Rogton elso megnyilvanulaskent kerdeznek egyet. (A ...kellekek topicrol ide iranyitottak inkabb.) Fejlodni vagyo amator fotos lennek, es szeretnek gepet venni, ehhez kene egy kis tanacs. Most egy Minolta X-300 es egy MF Yashica van itthon. Elobbit nagyon szeretem, csak mostanra kicsit kezd szarakodni az objektiv (zoomos), es idonkent nagyon hianyzik az AF, ugyhogy uj gep lesz. Nikonra gondoltam a kesobbi fejlesztesek remenyeben, valami also kategorias vazra indulaskeppen. Mit valasszak, ami megfizetheto?Termeszetesen hasznaltan, mivel az anyagiak nagyon korlatozzak a valasztast :-(. Azt olvastam, hogy a korabbi tipusok (F60ig kb.) nem mernek fenyt (?) a regi lencsekkel. Ez igaz? Nekem epp az kene, hogy regi, MF lencsekkel is akar hasznalhato legyen a vaz. Szoval ha tudtok tanacsot adni, esetleg arfekveseket (mit mennyiert lenne erdemes nezni), azt nagyon megkoszonnem!
asszem ezt már lejjeb is írták (1.8 fényerőseb, mint 4.5, mert ez a blendeátmérő osztva a fókusztávolsággal (kb 6*annyit kell exponálni a 4-5-n keresztül)
Lev! a rövidebb idejűt hogy hívják?(persze a kérdés Lméleti, de állítólag 1/10000 sec alatt 1-s emulzóknál számít)
A svartcsild effektus: hosszabb expoziciós idôknél nem egyenesen arányos a film érzékenységéhez az effektív felhasznált fénymennyiség, tehét, LÉNYEGESEN nagyobb expoziciós idôk jönnek ki hosszabb expoknál. Most már ténleg megkeresem! És közzéteszem!
Huszon1néhány éve fotózgattam amatőr szinten úgy, hogy szájhagyomány és tapasztalat alapján állítottam be az időt meg a rekeszt a gépen. (sokáig Smena 8M, most Praktica)
Most februárban beiratkoztam egy fotósuliba és folyamatosan döbbenek rá, hogy mennyi mindent nem tudtam/tudok a fotózás technikájáról, mikéntjéről. Ehhez képest sok jó képet készítettem ez idő alatt mindkét géppel. (de sok rosszat is)
Ezentúl azonban a tanultak lapján fogok eljárni fényképezéskor. Kíváncsi leszek, hogy mennyivel lesznek jobbak az ezután készült fotóim.
Amit kérdeznék az az, hogy ha most az alpobjektívem fényereje 1.8-as, és ehhez mérten állítom be a gépet, akkor hogyan változik a beállítás, ha felteszek egy nagyobb(?) fényerejű pl. 4.5-ös objektívet?
Milyen fizikai különbség van a kölönböző fényerejű objektívek között?
Ismeri-e valaki a Magyar Fotográfiai Egyesületet, és ha igen, mi a véleménye róla?
Ejszaki kepek keszitesenel, 2-3-4 masodperces expozicioknal milyen blende nyilast kell alkalmazni? Nekem a minnel kisebb blende ertek tunne logikusnak (2.8, 3.5, 4.5) de ekkor nem lehet nagy melysegelesseget elerni. Vagy igen?
Lerekeszeles ugyben slr mar mindent elmondott, en csak annyit tennek hozza, hogy celszeru szuk blendet beallitani, azaz inkabb a zaridot novelni, ha a tema megengedi.
(Pl nem mozdul be, pl. a Hold tudtommal egszen bemozdulos fajta, de pl. lehet ez is a cel.)
Extra (sajnos nem tudom milyen hosszu, talan egy perc, vagy tobb) szamolni kell azzal, hogy a latens kep nem csak letrejon, hanem el is kezd lebomlani, azaz hosszabb idot kell exponalni, mint a fenyertek alapjan szamolt. Errol bovebbet, tablazattal lehet talalni (ha jol irom, Schwartcsild (asszem rosszul irtam :-( effektus a neve).
Jelentheti még a lerekeszelés a következőt is: vannak kamerák (főleg régebbi, nem beugróblendés tükörreflexes gépek), amelyeknél a képkivágást, az élességet, esetleg a fénymérést is teljesen nyitott rekesz mellett végzed, de mielőtt exponálsz, be kell állítani a rekeszt a megfelelő értékre. Szóval ezeknél a gépeknél ezt a kötelező mozdulatot is szokták lerekeszelésnek nevezni.
Szevasz Diver, nem tudom, hogy pontosan mit is jelent itt a lerekeszelés kifejezés, szövegkörnyezetében kellene látni. Próbáljuk meg együtt kitalálni. Lerekeszelni ugye azt jelenti, hogy a blendét valaminél szűkebbre venni.
Jelentheti azt, hogy a mért értéknél szűkebbre. Hagyományos fénymérő középszürke átlagot szeretne kihozni a képből, ami éjszakai felvételeknél nem feltétlenül jó, hiszen azoknak az átlagosnál sötétebbnek illik lenni. Jártam már úgy, hogy a szándékosan sötétebbre gondolt képemet a fényképezőgép automatikája, vagy ha azt kikapcsoltam, a labor világosabbra vette, így egy szép, mély tónusú éjszakai kép helyett egy lapos, szürke nappalias képet kaptam.
Jelentheti azt, hogy ragaszkodsz a mért vagy kitalált expozícióhoz, de azt inkább szűkebb blendével és sokkal hosszabb expozíciós idővel állítod elő, így az autók hosszú csíkokat húznak, a vízesések tüllfátyollá oldódnak, meg ilyesmi.
Jelentheti a kettő kombinációját is, meg valami egészen mást is. Szerinted?
Mit jelent pontosan az a kifejezes, hogy "lerekeszeles" es mikor kell ezt a technikat alkalmazni?
Ejszaki kepek keszitesenel, 2-3-4 masodperces expozicioknal milyen blende nyilast kell alkalmazni? Nekem a minnel kisebb blende ertek tunne logikusnak (2.8, 3.5, 4.5) de ekkor nem lehet nagy melysegelesseget elerni. Vagy igen?
ráadásul valahol azt hallottam, hogy a szarvasbőrrel a tükrözésgátlós lencséket nem szabad "polírozni", csak azzal a bizonyos optikához való papírral.
Ja! és azt a hama folyadékot csak üveglencséhez!
Szevasz Hobe, legjobb találni egy megbízható szerelőt, aki szakszerűen megtisztítja a lencséidet, ez nem embernek való feladat. A guta fog megütni, mikor azt hiszed, hogy te tetted tönkre a lencsédet karcolással, foltokkal, a tükrözésgátló réteg megsértésével és így tovább.
Régen, sok éve kerestem olyan patikát (akkor a Kosztolányi tér mellett a Bocskain volt ilyen), ahol lehetett venni szemészeti vattát, és csináltattam 10%-os alkohol-oldatot kétszer desztillált vízből. Volt egy pumpás ecsetem (nagyon finom szőrből, amihez soha ujjal hozzá nem nyúltam). Előbb lefújtam a port, aztán enyhén nedves pamaccsal lemostam a lencsét (azért nem erősebb oldattal, nehogy valami festéket vagy ragasztót feloldjon), majd több laza vattapamaccsal egymás után szárazra töröltem. Ezt a játékot szigorúan csak szemészeti vattával szabad eljátszani, bármi más steril vatta karcolni fog.
Mostanában egyszerűen veszek objektívtisztító készletet: a Hama is gyárt ilyet, más gyártmányom is van. Gagyi porecset (dobom ki azonnal: merevek a szőrszálai és a pumpája is): acetonszagú folyadék és objektívtisztító papír. Ránézésre nagyon szép lesz tőle az objektív, de azt hiszem, ez olyan, mint egy új fekete Mercivel beállni az automata mosóba...
Van, aki a folyamatosan beáztatva tartott szarvasbőrre esküszik, ami mellé ezüstöt tesz, hogy meg ne poshadjon. De ez már nekem is túl sok volt... :-) Hacsak nem vagy varázsló, a szarvasbőrödbe előbb-utóbb csinos homoxemcsék fészkelik be magukat.
Vettem egy keszletet, amiben volt valmi torlokendo meg oxigen spray (?). Az elobbitol apro szoszok maradnak a lencsen, az utobbi meg neha rafagy es foltos marad:-(
Szarvasbor a megoldas?
A "ketallasu kis kapcsolo":
Gyuru alaku allas - nyitott blendevel valo meres
Teli kor allas - nincs blende elovalasztas, a beeso fenymennyiseget meri
azaz
vagy A es gyuru allasban mersz
ekkor a blende csak az exp pillanatakor ugrik be es a gep a fenymeresbe
beleszamitja a blende exponalaskori allapotat
vagy M es teli kor allasban mersz
ekkor "azt kapod amit latsz" azaz a blende mar a kereseskor is zart es
a gep a fenymeresnel a beeso fennyel szamol, hisz exponalaskor is
ugyanennyi fogja erni a filmet.
Nekem ilyenem van Nikonhoz. Állítólag az SB-28-as tudásának kilencvenvalahány %-át tudja. Tehát a Sunpak nem tudja a nagy sebességű vakuszinkront, meg elvileg a Nikon 3D balanced akármi csicsa-speckó vakuzását sem tudja. Viszont van rajta egy ún. TTL-MULT mód, ami a kézikönyv leírása szerint ugyanazt csinálja, mint az SB-28 fent említett opciója. A vaku egyébként megbízható. Ja, a fej automatán zoomol, ha F90X, F100, F5, F80 kamerák valamelyikével használod AF-D-s objektívvel. Az SB-28 csak 85 mm-ig zoomolja a fejét, a Sunpak viszont 135 mm-ig (-> nagyobban villan, nagyobb a kulcsszáma is).
Ha van még kérdésed, tedd fel!
slr: jol emlekszel. (csak a megnyugtatas vegett ;-)
az 'A' allas az automatikus (a blende csak az exp. idejere ugrik be)
az 'M' a manualis ahogy tekergeted a rekeszallito-gyurut az objektiven
a blende ugy valtozik (ha belenezel az objektivbe szembol, latszik is)
Lurchy: van egy kivalo konyv a Practika L2 - VLC2 sorozatrol. Valamikor
a '80-as evekben adtak ki magyarul. Antikvariumokban ossze lehet vele
futni. A cime valami Fenykepezés Practikaval. Holnap megmondom
pontosan az irot/cimet. Meg a "ketallasu kis kapcsolo" allasait is.
Ui: nincsenek valakinek "megunt" Pentacon M42 -es objektivjei? :-D
Szervusz Lurchy, azt hiszem, mindkét kapcsoló a blende kezelésvel és a fényméréssel kapcsolatos. A PLC2-t úgy tervezték, hogy nyitott blende mellett mérjen fényt. A rekeszállító gyűrűt elforgatod, de a rekesz nem szűkül, hanem elektromos csatlakozók közlik a gépvázzal, hogy mennyire fog exponáláskor lecsökkenni a fény, amikor a blende beugrik.
Az objektíven lévő kapcsolóval azt lehet kérni, hogy a blende mégiscsak leszűküljön a beállított értékre. Ennek akkor van értelme, ha látni akarod a mélységélességet, vagy ha olyan kamerán használod a lencsét, aminek nincs elektromos csatlakozója. A gépen lévő kapcsolóval azt lehet beállítani, nyitott blendével vagy munkablendével méred a fényt.
Ennek a két kapcsolónak egymással összhangban kell lennie, különben a fénymérés hamis eredményt ad. Ha rosszul emlékeztem a PLC-re (de rég használtam!), majd valaki kijavít.
Végig olvastam a topicot, és végre úgy érzem ez az a hely ahol a kérdéseimre választ kaphatok. Egy Praktica PLC2 típusú fényképezőgéppel próbálok fotozgatni, de sajnos hiányzik hozzá a leírás, remélem tudtok segíteni:
-a film visszatekecslőnél van egy kis kapcsoló két állású: o és o-csak teli(fehér)
-az objektív Pentacon electric 1.8/50 multi coating ezen is van alul egy kacsoló A és M(piros)
remélem érthető a leírás, melyikkel mit tudok állítani?
Köszi a segítséget!
Tekintettel arra, hogy az MJU zoom 80 vadi új 50 rugó, szerintem kb 20. De próbálj meg megkérdezni néhány használt gépekkel foglalkozó boltot. Bzsolt adatbázisában találsz. Aztán legfeljebb tégy rá egy kicsit az általuk ajánlott árra.
Helló! Jelenleg egy SLR gépen töröm a fejem, és jól jönne, ha el tudnám adni a régi kompaktomat. Nem tudjátok, hogy kb. mennyit érhet, mennyit várjak érte? Egy Olympus MJU ZOOM70, fontosabb adatai: 35-70mm zoom, f4.5-6.9, záridô 4 sec - 1/500-ig, önkioldó, DX kód 50-3200-ig, vaku üzemmódok [auto, auto+vörösszemeff. csökk., vaku nélkül, derítés, éjszakai], spot mérés (!). Van néhány kellemes dolog is benne [pl. a vörösszem effektust 99%-ban eltünteti, a keresôben ledek jelzik a vaku feltöltését ill. az élességállítást, stb.] Bocs, hogy ilyen hosszúra sikeredett. Üdv, Barabás Péter [WebM]
Emberek! Nekem egy közel 30 éves NDK-s Exa 1A típusú gépem van.
Az egyik bizományiban tegnap találtam hozzá egy 200-as teleobjektívet, szinte új állapotban van.
Itt jön a kérdés: a használati utasítás azt mondja, hogy ne használjak 100-asnál nagyobb objektivet, mert a kép két oldalán keskeny szélárnyékos csík fog keletkezni.
Mit tudtuk erről? Ha nem lesz jó, akkor nem veszem meg nyilván.
De lehet ezt valahogy ellenőrizni, vagy csak úgy, hogy ellövök egy tekercs próbafilmet?
(De ahhoz meg kell vennem ugyebár az objektívet...)
Köszi előre is az infókat!
Köszönöm szépen a tanácsot, és a gépleírást, még gondolkodom a dolgon. Lehet, hogy tényleg csak bővíteni fogom a cuccot, mert azért a Minoltához tényleg nagyon jó obikat lehet kapni... Remélem hogy a Soós elég korrekt, mert speciel csak annyit tudok megnézni,hogy karcos-e, vagy zsíros-e esetleg az objektív felülete. Lehet a cuccokat kipróbálni?
nekem is kiemelkedik a minoltan, de a manual azt irja, hogy ne hasznaljam
ezt eddig maximalisan betartottam es meg sose hasznaltam, igy nem is tudom, hogy latszana-e :)