongyos volt. :)
Hitler kifejezetten személyesen vezette a Blau tervezését, és fő célja az arab világ elérése és maga mellé állítása. Warlimont szerint már mindenki kontinens méretű dolgokról beszélt (pl Göring) Hitlerrel, és a közeli problémák nem voltak annyira fontosak. Tehát túl nagy volt a cél, és nem a szovjetekre koncentráltak benne.